I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

(Skiva) Dr. Dre - The Chronic

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2008-01-07 21:08

(Skiva) Dr. Dre - The Chronic

1992 var nog inte ett så bra år. Jag minns inte så mycket från det, men jag kan anta att det var ganska sketet.
Just därför är det lätt att förstå vilken klart lysande, framförallt världsförändrade, stjärna The Chronic var till skiva när den dunkade ner hos konsumenterna (för man laddar ju inte ned the chronic!).

Ni känner nog alla till Dr. Dre, världens bästa man, en plats han stolt delar tillsammans med Steven Seagal. Under många år hade han gjort stilig gangsterfunk av rymdkvalitet tillsammans med World Class Wreckin Cru och NWA, men nu var han på egen hand, och vilken hand sen!
Fast helt ensam var han ju inte, han hade en hel armé marijuanarökande ungodmsbrottslingar vid sin sida som hjälpte honom trycka ut det åttonde underverket.

Beatsen är producerade såpass kliniskt att självaste Gud skulle kunna ha gjort dem. All rap ligger perfekt på varenda taktslag. Hela skivan är fylld av mustig mästerlighet!
Man skulle kunna snöa in sig på briljansen kring varenda låt i en hel livstid, så jag tar några guldkorn och skriver kort om dem.

En av tidernas största klassiker "The Day the Niggaz Took Over" handlar om att Dre och hans vänner springer runt under de våldsamma upproren i LA där de stjäl, mördar och allt annat man behöver göra i det hårda Compton! Suverän djungelreggae av Daz och galet bra beat!
För att visa låtens briljans kan jag inte göra annat än att ta med några av Dres skarpa textrader:
"Got a VCR, in the back of my car
that I ganked from the Slausson Swap Meet
And motherfuckers better not try to stop me
Cause they will see that I can't be stopped
cause I'ma cock my Glock and pop til they all drop"

En annan låt som konstigt nog står ut (ganska svårt med tanke på skivans jämnhet) är "A Nigga Witta Gun" som handlar om att Dre är en mördande galning med tusentals vapen.
En av skivornas höjdpunkter är dock "The Roach". En skön låt där RBX får stå för det mesta pratandet om marijuanarökning, något som verkat inspirerat en del till hela skivan.
Ett extra plus för den hysteriskt roliga skiten "The $20 Sack Pyramid", som man får se klipp av i videon till Let Me Ride.

Det är ganska svårt att betygsätta en skiva såpass bra som denna, man vill gärna ge den mer men 100% är ju det mesta tyvärr.
Allt som allt är detta en helgjuten platta, rakt av! Det enda dåliga med skivan är att den tar slut. Men då trycker man bara på play igen, sluter ögonen ännu en gång och låter Dr. Dre ta över hela ens verklighet.

njut