Kingdom Come med lite perspektiv!
Vid första lyssningen tyckte jag inte den var så het och vissa spår suger verkligen fetpurjo, men det är ju vardagsmat med Jigga. Tar man med nollor som Neptunes och Timbaland på LP efter LP efter LP, får man VERKLIGEN vad man betalar för.... Men jag har givit den ett antal extra lyssningar och jag tycker fan det är en BRA skiva. Apropå att alla hatar den så mycket.... Jag gjorde en snabb betygssättning av alla spår 1-5.... (SNABB, so don't hold any one single score against me...) Sid A) The Prelude 5/5 Oh My God 5/5 Kingdom Come 5/5 Show Me What You Got 4/5 Sid B) Lost One 3,5/5 Do U Wanna Ride 5/5 30 Something 3/5 Sid C) I Made It 3/5 Anything 1/5 Hollywood 1/5 Sid D) Trouble 3/5 Dig A Hole 1/5 Minority Report 5/5 Beach Chair 5/5 Summa summarum: Bara Blueprint och RD är klart bättre...Black Album är väl på ungefär samma nivå, men det kan diskuteras...jag håller nog KC lite högre, pga den mindra mängden ren skit... Vill gärna veta vilka av alla de låtar jag gillar ni hatar för jag har verkligen svårt att fatta hur man inte kan ranka den bland Jiggas tre-fyra bästa album...texter, flow, många av beatsen - top notch quality!
Men om allt annat är en nedförsbacke skulle alltså Kingdom Come vara sämre än Blueprint 2? Och Blueprint sämre än vol. 3?
Visst, RD är oöverträffad, men det var nog mkt för att han inte träffat Timbaland och Neptunes ännu då. Om de varit stora då hade han nog pajat den skivan också med en Dirt Off Your Shoulder eller en I Just Wanna Love You...
Jag beefade upp inlägget till ett inlägg på min
blog om nån är intresserad...
Nej jag står fast vid att Kingdom Come inte var något bra... Det är inte ofta man ger upp en Jay-Z skiva efter 4-5 lyssningar. Jag, som inte är av den gamla skolan, tycker att den självklara ordningen är: 1. Blueprint 2. Black Album 3. Reasonable Doubt Kingdom Come ligger därnere och skvalpar, ett par feta låtar, en drös okej låtar, ett par dåliga låtar... Summa summarum: Jigga slängde ihop en skiva alldeles för fort. (nästa kommer nog bli bra)
"People are always like; 'Why you never smile in pictures? Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this." - Papoose
Håller absolut med, tycker denna skivan har fått sämre kritik av de flesta här än vad den förtjänar. Jag gillar större delen av låtarna, men jag hade inte gett Beach Chair en 5:a. Förresten, är jag blind när jag inte ser vart Timbaland är med? Dock är ju ruttna Swizz Beatz med, har mkt svårare för hans grejer än Timbalands.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dig a Hole är tung. en 1:a på den är ju skandal. kör några lyssningar till vet ja
Jag tycker också att Kingdom Come har "blivit" bättre efter att jag lyssnat mer och mer på den. Annars så tycker jag att RD och Black Album är bäst, tätt följda av BP och KC.
Would I shit you? You're my favourite turd.
Tobey: Nice att se att nån håller med... Vad hade du givit Beach Chair då på en femgradig skala? Timbaland är inte med på Kingdom Come. Jag sa väl inte det? Jag sa att "nollor som han" varit med på skiva efter skiva (vol. 3, Blueprint, Blueprint 2 och Black Album hade väl Timbaland-beats vill jag minnas?)
Oj, då vart jag blind ändå då, läste lite fel. Hade nog kanske gett Beach Chair en 3:a, den är inte dålig, men inte en av de bättre låtarna på skivan tycker jag. Men, och här kommer kanske en rätt luddig mening, låten blir bättre om man lyssnar på hela plattan samtidigt, än om man lyssnar på den löst. Den är bra som "avslutningslåt", binder ihop det hela. Men jag vet inte, det är väl lite besvikelsen efter att ha förstått att det inte var Preemo utan, som sagt ärketönten i Coldplay som proddade som sitter kvar. :P Kanske inte dömer låten rättvist just därför. Annars är vi nog ense om i stort sett alla andra betyg, fast jag hade nog gett Lost Ones en 5:a, störs inte direkt av trumljuden, eftersom slingan är så underbar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tycker jay låter genomgående trött och oinspirerad på kingdom come. usch och fy. och "nollor som timbaland och neptunes"? what? enbart den mest konservativa hiphopentusiasten kan skriva något sådant medett rakt ansikte.
http://wifebeaterlove.blogspot.com
tycker skivan är tråkig :(...lost ones har bäst beatet men fyfan va tråkig jigga är där.. han behöver preemo...inte nollor som timbaland o neptunes
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
The Prelude 3.5/5Oh My God 3.5/5Kingdom Come 3/5Show Me What You Got 4.5/5Lost One 4/5Do U Wanna Ride 3.5/530 Something 4/5I Made It 4/5Anything 2.5/510. Hollywood 2/5Trouble 2/5Dig A Hole 1/5Minority Report 1.5/5Beach Chair 4/5 It's like that, and that's the way it is.
PS. Your cunt is in the sink
Och med lite perspektiv så är den bättre än vad jag tyckte vid första lyssningen, inget konstigt visserligen. Singeln är den bästa låten på skivan. När hände det senast?
1.5 på Minority Report var hårt. Den tycker jag är klockren.
förstår inte hur du hittar så många femmor på den där plattan. av det jag lyssnat hittills tycker jag den är en av jiggas svagaste.
skriv kort, helst inte alls
Beach Chair är ju ett musikaliskt mästerverk Tycker utan tvekan att det var skivans vassaste spår och en av jiggas fetaste någonsin, men visst, det är ju helt klart en skiva som inte når upp till varken RD, Blueprint eller black album.
Mitt allra första intryck från lyssningen av KC var att skivan var en monumentalt oinspirerande och ojämn röra av trumbeats och en krystad Jigga på micken. Efter hand har bilden förändrats och i dag kan jag definitivt se många ljuspunkter på plattan. Med lite god vilja går det nästan att hävda att det är den fjärde bästa efter RD, Blueprint och IMLV1. Men det kan vara värt att påpeka att jag tycker att de andra släppen är brutalt dåliga. Problemet med KC är att de spår som är dåliga verkligen är riktigt, riktigt dåliga. Det gör Nas HHID till en bättre skiva, där inte ens Who Killed It är lika dålig som Anything. Prelude - 4/5 Oh My God - 4/5 Kingdom Come 5/5 Show Me What You Got - 3/5 Lost Ones - 4/5 Do U Wanna Ride - 5/5 30 Something - 2,5/5 I Made It - 4/5 Anything - 0,5/5 Hollywood - 1/5 Trouble - 3/5 Dig A Hole - 0,5/5 Minority Report - 5/5 Beach Chair - 4/5
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Minority report är utan tvekan den bästa låten på skivan enligt mig.. dom andra låtarna som jag diggar är Kingdom come, Lost Ones, Trouble... resten av låtarna suger faktiskt
jag tycker också om Kingdom Come skivan.. Vågar inte ofta säga det ofentligt, men i smyg sitter jag å lyssnar på den...
Jag tycker bara att den var så jävla... medioker. Jag vill hellre kräkas och avsky en skiva än att lyssna på "Kingdome Come". Visst att den svängde lite här och var, men som album är det rätt löst och ojämnt. Ingen ny "Blueprint", direkt.
Jag blev sjukt besviken när jag hörde den...
You remind me of school on a Sunday, No class /Pick It Up- Redman
Soul_Survivor_II P29 Skönt skrivet, hmm gillar den fortfarande och tycker att det är ett bra album, även om det såklart är svårt att toppa dom 3 andra toppalbumen han har gjort. Jag stör mig inte på någon låt direkt, men hollywood och anything var väl dom svagaste även om dom kan vara sköna att lyssna på. Gillade inte dig a hole till en början heller.
Nollor som Timbaland? Ärligt, han gör riktigt feta beats. Hans rapförmåga kan väl dock ifrågasättas. Angående albumet så är jag inte så imponerad. Ganska standard liksom, känns inte som Jay-Z klass.
I want to name my kids after people I hate, so I can beat them - and feel good about it.
jag vill inte sätta den på min top 3 i alla fall... tycker att blueprint, reasonable doubt, black album och vol 1 är bättre. sen är jag en av få som faktiskt gillar blueprint 2 och dynasty så jag skulle vilja placera kingdom come tillsammans med dem.
Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man... http://boegballe.tabulexnet.dk/
Offtopic men, appropå Timbaland. Håller med om att han är ganska kass, men Hola Hovito på Blueprint är ju en av de bästa på den skivan. Kingdom Come är ingen favorit hos mig men då bör tilläggas att jag inte har den utan bara har gett den ett par lyssningar... ä
ä
Timbaland är absolut ingen nolla. Han är ett musikaliskt geni oavsett om man gillar klubbgrejer eller inte. Timbo har dessutom gjort mer straight hiphop också, som t.ex. "Hola' Hovito" på "Blueprint". Den är ju hur fet som helst.
Jag gillar klubbgrejer om dom är bra. Men inte när dom är klyschigt elektroniska och plastiga... "och "nollor som timbaland och neptunes"? what? enbart den mest konservativa hiphopentusiasten kan skriva något sådant medett rakt ansikte. " - som jag sagt tretusen gånger på whoa: man är inte nödvändigtvis konservativ för att man inte gillar plastiga, elektroniska sound. Jag tycker Madlib och MF Doom gör väldigt, väldigt nyskapande beats emellanåt, fast BRA nyskapande beats. Neptunes är ett skämt för mig, och det r inte utslag av konservatism utan av att jag inte gillar deras beats. Samma sak med Timbaland. OM man är konservativ för att man dissar vissa "nyskapande" producenter som influerar många och hörs mycket på the airwaves är man väl i så fall fascist för att man tycker att man MÅSTE gilla alla beats som är nyskapande, influential och time defining? Och Hola Hovito är lätt sämsta beat:et på Blueprint tycker jag.
Soul_Survivor_II. Du är rätt enspårig verkar det som.
stylusdef: Jämför valfritt Timbobeat med ex. Preemos "Mass Appeal", Pete Rocks "Appreciate" eller för all del Havocs "Drop A Gem On 'Em". Blir ju lätt lite löjligt.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
QNS-D: Beror ju helt på vilken smak man har. Jag säger inte att jag Timbo är gud på jorden. Jag gillar mycket mer Premier, Hi-Tek och Pete Rock än Timbo, men Timbo är fortfarande grymt musikalisk och talangfull. Premier och Timbo är liksom bra på olika grejer.
Snälla, sluta säg Timbo. Låter så jävla bögigt:) Sen fattar jag inte hur man kan ägna tid åt att diskutera en artist som är helt respektlös mot sina fans och skriver/reccar varje vers på typ 2 minuter. Låter som han sover när han spelar in.
Uhh .. Det är så han arbetar. Skulle du föredra att han gjorde saker annorlunda så att folk på internetforum blir nöjda?
stylus: På ett sätt är jag enkelspårig, jag är väldigt noga med soundet ibland. På ett sätt är jag inte enkelspårig eftersom jag gillar allt från Kweli till Styles till Agallah till Kool Moe Dee till Wu-Tang. Jag tycker jag är ganska flerfilig motorväg. Lyssnar även på rock, soul, funk, reggae, house, disco, jazz, visor o.s.v. Men det finns spår jag inte gillar. T.ex. Timbaland-stuket. Jag tvivlar inte på mannens musikalitet, hans sound låter bara plastigt och "fult" i mina öron. Samma sak gäller Neptunes och det mesta som Swizz gör.
Soul_mannen Jag håller med betygsväg nästan genom hela plattan. Dock tycker jag att Lost Ones förtjänar en 5a! Gillar beatet som fan! Det du skrev på headnod om att det är Dre's minst bra beat på LPn håller jag inte med om, tycker t.om tvärt om; allt i beatet är perfekt! men som sagt.. vore kul med en remix från Pete :P Tycker även att beach chair inte är jättebra, den förtjänar 3,5. Aja.. åsikter, åsikter .. Peace broder
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/ It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
Agallah, Kweli och Wu-Tang är ju dock rätt originella allihop. Rätt typiska undergroundrappare, liksom.
QNS-D3: Ja visst fan skulle det bli det... Pinsamt för Havoc, Pete Rock och Preem alltså.... Uhh: Det är ju just det som gör Jigga, att det låter så jävla spontant, improviserat och icke-utstuderat. Jag tycker skivan är sådär, har några bottennapp och några bomber. The Prelude kan jag dock köra på repeat hur många gånger som helst...
Jag kan satsa min vänstra pungkula på att om Timbo haft underground status och inte varit på topplistorna, hade trådskaparen propsat honom för att vara "nyskapande".
Stop_Snitching Tror inte det.. Soul_Survivor vet vad han snackar om!
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/ It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
Uhh: Det må vara hur det vill med att Jigga skriver sina verser lite snabbt i huvudet. Om du lyssnar på de bästa texterna från Kingdom Come knäcker de fortfarande allt som 99% av MCs sitter och klurar i veckor på. Stylus: Agallah tänker jag mer på som producent och jag tycker han är riktigt orginell. T.ex. What's Hood på senaste plattan låter som inget annat! Wu-Tang är kanske inte nyskapande idag (undantaget Ghostface) men så nyskapande som RZA var -93 är det svårt att bli! Om Kweli är typisk idag är det för han bildat skola och alla andra härmar honom, knappast tvärtom! Philosofen: Själva loopen är ju dödligt skön. Det är bara nåt med dom där trummorna som låter "fel" i mina öron... Stop Snitchin: Eh nej...jag gillar ju massa musik som är på topplistorna. Om du läser min recension så hyllar jag Just Blaze som fan, är han underground vet jag inte vad toppliste-hiphop är. Jag gillar fan Juelz Santana, jag är inte underground! Däremot ogillar jag alla i Timbaland-skolan, underground eller inte. Ska det vara så svårt att fatta att man helt enkelt bara tycker Timbaland är dålig. Måste man bli misstänkt för att ha nån gömd agenda av konservatism och/eller undergorund-ideologi för att man ogillar nån ni gillar? Iofs vet jag känslan av att känna "Menar du på allvar att du inte gillar den-och-den artisten, du måste skoja!" Men med tiden märker man att smak faktiskt inte har några regler. Folk kan gilla och ogilla de mest oväntade grejer, jag lovar...
Soul_survivor: Okej, jag vill inte starta en diskussion som tar över din tråd här, men du påstår alltså att din hiphopsmak inte är konservativ?? Kom igen, du lurar ingen.
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Känns som att folk som inte gillar dagens dirty south/crunk osv är oficiellt kända som konservativa. Alla mina polare kallar mig trångsynt och konservativ bara för att jag håller eastcoast hiphop väldigt högt, och inte klarar av att lyssna på T.I, rick ross, lil wayne m.m. Vad har jag gjort för fel? =P
jakpuk: Jag hyser en stor kärlek för traditionell hiphop - så på så sätt är jag konservativ. Men jag gillar mycket nytt också. Dock inte Timbaland, Neptunes och gänget. Men ge mig Purple City Byrdgang eller ett Pap mixtape any day of the week. Min poäng är att jag inte ogillar Timbaland för att han är "nyskapande" utan för att han suger.
word
----------------------------------------------------------------------------
Producent
2007-06-09 08:23
Timbaland är ett jävla geni
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
hahahhahahaaa, whoa, whoa, whoa....
- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -
Som sagt, det är en smaksak. Att säga att Timbaland är en nolla säger egentligen ingenting.
stylus: Absolut, det är en smaksak. Men det var ju en recension så det är ju 100% smaksaker ;) Ingenting i recensionen säger nåt "objektivt" utan jag förklarar mina åsikter bara...
Har alltid diggat albumet. Dödat den 1000 gr så jag nästan börjar tröttna på den. Men bästa spåren är I made It och Beach chair och sämsta Oh My God, enligt mitt tycke då.
By the way, det är just för att det är Jay som släppte denna skiva, folk tyckte den va "kass" och liknande. Förväntningarna var höga kan jag tänka mig (för de som diggar honom). Hade en annan artist släppt denna skiva, låt oss säga nån inte så uppmärksammad artist skulle säkert de flesta tycka att denna skiva e tung, feel me? Tycker dock inte skivan e i klass me black album, reasonable doubt & blueprint exempelvis.. men långt låååååååångt ifrån dålig är den.
Lost Ones & Minority Report är klockrena 5/5, så jävla bra.
IT'S THE ROC!
kazie : Nej, bara så att jag blir nöjd:)
vad menar du med Sid A Sid B och så vidare? :P
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?