If There Was A "City of God" Type Documentary On Any Hood In The World, Which One Would...
If There Was A "City of God" Type Doc On Any Hood In The World, Which One Would...
would you want to see covered, notorious areas such as Brazil, NY, Columbia, or places that are not known as notorius, that have the same elements, just not known to the public, like say the hoods in France or UK? This is not a discussion about whether the latter places have hoods, everywhere you go has them, purely wondering which type of approach would be more interesting in your opinion. The approach would not be exploitational, but rather insightful as to compare and contrast, break down stereotypes, unify what is now a divided community. I say this because I see a lot of comments in forums about how UK and France knows nothing about streetlife or Hip Hop, but they do. So it wouldn't be rah rah, more of a cultural exploration, building bridges etc.
Please post links, video or photo's with your suggestions so we can see visuals.
Hare bra, QD3__________________
QD3.com - Ny Hip Hop Bredbands Kanal (ga till QDiesel spelaren) myspace.com/qdiesel
Well, it depends on where you're going with this, what group you're targeting. If you make documentaries for americans they might or might not be interested in getting to know european conditions. I'd say a mix would be the best solution thus giving the spectator the chance to draw own conclusions and comparing different environments. Some coverage dealing with the stereotypical american hood view, Bronx, Compton and such but also topping with european areas like the suburbs in France, UK and maybe even Sweden. Asia seems a bit far fetched since the potential market for your documentary would probably lie in the US and Europe? Maybe the conditions in South America could be something, the slum barrios in Rio De Janeiro, México City etc. Also South Africa (Johannesburg for example) and Australia - Perth/Sydney (lots of conflicts and segregation between the white population and the aboriginals) could be something worth covering? Och förresten, går det framåt med filmandet? :) //Pz
Producent
2007-11-12 00:38
Capetown i Sydafrika vore väldigt interesant. Extrem kontrast mellan rika och fattiga.
Asian hade ju varit hur fett som helst!
Port Moresby en av världens farligaste platser, men jag har hört och sett väldigt lite därifrån. det finns tydligen en hyffsat intressant musikscen (hiphop) där också. känns som en potentiell guldgruva för en dokumentär faktiskt.
annars vore det grymt att få se mer från typ Auckland eller någon annan storstad på Nya Zeeland, maorikulturen osv. men det känns mer utforskat än ovanstående.
im down with that uk/england part and can provide u with nuff info and link ups, start with the "gangsinlondon" site, it covers the whole uk still, not just london, its just the name... would love to see a european edition since we seen quite a bit of usa, latin america and such already... toronto is a town full of estates as well that needs covarge...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
hade varit grymt med asien faktiskt
Juventus
Asien eller Europa hade varit grymt.. känns som man sett det andra i Ross Kemp on Gangs. (Jamaica, Brasilien, El Salvador osv..) Neapel hade varit cool, lite annorlunda från det man brukar se. Läs om områdena Secondigliano och Scampia. Europa hade varit kul att se överhuvudtaget. Kul om du gör om lite mer organiserade saker än dumma jävlar på gatan som står o flashar vapen.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Most intressting would be seein' a documentary 'bout africa, the projects in kenya, cape town an' all around africa. show us some real projects an' people who really live in misery stickin' eachother up for teeth an shit. the suburbs of france, germany, uk, denmark, norway and sweden would be intressting to watch wit the purpose to spot the differences an' simularites in europe. new zeeland would be dope, but I guess it would be much like watchin' american ghettos.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Ryssland skulle jag vilja se... Väldigt slitet där! Tyvärr!
grejen e att i sverige är det nog inte så många som på riktigt lever "farligt" som skulel vilja visa sina ansikten på film... det hade blviit det vanliga bara nån blazar nån gör si nån gör så.. crooks här vill inte bli fångade på film.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
jo d e myckt skit i sverige du inte vet tro maj;)
YeeeY YeeeeeeeeeeeY
Moderator
2007-11-12 21:34
västafrika typ freetown eller nått verkar lagom hårdkokt.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Biz P2 som jag nite vet? mannen prata inte så med folk du inte känner seriöst gör inte antaganden att folk ite vet.. jag sa folk i sverige crooks skulle aldrig sätlla upp o visda sin shit på film... troru horsare hade släppt i dig o låtit dig filma? troru gängen hade släppt in dig med filmkamera på möten? mannen jag sitterför den "skiten" du påstår jag inte vet något om...
Jag vill se något arabland kanske. Att kolla runt lite olika storstäder i Europa hade också varit intressant, vet att Paris t.ex. har ganska många farliga områden.
your heart pump project kool-aid
Vad tycker no om La Perla Puerto Rico? Q
QD3.com - Ny Hip Hop Bredbands Kanal (ga till QDiesel spelaren) myspace.com/qdiesel
mogadishu, malmö, paris, london, barcelona...
Malmo skulle jag def vilja gora;)
Cape Flats, Khaylitsha, blomenberg etc Sydafrika --se boken The Beautiful Struggle
U only scared to die when u ain´t living right- T. Kweli
Malmö skulle jag def vilja se :)
jag tror som GAIA sa att det skulle vara intressant att se en film med foto från flera olika ställen (och sen kan man kanske släppa DVDs med mer om de olika områderna efteråt när intresse skapats), skulle nog vara svårt att få intresse för (och lyckas sälja) en film om något område som ingen hört talas om, tyvärr. Sen tror jag inte att det skulle bli så intressant med foto från Sverige, mest för att sverige är så litet att det nog skulle vara svårt att få folk som skulle kunna ha något att tillföra att ställa upp på att bli filmade.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BOTKYRKA!! nee men, europa eller afrika... Helst europa för att man sj bor där... Sverige, Danmark, Frankrike, Tyskland, England, Polen, Italien osv...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
qd3: känns som man har sett la perla ifall man är intresserad av sånt här.. har gjorts ett antal dokumentärer om puerto rico, carribean osv osv, its all the same obviously. men visst, det skulle antagligen sälja mer än en dokumentär om asien eller europa.
en blandning av allt skulle ju vara roligast dock. 30 minuter sydamerika, 30 minuter europa, 30 min asien.
afrika och europa... trots att man bor i europa har man nog inte så stor koll på "slums" i andra europeiska länder... jag har iaf inte... shit "vanligt" folk i sverige har nite ens koll på hur det är här..
fett segt med engelska är det förslag till vart dom ska åka och filma eller?
Beatboxare
2007-11-14 16:45
Holland, England, Frankrike, Malmö osv osv.
/KG BOOM
Sydafrika eller Jamaica! verkar galet där på dom värsta ställena
Men lika glad är jag för det!
Skulle man göra en sån här grej om Malmö/Sverige skulle man vara tvungen att överdriva utav bara helvete för att det ens skulle få ett sensationsvärde. Jag har sett det mesta av skiten i den här stan men ett halvår utomlands räckte för att jag skulle inse skillnaden och aldrig mer jämföra svensk misär med den som finns på många håll i världen. Asien föreslås av många. De asiatiska länder jag har varit i vore helt ointressanta då jag inte upplever det som att de har den typen av ghettokultur som "Guds stad" skildrar. Fattigdom och kriminalitet hänger t ex inte ihop på samma sätt där som på andra håll i världen. Själv lägger jag min röst på nån afrikansk storstad alternativt nån sliten storstad i forna Sovjet.
www.plaingold.com
Rubio Om FOX lyckades så varför inte nån annan.. ;)
Ja för FOX är ju fett bra, det vet väl alla?
R.I.P. Zika R.I.P. Teraq R.I.P. Jens R.I.P .Calle R.I.P. Stoffe
Det var nog knappast det jag menade.. FOX målade en rätt dramatisk men felaktig bild, QD3 kan göra det omvända?
De asiatiska länder jag har varit i vore helt ointressanta då jag inte upplever det som att de har den typen av ghettokultur som "Guds stad" skildrar. Åker du dit som turist så är det ju inte alls stor risk att du vet vad som pågor. Jag tror personligen inte att jag skulle bli så jävla rädd om jag åkte till något ghetto i USA som turist. Det är en helt annan sak om man bor där. Ta valfri förort i Sverige, åker du dit på besök så vet du ju ingenting men bor du där så vet du vem som gör vad och hur o.s.v.
elem: När jag åker till Asien så gör jag det inte som turist utan för att hälsa på släkt och vänner. Och som jag sa så har de inte lika mycket brottslighet kopplad till fattigdomen som i resten av världen. Brottsligheten i Asien är nästan uteslutande kopplad till organiserade rörelser utan kopplingar till slum och fattigdom.
www.plaingold.com
malmö är ju ändå en av sveriges städer med högst brottslighet. södra innerstaden är ju också sveriges otryggaste stadsdel. men för att summera allting kanske en genomgång av sydvästra skåne vara någonting, då det finns fler städer här än malmö som är lite off the hook när det gäller brottslighet, såsom helsingborg, landskrona och trelleborg.
Rubio Visst, när jag hälsar på min släkt i norra afrika så ser jag inte direkt heller någon bli skjuten framför ögonen på mig, samma sak i frankrike. Men det tror jag inte heller jag skulle se om jag åkte till t.ex. USA eller Brasilien."This is not a discussion about whether the latter places have hoods, everywhere you go has them "
elem: Men du läser ju inte vad jag skriver. I Asien har de inte så mycket av den sortens "ghetto-gangster-kultur" som skildras i Guds Stad. Därför skulle en sådan skildring inte bli särskilt bra eller trovärdig där. knugen: Ur ett internationellt perspektiv skulle inte en skildring av Malmös hårda liv bli annat än en parodi på hur man lever när man bor i städer med riktigt allvarliga problem. Malmö är extremt med svenska mått mätt men inte nån särskilt spännande stad om man kikar ut på kontinenten och i resten av världen.
www.plaingold.com
fan man kan ta vilket land som helst, alla har hoods mer eller mindre... skulle vara fett att se vad Island har att erbjuda...... ha... Peckham babay!!!
- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -
^ pecknam är ett bra exempel ^ spare no 1 kan guida, bästa musik/street crew därifrån
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Sverige har inga riktiga "problem-områden" iallafall inte som man kan kalla ghetton! och var glada för det.
Rockz Öh, vafan snackar du om? Är du bäng eller?
GAIA: Han menar antagligen att vi inte har problemområden som går att jämföra internationellt, t ex med Guds Stad.
www.plaingold.com
Nåja, vissa delar av Sthlm, Gbg och Malmö är det nästan ghettovarning på.. Total arbetslöshet, mkt kriminalitet och mkt våld och vapen.
Rockz P25 haha, jag förstår vad du förösker säga men du har FEL... ni ser det inte för ni bor inte där....
sthlm gbg o malmö har kraftiga prohblem...
gbg har inflation på "gangsters" du ser juh folk skjuter sönder varandra... vad tror du det bror på? folk har inte jobb, folk e desperata folk går med i gäng... och med så mycket kriminella i en liten stad som gbg klart alla inte kan tjäna pengar...så va gör man? "either get down or lay down"...
och nej sthlm och malmö har inte samma problem just nu... men d e fortfarande knas i våra "storstäder"....
folk som säger att sverige inte har problem vet inte vad dom pratar om uppenbarligen...
men som jag sagt tidigare... det är ju inte som att folk i dessa områden skulle sätlla upp på film... risken är större att dom robar kameramanen och becknar kameran...
ForceOne jag skulle vilja påstå att problemen i GBG inte direkt är koplade till specifika områden (även om säkert en stor del av dessa "gangsters" bor i samma områden) utan är mera utspritt över hela staden.
det finns inte heller några områden i GBG som det som privatperson är direkt farligt att vistas i, vilket det finns i andra länder med värre problem än Sverige.
därmed inte sagt att det inte finns folk som man kan råka riktigt illa ut om man bråkar med eller så. dock så är inte "vanligt folk" särskillt utsatt i sverige
det media kallar gängkriget i göteborg verkar inte vara speciellt actionfyllt förövrigt. men ok i would'nt know för jag håller inte på med sånt, men det känns som att ett gängkrig på andra ställen i världen skulle innefatta mer än skott mot dörrar och fakeattrapper under bilar osv.
nehe jag har ju fan bott i gbg i 25 år! o jag tycker inte dom sk problemområden i gbg/sverige kan kallas ghetto!
Angered !
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline
GAIA och ForceOne: Jag har själv bott i några av Malmös mest problemfyllda områden i nästintill hela mitt liv och har de senaste åren haft yrken där jag kommit extremt mycket i kontakt med problemen som finns i den här stan. Men jag har också haft nöjet att bo knappt ett år utomlands, i Spanien. Utan att direkt söka upp problemen fick jag se MYCKET MER av våld, droger, vapen och kriminalitet i allmänhet än vad jag sett under hela mitt liv i Sverige. Och då har jag ändå sett en del här hemma. Vad jag menar är bara att man drar på för stora växlar när man tror att Rosengård går att jämföra med ghettona i Johannesburg eller Rio de Janeiro eller ens med liknande områden i flera europeiska länder.
www.plaingold.com