I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

OLD SCHOOL: Hiphopens Allra Första Låtar...

Utländsk Hiphop - Allmänt

Producent

2008-04-10 00:32

OLD SCHOOL: Hiphopens Allra Första Låtar...

Jag blev peppad till denna topic genom o läsa den första tråden om Hiphopens 99 Ögonblick. De e precis sådant som ja känner att fattas i diskussionerna... mera fördjupning i historien.

Skulle va trevlit ifall alla var me o deltog ti att hjälpa fylla i denna topic om hiphopens allra första låtar. De vore kul om man kanske samlade lite information om på vilka albums dom har släppts, vilket år o vem som har producerat låtarna o gjort beatsen. Sen att man me varandras hjälp "bygger" en lista på låtarna i rätt ordning. Ja tror oxå d skulle sitta fint me en lista på t.ex. hiphopens 20 första låtar!!!

T.ex:

1. Paulette Winley & Tanya Winley - Rhymin' And Rappin'
(ur albumet: ? , producerat av: ?)

2. Fatback - King Tim III (Personality Jock)
(ur albumet: XII , producerat av: ?)

3. Sugar Hill Gang - Rapper's Delight
(ur albumet: The Sugar Hill Gang , producerat av: ?)

O så fyller man i d som fattas, korrigerar andras fel o hjälps åt varandra!!! Peace.

Ps. Notera att ja skrev 1979 på "Rapper's Delight", då den släpptes som singel... men att den egentligen releasades däremot 1980, i självaste albumet.

Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
DJ

2008-04-10 13:12
Intressant ämne, måste påpeka en sak dock. Det är fullständigt irrelevant att prata om album inom hiphopen under old skool-eran, det var tolvor som gällde. Run-DMCs debutalbum 84 är väl det första egentligea "albumet".
Producent

2008-04-10 13:36
Aaah, håller me dig där faktiskt... men va jag menar e typ lite rolig fakta till "samlarna" osv. Håller me dig fullt ut...

2008-04-10 17:42
Mr. Magic - Rappin' With Mr. MagicEddie Cheeba - Lookin' GoodDr. Love & Sister Love - Doctor Love And Sister Love RapWillie Wood & Willie Wood Crew - Willie RapFamily Four - Rap AttackMr. Q - D.J. StyleGrandmaster Flash & The Furious Five - Superappin'

även alla dom släppta 79. är själv inte så mycket för discorap...

2008-04-10 17:43
Mr. Magic - Rappin' With Mr. Magic
Eddie Cheeba - Lookin' Good
Dr. Love & Sister Love - Doctor Love And Sister Love Rap
Willie Wood & Willie Wood Crew - Willie Rap
Family Four - Rap Attack
Mr. Q - D.J. Style

Grandmaster Flash & The Furious Five - Superappin'

lite lättare att läsa

DJ

2008-04-10 18:29
Soul_Survivor_II P29
Brukar det inte snackas om Kurtis Blows debutplatta från 1980 med samma namn?
Det är iaf det första "major label" släppet.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
DJ

2008-04-11 09:26
grass: Fortfarande är det ju dock främst tolvorna ´The Breaks´ och ´Christmas Rappin´´som Kurtis 79/80 gått till historien med. Men just ATT det var första major lable signingen har ju gjort den lite historisk i sig.

Det som fastnade mellan mina tänder var snarast det här "Ps. Notera att ja skrev 1979 på "Rapper's Delight", då den släpptes som singel... men att den egentligen releasades däremot 1980, i självaste albumet." Eftersom om nåt är egentligt från old skool eran är det väl orginalreleasen av tolvan liksom.

2008-04-11 19:17

Var Kurtis Blow första rapparen med skivkontrakt ?

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

Producent

2008-04-11 19:26
Soul_Survivor_II P29: Exakt va ja mena, "singeln från 1979 = 12:an till låten". Men att albumet me självaste låten på releasades året efter. Peace.
DJ

2008-04-11 20:46
A2: Jag vet. Försökte inte klaga på dig, försökte bara förklara...äh, skitsamma...vi kör ite on topic nu i stället :D

2008-04-11 23:10
Den inbördes ordningen har ju alltid diskuterats ganska flitigt. 1979 var man sällan särskilt exakta med att registrera exakt datum för när allting släpptes och det finns inga entydiga dokument heller. Det är väl dock allmänt vedertaget att King Tim II var först, följd av antingen Rappers Delight eller We Rap More Mellow. Jag har hört talas om folk som bokstavligen slagits om vilken av de låtarna som var först, men det är väldigt svårt att säga.

Efter att Rappers Delight kom ut så släpptes det minst 30 singlar till innan året var slut (Rappers Delight kom i oktober). Vissa har fallit i glömska medan andras exakta datum tappats bort så det är ganska omöjligt att vara exakt om man ska göra en längre lista.

Sedan finns det naturligtvis också andra problem, som definitionen av rap. Rappade Gary Byrd på sina gamla funklåtar? Gjorde Arlo Guthrie det på "Alice's Restaurant"? Eller var kanske Napoleon XIV först med sin "They're coming to take me away haha"?

Vill man inte ha exakt, kronologisk lista över rapplåtar utan nöjer sig med en mindre precis men kanske mer talande lista över tidiga låtar som varit någorlunda framgångsrika måste man naturligtvis definiera vad "framgångsrikt" egentligen är.
Djingis Khan for life.
DJ

2008-04-11 23:14
Det är ju mer intressant egentligen vilken som var den första hiphoptolvan än vilken som var den första "rap"-tolvan. Det var ju breaks som var det nya. Golden Gate Quartet rappade ju annars på The Preacher And The Bear redan 1938, så att rappa var inte något som kom med hiphoppen.

2008-04-11 23:35
Fast då är man tillbaka på att definiera hiphop - något många stackare försökt sig på. Cab Calloway kan också ha ansetts rappa, redan på 20-talet... Det är svårt, för hiphop betyder så olika saker för olika människor. För många var ju Rappers Delight allt annat än hiphop t.ex.
Djingis Khan for life.
DJ

2008-04-12 01:29
Var och en har väl rätt till sin definition I guess. För mig handlar det egentligen om the breaks. The funky, funky breaks.

2008-04-12 02:10
Jag skulle nog säga att Arlo Guthrie inte rappade på Alice's, klart mer av vanligt pratande över en musikalisk bakgrund :)
Samma med They're coming to take me away även om den lyriken levereras på ett mer artistiskt sätt.

Känns som att den som hävdar ovanstående som varandes exempel på rap / hiphop främst försöker skämta, eller (om de är allvarliga) bevisa att rappen är vit från början (men då är ju Povel Ramel ett bättre exempel i och med att han "snackade snabbt", rytmiskt och på rim redan back inna 60:s) :)

The Preacher And The Bear för den som vill lyssna, dock är det nog inte orginalinspelningen från '38, men ändå :)
Fortfarande skeptisk till att skulle klassa det som rap.
En grund till rap? Jajjemen! Men inte strikt rap. Som skillnaden mellan en akustisk och en elgitarr ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-04-12 02:21
The Preacher And The Bear var ju ändå helt ok.

jag hörde någon låt på radio för något år sedan där en person "rappade" låten i fråga var från 1900 (plus/minus något år), så rap (eller iaf rapplikande) har funnits riktigt länge.

därmed är det väll bättre att tala om hiphop-låtar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2008-04-12 03:54
När Golden Gate Quartet gör den låter det dock mer Sugar Hill Gang om rappen s.a.s.

2008-06-02 15:56
haha, det här kanske är fel tråd eller något men ja undrar om någon kan tipsa mig om några bra old school Låtar. tack :)

2008-06-06 02:45
Alltså King tim 3 är väl det som är det etablerade svaret på första hiphoptolvan, eller b-sidan iaf.., klart man kan gå längre om man inte är så snäv inom kategorier. King tim 3 var ju inte byggd på breaks liksom. Men allmänt kanske Pigmeat Markham-here come's the judge på cadet borde nämnas..sen så klart Last poets, iceberg slim osv om man känner för det..hej hej hej

2008-06-06 23:43
Men fan, vi under 20 vill ha fakta om hiphopen under 79-84 :( ...
Så, vilket är det första riktiga albumet och den första riktiga hiphoplåten ?
Vad är 12or , (skäms så in i helvete) :) ? Aldrig riktigt snöat in på oldschool hiphopen.. Förutom Sugar Gang Hill, inget mer... Kör en sammanfattning så vi unga kan få visdom av de visa !
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2008-06-07 00:53
ghostfacekillah

En 12a är en singel på vinyl men det är inget speciellt för oldschool hiphop, 12or släpps fortfarande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-07 14:44
Jag har för mig att första hiphop låten någonsin är

"DJ Kool Herc, Dougie Fresh - let me clear my throat" men svårt att hitta orginalet numera

Vet iaf att DJ Kool Herc samt Granmaster Flash & the furious five var bland dom första
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
DJ

2008-06-08 01:03
Producent

2008-06-08 15:48
Detta blev ännu svårare än man kunde ana! Pigmeat Markham-låten skulle jag i mitt tycke kunna kalla som rap, för det låter mycket som old school-hiphoppen... fast då utan breaks precis som Fatback-låten. Dom andra låtarna skulle jag även kunna kalla för någon slags form av rap, fast ändå nog inte hiphop. DAMN! Man blir ju helt jävla kluven nu när man tänker vilt över denna topic, haha. Finns det några tidiga (helst dom tidigaste) rap-låtarna (som anses vara hiphop), värt att nämna här?