I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låtar med annorlunda(!) ljud i beatet? (Istället för instrument t.ex.)

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2009-01-22 14:41

Låtar med annorlunda(!) ljud i beatet? (Istället för instrument t.ex.)

Den här tråden har varit uppe för ett par år sen... jag som startade den då med vill jag minnas. Den var skoj och man fick många roliga tips.

Så nu ska ni tipsa om låtar där låtens beat är lite annorlunda då det istället för en trumma kan vara.. ja.. vad som helst.. om ni förstår.

(Låtarna behöver alltså inte vara BRA, bara annorlunda... kul att lyssna på)

Exempel:
Sefyu - En live de la cave
En fransk hiphoplåt där beatet är byggt på att "mantla en pistol" kan man väl säga.
Han har även en annan låt där beatet är byggd på en pistol men minns inte vad den heter nu.. En hård kille helt enkelt.

Cadillac Tah (Tah Murdah) - POV City Anthem

Klassisk one hit wonder (typ) där hela beatet är en mobilsignal egentligen.. coola grejer.

Kool Savas & Azad - Bis ihr nicht mehr könnt

Som ni kan gissa, tysk hiphop... Inget ovanligt ljud kanske, men ett ovanligt instrument iaf. Vet inte riktigt vad det är men kan tänka mig... xylofon?

Raekwon feat. Ghostface Killah & Nas - Verbal Intercourse

Ett beat som byggs kring en tjejs.. hm.. stönande skulle jag vilja säga men. Hennes röst iaf.

Det finns även en låt med Rah Digga och Rampage (har jag för mig) där beatet är byggt på ljudet som görs när man skakar en sprayburk. Minns inte vad den heter nu tyvärr...

Sen kan man ju snacka om Big Jess (från Unknown Prophets) skiva The Jump Off där Nintendo figurerar flitigt... Thesuperjumpoff - Super Mario Bros. theme (ja jag vet, Cocoa Brovaz osv), Brinstar - minns inte vilket spel.. Kid Icarus?, Ridley - vet ej, Kraid1 - Metroid?, Kraid2 - samma och.. ja.. typ så. Interludes osv jag vet men :)


Blev kanske inte så bra ändå, hm, men men... kör på!

"Den tjocka killen i Trippel Ett"