I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Inkörsportar till rap

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-08-13 23:54

Inkörsportar till rap

Yoyo action, satisfaction!

Ok, ta din genomsnittliga oupplysta kompis som aldrig skulle få för sig att lyssna på rap. Ditt uppdrag är att få karln/quinnan att förstå skönheten i våran gemensamma fetish! Vilka låtar spelar du för att få din kompanjon att förstå skönheten?

Jag hade gärna gett exempel om jag kom på någon.

Pigeon john - alone, kanske..

B-Boy Fun-K from -
"Dont ever underestimate the power of stupid people in large groups"
Häh

2007-08-13 23:57
Pharoahe Monch - Desire, hela plattan
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2007-08-14 00:12
en oinsatt kompis skulle troligtvis somna av pharoahe monch..

Någon outkast platta hade jag nog spelat, atliens kanske.. catchig musik men ändå smart..
Inte "för hiphop" heller..

Kanye West funkar nog också..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-08-14 00:42
necro - I need drugs

2007-08-14 00:44
RZA - Fatal
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2007-08-14 01:01

k-os
kanye west
the roots
devin the dude (speciellt om dom röker)
cunninlynguists
masta ace - a long hot summer
the fugees
jay-z
twista
a tribe called quest
talib kweli
mos def
redman
method man
the beatnuts
mop
the procussions
royce da 5'9" - boom
chords
supersci
j dilla
fort minor
eminem
jedi mind tricks
m fl

dessa rappare/grupper/låtar/album har fått många av mina kompisar att digga hiphop.

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-08-14 01:05
Yun_DI P17

har 2 polare som aldrig har lyssnat på hiphop men när ja spelade upp den blev dom fett hype på det, så tyst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-14 01:37
Jag var hooked i o med wutang varför kan andra inte göra de samma?

Tror för visso att de kan vara svårt att få gamla hundar att sitta och att efter en viss ålder e man nog antingen hyffsat ointresserad av musik överhuve taget eller insatt i sin egen musik stil.
Nått rockigt tror jag skulle gå hem kanske.
När man frågar folk varför dom lyssnar på viss musik heter de ofta : de låter bra, jag skiter i vad dom säger.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2007-08-14 02:12
Har en del polare som inte alls gillar hiphop men ändå alltid går igång på Jurassic 5 och Gravediggaz. Varför det är så kan jag inte svara på.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Konsertbesökare

2007-08-14 02:27
Jag skulle sätta på Big Poppa med Biggie eller Camp Lo's Luchini.

Rappare

2007-08-14 08:28
Jag skulle antagligen mata dem med lite "crossover-hiphop" tex Jazzmatazz skivorna...så att de får höra hur bra rap kan vara, sen skulle jag navigera dem till lite mer renodlad hiphop med samplingar o loops

På tal om Big Poppa, en annan låt som är mycket liknande (och lika fet i sitt tunggung) är ju AZ's Suger Hill jag tänkte göra ett mixtape med sånna låtar men kom bara till de två...

Kan ni tipsa om flera liknande låtar (helst ej västkust)

Be mig starta en ny tråd om ny tycker detta är föör off topic då :P
STHLM GROOVE COLLECTIVE

2007-08-14 08:34

vad lyssnar din polare på då.

Polski

2007-08-14 09:35
beror nog mkt på vad det är för stil dom är hooked i för stunden...
alltså diggar man hårdrokk så kanske inte pigeon john är alternativet...
osv osv, så egentligen är det ju olika artister för olika transitions, :)

((MAAD))

2007-08-14 10:37
Har märkt att Camp Lo funkar aldelles utmärkt, precis som chords, tonedeff och z-ro-trae duo grejen.

Producent

2007-08-14 10:41

2007-08-14 12:11
håller med om tonedeff.. lite lagomt mycket mysfarbror, och karln har ju rätt få lines som får folk att hoppa tillbaka på sina fördommar.
B-Boy Fun-K from -
Häh

2007-08-14 12:14
jag skulle skickat dem till min presentation här på whoa.

Poet

2007-08-14 12:26
Dr.Dre's The Chronic
At the gates of Eternity...
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2007-08-14 12:59
Fort Minor, Snook eller ngt annat väldigt lättsmält brukar ju funka på average joes liksom.
Sen om man ska konvertera ett emokid så kanske typ P.O.S - That one och lite mer ledsen-ensam-och-miserabel-hiphop passar sig.
Man får la pejla lite vad personen gillar och slänga fram ngt som man tror kan bli en smidig övergång.  

2007-08-14 13:47
Beror ju helt på vad det är för typ av människa/vilken musik personen vanligtvis lyssnar på.
Just nu kan jag dock inte komma på en enda kompis som inte lyssnar på hiphop. Kanske inte primärt, men de flesta jag känner lyssnar på lite hiphop i alla fall och har sina favoriter.

Såhär ser väl stereotypen som jag upptäckt ut:
Metal = Psycho+Logical-Records
Hardcore = Cage
Pop/singer-songwriter och dylikt = Saul Williams, Sage Francis etc.
Klubbmusik (Baltimore, House, Electro etc. etc.) = 2 Live Crew, Splack-Pack, Spank Rock och dagens mainstream-söder typ.

Sen blir jag rätt ofta överraskad av vissa artister som folk gillar.
Största överaskningen är att alla möjliga olika människor verkar gilla "renare" (som i "enkel" sample-baserad) hiphop med lite äldre sound. Typ NWA, Jurassic 5, gamla Wu-Tang-grejer, House Of Pain, Cypress Hill, Ice Cube...
Kan väl i och för sig bero på att många ändå gillade lite hiphop när de var yngre.

Rent allmänt tror jag att The Roots, Mos, Kweli, ATCQ, Kanye West och Common kan gå hem.
Lite smått svängigt med en viss substans, intelligens och som rent musikaliskt tilltalar "andra" människor.
Flertalet jag känner som inte lyssnar såå mycket på hiphop gillar dessa i alla fall.

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-08-14 14:10
det beror på vilken av mina kompisar det är, mina punk/hårdrockar kompis skulle nog gå igång på Gravediggaz eller Non Phixion, medan jag skulle spela The Roots eller Cunninlynguists för mina mer popiga kompisar.
The absence of evidence is not the evidence of absence
DJ

2007-08-14 15:35
Massa Pete Rock instrumentaler spelar jag för dem som inte gillar hiphop. Många har ju problem med själva "rappen". De flesta brukar inte gilla de plastiga beatsen heller, men alla med en viss smak och musikalitet brukar digga Petes beats.

2007-08-14 16:09
beror lite på vad för slags musik han/hon lyssnar på i vanliga fall.. finns ju crossovers till de flesta genrer nuför tiden..
men rent generellt hade jag satt på "public enemy - fear of a black planet" för ska dom börja lyssna på hiphop kan de lika gärna lära sig att gilla den äkta varan direkt.

2007-08-14 16:59

för att blanda in ett annat medium, att visa 'beat street' väcker ofta lite förkärlek till hiphop :) den filmen visar ju rätt bra att vår kultur inte främst handlar om hat!

B-Boy Fun-K from -
Häh

2007-08-14 20:04
nåt med gangstarr.

som skills, den fick mig att lyssna på allt jag lyssnar på nu.

2007-08-14 21:28
Inkörsporter till rap:

CANNABIS

2007-08-14 21:35
Tommy Tee - Takin Ova
Aesop Rock - Daylight
Non Phixion - Black Helicopters
7L & Esoteric - Speakin real words feat. Inspectah Deck

Brukade kunna fånga in de flesta med någon av dem, om inte så var de a lost cause.
My oral illustration be like clitoral stimulation
Producent

2007-08-14 22:01
Wu-Tang Clan-Enter The Wu-Tang, Mobb Deep-The Infamous, Nas-It Was Written, Jay-Z-Blueprint, Snoop Dogg-Doggystyle, Cormega-The Realness.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-08-14 22:01
Lyssnar han annars på rockmusik brukar Rage Against The Machine räcka rätt långt.
•pave paradise•

2007-08-14 22:30
Iallafall för mina kompisar så brukar svensk hiphop eller låtar om alkohol och party gå hem..
Men lika glad är jag för det!

2007-08-15 03:30
sankt ess har rätt, en spliff å dance with the devil å vem som helst faller på knä å börjar be till hiphopgudarna...
Brukar funka mä looptroop tycker ja, rätt vitt sound funkar bra på nyinsatta förutsatt att dom inte lyssnar på typ soul eller jazz eller liknande innan, isåfall e allt mä the roots live klockrent.
looptroops the struggle continues å fort europa tror ja, lättlyssnat å smart.
Låtar där dom får upptäcka lyricism när den e som bäst: dance with the devil å you never know av immortal technique är väl erkänt bra låtar enligt alla oavsett musiksmak??!!