I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vart Fan Har All Vinyl Tagit Vägen

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-08-28 19:45

Vart Fan Har All Vinyl Tagit Vägen

Nu är jag riktigt förbannad, usch! vart i helvete har all vinyl tagit vägen på nya plattor???
sökt på dom flesta skivaffärer på nätet, men det finns bara i cd format. iallafall dessa:

Reks - Grey Hairs
King Syze - The Labor Union
Lil' Dap - I.A.DAP
Almighty - Original S.I.N.
Pacewon & Mr. Green - The Only Color That Matters Is Green
Doap Nixon - Sour Diesel
Fakts One - Long Range
Little Vic - Each Dawn I Die

Det är riktigt bra skivor, men jag vägrar köpa cd.. vill ha på vinyl... vafaaaan

(Inlägget ändrat av Mabande 2008-08-28 19:55:15)

2008-08-28 19:53
kollat fatbeats och undergroundhiphop?

2008-08-28 20:04
jag tycker fan vinyl är mer på g än på många år måste jag säga!
..

2008-08-28 20:09
ja utgår alltid ifrån, hhv,ughh och fatbeats...

2008-08-28 21:59
Vad är det för fel på cd ?
Ason Unique RIP

2008-08-28 22:14
cd går inte o spela på en vinyl spelare? ^^ sen kanske han gillar o sammla på sej...
http://soundsof051.com/

2008-08-28 22:19
mm, jag är ett vinylhead. samlar. cd känns inte real.. men hälften av dom där skivorna är på babygrande.. ska man kanske skicka iväg ett mejl och fråga varför dom inte pressar vinyl längre?

2008-08-28 22:43
Gör det men räkna med svaret: Det är inte lönsamt nog/Det säljer inte bra.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2008-08-29 06:19
Bagheera P22

Så kan dom inte resonera, dom vet ju ungefär hur mycket dom säljer då kan dom press lite mindre så det blir lönsamt... vafan liksom...

2008-08-29 09:02
Varför Skriver Svenskar Rubriker Så Här?!

Vinyl är på G tillbaka mer och mer, kanske i andra genres dock.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-08-29 09:28
CHeeKY

När det gäller vinyl, och i stort sett allt som ska tryckas eller pressas, så är det inte styckkostnaden som avskräcker utan sjävla förstapressen som kostar dough. Dvs pris per ex blir lägre vid större volymer. Detta gäller även frakt och distrubution i stor del.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2008-08-29 10:53
CHeekY
nya hiphopsläpp säljer inte så bra tyvärr.De flesta butiker (i Sverige iaf) satsar på beggad & klassiskt vax.
Iaf är det fett konstigt att de plattorna verkar inte va tillgängliga på vax.Har googlat lite men hittade inte ett skit förutom cd (!?)
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
DJ

2008-08-29 11:34
Cheeky: Håller med dig till 100%! Jag letade också efter REKS och Lil Dap som fan, men insåg att de nog inte kommer komma. Samma sak med Marley Marls skiva som han gjorde ifjol med KRS. Helt sjukt dåligt. Koch är värst. Och de här bolagen kan GLÖMMA att jag kommer betala för att köpa skivor på CD som de inte släpper på vinyl.

Känns som branschen ligger typ fem år efter hela tiden. Nu när det är en ny vinylvåg på g SLUTAR bolagen alltmer pressa vax? Extremt dålig tajming. Vinylförsäljningen ökar ju procentuellt sett våldsamt mycket.

Bra skivor som HAR släppts på vinyl iår, support that real shit:

Pete Rock: 'NY's Finest' 2LP
Pete Rock: 'NY's Finest' Instrumentals 2LP
Pete Rock: 'We Roll' / ''Til I Retire' 12"
9th Wonder & Buckshot: 'The Formula' 2LP
eMC: 'The Show' 2LP
Wu-Tang Clan: '8 Diagrams' 2LP
J-Live: 'Then What Happened?' 2LP
Fat Joe: 'That White' 12"
Craig G & Marley Marl: 'Operation: Take Back Hiphop' 2LP
Big L: 'Last Live Performance From Amsterdam' LP
Reks: 'Say Goodnight' 12"
DJ Premier: 'Beats That Collected Dust' LP
Rakim: 'I'm Back' 12"
Statik Selektah: 'Stop, Look, Listen' 12"
Showbiz & AG: Live Hard 2LP

Show & A är fruktansvärt bra. BÄTTRE än Pete Rock. Yeah I said it...
DJ

2008-08-29 11:36
Får väl tillägga att Big L-plattan är en rerelease. Den är endast tillgänglig genom Fat Beats. Show & A endast genom hhv.de, de själva har pressat upp ett fåtal ex.

2008-08-29 11:52
move wax like kilos.........
if it ain't ruff - it ain't right.....

2008-08-29 16:45
Soul_Survivor_II P30

Har alla dom där i min samling förutom Rakim: 'I'm Back' 12" och Big L Lpn.. och showbiz och a.g. plattan är beställd!! så tung.. instant classic

DJ

2008-08-29 17:16

2008-08-29 18:09
Inte för att vara negativ men jag förstår dig vinyl e en viss känsla.. spela alltid fassans vinyl när jag va yngre. Men just nu e jag inte yngre utan jag lever i en värld där det tyvärr e mp3.
Men förrutom det så är cd inget fel på.. utan det är mycket behändigare.

Dom som gnäller på vinyl inte finns längre är korkade..
Spara er vinyl sammling, köp nya när de kommer ut.
Men att frågesätta varför en viss skiva inte kommer i vinyl e lika korkat som o fråga varför dom inte tillverkad bilar av årsmodel 1998..
Man måste inse att de e en ny tid vi lever i.

Var bara glad att de fortfarande släpps vinyl överhuvudtaget istället för frågasätt de som inte släpps.

2008-08-29 19:22
Mouldy_mushroom P23

vinyl är framtidens format oavsett om man gillar det eller inte.att gemföra vax till bilar är lika korkat som att spika fast kuken till brinnande hus.bilar har kommit mkt fram i utväckling.de blev mer miljövänliga,säkra etc.Ljudkvalitén på ´moderna format´ är typ 90% sämre än på vax (tyvärr inte alla kan/vill höra musiken).Sen är det mkt roligare med vax.Så ja,det är bra att man ifrågasätter varför vinyl inte släpps.
WWW.COULISSE.SE

2008-08-29 19:35
Vinyl e framtidens format? jaha varför säljs de mindre o mindre?
Min gemförelse var just det med utvecklingen, att kvaliten blir bättre.

2008-08-29 19:58
det säljs juh mer och mer.Du verkar inte vara med i utvecklingen.
Länk till http://www.deftune.com/2008/04/30/vinyl-is-making-a-comeback/

Varför det blev svälttider för vax är inget konstigt då nedladdningsexplosionen kom...

Musiken kommer aldrig bli bättre på annat format än vinyl därför att vinyl ÄR musiken.
Du hajjar väl vad som händer med musiken som hamnar på digitalt media? Man choppar av diskanten,basen och konverterar så det bara blir massa ljud ihopklämt.Där har du din utveckling.
WWW.COULISSE.SE

2008-08-29 21:03
Men JÄMFÖRELSE för 17 gubbar. Någon måtta får det vara.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
DJ

2008-08-29 23:40
Mouldy:Mindre och mikndre? Jag tror du ligger 10 år efter. Enligt den här artikeln i DN från ca sex veckor sedan gäller följande:

"I USA ser trenden likadan ut. Enligt Nielsen SoundScan, som mäter skivförsäljningen i USA och Kanada, såldes en miljon lp-skivor år 2007, jämfört med 858.000 året dessförinnan. En prognos baserad på försäljningssiffror för 2008 hittills säger att 1,6 miljoner vinylskivor kommer att ha sålts vid årets slut. Samtidigt minskar cd-försäljningen stadigt, perioden 2006-2007 minskade den med 17,5 procent."

Visst säljs det fortfarande mycket mer CD än vinyl, men det är ju troligen en tidsfråga. Jag känner i princip ingen som går och betalar pengar för CD längre. Antingen vill man ha musiken på ett ordentligt fysiskt format med bra ljud och då köper man en skiva. Eller så vill man bara ha själva ljudet oavsett kvalitet och distributionsmedia och då gäller ju oftast (lagliga eller olagliga) mp3:or eller andra ljudfiler. Har du väl ljudfilen kan vem som helst göra sin egen CD. Ett otroligt värdelöst format.

2008-08-30 01:39
SSII: där har du fel; det finns precis samma samlarvärde i original CD-album som du ser i vinyl samling. jag samlade själv LP's tidigare men har numera helt gått över till CD - köpte omkring 70-80 st. bara förra året.. brända CD-skivor har inget värde överhuvudtaget i mina ögon även om musiken är precis densamma men pallar inte lyssna på d.
Keep CD alive

2008-08-30 01:41
^^ sen ser en snygg bokhylla med en fet CD-samling jävligt mkt cleanare ut än 10 mjölk backar med vax i ;)
Keep CD alive

2008-08-30 01:47
Man bör dock akta sig för att jämföra ljudet på en "vanlig" mp3a och det på en köpt cd-skiva...

Jag älskar vax och ser gärna att det åter blev det gängse formatet men skulle inte satsa många lingon på att det kommer att bli så.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR
DJ

2008-08-30 02:12
En snygg hylla ska man ju ha sina skivor i. Hyllor fulla med CD ser bara jävligt IKEA-katalog 1995 ut. I won't back down ;-P

2008-08-30 10:31
^^ SSII: hahah sant, men din hylla ser antagligen ut som IKEA-katalogen 1972 :P

både CD och vinyl har sina för-och-nackdelar; kan ju va drygt att va tvungen att springa och byta sida var 15:e minut vilket även kan fucka upp känslan av vissa album. ta t.ex. Diamond D's debut album vilket låter som en enda lång jävla fest, den kännslan försvinner när du ska byta sida hela tiden; antagligen anledningen till att Diamond inte släppte skivan på LP när den kom ut 1992.
vinyl har ju en annan "luftighet" i ljudet dock och visst fan är det ett jävligt nice helhets intryck med omslagen, knastret och allt som tillkommer så visst fan älskar jag vinyl också!
Keep CD alive
DJ

2008-08-30 11:06

2008-08-30 11:40
claaa7 P3

kan ju va drygt att va tvungen att springa och byta sida var 15:e minut vilket även kan fucka upp känslan av vissa album

Det är därför man skaffar dubbletter och mixar in låtarna
WWW.COULISSE.SE

2008-08-30 15:47
Man är ändå tvungen att springa...
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2008-08-30 16:33
haha jag hatar absolut inte på vinyl, tvärtom, det enda jag försökte visa med mitt inlägg var att det fortfarande finns dom som köper musik på CD och samlar på det. båda har självklart för-och-nackdelar som med allt annat i den här världen.
Keep CD alive

2008-08-31 10:07
Det känns lite som att just hiphop + vinyl sjunger lite på sista versen, mycket tror jag beror på att dom flesta dj:s som förr köpte vinylskivor nu kör med serato. Däremot så har fler och fler andra musikstilar börjat släppa vinyl, Per Gessles en händig man tex. Radiohead släppte ju sin förra på mp3 samt endast en limiterad upplaga på vinyl.
UTE NU! Osten af - Hiphophjälten (Official HD)
http://www.youtube.com/watch?v=UTj-1HJvSSI
DJ

2008-08-31 12:46

2008-08-31 14:55
Att vinyl innebär bättre ljudkvalitet är riktigt. Musiken är inte komprimerad som den är på en cd eller på en mp3 eftersom det inte är ett digitalt format. Däremot så måste vi nog alla inse att kvaliteten har mindre betydelse idag. Bekvämlighet går före och många har börjat köpa mp3 filer istället för tolvor. Det är därför många skivbolag som inte längre bryr sig om att pressa vinyl. Det kostar för mycket och det är för få som köper. Det kostar inget att släppa musik som mp3. Jag har själv haft en liknande inställning men jag har i stort sett sluta köpa vinyl. Jag gör det fortfarande men betydligt mer sällan än förut. Jag har t.o.m börjat köpa mp3 släpp vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra.

2008-08-31 15:02
^^ det stämmer att vinyl har bäst ljudkvalitet men samtidigt så är det stoooor skillnad mellan en Mp3:a och en original CD-skiva. rippar du en låt från en CD i original kvalitet kommer den ligga på ca. 50 MB men när du gör om den till en mp3:a i 128 kbps kommer den hamna på ca. 4 MB vilket säger en hel del.
Keep CD alive

2008-08-31 18:25
Milk crates är ju tokfina! Ingen kan få mig att ersätta dem med fula plastbitar i en Billybokhylla.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2008-08-31 19:23
För mig är den fysiska aspekten viktigare än ljudet. Hellre en vinyl med halvkasst, komprimerat ljud än den finaste kvalitet på en CD eller en hårddisk.

2008-08-31 19:35
ojoj, tror folk fortfarande på skrönan om att vinyl har bättre ljudkvalite än en cd? det kanske gällde förr i tiden då digital teknik var nytt och man försökte fortfarande kompensera analoga svagheter som inte fanns. men dagens musik är inspelad digitalt och låter mycket bättre på en cd än en vinyl. dessutom tvivlar jag starkt på att någon av er har tillräckligt bra utrustning att höra någon skillnad på en vettig mp3:a och en cd/vinyl-skiva.

men men, tillbaka till ämnet. märkte på senare tid att dom talk shows (conan o'brien, letterman m.fl) håller nuförtiden upp en vinylskiva istället för en cd när dom ska presentera kvällens musikakt. det är väl skivbolagen som bestämmer vad som ska reppas på tv, eller? dom vill visa att vinyl fortfarande finns.
skvätt skvätt
DJ

2008-08-31 20:41
To Ro Ro: Vinylförsäljningen har som sagt en uppåtgående trend i USA. Dessutom är de tju rätt värdelöst att hålla upp ett CD-konvolut på 2 X 2 mm i TV...

2008-09-02 08:25
Okaj nä jag tog för givet de va som jag skrev, absolut ingen fakta bakom det så jag får tacka för en ny vetskap.

2008-09-02 09:34
Vad baserar ni den uppåtgående vinylförsäljningen i USA på? Jag är nyfiken eftersom det isåfall är en glädjande nyhet för oss som fortfarande är intresserade av att släppa musik i det formatet.

DJ

2008-09-02 11:22
heavyheavyheavy: Läs mer om uppåtgående vinylförsäljning t.ex. på min blogl (från i somras) och i den DN-artikeln jag länkade där.

2008-09-02 11:44

2008-09-02 12:20
mozzarella har nog rätt med att DJs slutar köra vinyl så orskar det de här.

Gessle på vinyl? Haha.

jagvillocksåhaenblog.com

2008-09-03 10:36
"Because these music fans also listen using portable players and computers, Matador and other labels include coupons in record packaging that can be used to download MP3 versions of the songs. Amory called the coupon program "hugely popular.""

Från Wired artikeln. Jag fattar inte varför inte fler skivbolag gör på samma sätt. Det är ju en lysande idé!