Hur mycket har Michael Jackson betytt för svart musik?
Se rubriken. Jag funderade på hans betydelse för svart musik och då framförallt hiphopen och jag har hört folk säga väldigt olika saker om den. Jag har inte hört så jätte många artister nämna honom som en stor inspirationskälla men många påstår att han är det. Tänkte kolla vad ni tycker och tror. Hur stor influens har han varit för musiker/artiser som kommit efter honom? (visste inte riktigt vilket forum ja skulle lägga den här i men ja söker främst hans betydelse för hiphopen så ja la den här)
Hans betydelse för svart musik har väl framförallt att göra med att han var en svart artist som sålde mest i världen ett tag. Innan han slutade vara svart. Musikaliskt sett är det snarare Quincy Jones som ska ha äran i mina ögon.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
hans betydelse för hiphopen?
...
Pharrell hämtar väl grymt mycket inspiration i både sång och produktion... Skulle också vilja säga Justin Timberlake (även fast han är vit men gör "svart" musik) har många likheter. sen har ju många samplat Michael Jackson och jackson 5 men det är ju en annan femma :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja, Justin Timberlake är inte pop. "Svart" musik i sin råaste form, Backstreet Boys är givetvis inkluderade i denna kategori.
people have hated me, people do hate me, and people will hate me!
1.05 - Tråden urartar 10.5 - Seriösa diskussioner kommer äga rum Lägg in ett bet!
- I'm from the place where hardcore is beautiful (G-Boro)
Michael Jackson har inte varit svart på flera decennier..
Keep CD alive
Kan man inte ha någon betydelse för svart musik för att man är vit?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mj är inte vit. Inte om man menar genetisk hudfärg. Då är han lika svart som han alltid varit. Fy fan. Ingen som ger MJ Cred?! Han var ju fan det största som hänt afro-amerikaner tills Michael Jordan. Frågan skulle kunna vara liktydig med, vad betydde Michael Jordan för andra idrotter? Och svart blir: otrolig mycket! Även om MJ's musik inte är synonym med hiphops-stormen som snart skulle komma, tror jag han symboliserade att man som svart artisk kunde hävda sig på världsscenen. Kort sagt. Ingen MJ, ingen Jay-Z. Ingen MJ, ingen Obama!
Klart man kan, Rick Rubin ngn?
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Ja MJ är verkligen världens bästa Förebild. "Byt skin och bli pedofil". Malcom X, MLK etc är långt under MJ's status. PS. Tbh bryr jag mig inte om MJ verkligen har en sjukdom eller om han inte är pedofil, han är fortfarande långt MLK & Malcom status för svarta. Oavsett sjukdom så har han gjort väldigt många skönhetsoperationer vilket redan är relativt "dåligt".
Szyslak
Ja, Justin Timberlake är inte pop. "Svart" musik i sin råaste form, Backstreet Boys är givetvis inkluderade i denna kategori. om du är ironisk och egentligen säger att du tycker att justin är pop. Så är det väl ännu mer rätt att nämna Justin. MJ är ju King of pop. Och som någon sa längre upp kan man inte ha någon betydelse för "svart musik" om man är vit? Justin och Michael har ju mer likheter med att dom va med en töntig barn/tonårs grupp. Och va en färdig produktion skapad av skivbolagen och sedan går dom solo och är mer eller mindre största inom pop i sin generation...
Och va i helvete har Backstreet boys med det här att göra??
Hans influens inom modern R&B är oerhört tydlig och syns på milavstånd på Chris Brown, Usher, Justin, Omarion m.fl. Inom hiphop är hans influens inte lika betydande eller tydlig. Hans musik har blivit samplad men utöver det kommer jag inte på något mer konkret exempel.
Tror som jag sade ovan att det mer handlar om att han var en av de första svarta Breaktrough artisterna som slog sig fri från motown-soulen (även om det är hans bästa musik) och gjorde renodlad pop för en blandad publik. Jag tror att MJ symboliserar ett stort steg till att musik bröt mot klassiska etniska mönster. Sen MJ är det inte bara Disco-soulande kids från storstäderna som lyssnade på både svart och vit musik. MJ fick vanliga Svenssons att börja lyssna på pop och R&B. Jag är övertygad om att MJ's crossover från motown-soul till pop öppnade upp både poppen som genre att bli mycket mer mångfaciterad, men även öppnade upp publiken till att lyssna på musik som låg utanför deras traditionella "comfort zone". Han var inte först med att experimentera med genre, men han var först med att göra det så sjukt lyckat. Jag säger ingenting om hur han är privat, eller om hans personlighet. Men som artist på 80-och 90-talet tror jag inte det går att överskatta hans influens. och Szyslak Malcolm X, och King Jr har fan inte lagt många strån i kors för hiphopen. Hiphop och civil-rights går inte hand-i-hand som du verkar vilja tro. Det är trevligt att du håller det gata, men om du inte inser att hiphop inte skulle ha en chans som kommersiell genre idag om det inte var för vad MJ gjort för svart pop-musik kan du ju bara somna om. Men lyssna på dina Dead Prez och Immortal Tech och neka MJ... Nekar du Prince också eller? Pft..
Hans influens inom modern R&B är oerhört tydlig och syns på milavstånd på Chris Brown, Usher, Justin, Omarion m.fl. mos def, men jag tycker det är viktigt att se MJ som symbol. Första svarta "artisten" i modern bemärkelse.
ord på Stop_Snitching och c.g.b.h
Så ni menar att om inte MJ skulle funnits så skulle inga svarta musiker vara på MTV? I nu länget?
Michael Jackson är en av världens mest inflytelserika musiker någonsin, oavsett kategori. Endast en dåre skulle komma på att jämföra honom med justin timberlakeFresh2death "Justin och Michael har ju mer likheter med att dom va med en töntig barn/tonårs grupp. Och va en färdig produktion skapad av skivbolagen och sedan går dom solo och är mer eller mindre största inom pop i sin generation" Hur kan du jämföra Nsync med Jackson 5 ??? Skulle Jackson 5 vara en färdig produkt "skapad" av skivbolagen på samma sätt som Nsync?? Du är medveten om att Jackson 5 utgörs av syskon medan Nsuck bara var ett gäng nerds med dålig musiksmak. Michael Jacksons beteende är endast symptom på den sjukdom som präglar det amerikanska samhället.
soundbwoy njaa... inte riktigt så jag menade. Men efter att ha googlat Nsync så var alla i gruppen kompisar innan.... Så sorry att jag inte kollade fakta innan. Så det gör dom väl mer lika Jacksson 5? fast i en helt annan tidsperiod? Men liksom "skivbolags produkt" alltså inte skriver några egna låtar eller har någon direkt bestämmande angående hur deras sound ska vara.. Inte att dom är ihop satta av någon skivbolags snubbe. För det gjorde varken nsync eller jacksson 5. Och det gör inte 99% av alla pop grupper.... så det är ingen större skillnad. fattar du mig?
Min första vinylskiva var Dangerous så han har influerat mig till att lyssna på rap iaf
http://duckdown82.tumblr.com/
jag tror inte att jag har sett en enda rnb-video där de inte moonwalkar eller saxar hans andra moves rappare glider undan som de övat Michael Jacksons dans-moves.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
c.g.b.h P24 har en del grymma grejer, lyssna på honom.
som ett väldigt inbitet jackson-fan så tycker jag alltid att dom här trådarna om mj ballar ur men denna har hållt sig gansaka bra endå (hittils)
jackjson 5 skrev inte sina låtar, men ganska tidigt så ville dom göra det, och tillslut lämna dom motown och signa till epic. visst dom fick inte börja skriva sina egna låtar med en gång, men redan på andra albumet fanns en låt som de skrivit själva och sedan kom destiny som var helt skrivet av jacksonbröderna, och som även var mer framgångsrikt än de tidigare "The Jacksons" och "Goin' Places"
klart att michael jackson har betytt för hiphop, en stark hook i en hiphop låt kan många gånger vara strukturerad på jackson-vis om ni förstår vad jag menar. och i hur många raptexter har man inte hört ngt om mj? så rappare verkar ju vilja nämna honom, elr iaf säga något om honom. Och det är väl ett sätt att påverka, elr?
Så ni menar att om inte MJ skulle funnits så skulle inga svarta musiker vara på MTV? I nu länget? han var ju faktist den som öppnade upp mtv för svarta musiker, om du kollar upp det så får du se att MJ var den första svarta artist som visades på mtv. visst klart dom hade visats idag men, men frågan är ju ifall det hade haft samma utsträckning? säg att tex marvin gaye visades på mtv redan när mtv starta, tror du inte svarta musiker hade haft ännu större inflytande och varit ännu större idag? det jag menar är att även om svarta musiker hade visats på mtv idag, så kanske dom inte hade fått så mkt plats och varit lika accpeterade som dom är idag.
www.myspace.com/oscardvine Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/ http://soundcloud.com/oscar-dvine
Hans influens inom modern R&B är oerhört tydlig och syns på milavstånd på Chris Brown, Usher, Justin, Omarion m.fl. Inom hiphop är hans influens inte lika betydande eller tydlig. Hans musik har blivit samplad men utöver det kommer jag inte på något mer konkret exempel.
Blunted in stockholm
Sen för övrigt är ju Lil Wayne och Jay-Z stora Mike Jack Fans om inte nån här nämnde det
http://www.myspace.com/deadlykanha