kraftwerks inverkan på hiphop?
Har hört/läst mycket att dom är typ bland populäraste att sampla eller vad man ska säga, det sägs att jävligt många av deras låtar har slipats till hiphop beats. Själv kommer jag inte på något beat som innehåller kraftwerk samples, vet mycket väl vilka det är så vore kul att höra. Tipsa,länka gör allt
.... planet rock? .....
www.myspace.com/obeidullahbeats BombDroppaz
Heeelt okänd låt ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Finns någon kraftwerkdokumentär som svt sände där dom interjuvar någon jag inte kommer ihåg namnet på och han beskriver hur dom blev helt knäckta av Afrika bambatas planet rock Minns inte exakt citat men; Han hade ju bara tagit A och B sidan och sen slängt på lite nya trummor. Vi tyckte han hade snott av oss vi bodde i tyskland vi hade aldrig hört talas om samplingar. Kraftwerk är verkligen så sjukt viktiga för musikhistorien! Så jävla duktiga och bra
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
R0feman P22 Shit skulle verkligen vilja se den! Kan du inte försöka komma ihog vad den heter :/ Den du länkade är ju rätt söndersamplad :)
Producent
2008-10-10 15:41
Kraftwerk har haft STOR inverkan på hip hop och musik i allmänhet. Fan dom ÄR hip hop! haha
Här är min favorit!
Max_I_Million Tyvärr fungerade inte någon du länka, vill gärna se!
Producent
2008-10-10 15:46
http://youtube.com/v/AzDY6rRWsKM
Videon har blivit deletad står det :/ skriv vad låten heter istället så kan det inte gå fel :)
Producent
2008-10-10 15:52
sök på: Boogaloo Shrimp on Kraftwerk Tour de France/ Breakin' (1984) låten heter Tour De France och har många versioner utan att riktigt ha en officiell. Den här diggar jag mest. Palla höra en tysk som snackar fult över ett såhär fett beat :D
Cool verison som fan ju :D riktiga retro trummor!
Vad tycker du om den här verisonen av en annan låt då, lil wayne är så jävla keff på den men tycker beatet är lite småcoolt :)
Kraftwerk är dope! och Lil Wayne är sämst
if hiphop is dead call me ghost in the flesh
Kolla vad jag hittade åt dig. Grym dokumentär, längesedan jag såg den. Tänker inte ge mig in i ännu en disskution om weezy. Best rappaer alive!
Kraftwerk - Hall of Mirrors
Dudley Perkins - The Last Stand (madlib prod)
bara instrumentalen dock :(
Tycker snacket om kraftwerks inverkan på hiphop är lite överdrivet. Visst är dom populära att sampla, och visst är deras inverkan på populärmusik i allmänhet ganska stor. Men det är ju inte så att hiphop någonsin låtit som kraftwerk direkt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Farmer P22 Tung som fan ju!
MR-J P19 Yeah, den e sjukt fet, jävligt synd att de bara e instru dock :S
håller med, mer mer intressant!
Dock så gjorde Madlib ett bättre jobb med samplingen imo. (och när Dudley ändå kom på tal, så är ju Expression ett ruggigt bra album, trots bristen på rap)
Albin- P19 Shit denna var ännu fetare ju! fyfan asså, men det låter som den där missy elliot samplingen också i den där "music makes you lose control" du vet
Albin- P19 fan den där hade jag glömt! tack som fan
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
dundermannen hela electroscenen? kraftwerk är ju inte bara samplade utan spelades mkt av djs o kan ju höras i massor av gamla radio o dj mixar...
man måste ju erkänna kraftwerks påverkan av modernmusik öht men tråden handlar ju in inverkan på just hiphop.
Farmer P23 ... och electro är inte hiphop?
Låt inte tråden balla ur med något fjant nu, självklart får ni väl snacka om kraftwerks inverkan allmänt med. Men det var hiphop jag var mest ute efter!
Producent
2008-11-13 21:48
Men det är ju inte så att hiphop någonsin låtit som kraftwerk direkt. kollade du låten som jag linkade till?..
MR-J P20 det handlar om hiphop... "Electro, förkortning av electrofunk, är en elektronisk form av hiphop som är direkt influerad av Kraftwerk och funk." - Wikipedia orkade inte skriva själv.
Ja men vart har jag sagt att det inte handlar om hiphop? damn
Dundermannen & Farmer Jo, massor på 80talet... Och ända sedan dess i vissa scener, typ bass och så... Sedan har ju kraftwerk alltid hört till grunden i en hip hop DJs back/mixar ända sedan 'då'... Sedan är det ju faktiskt sample-staple inom alla(?) hip hop stilar, så jag hajjar inte alls vad ni lyssnar på för hip hop? Förresten.. Utan kraftwerk - ingen electro(-hip hop)... FÖrsta electrobreaksen + samplingarna... Tillbaka till förskolan, grabbar! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2008-11-15 16:12
Producent
2008-11-15 18:00
lägger till en annan Dilla-produktion där han samplat Trans Europe ExpressIlla J - We Here . Märkte det just nu
Allt det här låter ju så illa att man vill äta upp sin egna hals