I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför hatar just du 50 Cent?

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2008-12-10 11:42

Varför hatar just du 50 Cent?

Tjena moss!

Har suttit och läst forumet nu ett tag och har kommit fram till en sak, 50 Cent är Hiphopens mest hatade man.

Som ni alla vet kom han in i gamet i slutet av 2001 och ibörjan av 2002 med mixtapes som revolutionerade hela marknadsföringsprocessen. 99% av alla rappare idag använder idag mixtapes på samma sätt som 50 Cent gjorde då, genom att släppa exklusiva låtar direkt till konsumenterna. Se bara på Lil Wayne som har släptp sina Dedication mixtapes på samma sätt som 50 Cent gjorde för 6-7 år sen.

Klart där fanns mixtapes innan 50 Cent släppte sitt första mixtape, tänker mest på Screw, Flex och Clue som alla släppte välkända och klassiska mixtapes.

Vad jag har märkt nu dom senaste 2 år har det mer och mer växt fram att 50 Cent har förstört hiphopen. Att han på något sätt har gjort den till något som den egentligen inte är.

Hans fokusering på att sälja mycket verkar störa väldigt många artister men även hiphopfans. Tänkte mest på en rad han drog till i låten Piggy Bank där han säger "Banks shit sells, Buck shits sell, Game shit sells/ man im rich as hell". Denna raden har jag hört som argument ett flertal gånger då denna diskussionen dras igång.

Eller hatar ni honom för att han inte har multikomplexa rimscheman eller superintelligenta lyrics? Detta är ju knappast något 50 Cent någonsin varit känd för, det 50 Cent slog igenom för var hans ärliga skildring utav hur hans uppväxt var.

Vad jag har förståt har alla mer eller mindre en gång i tiden gillat 50 Cent. Jag är ett fan av honom fortfarande även om Curtis kunde ha haft lite andra spår än vad den hade. The Massacre är för mig ett av 2005s bästa album med härliga låtar som Ryder Music, Get In my Car, Im Supposed to Die Tonite, A Baltimore Love Thing (ett spår för dom som gillar lite metaforer osv), Gunz Come Out, Ski Mask Way, In My Hood och I Dont Need Em (detta beat från Buckwild var sinnes f.ö.!)

Kanske svårt att skildra allt nu utan vill mest skapa en diskussion kring det hela. Vad är din åsikt? Älskar du att hata 50 Cent? Eller du kanske t.o.m. fortfarande är ett fan?

M.V.H

King T

Its like a jungle sometime it makes me wonder how I keep from going under - klassisker!