Konsertbesökare
2007-04-10 05:17
Favorit era inom hip hop?
Säger 92-97, då släpptes mest fett hip hop än under andra årtal.
01) 88-92, med betoning på just 88 och 92 02) 93-96, glöden började falna, men det kom fortfarande några klassiker varje år 03) 84-87, inte så många klassiska album, men massvis med tunga tolvor
Producent
2007-04-10 10:52
93-96
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
2008
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
99-slutet
I'm like the fly Malcolm X, buy any jeans necessary. http://idonthaveenoughsneakers.blogspot.com/
1979-2007
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Funky Man: I'm with you on this one 100%.
1988 - 1996
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.
2003 G-G-G-G-G-GUNIT
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1988-1997
1994 - 2000 Måste säga att mitt hiphop år var nog 1996, där introducerades helt nya stilar från nya delar av landet. NY som dominerade allt inom hiphop började tappa fäste, West coast hade redan kommit ut fast nya delar som Atlanta med Outkast och Cleveland med bone började etablera sina nya stilar, samt som ma fick väldigt många klassiska album från NY. Sen visst most slutet av 1990-talet började att komma mycket skit musik, men då kom hela Rawkus rörelsen och för mig var det en otrolig speciell tidpunkt för hiphop, med tanke på all kommersiell hiphop som höll på att spelas.
"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter " <br>
Sent 80/tidigt 90-tal. Cold Chillin', De La Soul, ATCQ, Gang Starr, ATCQ, DITC osv.
PS. Your cunt is in the sink
ATCQ - so nice you had to drop them twice ;)
Skribent
2007-04-10 16:48
1992 - 1998.
R.I.P. Zika R.I.P. Teraq R.I.P. Jens R.I.P .Calle R.I.P. Stoffe
Vilka feta släpp kom 92?
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Konsertbesökare
2007-04-10 17:56
Tikkan Redmans "Whut Thee Album" och Dr. Dres "Chronic".
93 - 99 Kom ett antal klassiker under den tiden.
your heart pump project kool-aid
Beatboxare
2007-04-10 18:59
Producent
2007-04-10 19:02
92-99
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
skulle va najs om folk kunde motivera varför dem väljer just sina årtal me dem släppen som dem tycker va fetast vid tillfället
Tikkan För att nämna några: Beastie Boys – Check Your Head Das EFX - Dead Serious Diamond D - Stunts, Blunts & Hip Hop Dj Quik - Way 2 Fonky Dr. Dre - The Chronic Eric B. & Rakim - Don't Sweat The Technique Gang Starr - Daily Operation House Of Pain - House Of Pain Kool G Rap & Dj Polo - Live And Let Die Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca And The Soul Brother Redman – Whut? Thee Album Showbiz & A.G. - Runaway Slave The Pharcyde - Bizzare Ride II The Pharcyde
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Producent
2007-04-10 19:56
va tonåring under åren 92-99 då dom bästa skivorna släpptes....+att m,usiken inte handlade om bling bling...utan det va ren hiphop inte annat skit som det är idag
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Jag tycker 2008 för jag vill inte tro att hiphopen har haft sitt bästa år redan. Då kan man lika gärna sluta lyssna på hiphop
När jag var tonåring under åren 90-95 var underbara. Tänker tillbaka på den tiden väldigt ofta. Hiphopen blomstrade verkligen då och Peace, unity & having fun var fortfarade något de flesta hiphopare verkade leva efter. Kommer fortfarande ihåg när jag åkte in till stockholm efter plugget på fredagarna för att hänga på Timebomb på rörstrandsgatan för att få en sneakpeak av ADL eller Sleepy som brukade stå i kassan. Eller när man hängde i coca colas tält i berzeli park på vattenfestivalen 94 och bevittnade battles mellan eye'n'I, Dalil och noogie
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
1992-2000
N.Y. 92-96
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Soul_Survivor_II .. Haha, word.
PS. Your cunt is in the sink
grass: Jisses, Timebomb....you took me down memory lane now! Du som ville ha motiveringar med hjälp av feta släpp från dessa eror. Det blir ju totalt ohanterligt att lista allt det. Men du kan få några favoritsläpp från mitt favoritår 1992... 1992: Arrested Development: Revolution 12" Brand Nubian: Punks Jump Up To Get Beat Down 12" Brand Nubian: In God We Trust LP Das EFX: Dead Serious LP K-Solo: Letterman 12" Grand Puba: 360° (What Goes Around) 12" Grand Puba: Reel To Reel LP Diamond D: Stunts, Blunts & Hiphop LP Gang Starr: Daily Operation LP Lord Finesse: You Know What I'm About 12" Nasty Nas: Halftime 12" Pete Rock & CL Smooth: TROY 12" Pete Rock & CL Smooth: Straighten It Out 12" Pete Rock & CL Smooth: Mecca & The Soul Brother LP Showbiz & AG: Runaway Slave LP Ultramagnetic MCs: Funk Ya Head Up LP Redman: Whut? Thee Album LP
93 börjar kännas lite trist att upprepa men: Ultramagnetics "four horsemen", Black Moons "Enta tha stage" och Wutangs "36 chambers" är tre riktigt tunga argument. året efter kom ju i och för sig Jerus LP och hard to earn. 93 tyngst men 92 och 94 inte långt efter enligt mig. Undra om inte 2002-2004 kommer ha varit rätt tungt när man blickar tillbaks om tio tjugo år, feta släpp från masta ace, non phixion, geto boys, imortal teq och hela grimegrejen.
så
2012-2014 kommer att väga bly antagligen
så
karl: Håller med om att 2000 och 2004 var grymma. 2002 var också helt OK. Däremot var ju -01 och -03 barren som fan så jag tror inte man kommer se det som en golden era på det sättett, mer ett par lucky years ;)
Man kommer definitivt se 00-talet som en guldera för Grime dock, men inte för hiphop. Tror jag iaf. Peace
Karl du missade nog en av de fetaste, om inte den fetaste skivan 93, Snoop Doggy Dog - Doggystyle, Pure classic!
"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter " <br>
2012 - max peezay-eran
http://www.toptensomething.blogg.se
från början till nu och framåt den som inte hittar sin smak och ngt bra har ej letat tillräckligt
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Vill nog säga.. 95-2000. Jag vet att jag missar en del när jag inte tar med 93 och 94, men jag lyssnade faktiskt inte på hip-hop då, och jag tycker faktiskt att det var först 95 som det allmänna soundet blev det sound som jag riktigt uppskattar.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
slutet av 93 kom cypress hills black sunday och snoops doggystyle, sen 1994; method mans 'tical', scarface's 'the diary', jeru the damajas 'the sun rises in the east', gangstarrs 'hard to earn', nas 'illmatic', bone thugs 'creepin on ah come up', keith murray 'the most beautifullest...' utan dem hade jag kanske inte blivit lika intresserad av hiphopmusiken... började dock klottra ett par år innan.
senaste 20 har varit najs
Street savvy
1. Death Row-eran 1992-1996 Den epok som betytt mest för mitt lyssnande på hiphop. Massor av personliga favoriter släpptes under den eran och det var en högtidsstund då det kom en ny platta från Death Row eller från nån av de andra stora på västkusten. 2. New York 1996-2000 Dels för att jag under denna period upptäckte Nas, Jay-Z och Mobb Deep. Men också för att jag verkligen gillade mycket av det som t ex Ruff Ryders släppte ifrån sig under de senare åren av 90-talet. Det här var verkligen en gyllene era och egentligen kanske den inte tog slut förrän med fantastiska "Blueprint" 2001.
www.plaingold.com
88-96 med betoning på 92-93.
Skivgrävarns pöjk! Alltid med smutsiga fingrar!
NY, 92-95 . De följande åren efter 91 blev en naturlig fortsättning på den era som utgjordes av Eric B & Rakim, Kool G Rap, Big Daddy Kane, EPMD, Public Enemy med flera. Både produktioner och textförfattande togs till nya nivåer, samtidigt som västkustens uppsegling skapade en kreativ tävlan som tyvärr mynnade ut i en serie av tragiska händelser. Allt som definierar 90-talshiphopen mejslades ut under dessa år. Black Moon, Showbiz & AG, Nas, Naughty By Nature, Gangstarr, O.C., Pete Rock & CL Smooth, MOP, Biggie, Big L, Mobb Deep, AZ och Wu bidrog alla till att skapa den mest kreativa musiken under perioden. Till och med Fat Joe lyckades knåpa ihop en riktigt bra skiva. Den hårda, smutsiga, boombap-baserade hiphopen kombinerades med mästerligt utplockade samplingar och slingor. Undrar vilken dom åren 2000-2007 får år 2015?
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
1999-? MF Doom - Operation Doomsday MF Doom - MM Food King Geedorah - Take Me to Your Leader Viktor Vaughn - Vaudeville Villain Viktor Vaughn - Venomous Villian (och ja, den här skivan är fet, oavsett vad folk säger) Madvillain - Madvillainy Quasimoto - The Unseen Quasimoto - Futher Adventures of Lord Quas Mr. Lif - Mo' Mega Ghostface & Trife da God - Put it on The Line Cannibal Ox - The Cold Vein
88-95 För att det släpptes otroligt många fantastiska plattor då, det är helt enkelt de åren då det släpptes mest fet hiphop :)