I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Old School Hiphop vs. New School Hiphop?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Producent

2008-12-21 17:28

Old School Hiphop vs. New School Hiphop?

BRRRAAAAAP!!!

Ville ta över lite diskussioner om old school vs. new school hiphop. Allt fler klagar över hur musiken har ändrats, men har det verkligen ändrats och varför ser den så fel ut som det gör idag?

Jag vet att diskussionen har dykt upp chok ofta, men fuck that, gillas inte tråden så vet jag shiii vad som är hiphop i Sverige, haha. Som sagt, jag har kärlek till allt och alla, men nu till saken.

Allt fler old school artister har börjat göra sig redo för sina comebacks, sist såg jag EPMD, om jag inte missat nåt.

Men jag har även sett LL Cool J, KRS-One m.fl. Ice Cube har ju synts mycket på dom senare åren, Ice-T var det lite snack om sist. Fan, vilka har ni sett eller hört? Jag såg för ett tag sen Grandmaster Melle Mel t.o.m...

Nu till saken, vad lät bäst old school eller new school? På vilket sätt skiljer sig dom från sina åsikter och budskap, sin äkthet och hur skulle old school rapparna låta över dagens, moderna sound? Skulle det låta played out, eller skulle det låta som rappen idag, eller vad tror ni? Fan, let's start a big motherfucking discussion up in this BITCH!

Stay blessed. Peace.//A2K

Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2008-12-21 17:55
Dagens underground är den bästa hiphopen någonsin.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2008-12-21 18:22
Nice. Ah, underground människor brukar vara hungrigast. Finns det någon bra mainstream? Hur skulle old school mainstream artister, respektive underground låta idag?

2008-12-21 18:30
Det beror på vad man är inställd på, mainstream har oftast bättre produktion, medan undergroundrapparna är mycket skickligare.

Personligen anser jag oldschool vara totalt ointressant att lyssna på eftersom utvecklingen har gått så långt fram som den har, det blir som att ha windows vista och byta det mot windows 95 ungefär.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2008-12-21 18:43
Hur kan du säga att det skulle vara ointressant att lyssna på oldschool? Visst, det är en smaksak vilken musik man tycker om. Men alla dagens artister har väll fått din inspiration någonstans? Oldschool hiphop startade ju allt? Musiken utvecklas, därför blir den som den blir.

peace love and happiness
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-21 18:46
Hur definerar du New School? Är det typ Soulja Boy, Lil Wayne, 50 cent, Young Jeezy du syftar på? Eller inräknat Brother Ali, Cormega, Celph Titled, Apathy, Joe Budden, Joell Ortis osv..? För det är HELT olika saker, borde inte gå under samma genre egentligen..

Producent

2008-12-21 21:26
Lil Wayne e tung iaf, men han e så pundad av alla droger. Hans metaforer e sjuka, man kan fan inte fatta vad han ser för syner o shit, haha. Produktioner kan låta fett både mainstream som underground, så länge man gör det på sitt sätt. Det är oftast bara mera hunger i underjorden då alla har nåt att bevisa, tills dom tröttnar på allt och lägger ner sitt. Men så länge man har kärleken för musiken och låter ingenting styra ens utveckling och bara gör sin grej, då blir det oftast fett oavsett vart man står, uppe eller nere. Skillnaden är väl att cashen är större bland dom som verkligen vill nå dit, medans andra nöjer sig med att bara köra sin grej tills det säger stopp. Äh, allt har delade meningar. Peace.

2008-12-21 23:12
Först och främst måste det göras klart vad som är old school och new school. Old school brukar ju betraktas som den Hip-Hop som gjordes innan Run-DMC dök upp, men jag har en känsla av att trådskaparen menar något annat när han använder beteckningen. För att ämnet ska kunna disskuteras ordentligt tycker jag att vi först och främst bör utreda vad vi menar med old school och new scool. Menar du hip-hop från golden age vs hip-hop efter 97 tex?

2008-12-21 23:27
word på DBK.. typ.. Nas - Illmatic osv.. vad klassas det som? vart drar du linjen?

f.ö. håller jag med om att Lil Wayne kan om han vill.. det visade han på bl.a. Tha Carter I & delvis Tha Carter II.. senaste är ju skit bortset från "Tie My Hands" och möjligtvis "Mr Carter"..

Producent

2008-12-22 01:34
Jag kan nog säga att hela 80-talet och möjligtvis början av 90-talet kan väl räknas som old school, men det är väl väldigt svårt att räknas då hiphopen ändras gång på gång. Men vi kan väl ta upp och diskutera om olika eror istället?

Det finns väl ändå likheter med t.ex 1980-tals electro och 2000-tals crunk? Roland TR-808 trummor på club-beats där budskapet är rätt likt varandra? För att inte nämna hyphy samt turf dancing med gamla breakdance-låtar och moves från tiden då "Breakin"-filmen dök upp. 1990-tals club-låtar då? Jag tänker mig mest då på mera laidback G-Funk.

Vad som är old school är inte alltid lätt att diskutera, men att dra jämförelser mellan stilarna går alltid att diskutera i alla evigheter. Vilka legender/pionjärer vill man gärna se sig klara bland dessa mera moderna rappare? Det ser ju ändå inte så mycket annorlunda ut, enligt mig... bara mera uppdaterat för varje år.

2008-12-22 13:16
Kommersialismens orkanvindar har förstört hela hiphop-kulturen. Ungar växer upp idag och får en snedvriden bild utav hiphop.

Fast det görs som tur är fortfarande bra hiphop. I mängder. Som tur är. Men den får man leta upp själv.
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.

2008-12-22 13:35
Nas - Illmatic är ju inte old school, för mig är Old School hip-hop 80 talet.

Fast den bästa perioden tycker jag var 90 talet.

2008-12-22 13:56
Jag har också märkt viss likhet mellan 80-talets musik och dagens "crunk"..

Den bästa perioden var 90-talet ja. Men dagens hiphop är inte dålig den heller om man kollar på artister som Joe Budden, Joell Ortis, Brother Ali, Atmosphere, Apathy etc. Det är nog den bästa hiphopen enligt mig..

Producent

2008-12-22 13:58
Eller säg så här: 80's Old school, 90's mid school, 2000's new school, haha.

Men om man diskuterar mera om artister som: Grandmaster Flash & The Furious Five, Cold Crush Brothers, Juice Crew, Roxanne Shanté, LL Cool J, Boogie Down Productions, Ice-T, N.W.A., EPMD, UTFO, Busy Bee, Kool Moe Dee, Egyptian Lover, Arabian Prince, The D.O.C., African Bambaataa & Soul Sonic Force, Public Enemy, DJ Kool Herc, Salt-n-Pepa, Kurtis Blow, Run-D.M.C., Rocksteady Crew m.fl... nu lär jag ha visst glömt fett många, men ni förstår vad jag menar! Artister och crews, dom hade ju allt i sina gangs då: graffare, breakare, dj's, mc's, hela shitet!

2008-12-24 00:26
jag diggar verkligen native tounges grupperna som Jungle Brothers, A tribe Called Quest, De La Soul, The Pharcyde osv, de som började i början på 90-talet (?). Sen finns det ju mkt som är grymt nu också men de flesta jag lyssnar på började nån gång på 90-talet- Talib Kweli, Mos Def, Outkast, Jurassic 5, the beatnuts, osv osv osv. Däremot är Knaan fet som fan men han kanske inte direkt kopplas till hiphop.

2008-12-27 20:11
Kanske borde säga till trådskaparen att mycket av dessa artister alltid varit där.
Jag menar KRS-One är ju bara seg och håller sig kvar i gamet. LL har väl inte lagt ner precis, bara varit busy med skådespeleriet och därmed inte släppt skivor så ofta på senare år. Det är väl detsamma med Cube egentligen. Två som enligt min förståelse gör comeback nu är Vanilla Ice och Fat Boys.

2008-12-28 00:06
ska vanilla ice komma tillbaka?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-12-28 12:47
Tack vare producenter som DJ Premier, 9th Wonder, Pete Rock, Marco Polo, MoSS, Large Pro, Jake One med flera så görs det fortfarande än idag jävligt bra hip hop musik, som Loopaddict sa, den får man leta upp själv...
Since 1984
@realgizlee // twitter