I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nas säljer 355.000 #1 billboard

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-12-27 18:48

Nas säljer 355.000 #1 billboard

Nas scores his third No. 1 on The Billboard 200 this week with his eighth studio set, "Hip Hop Is Dead." The Def Jam effort moved 355,000 copies last week in the United States, according to Nielsen SoundScan. The rapper's last effort, "Street's Disciple," peaked at No. 5 on the chart. Nas' two other sets to take the summit were 1999's "I Am... The Autobiography" and 1996's "It Was Written."

sen finns de lite mer justin o sånts, alla står inte med

http://www.billboard.com/bbcom/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1003525355

fan va glad jag blir, nas förtjäan de so mfan

Gå in på www.filmbloggen.devote.se ! Sveriges populäraste filmblogg.

2006-12-27 18:50
Nas förtjänar det, men inte det albumet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-27 18:58

jag skulle platsa de albummet som hans fjärde bästa typ

hittar ingenting fel på albummet, genial album! förlorade hoppet på han när streets disciple kom, men detta var vekrligen unikt!

2006-12-27 19:07
Fett tragiskt!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2006-12-27 19:37
Riktigt bra, lika mycket som game sålde första veckan ungefär.
your heart pump project kool-aid

2006-12-27 20:00
game 380.000

2006-12-27 21:50
Riktigt bra, lika mycket som game sålde första veckan ungefär.

Med skillnaden att Nas släppte sin skiva lagom till den överlägset bästa försäljningsveckan på hela året. Jag trodde/räknade med att den skulle sälja mer faktiskt, typ 500k.

www.plaingold.com

2006-12-27 22:15
till skillnad att the game är årets mest hypade artist står med i varenda tidning, medan nas inte är så hypad, han är hypad men inte överdrivet, så är de rätt s åbra nummer

detta året har ingen rappare sålt överdrivet bra, bara jay-.z som köpte sina egna album

2006-12-27 23:03
haha de e min teori de,

asså, första veckan i U.S.A

680.000, andra veckan, 140, tredje 100, fjärde 80..

det är en STOR sänkning,. RIKTIGT stor

och första veckan WORLD WIDE

695.000, det är endast 15.000 mer, i hela världen sålde han 15.000 bara.. konstit att han har 680.000 tusen hype i u.s.a men inte ens 20.000 hype runt om i hela världen

albummet kom oväntat, vi viste oma tt den skulle komma typ kanppt 1 månad innan, första singeln var inte så bra , andra singeln märkte inte ens 80% utav jay-z fansen att den kom, jag fick reda på de häromdan

jag kopplar de som om han själv köpte sina album, eftersom han är legend han säljer aldrig dåligt, han vill inte framstå sig själv som "dålig"

men men
Producent

2006-12-27 23:17
eller så var det alla fans som köpte albumet när precis när det kom ut.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-12-27 23:23
vet inte, den hade inte så mycke hype men jag tror inte på de helt enkelt, thats just me

men ärligt, om du vore jay-z och vet hur mycek folk köper album nu förtiden(inget typ) jag haed inte tatt risken

tänk va patetiskt om han hade sålt typ 200.000 ?

2006-12-28 00:04
Äh, tror Jigga sålde rätt så mycket. Han är garanterat mer poppis bland 15-åriga kids än ex. Nas. Don't believe the hype.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2006-12-28 00:38
Att Jay-Z säljer extrema mängder under första veckan är inget konstigt alls. Riktigt stora artister brukar ha en sån utveckling, med sjuk förstavecka och sen ett ras, för att sen ligga stabilt under en längre tid. Att försäljningen utanför USA är svag är heller inget märkligt. Få rappare når ens topp 50 på den sammanräknade europeiska listan. Hiphop säljer helt enkelt relativt magert i resten av världen, bortsett från Em och Fifty.
www.plaingold.com
Hangaround

2006-12-28 02:15
Kommer ihag en lista i the source for ett par ar sen, over dom maktigaste i hiphopindustrin..
En av dom var en gammal karring som ager ett bolag som koper skivor at skivbolagen.
Det var ocksa ett exempel dar Def Jam hade anlitat hennes bolag for att kopa upp skivor sa att Jay-Zs The Dynasty skulle salja mer an Outkasts album Stankonia.

Kommer inte ihag vilket vilket nummer av The Source det var, vet att wu tang var pa omslaget.

Men dar stod det i klartext iaf, skivbolagen koper sina egna skivor.

2006-12-28 05:05
 racapp 

nas blev ju as hypad runt om i usa pga av den kontroversiella titeln på albumet,,all media i usa har blåst upp det som fan ,,så klart han fått mycket hype till detta släppet ,,vet inte hur många radio shower...artiklar osv jag sett med detta är kanske till och med mer än vad game blivit hypad

2006-12-28 07:11
hade inte han köpt en beat för 100 milj dollars av neptunes som busta sa skulle förändra hip hopen. Är den det beatet med?
Human Education Against Lies

Fu ll Kontro ll, Its a posse

2006-12-28 07:30
gaston

Nej, Neptunes har inte producerat någon låt på albumet.
your heart pump project kool-aid

2006-12-28 08:23
AZ och Cormega förtjänar sånna siffror. Nas har redan sina pengar och hans två senaste album har verkligen inte varit mindblowing. Jag laddar ner det med gott samvete. Jag har verkligen verkligen svårt att motivera mig själv till att lägga 180 spänn på en otymplig plastbricka med endast 12-13 spår och där dessutom kanske 3 är bra. Det är sjukt hur sällan det kommer album som är bra rakt igenom numera. Man märker verkligen hur artisterna bara fokuserar på 3-4 bra singlar eftersom det är de som drar in pengar.

"Knock off the hippie shit, strap on a helmet, and start shooting. This is Malibu, Emily, I want you to storm that beach like it's fuckin' Normandie!" - Ari Gold

2006-12-28 08:32
kul för nas. Han förtjänar verkligen det.
SKU - SKU - SKULASON!

2006-12-28 09:03
Nas skivan bara växer och växer. Hoppas fler kommer köpa den.
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2006-12-28 10:30
Visst den e ju långt ifrån hans bästa plattor men den e fan unik...
Temat för hans CD e fan oxo unik...
Hela han e fan unik...

Thats Nas, även om han gör en dålig platta så är den ändå
5-7 av 10 möjliga fan

(enligt mig då)
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE"

Spöket i Scary Movie

2006-12-28 12:26
Det roliga med HHID är att fodralet är rundat i hörnen i stället för kantigt. Första gången jag ser det iaf. Har ni också det?

2006-12-28 12:36
QNS-D

de nya skivorna är så... more fish, doctor's advocate likadant.

2006-12-28 12:47
The re up och snoops skiva hade också sådanna format..

2006-12-28 12:55
inte min snoop-skiva :(

2006-12-28 13:23
Aha. Köper inte så mycket nya skivor. Stickin' to classics :)

2006-12-29 13:02

3XL--> Stört! min va så Nice. lite nytänkande

2006-12-29 13:18
Racapp s'ger att Jay köpte sina egna skivor bara för att en fejknyhetssida (erkänd som det) skrev det.

Jay släppte skivan under black holiday. Fick en enorm försäljningsboost, sedan kom den tillbaka på mer normala summor. därav det stora tappet.

World Wide siffrorna är inte bekräftade heller.

Sedan så sålde han 30% mer förra veckan än sist...

Lägg av med skitsnacket. Sluta låta rykten och påhittade grejer ifrån IC och SOHH att låta som fakta.

...............................................

Game hypade sitt album i ett år och sålde 358k. Dessutom släppte han så att han skulle släja mycket under längre tid (black holiday veckan efter, jul en månad efter) men han har misslyckats totalt.

Han hade en buzz som endast Justin och Jay lyckats överträffa i år. Dessutom lovade han en massa om att sälja minst en mille osv. Alla trodde på minst 500 k. Men med all promo sålde han ändå "bara" 358k...

Han hade två videos ute vid släppet.

Nas Hade en video som roterat ganska lite i ca. tre veckor. Ett albumnamn som skapat hypen som knappt blev något mer än diskussioner i vissa forum och mediakrönikor. Han säljer 355k trots att skivan inte är ett julalbum...

Så ja, Nas gjorde bättre ifrån sig än alla andra rappare i år förutom T.I (en film, två-tre singlar) och Jay-Z (tyngsta marknadsföringen för en rappare sedan 50 Cent. Dessutom den rappare med starkast och lojalast fanbase).

2006-12-29 13:26

1. jag läste de inte på någon hemsida, sluta anklaga mig förnågot du inte vet om !
2.world wide siffrorna är bekräftade
3. den såled 30% mer denna veckan än sist.. vet du varför? DET ÄR JUL, om du kollar på alla så har alla ökat mycket, alla köper julklappar
4. Nas album måste inte vara ett julalbum är du helt sjuk elle? jag brukar köpa hiphop album till kompisar i julklapp o shit, vad är problemet? måste det vara jul låtar på?
5. Jay-z's album kom som en chock, man hade inte förväntat sig och allting var oklart, alla han inte förberedda sig för albummet typ

6. jag säger att Jay köpte sina egna skivor för att jag tror det, och är rätt så säker på de, varför? jo, för att HAN VÅGAR INTE RISKERA, tänk om han hade sålt 200.000 låt säga, huh? hade inte han skämt ut sig? och för att nuförtiden säljer inte rappare lika mycket som förr,

7. detta är en av jay-z bästa första veck försäljning, och för att vara 2006, är jag fett förvånad, vägrar tro på de

8. nu för tiden är de vanligt att köpa egna album, så som någon nämde innan, man kan anställa ett företag som gör de

9. Show me what you got = var ingen stor hit
Lost ones = hade ingen "buzz", ingen märkte att den kom typ, jag hänger på massa hiphop sidor dagligen och ingen sa nånting om den videon, märkte den för typ en vecka sen , och den var inte "wow" heller

2006-12-29 15:56
tänk om folk kunde lära sig grammatik och stava..
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-12-29 16:01

tänk om folk hade ork att gramatik rätt skriva och stava  rtät....

och ja, jag gjorde grammatik fel och stavfel med mening

2006-12-29 21:56
Racapp//

1. Bullshit. Det var en tråd om det här på whoa.
2. Länk.
3. Har du rätt i. bra gullet. Applicerar du samma argument på Jay's skivförsäljning så blir det lättare. Han släppte under en liknande vecka som ÄR USA:s största skivförsäljningsvecka. Nämnligen Black Holiday och Thanksgiving.
4. Du gör det ja, men mainstream folket köper hellre JT:s skiva till sina ungar än Nas. Hade Nas släppt en mainstream låt och promotat skivan som en glad skiva, då hade fler köpt den till sina barn i Jul..
5. Vad har det med saken att göra?
6. Han hade inte sålt så lite för han hade en enorm buzz i USA. Han är där sedd som den största rapparen. En förebild utöver vad vi tror här i Sverige. Han hade en promotion som endast JT överträffade. Gjorde reklam med HP, Budweiser, Footballmatcher, gjorde en video med racingstjärnor osv. Han var ÖVERALLT.
7. Som sagt så släppte han under USA:s största skivköpshelg.
8. Det är absolut inget vanligt och inget bevisat. Utan snarare en obekräftad myt.
9. Se nummer 3, 6 och 7. Rascal Flatts var inte heller superstora i mainstream radio men sålde ändå mer än Jay t.ex.

Lost Ones är inte marknadsförd som en hit utan det kommer Anything och Hollywood bli.

2006-12-29 22:17
sociapot

nya nummer nu, svarar inte i ordning på dina 12..4.

1. Nya singeln är Kingdom come, inte anything eller hollywood
2. wikipedia är inte en pålitlig källa men när de gälelr nummer är den oftast de för att fans kollar itll de varje gång, kolla in wikipedia på kingdom come ser du hur mycke han sålt,
3. bullshitta dig själv, dagen jag hörde att han sålde 700.000 så var de det enda jag hade i tankarna, ingen tråd, ingen länk, ingenting har fått mig att tro någonting annat, anklaga mig inte för någonting, vafan tror du att du är helt ärlit?

4. så är det en FACT att folk köper sina egna album, finns ingen anledning varför dom inte ska göra de, och aftermath och def jam har ryktet att mest göra de, så här går de till

jay-z köper massa sina album --> folk ser att den säljer mycke --> folk vill köpa de blir intresserade --> den säljer ännu mer --> radio spelar de som säljs mest --> albummet säljer skit mycke, får mer playtime på radion --> det spelas mer på radion, mer hör den, mer tycker om den, mer köper den --> , mer köper den så ser mtv/radion att folk fortfarande ser intresse i albummet och köper den och gillar den --> då spelar dom upp de ännu mer --> och s åfortsätter de tills hypen dör ut

en av de smartaste affärsidéerna till att sälja skivor ändå sen publicity stunts, dvs, bli skjuten, arresterad o.s.v

och inget, du säger kommer få mig att ändra tanken, jay-z har köpt minst 200.000 exemplar, jag VET de, du kan ta de som en tro men jag VET de

2006-12-29 23:55
jay-z köpte 200.000 ex av nas skiva för att han skulle slippa få mindervärdeskomplex...

2006-12-30 00:02
3XL

kanske han gjorde, men faktumet att nas haft ett stort buzz med en av årets hetaste rubriker "is hiphop dead" och synts på the games skiva, och ännu en av årets hetaste collab han och jay-z chockade hela hiphop världen när dom gjort låt tillsammans

plus att vara jul veckan, plus att han normalt fall brukar sälja runt 200.000+ första veckan på hans gamla album

så tycker jag att 350.000 är lite, jag hade förväntat mig runt 500

fast det har nog också med att streets disciple inte var en särskilt bra skiva och många fans lämna honom efter den skivan, vad vet jag

2006-12-30 00:12
racapp

jag vet inte riktigt vad vi argumenterar om... tycker du säger emot dig själv i varje nytt inlägg.

2006-12-30 00:36
Oh my fuckin god.

2006-12-30 01:41
Racapp//

1. Anything ska komma som singel så småningom.
2. Kolla på andra rappares siffror. Samma sak. Så är det med rappare. Speciellt med de äldre.
3. Intressant då att just 200k är de siffror alla fejksidor och forum också pratat om....
4. Skola mig inte på PR din idiot. Jag pluggar ekonomi och marknadsföring.

Sen vill jag att du tar och multiplicerar 200.000 med 13 dollar okej?

Hitsdailydouble som är prediction site, en sida som genom vissa AFFÄRER, kollar igenom antalet sålda skivor och förutspår hur skivor kommer säljas är alltid väldigt nära det slutgiltiga. Deras predictions grundar sig på ett antal olika affärer i USA, det som skivan säljer första dagen grundas sedan resten på.. Och HDD var först ut med att jay sålde 700k baserat på första dags försäljningar.

Man kan inte lura systemet hur enkelt som helst.

Du förstår inte hur mycket promotion Jay hade i USA va? Tänk dig detta: Jay-z är HM's underklädesmodell för vintern, Jay-Z uppträder under melodifestivalen, Jay-Z uppträder under SM-finalen i Hockey, Jay-Z pryder hela stureplan, avenyn och gustav i Malmö med sitt ansikte, Jay-Z gör reklam för Pripps Blå, Jay-Z får en egen vecka på SVT, Jay-Z får egen vecka på ZTV, Jay-Z gör en video med Tina Thörner och Tony Rickardsson.

Därefter släpper han skivan veckan innan Julafton.

Ungefär sådär kan man översätta hans reklamkampanj i USA för att få dig att förstå. Han har deltagit i alla stora evenemang, varit på TV hela tiden m.m.

Anledning? Jo förutom att sälja även det som Nas och Jay själva sagt: Hiphop behövde ett event. Hiphop behövde uppmärksamhet i Media. Hiphop är verkligen på väg att dö ut massmedialt sätt i USA. Då behövs sånt här.

2006-12-30 03:37
"4. Skola mig inte på PR din idiot. Jag pluggar ekonomi och marknadsföring."

hahahahaha äkta grym översittarstil, nästan i stil med att du kallar racapp för "gullet".. kompis du borde öva på att vara lite mer ödmjuk, it's christmastime baby!

förresten, du är malmöbo va? vilken nivå på ekonomi och marknadsföring läser du? har ett par polare som läser nåt liknande nämligen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-30 10:01
säger 200.000 för jag vägrar tro att han skulle sålt mer än typ.. 300.000

skiter i om han hade bajs hype, p.diddy syntes överallt, köpte du kondomer i usa så sa dom "glöm inte press play diddy" haha, serriöst han borde sålt 900 minst all hype han hade

och enligt soundscan sålde han 680 inte enligt hitsdaily om det är de du försöker säga

försök inte skola mig jag är kusin med jay-z, haha, asså du är patetisk

länka mig fejk sidorna
länka nått bevis att du pluggar de du sa att du gjorde
och sluta diskutera detta inget du säger kommer ändra de, jay-z köpte sina egna skivor, thats it sluta lipa om de, skivan är värdelös ändå

2006-12-30 11:09
2. wikipedia är inte en pålitlig källa men när de gälelr nummer är den oftast de för att fans kollar itll de varje gång, kolla in wikipedia på kingdom come ser du hur mycke han sålt,

När det gäller försäljningen i USA eller ett annat specificerat land så litar jag hyfsat på wikipedia. Men med tanke på att INGEN håller nån exakt koll på den världsomspännande skivförsäljningen så ror jag inte ett skit på deras siffror. Det är nån som sitter och höftar iväg nåt som låter bra bara.
www.plaingold.com

2006-12-30 12:29
racappp//

Herregud. Tror du själv det på allvar så är du ju pinsam.

Såna som du som förstör hiphop numera.

2006-12-30 15:09
sociopat x18: 18 år gammal? läser du ekonomi och marknadsföring på gymnasienivå? i så fall kanske du ska lugna ner dig ett par hekto med din know-it-all-attityd.. ;)