I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Finsk hip hop ?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-05-08 15:20

Finsk hip hop ?

Yo, nån som har ngra exempel på nå skön fins hip-hop / rap ? skulle va kul, själv är man från finland så skulle lixom vara mysigt att kunna lyssna på hehe.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-19 07:29
en av mina favoriter måse väl vara pikku G med "räjähdysvaara"
tjecka in den
ja!

2010-05-20 04:49
finsk hiphop är tungt men har du hört finsk reggae..chekka in raappana..vittun hyvää musaa ;)

2010-05-21 22:39
Conscious Youths mer eller mindre det enda jag hört, tycker dom är tvär feta.
Diagnosen av svensk mentalitet är lika positiv som en aidssjuk analfabet

2010-05-25 02:26

As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2010-05-25 02:38

As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2010-06-07 08:08
håller med att conscious youths är jävligt feta hyvää paskaa!
ja!

2010-10-07 15:46
Redrama hör nog till toppskiktet:

Rise

Och DJ Mobster har några sköna

Still in charge

Paleface har relativt nytt material som låter...lite annorlunda, men han är skönt kreativ

Syntyny rellestää

Teflon Brothers har några fina bitar

Hoodilammass

Juno och det gänget är också skönt

SMC Hoodrats

Gracias är skönt chill

HKI

Och som redan nämnts så är ASA ett namn att räkna med. Men Cheek, The Gambit, Uniikki och de här som kör ett väldigt amerikanskt race vet jag inte riktigt. Om man gillar sånt så är det väl för dem.

2013-02-06 10:54
Jag tror att finsk hip hop -topik behöver mig och min dålig svenska.

Jag ska nämna några rappare som är betydande i finsk kontext:

Asa
Kanske den mest värderat rappare i Finland, både populär och frivillig artist.

Hip Hop Hurraa
Murheen musta mieli (ny single)

Laineen Kasperi
ex-punkare från östra finland, började rappa i "kaucas" (mycket konstig oc mörk shamanrap) men gick solo många år sen. Kasperi skulle vilja göra ledig musik, men det brukar inte lyckas för honom. För mig han är DEN protest sjungare i Finland nuförtiden. Hans musik beskriver människor som har gått vilse i modern värld utan frihet, slavar för pengar och normer. Men hans texter är inte mycket explicit (för mig explicit kritik låter ofta lite naiv och tendentiös) utan mer lyriska och symboliska... mycket originell, mycket begåvad! Producerar sin egen musik, och det låter också mycket särpräglad.
Tällaine tapaus
M&C

Huge L
- Elektriker som rappar. Den mest produktiva producenten/rappare i Finland. Ungerfär 12 solo albumer under 2-3 senaste år. Uppträder inte live, är kanske lite ångestfull, jag vet inte. Jobbar mycket snabbt, ibland mycket fin, ibland slät... gör mycket billiga och dåliga musikvideor (men som många ser roliga). Han gör alltid nånting och bryr sig inte vad människor kommer att tänka om det.
Seministi

Kemmuru
En grupp från norra Finland, mycket ledig stil, mycket väl producerad, luskiga killar som rappar om sociala problem, kvinnor (sex), vardagsfilosofi... med humör och riktig intuitiv.
Lainsuojaton
Koputa puuta (prod. Huge L)

Pyhimys
Har utväcklats mycket med åren, är nu han ses som en intelligent rapper. Kan kanske vara lite tillgjord och irriterande i bland, men det är också avsiktlig. Paranoid (04)
6:05
Uupuu