I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tror ni att hiphopen kan göra en comeback?

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2007-09-02 15:58

Tror ni att hiphopen kan göra en comeback?

Är det bara jag, eller har det släppts ovanligt lite hiphop under de senaste månaderna? Näst intill alla skivor floppar (utom tjejidolen T.I.s förstås), och det känns inte som att man hör det lika mycket på radion längre heller. Visst, dethär med nerladdningar av musik har förekommit sedan årtiondets gryning, men ändå kunde folk sälja skivor för bara 2-3 år sedan...tror ni att det kan ha att göra med att lyssnarna har blivit mer kritiska?

Kanske är det inte bling bling-rappen lika intressant längre? Folk vill kanske ha rap om verkligheten (ett exempel: Akon. Han är visserligen ingen rappare, även om han gästar på näst intill var tredje raplåt nuförtiden, men han har faktiskt relevanta texter som inte bara handlar om hur otroligt rik han är. Och han lyckas ju ändå sälja nästan 3 mille i en tid när ingen köper musik längre). Jag tror visserligen aldrig att hiphopen kan gå tillbaka till en tid när artister som Bizzy Bone går platina, men däremot tror jag att skivbolagen måste börja våga släppa lite mer "reality rap". Och då menar jag inte att monton skrytrap som Young Jeezy ska vara det mest "äkta" man kan lyssna på. Trots allt är ju detta vad många av stjärnorna saknar - texter som folk kan relatera till. På 80-talet var musiken också på väg att gå på grund ett tag, strax innan Michael Jacksons album "Thriller" släpptes. Skivbolaget ville inte ta emot den för att dom kände att den var för okommersiell - och titta vad som hände? Det blev tidernas bäst säljande album! Kanske är detta vad som behövs för att få fart på hiphopen igen - en ny stjärna som är annorlunda?
Skivbolagen borde kanske försöka leta mer efter artister som är lite nyskapande. 

THE TALENTED MR BRAT