I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Group Home: A Tear For The Ghetto, Vol. 1 & Vol. 2

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
DJ

2007-03-28 14:39

Group Home: A Tear For The Ghetto, Vol. 1 & Vol. 2

Så, åtta år efter alla andra har jag äntligen investerat i dessa två LPs.


Hörde mest dåliga omdömen om dem när de släpptes och den blygsamma Primo-närvaron gjorde mig skeptisk.

Men jag ångrar verkligen att jag inte köpt dem tidigare! Måste ju vara två av sekelskiftets mest underskattade hiphop-LPs.

Sammanlagt 20 låtar, varav bara tre-fyra stycken är dåliga. Dessutom är säkert sju, åtta låtar riktigt, riktigt grymma.

Jag trodde alldeles för mkt på Gidappa! på den tiden helt enkelt. Här var de ju helt ute och cyklade.

Massor med sköna gäster. Texterna är skitbra och ofta oväntat djupa. Beatsen i sin helhet är såklart inte på Livin' Proof-nivå, men nämn fler än tio abum som har så bra beats om du kan! Så det är en orättvis jämförelse. Om man däremot jämför med nästan vilken skiva som helst från 1999 (undantagen på rak arm är väl Doomsday och Beneath The Surface), framstår dessa två LPs som almost classics beatmässigt.

Nån annan som gillar eller ogillar dessa LPs? Nån mer som upptäckt dem i efterhand?

Peace