I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hiphopen dör, underground lever

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-03-08 23:02

Hiphopen dör, underground lever

Antagligen har många sånna här trådar redan gjorts och setts, men fuck it här kommer en till.
läste nyss i ett liknande amerikanskt forum:
"Gangsters, drugs, hoes, killing people, living in the ghetto... thats pretty much what most rappers rhyme about these days

So yeah, rap isn't dying, its fucking dead"

fick mig att tänka till lite. Många rappar om detta och det börjar bli jävligt tjatigt. Självklart beror det på vilken artist och sorts hiphop man nu lyssnar på, dock handlar det inte om det, utan om vart hiphopen är påväg till.
Grejen är att de mesta inom hiphop görs numera till de fansen som köper och verkligen pumpar skiten ur låten, det vill säga mtv folket och mainstream-snorungarna. Artister inom detta område är t.e.x. 50cent, Chris brown, souilja boy, eminem (nåja), bow wow, g unit, t.i. osv.

Om det är det som folk idag kallar för hiphop kan den lika gärna vara död, och termen Underground får bli en egen genre som stannar precis där den är idag.

jag var på en bar häromdagen och satt och snackade med en brud och hon frågar mig vad jag lyssnar på för musik. Hiphop, svarade jag ganska stolt. "aha.. vadå för några då?" jag droppade några namn, bland annat celph titled, jedi mind tricks och supastition. Vet ni vad hon frågar? "lyssnar du inte på Rihanna eller.. vad heter han, fitty cent??"
Antingen var hon helt dum i huvudet eller så har media världen lurat på allt folk massa värdelös skit och vågar kalla det för hiphop. Såhär lät inte hiphopen förut och det ska den inte behöva göra idag heller, den ska utvecklas, men inte till det sämre!

http://www.myspace.com/yesitsmezeke

2008-03-08 23:03
Käften
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-08 23:05
det är sant, så sant.. detta har jag själv fastslagit många gånger, var väl inga revolutionerande tankar du hade men dem stämmer..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Konsertbesökare

2008-03-08 23:17
Word på Kramer. Låt folk lyssna på det de anser vara hiphop och sen håller du dig till det du anser vara hiphop. Simple as that.

2008-03-08 23:46
tyst med det där snacket nu
Producent

2008-03-08 23:47
Som sagt, låt folk lyssna på vad dom vill. Men det stämmer helt o hållet att mainstream hiphopen låter mer o mer som värdelöst shit, utan nån mening. De e därför allt fler underground-rappare har börjat få mer o mer uppmärksamhet på dom senaste åren (läste d nånstans), för d e där den "sanna o bra" musiken (till stor del) ligger me budskap o så. Peace.
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2008-03-09 00:14
zzzzZZZZzzz lyssna på den sk "undergroundhiphopen" idag så kommer du även där höra en massa oseriöst dravel om rymdskepp, skateboarding osv. Dagens I-lands problem, palla bry sig...

2008-03-09 00:16
skateboarding? rymdskepp?

2008-03-09 00:18
ja alltså min poäng var att även i den genren finns massa meningslösa subjects som tjatas om och om igen....

2008-03-09 00:21
Beror ju på, ill bill, vinnie paz och dom där kanske tjatar lite mycket om sina gudar och om sin religion and what not, men oftast får dom ut något av sin text till skillnad från många andra "mainstream" rappare.

2008-03-09 00:26
Finns lika mycket dålig kiss rap i dagens underground scen som det finns i mainstream scenen, sluta lura er själva att något är hip bara för att det är labeled underground.

Märks att du inte ens hunnit springa 1/1000 del av rap marathonet,

"Hiphop, svarade jag ganska stolt. "aha.. vadå för några då?" jag droppade några namn, bland annat celph titled, jedi mind tricks och supastition."

Grattis, det är så långt du kommit, now get over yourself och låt andra lyssna på vad dom vill, inte sitter jag och försöker prutta fram en massa wild pitch & pop art releaser på massa brudar när jag är på krogen, försöker ha kul istället och låter andra göra och leva sitt/sina liv.

Sånna här diskussioner hör hemma på fragbite

2008-03-09 00:33
Uttjatat ämne som sagt...
Roligare att diskutera om du på riktigt tror att vilken svenne som helst vet vilka Celph Titled och Jedi Mind Tricks.

Så... Tror du verkligen det?
Tror du "allmänheten" har koll på alla artister inom alla genrer?

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2008-03-09 00:42
Lät som uppslag till en bra diskution. Du kunde ju ha snackat om varför du gillar celph titled och JMT och berättat lite om vad de håller på med, eftersom hon uppenbarligen var lite intresserad. I stället för WTF?!?! instinkten då.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-03-09 00:43
klart jag vet att det finns sketen underground likväl som i mainstream!
min poäng med hela det här är att hiphop är påväg rakt åt helvete medans "underground" kan vara den enda bunkern vi har att gömma oss i.

Det var hon som frågade mig om vilken hiphop jag lyssnade på, skit i vad jag lyssnar på, poängen var att hon svarade Rihanna och 50cent. Visst hon får lyssna på det, men det anser inte jag vara hiphop eftersom det tydligen precis vad nutidenshiphop är. Gangsters droger och horor, och angående rihanna vet jag inte riktigt vad hon har med hiphop att göra överhuvud taget.

folk får självklart lyssna på precis vad dom vill, annars hade det vart väldigt tråkigt. Men när hiphop utvecklar sig till vad det är påväg till blir jag fan irriterad!

Skulle jag postat det här på fragbite skulle jag fått svar som: "den får gärna dö", "den är redam död", "hiphop suger och det gör du med"

jag vill inte ha någon disskution med en finnig tonåring som inte kan något om hiphop.

2008-03-09 00:45
Eccan

nej, tror du dom hade det för 20 år sen? Det tror inte jag, men då funkade det.

2008-03-09 00:47
Klingon P22

actually, i did. Dock är det en helt annan historia..

2008-03-09 00:51
jag vill inte ha någon disskution med en finnig tonåring som inte kan något om hiphop.

Skulle inte missat chansen att sprida bra musik, men visst, kan förstå att du blev less.

Sen kan jag tycka att det är synd att lyricismen i mainstreamhiphop är i stort sett död. Men det som är lättast att sälja kommer alltid vara mest populärt. En dans och en refräng som till och med hjärndöda kan skråla med till säljs enklare till vanligt folk än flerstaviga rim om att gå runt med Ali-baba svärd i Nikeväskor och hur hårt det är ute i hooden.

2008-03-09 00:51
Såg inte ditt svar innnan jag postade mitt.

2008-03-09 00:56
zhester
Vad funkade för 20 år sen?
Milli Vanilli? Vanilla Ice? MC Hammer? Salt N Pepa?

För 14 år sedan släppte Common Senses låten I Used To Love H.E.R.
Känns ditt resonmang verkligen som något nytt?
Det kommer alltid finnas piss-musik och det är värt att kasta så mycket skit som möjligt på den. Men att kalla det för något nytt är onödigt.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2008-03-09 01:06
något nytt? har jag skrivigt något sådant? I så fall måste jag kommigt av mig för jag försöker inte få fram något nytt.
För 10-20 år sedan var hiphopen som bäst. Det var Lyrics, det var beats och det var flow. Souls of mischief, LL cool J, coolio, Nas och till och med Jay - Z kunde rappa då! Nu handlar det visst bara om pengar, fitta och hur berömd man är.

Du verkar ju bara vara en negativ jävel. Klart man alltid kommer kunna kasta skit på all musik. Jag diggade inte alla låtar i t.e.x AOTPs album, men inte fan kastar jag skit på dom för det!

http://www.youtube.com/watch?v=dqQgVuqlTAU där har du hiphop när den var som bäst

2008-03-09 01:33
Man blir inte tagen seriöst när man säger att man rappar så länge Mange Schmidt regerar i mainstream-media.

Det är nog bara att vänja sig, dock

2008-03-09 02:23
"Gangsters, drugs, hoes, killing people, living in the ghetto... thats pretty much what most rappers rhyme about these days"

Vad tror du Jedi Mind Tricks och Celph Titled rappar om då?
njut

2008-03-09 10:45
zzzzZZZZzzz lyssna på den sk "undergroundhiphopen" idag så kommer du även där höra en massa oseriöst dravel om rymdskepp, skateboarding osv. Dagens I-lands problem, palla bry sig...

Är du dum i huvet?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-03-09 15:45
Jag tror hiphopen är mer eller mindre urvattnad på ämnen. Jag menar, i början då var allt om svårigheter att bo i ett fattigt område osv. Så det omådet är mer eller mindre inte så aktuellt längre. Jag menar, du har hört om skiten i 20 år nu så jag citerar Ice Cube "every hood's the same". Och det är fan sant i staterna. Så okej, då har vi redan vattnat ur hur dåligt det är att leva in da hood me alla crackheads och drivebys och polisen som trakasserar alla.
Sen när pengarna kom in i bilden blev hiphopen mer komersiell, även om det alltid kommer finnas folk som rappar om hur dåliga polisen är osv. Så nu kommer texterna att mer och mer handla om hur mycket pengar man har och hur många könskjukdommar man lyckas dra på sig från alla hoodrats. Och så har det pågått nu ett par år och inget utvecklas. Men sen nu har denna tuggummi/ringsignalsrappen kommit, och nu snackar vi verkligen komersiellt. Nu får man t.o.m pris för att ens låt har sålt platina i ringsignaler. Så nu har vi en tid framöver när denna rap, tillsammans med alla dessa akter som bara rappar om cash, hoes och att man är en hustler eller alternativt gangster bara kommer att höras.

Summan av mitt inlägg är att hiphopen kommer snart att dö ut p.g.a att det inte finns något nytt och inovativt längre. Man sitter och försöker hitta något guldkorn bland alla dessa skivor som mer eller mindre låter likadant men det kommer väl ungefär vart 3e år kanske. Annars nöjer man sig bara med det som låter bra, även om det redan har varit 50 000 låtar på samma ämne innan.

Vi kanske behöver lite undergroundgrupper som får fame och har lite låtar om rymdskepp eller skateboarding? Vi behöver något nytt!

Fred ut!
Jesus loves you, but i still think your'e a cunt!

2008-03-09 16:15
om du ska snacka om att du vill ha lyrics så ska du ju inte snacka om celph titled.

"Get my rocks off, watchin' fat girls do jumpin' jacks
I really stay on top of my game when I'm at
'Cause I'm fuckin' your wife missionary style on a Twister mat"

är det sånt du kallar lyrics? visst är det roligt sagt men ändå.

2008-03-09 16:18
du kan ju fan inte räkna in eminem som en av dom som gör fittlåtar och sen säga att celph flippar lyrics. lyssna ordentligt på eminem först

2008-03-09 16:23
skärp dig! vi kan sitta och diskutera om vem som langar bäst lyrics i flera timmar. Kan hålla med om att celph kanske var lite dåligt exempel, eftersom han mest rappar om skitsnack. Ett bättre exempel hade varigt Nas, common eller gangstarr (guru). Eminem har några riktigt rågrymma låtar han med, men när han börjar droppa låtar med 50 och Akon då jävlar har han gått över gränsen!

2008-03-09 17:22
Så Nas har aldrig rappat om fitta,pengar och droger? Inte Jay-z? Lyssnar du på texterna pojk?

Sen så alla som sysslar med musik gör det för fitta. Den som säger något annat ljuger.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-03-09 17:37
vad ni säger är alltså att alla rappare är billiga slynor och rappar endast för fitta, spelar ingen roll vem man nämner. Ingen idé att diskutera om det här verkar det som

2008-03-09 17:57
det är så skönt att det finns såna som inte bryr sig om komersiella scenen... haha

och de ug rappare jag lyssnar på rappar aldrig om fitta.. eller för att få fitta...

konstigt att så fort man tar upp ordet underground så reagerar folk så här...

2008-03-09 19:39
Hahahahahahahahahahahahahah. Årets citat: "Sen så alla som sysslar med musik gör det för fitta. Den som säger något annat ljuger."

Är du efterbliven eller bara lite dum i huvet?

2008-03-09 19:57
Jeppehehe: Nej du och dina två finniga polare gör säkert musik för barnen i afrika och för att höja medvetandet hos den svartabefolkningen. Något annat skulle jag aldrig tro...

Stay black!

"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-03-09 20:03
"What's a Celph Titled song without a motherfucking gun reference?"

Haha, du är för mycket.

2008-03-09 20:41
R0feman är du på riktigt? Hahahahahahahahahahah. Så IDIOTISKT påstående..

Självklart finns det idioter som gör musik för att "få fitta". Men för de flesta är det bara något som kommer på köpet om man blir känd. Har svårt att tänka mig att Nas satt och tänkte innan han skrev Illmatic "Faaan va fitta denna skiva kommer ge mig!".

Gör man musik för att få fitta och inte för att man är intresserad av det så är man en förlorare. Går att få fitta ändå. =D

2008-03-09 20:49
Eller så gör man RnB.
Bitches Ain't Shit

2008-03-09 23:19
Så du säger att musikstilen Hip hop/rap har dött eftersom de snackar om bitches o hoes hela tiden?

Såfall dog rnb längesen..

2008-03-09 23:36
Undra hur många sånna här trådar man skådat egentligen..

Destu mer folk pratar om just det här ämnet att hiphop skulle vara död, så dödas den ännu mer.. Varför inte ta fram det positiva som finns istället för att sitta och snacka om det negativa? Hajjar inte.. Som att kasta sten i glashus vad fan..

och vad fan är grejjen med att 50 cent alltid måste vara den som blir namngiven för att göra pissig mainstream hiphop om horor och drogor? Finns ju andra artister som är bra mycket värre på den fronten.. och folk som varit..

Varför inte namnge dr.dre eller snopp dogg istället? Dom har rappat och rappar om samma skit och har gjort sen 90-talet .. Inte som att det är något nytt?

Hela det här ämnet om att bitch,cars,money,drugs, bling skulle vara något som inträffat senaste åren är ju bara idiotiskt.. Det har ju i stort sett funnits sen hiphop kom..

Låt tråden dö.. vi har läst och disskuterat det här ämnet FÖR MÅNGA GÅNGER!
Fucka ur!

2008-03-10 00:09
jeppehehe sansa dig, R0feman kaaaaaanske är ironisk? 

2008-03-10 00:10
Nas sa att hiphoppen är död. Har han någonsin ljugit för oss?

2008-03-10 00:11
Varenda gång han har rappat efter 1998...

2008-03-10 00:13

Sant! Alltså är det säkert att säga att Nas enbart gjorde HHID för att tjäna pengar.

2008-03-10 04:42
skateboards,ryggsäckar och rymdskepp från din favorit OHIO rappare bitch!
Vad vet du om plastpåsar med dragkedja?

2008-03-10 04:44
btw.. va på krogen igår.. hitta en assnygg brud..
fråga fall hon skulle med hem o lyssna på lite common när han rappar lite om sköna ryggsäckar. hon va fett på!
Vad vet du om plastpåsar med dragkedja?