Förslag på old school rap
Som t.ex Run DMC, House of Pain, Big L och liknande. Ge helst förslag på artister, men enstaka låtar mördar väl inte heller. Det behöver inte vara 20 år gamla låtar, det räcker med att det är ungefär samma stil. Mycket scratch osv, skönaste musiken. Det var nog allt, tackar.
A historian is a prophet in reverse
krs-one
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround
2007-05-09 18:32
hittills zip, zero, fuck all old-school i tråden.
Skribent
2007-05-09 18:37
Big L är New School. MC Shan, Eric B. & Rakim, Kool G Rap & DJ Polo, Big Daddy Kane, Boogie Down Productions, Doug E. Fresh, Public Enemy, EPMD, DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince, etc. är sen Old School. Whodini, Africa Bambaataa & The Soulsonic Force, Grandmaster Flash & The Furious Five, Kurtis Blow, Cold Crush Four, Funky 4 + 1, etc. är tidig/real Old School.
Treacherous three, Beastie Boys, Stetsasonic, Biz Markie
Ultramagnetic MCs, NWA...
"As boys, they said they would die for eachother. As men, they did!"
DJ Quik
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Var/när kommer den här definitionen "real" old skool och late old skool ifrån. G Rap och KANE är väl så golden era man kan bli? Och om Big L är nu skool vet jag varken vad upp eller ner är längre. Jag trodde han debuterade 93, inte 83.
Skribent
2007-05-09 21:41
Soul_Survivor_II jag själv skulle klassa Big L som New School...hur jag anser/menar att det är: tidig old school: 1979-1986 senare old school: Golden Age
OK. Nu Skool var ju annars ett namn som Run-D.M.C och grabbarna i andra vågen använde för att särskilja sig från disco-rappen som kom innan. När väl golden eran med Slick Rick, Juice Crew, PE, BDP o.s.v. blommade ut var Nu Skool-eran över. Anser jag. Och går vi så långt fram som till 90-talet var begrepp som old skool och nu skool helt antikverade. Alla kanske kan samsas om att Big L var truskool iaf?
Jävla massa skolor. Tiden går framåt. Det som var new school 1993 är inte new school idag. Oavsett vad dom använde för fraser då. Old School kan man väl räkna 20år bak i tiden. Runt en generation. Checka in Rakim, Run DMC, Juice Crew, Boogie Down Productions osv den vanliga dealen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man kan använda "old skool" som ett ord för "gammeldags" (om musik, sneakers eller vad man vill egentligen) och gör man det är det helt upp till varje person vad som känns gammalt. Då kan man i princip gå så långt som att påstå att Big L eller kanske Fugees är "old skool". Men det finns just inom hiphop också genrer som benämns old skool, nu skool m.m. Och ingen kan stoppa nån annan för att använda vilka uttryck dom vill. Men jag tänker fan aldrig gå med på att kalla hiphop från 1988 eller 1992 för "old skool". Enligt min mening är det bara okunnigt.
att den har diskussionen alltid ska behova komma upp.. big l o grabbarna e inte old skool. period! kan inte na ringa Doug E Fresh eller nan, sa whoa far lite klarhet i detta?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
ALLTSÅ VFR BEHÖVER DENNA DISKOTION ALLTID KOMMA, UPP ? killen kanske menade musik som låter lite old shool, inte nån young jeezy game elr 50 (inget emot dem) , Det verkar som alla vill visa att dem kan mest , sheet softa lite fan,Daniel-Blade P17 om ja förstår rätt så kan dem artisterna vara bra Gangstarr Az Noughty By Nature Dj Quick Biz Markie Slick Rick Rakim Krs One nu har ja inte sagt att dem artisterna e old school elr nåt men kanske den stilen du menade, lite scratch , lite soft , lite lyrics
you got a point, men uttrycket old school missbrukas lite for ofta pa whoa
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Top tre jobbigaste ständiga missförstånden på Whoa: 1) Att Nu Skool eller t.o.m. 90-talshiphop är old skool 2) Att Grime är hiphop 3) Lauryn Hill är rasist
3) Lauryn Hill är rasist Hon e rasist :)
Skribent
2007-05-10 11:42
Soul_Survivor_II OK, jag antar att jag har missuppfattat det där med skolorna, in fact, så har jag aldrig riktigt förstått mig på det...
Famous: It's all good, vem orkar tjafsa egentligen, veckans i-landsproblem, haha
Jag antar att ingen här klassar arrested development som old school men deras sound kan väl ändå relateras med 80-tals dängorna? Speciellt debut skivan.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Jag slänger snabbt ihop en passande genre-definition för AD. Flummig, kraftigt native-tongues-inspirerad mid-90's conscious hippie-rap. Minns en mkt rolig artikel i nån svensk tidning när dom var som störst, som benämnde det som "slavrap", det var roligt...
...fast givetvis också djupt politiskt inkorrekt på gränsen till straffbart. Men jag tror inte dom fattade vad dom själva skrev.
Hijack "Horns Of Jericho". Enda rap album ifrån England som har shockat hela världen och särskilt USA, blev signade av Ice-T i slutet av 80 talet, hårdare rap får man leta efter, en klassiker.
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Skribent
2007-05-10 19:07
Soul_Survivor_II haha, word!
Tack som fan till alla som skrivit, även ni som argumenterat och klarat upp diverse missförstånd! Fortsätt skriv om ni kommer på mer förslag, man kan aldrig få nog av hiphop.
A historian is a prophet in reverse
Soul_Survivor_II P29 att du orkar kategoresera allt. visst att Big L inte är oldschool, men varför skriva en bok om ämnet? killen är uppenbarligen intresserad av liknande musik, skitsamma vad den nu kallas.
Jolle: Som jag skrev ovan: It's all good, vem orkar tjafsa egentligen, veckans i-landsproblem, haha
Bara jag som tycker det kan vara viktigt att diskutera uttryck, perioder och stilar? Men, nej... Vi låter det där vara helt fritt. Så då svarar jag Jibbs, för enligt mig är han old school. Någon som förstår poängen med genrer och uttryck nu? Inte nog med att jag tycker det är nödvändigt, jag tycker även att det är intressant att diskutera det. Men visst, vi kan väl bara tipsa om låtar och säga om dem är bra eller dåliga och sen göra topplistor i det här forumet... Det är ju så givande.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Jag tycker det är givande, intressant och viktigt, men man pallar ju liksom inte. Dessutom är det itne så viktigt att jag pallar bli upprörd längre.
SS2 Var inte dig jag syftade på :) Vet att du är en av dem som kan ta de mer intressenta och vitala diskussionerna. Håller med delvis... Klart det kan kännas onödigt och jobbigt ibland, men jag tycker fan det behövs. Annars slutar forumet med youtubelänkar och rykten om pissartister.
Håller med eccan till 100% i den här frågan. Varför ska man inte gå in djupare på vad som är vad? Forumen är till för att diskutera i och det ss2 har fört fram är ju bara undervisande och intressant.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
visst om tråden kanske hette "vad är oldshool?" men nu är inte så fallet. killen kanske missbrukade ett jävla ord men han förklarar annars tydligt vad han är ute efter.
Jolle P17 Nej, du har så rätt. Om trådskaparen inte säger exakt "vad är old school?" så ska man inte diskutera det.
Han skrev ett ord och på grund av alla whoa's besserwissers som vill visa sig kunniga kladdas hela tråden ner. Nej, det räcker inte med att påpeka att det är fel en gång utan det måste varannan medlem göra. Han verkar ju uppenbarligen inte vara ute efter att läsa massa skitsnack av er utan han vill ha tips på liknande musik som han redan gillar, eller hur? Skapa en egen tråd om du tycker det är så viktigt istället för att kapa nånannans?
Vet inte ifall trådskaparen själv vet vad han frågar. Run DMC och Big L är ungefär så långt ifrån varandra man kan komma.
PS. Your cunt is in the sink
varför har ingen sagt a tribe called quest?
För att Tribe inte är/var old school...
www.fucksolar.com FUCK SOLAR