I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Er favorithiphop (geografi och år)

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-10-25 00:52

Er favorithiphop (geografi och år)

När gjordes er favorithiphop? Jag skulle säga att den stora majoriteten av mina favoritplattor gjordes i NYC mellan 1991 och 1997.

En liten lista:

Alla Gangstarr Foundation-album fram till och med Wrath of the Math
Alla Wu-Tang plattor före Wu-Tang forever
Massor av DITC-grejer, som t.ex. Runaway Slave, Word... Life och Lord Finesse två första, mfl.
Company Flow's Funcrusher Plus
Pete Rock & CL Smooths två första.
etc.

För att löst citera vad en viss annan användare på det här forumet brukar säga när vi sitter och dricker Guinness "Visst, skivan är bara okej för att vara 90-tals NYC, men den är ju skitgrym jämfört med det som släpps idag".

Er tur att vara nördiga.

"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah

2006-10-25 00:53
Första meningen borde lyda "När och VAR gjordes er favorithiphop?"

Redigeringsfunktion NU!
"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah

2006-10-25 01:44
Nittiotalets new york helt klart...
framförallt illmatic, it was written, 36 chambers, liquid swords, ob4cl, infamous, hell on earth, nocturnal osv. mörk hiphop från 93-96 kan man väl säga för att förenkla det hela.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Groupie

2006-10-25 02:16
It was written från 96 är lätt min favorit!
-Vakna Johnny, vakna!
Du glömde ta dina sömnpiller.

2006-10-25 02:23
It was written var den första rapmusiken jag hörde typ, den och 36 chambers skivan var anledningen att jag fastnade för hiphop överhuvudtaget. så ja, det tackar man för ! prima grejer
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2006-10-25 05:41
hmmm vastkust mellan 93 och 96....all eyez on me, strictly 4 my NIGGAZ, me against the world, Thug Life Vol. 1- 2pac... at the speed of life- xzibit....doggystyle - snoop doggy dogg.
www.myspace.com/youngivy<br>
tro mej, jag är skitduktig på att rappa

2006-10-25 08:26

USA, 79-06 typ..

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
DJ

2006-10-25 12:42
Hehe...*börjar längta efter en Guinness*

Well, you know my steez. New York 1990-1996, med extra fokus på 1992-1994. Tror aldrig det kommer att komma så klassiker-täta år igen...
DJ

2006-10-25 12:44
Visst fan, motiveringen: Pete Rock, Brand Nubian, DITC, GSF, Wu-Tang, Boot Camp, Nas, Biggie, Jay-Z, KMD, Nice & Smooth, MOP, Mobb Deep o.s.v. o.s.v.

2006-10-25 12:51
nocturnal
hell on earth
Only Built for cuban linx
illmatic
hard to earn

det finns massor men som de flesta andra så den mörka NY hiphopen mellan 91-97 var tunga grejer.

Manager

2006-10-25 13:33
New York 90-tal.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2006-10-25 13:59

har en liten grej för new york 1995... mina favoritalbum är från andra år... men just 95 tycker jag att det släpptes väldigt mycket bra:

doe or die - lifestylez... - station identification - jealous ones envy - hold it down - 2000 - livin proof - liquid swords - last chance no breaks - krs-one - legal drug money - mr smith - from where - infamous - the natural - all we got iz us - return to the 36 chambers - do you want more - only built.. - dah shinin - goodfellas

Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man...
http://boegballe.tabulexnet.dk/
DJ

2006-10-25 14:02
Grym lista från 95. Men From Where? Menar du Skillz så är han ju inte från NY?

2006-10-25 14:05
Soul_Survivor_II P28

kom på mig själv också :) varken roots eller skillz ska vara med där...

de hör till övriga godbitar från 95 tillsammans med coast II coast och labcabincalifornia m.fl.
Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man...
http://boegballe.tabulexnet.dk/
DJ

2006-10-25 14:25
98-03 var väl när södern tog över. Jag vill minnas att när man läste The Source typ 98-99 dominerade No Limit och Cash Money totalt.
DJ

2006-10-25 14:40
Jag hajar. Men jag tyckte iofs alltid att Ruff Ryders
 bara var New Yorkers som försökte göra southern bounce. Själv gillar jag inte södern alls. Nej, inte Outkast 98 heller.

2006-10-25 15:13
B-lund>> Jag har iofs inte gett killen någon chans men jag förastår inte hur Will Smith kan hamla på en sån här lista? För mig är han USA's notsvarighet till Markolio.

Annars är det som många tidigare nämnt åren 92-97 i NYC som den bästa hiphopen gjordes.
Är rätt ung så jag själv kom väl själv in 95-96 o började lyssna men har fått gått tillbaka i tiden... 
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2006-10-25 15:21
Iofs har man en nostalgisk kärlek till just 98-02 åren då man var en riktigt inbiten hiphopare i tonåren. Med Rawkus skivbolag, M.O.P. - Warriors, Jay-z - Nas beefet med mera.

Men också den svenska hiphopscenen som dök upp då!
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2006-10-25 16:24

New York 93-95

Illmatic, Ready To Die nuff said! och då finns det ändå massvis utav andra tunga debutskivor!

Men lika glad är jag för det!

2006-10-25 16:31
Sen efter det så tycker jag att Rawkus tiden var fin, favoritrappare som Talib Kweli, Mos Def och common släppte mycket bra grejjer då! och blueprint!
Men lika glad är jag för det!
DJ

2006-10-25 17:04
B-Lund: Jag gillar första och i viss mån andra Outkast. VAr grymt besviken när Aquemini släpptes. Men jag är hphoptaliban så...
DJ

2006-10-28 01:57
Med hiphoptaliban menar jag att jag har en väldigt bestämd uppfattning om hur jag tycker den bästa hiphoppen låter. Att jag håller fast vid traditionell hiphop och tycker att förändring oftast är till det sämre. Att folk som ska "utveckla" hiphoppen ofta bara urvattnar den och därmed visar att de inte har nån uppskattning och förståelse för hiphop i sin renaste form. Måste man blanda hiphop med pop, bounce, "crunk", techno, synthpop, polka, snap, crackle och pop är det oftast ett tydligt tecken på att man helt enkelt inte direkt gillar hiphop in the first place.

2006-10-28 03:10
WestCoast Gangsta Rap

California, LA eller Oaktown
E-40 har ju sitt javla Hyphy movement i Bay Area. Javligt skon hiphop scen maste jag saga.
Ghost Ride Your Whip
Shuu
Producent

2006-10-28 03:49
1994-Queensbridge
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-10-28 06:57
95-99 philly at its best! The Roots!
Och jag måste bara säga att det släpps mkt bra nu, min favoritera är faktiskt 2000-framåt. JMT, Reef, Outerspace, Kamachi.
Philly är mitt mecca!
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-10-28 06:58
bortse från självklarheter som 36 Chambers etc. Den är alltid given.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-10-28 18:42
1989-1992 New York.

show & ag - runaway slave
organized konfusion - s/t
black sheep - a wolf in sheeps clothing
ed og & the bulldogs - life of a kid in the ghetto
main source - breaking atoms
stezo - crazy noise

etc..