Underground hiphop?
Vad exakt är underground hiphop?
muuuuuuu...
Sån där fet musik som alla emo pop människor går över till efter att dom blir trötta på gitarrer och flöjtar, sånt som t.ex. Jedi Mind Tricks, Necro, Atmosphere, Sage Francis, Immortal Technique och dylikt. Fniss
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-05-29 21:38
Nu tog Kramer fel på backpack hiphop och undergorund hiphop. Underground räknas väl allt som inte klättrar på listorna i USA.
Jag skyller allt på Emma!
Det var ett skämt, det där är dock det jag alltid hör nu för tiden när någon pratar om "underground Hip-Hop"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så allt som inte folk lyssnar på är underground? Så det har inget med vad dom rappar om te x. politik osv? alltså allt förutom pengar och tjejer och bilar etc?
muuuuuuu...
Toastare
2008-05-29 22:04
nej finns ju underground hiphop som handlar om bitches n money också.. och folk lyssnar på det, tänk på att USA är stort och det är inte enkelt att få en låt på listorna. Men det har inte nått med textinehållet att göra... som sagt, det du tänker på kallar man ofta "backpacker hiphop"
men kan du te x nämna några som gör underground hiphop och definera exakt vad det är? förutom att det "inte klättrar på listorna i usa"?
muuuuuuu...
underground hiphop trodde det var typ osignade artister :P ? eller har jag helt fel ?
Som Buckshot sa: "Let's get this straight/underground of '93 and '94 ain't the underground of '98/I see it's too late/For y'all to relate/so fuck it..." Det fanns en tid då jag tyckte att "underground" var nåt riktigt positivt. En underjordisk rörelse som hela tiden låg och bubblade strax under mainstreamen och där alla grymma artister kom ifrån. Lords Of The Underground liksom...allt som inte var riktigt MTV-mässigt var ju underground. Fortfarande under Rawkus-eran kring 97-98-99 kunde det vara nåt fett att reppa that underground shit. Men under 00-talet hart termen för mig mer och mer glidit över till att stå för sånt som Kramer nämnde däruppe och som jag personligen vare sig gillar eller, i vissa fall, tycker har särskilt mycket med hiphop att göra.
Toastare
2008-05-29 22:57
Håller med Soul_Survivor att uttrycket idag nog ses på samma sätt som backpacker hiphop. tofferz, finns ju hur mycket osignat som helst på myspace...
bounty, vad ska jag med osignat till? jag vill bara att någon kan definera exakt vad underground hiphopen är (eller var) och någon artist som gör underground!
muuuuuuu...
tofferz: det finns ingen exakt defitnition. Som du märker är det many things to many people. Känner du till ordet "underground" i allmänhet? Som i underground comics, underground politics, underground art movement eller nåt sånt? Då har du i alla fall en bollparksdefinition.
Egentligen borde väl all hiphop vara underground? Eftersom hiphopkulturen i sig skapades som en underjordisk rörelse och själva hiphopen egentligen bygger på att vara underground så är väl inte hiphop-musiken hiphop om den inte är underground? Sedan får man väl definiera uttrycket "underground" är också, och det tycker jag väl inte man är bara för att man inte är osignad eller för att man har politiska texter, snarare om man gör sin egen grej utan att söka appeal hos någon och gör sin grej för kärleken till kulturens skull och inte för att få pengar.
"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"
Shit vad man flummar på kvällen.. hehe, men det får stå kvar peace
"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"
blev forvanad for 2 ar sedan ungefar nar en kille (som diggade Juelz och Wayne n shit like that) pastod att Gangstarr var underground, som om det vore en sjalvklarhet.. Om jag ska dela upp valdigt rumphugget sa finns, for mig: 1. Mainstream-grill-gangsta-pop-plastbeat-grejen 2. Hip Hop (renrasig hip hop!!!) 3. Underground och Gangstarr hor forstas till 2an. Underground for mig ar typ Madlib, MF Doom, Kool Keith o sant som ar lite obskyrt men riktig hip hop. Jedi-mindtricks, Sage Francis och sant hor val till dar ocksa aven om jag personligen inte kanner av sa mycket true hip hop vibes daromkring.. Det ar mitt egna satt att se pa saken, annars funkar ju Saljer mycket eller Saljer inte mycket ganska bra.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Underground Hiphop i min mening är den hiphop som inte hör till inom mainstreamens ramar. Kan vara innehållet, text vis, eller hur låten är uppbyggd med hooks och så vidare. Ofta finner man mycket grövre texter i undergrounden, (även om det inte är i alla fallen) vilket håller den borta ifrån den mesta media, MTV, radio osv. Tycker dock att den har mer budskap än vad man kan hitta i mainstreamen. Jag väljer själv underground, över mainstream. Finner inget intresant när det kommer till dåliga lyrics, och konstiga utalanden på ord? Jag behöver mer för att bli nöjd.
Jag brukar definera det som; Mainstream = de som bara följer strömmen och recyclar samma jävla tugg varje gång: t.ex. G-Unit. Medan underground är som lagt tanke bakom sin musik och som försökt antingen underhålla genom roligaordlekar(celph titled, apathy, esoteric, eh hela demigodz fam'en typ) eller som vill ha ngt sagt, politiskt eller känslomässigt(sage francis, atmosphere, immortal technique). Bara det kommer från hjärtat typ. Så brukar jag definera det.
1. Mainstream hip hop: Hip hop-musik som spelas på radion. Ofta dåliga beats, gangster/sex/drogteman, enstaviga rim och lättklädda brudar. Artister som Soulja Boy, Lil Wayne, 50 Cent, Dr. Dre mm. 2. Hip hop: Alla hip hop-lyssnare känner till dessa artister, och mainstream-lyssnare känner till de kändaste. Ofta bra beats, många olika teman (ibland mainstream-teman) och bra rim. Lite överskattat enligt mig. Artister som Nas, Gang Starr, Rakim, DJ Premier mm. 3. Underground hip hop: Hip hop-lyssnare känner till de kändaste artisterna, mainstream-lyssnare känner inte till någon. Här finns de bästa rapparna enligt mig. Illmaculate, Kenn Starr, Masta Ace, DJ Premier, Memo mm.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Sätter du Premier & Ace bland sånna smuts hundar om Memo & Illmaculate? Usch
Kramer: Vad är det för fel på Memo och Illmaculate?
Det är nödvändigtvis inget fel på dom, men jag tycker Masta Ace har varit med och jobbat hårt alldeles för länge för att bli beblandade med sånna som Illmaculate och Memo, jag förstår nog din vision om vad underground är och vilka som hör till där, men Ace & Premier är nog inte dom isf, om jag tolkat ditt sätt o tänka rätt så skulle jag slänga dom över till Hip-Hop. Och överlåta underground kategorin till folk som 7L, Memo, Illmaculate, Vakill, Esoteric, Apathy, Sage Francis etc.
Okej, då håller jag med dig. Men ville nämna dem eftersom de har jobbat mycket med underground-rappare, och för att de är väldigt bra artister. Masta Ace skulle jag sätta på gränsen till Hip hop och Underground hip hop.
Och Vakill och Apathy borde jag ha nämnt, hehe.
Masta Ace är ju för fan Juice Crew! Han hängde med självaste Marley Marl! OK, kanske inte känd om man är ung och grön, men fråga nån som lyssnade på hiphop 88-89 och Juice Crew är bland det mest mainstream som fanns. Han må vara en som säjer lite nu, men han är ju fan kändis jämfört med Molemen och dom här ni snackar om.
efter ha läst tråden så tror jag dom flesta inklusive mig att vi är överens om vad termen underground hiphop defineras som och vilka artsiter som kretsar runt den och inte. och ja Masta ace räknas som underground som är jävligt synd men så länge han pumpar ut sina klassika skivor 1 efter 1 så är det bara att tacka att inte varenda jävla unge springer runt med ace i ipoden. det e som du säger kramer han har vart på sin grind i 20 år nu om någon skulle vara mainstream så e de fan han, det förtjänar han helt klart. pz
Min Blogg: http://www.myvinylweightsaton.blogspot.com/ Säljer Alltid Lite Vinyler, (Classics/Rare/Övrigt) Kolla In: http://www.discogs.com/sell/list?seller=cHEs
Soul_Survivor_II: Sant, men jag är ung och grön, och just nu är han mycket okändare än Nas och company.