I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Oh No Ett Musikalisktgeni!!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2006-10-11 22:33

Oh No Ett Musikalisktgeni!!

Alla som inte vet vem Oh No är. Är alltså det Madlibs lillebror och ligger på skivbolaget stonesthorw records. Hans första platta The Disrupt var skön men lite ojämn. Där försöker han också själv rappa. Han gör det bra till en viss del. Ibland kan det bli lite enformigt och första låten liknar den fjärde och såvidare.

Men nu ska jag inte snö in på den plattan utan hans senaste. 'The Exodus Into Unheard Rhythms"

Som är den hiphop plattan jag har gått och väntat på ska komma från någon i detta gem väldigt länge. Beatsen är så hel gjutna att man bara ler när man lyssnar på den. Jag köpte nyss en mp3 spelare som rymmer en 1 gb o väger 32 gram. Den ligger redan o dammar för jag går runt med min old school cd spelare där Oh Nos mästerverk ligger o snurrar. Det är en koncept platta där han har tagit och samplat från en herre som heter Galt MacDermot. Vet inte så mycket om han än. Men att han har var den som skrev musiken till musikalen Hair. Så har Oh No tagit o samplat från hans låtar o Galt verkar har gjort mycket och väldigt gryma låtar för sampling är som handen i handsken. Jag har inte hunnit kolla upp vart original låtarna kommer ifrån. Allt står skrivet i konvolutet. Oh No rappar själv inte på den här plattan utan har tagit in ett gäng feta gäst artister från både öst och väst.

Skulle kunna gå in på varje låt o berätta. Men låter er själva få lyssna o ta ställning. Skulle säga att alla är tok grym men om jag måste välja några guldkorn bland alla. Så är alla feta. ;) men Second Chance feat. Aloe Blacc där han sjunger över ett fet beat om hur han omkommer i en bilolycka väldigt skön låt med mycket känsla. Får gås hud vid ett väldigt speciellt ställe. Lyssna o gissa?

Smile A Lil' Bit feat. Posdnuos skön avslappnad låt från en snubbe som varit med länge o levererar otroligt bra. Låt namnet säger allt.

Han avslutar med den feta instrumentala låten Coffee Cold där en artist kommer och små sjunger lite vars namn Fergus Macroy.

Storebror har fått en konkurrent!

Utan tvekan årets bästa platta 2006!

http://www.undergroundhiphop.com/store/detail.asp?UPC=STH2143CD

Såg att bara en person redan skrivit om plattan men fick inte så mycket respons. Så om G-unit tråden får 800 inlägg är det dags att utmana!

Köp köp köp!

www.myspace.com/rififikupp

2006-10-11 22:40
vet inget om snubben och tror aldrig jag hört nåt från honom, men med tanke på allt du skriver så ska jag definitivt kolla upp. tack för tipset.
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2006-10-11 22:43
Du kan inte ha lyssnat speciellt mycket på plattan när du säger att Oh No inte rappar nåt.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2006-10-11 22:44
Oh No kan göra schyssta prylar men the disrupt var riktigt ojämn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-11 22:45
Kan bara instämma. Otroligt genomfet skiva.
PS. Your cunt is in the sink

2006-10-11 22:45

vad tycker du förresten om låten med Cali Agents?

"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2006-10-11 22:51
Ja, OH no är med på 6-7 låtar, lägger bara ref på en del.

2006-10-11 23:31
Den med Roc C är rätt skön
Jazztobak

2006-10-12 07:54

oh no?! fo sho!

2006-10-12 10:27
helt ok platta men jag har haft den ett tag nu och jag tycker den vart ganska uttjatad efter ett tag så det är definitivt inte årets bästa platta...men det finns ju några guldkorn med...
Love is Love ya'll

2006-10-12 10:47
tack för din observation. ;)

2006-10-12 12:00
den är bra!

2006-10-12 12:12
skönaste är den med LMNO

In this med Murs är också sjukt bra Murs är faktiskt lite av en favorit om jag får vara ärlig utan att låta gay.
FREE Ayatolla.

2006-10-12 12:15
Vem fan är Fergus Macroy by the way
FREE Ayatolla.

2006-10-12 13:04
Tycker Oh No är en ganska tight rappare, jämnbra med och lik MED. Lyssnade på snippets från den här plattan och tyckte inte att det rörde sig om några övertunga grejer, visserligen soft med koncept. The Disrupt, som inte alls var ojämn, var dock mycket fetare.

Förövrigt måste det vara jobbigt att hamna i skuggan av sin brorsa. Jag skulle bli galen.

2006-10-12 13:11
sjuuukt fet platta
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-10-12 14:07
Jag tycker inte Oh No kommer i samma klass som brorsan. Men helt klart en bra producent och MC.

Jag älskar låten med Dudley Perkins, har pumpat den mycket senaste månaden. 

video
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-12 14:28
Gillar den med Wordsworth mest ..
/one

2006-10-12 14:29
riktigt bra skiva, en av dom bättre detta året

sista beatet e så man gråter

2006-10-12 14:30
musikaliskt geni, skulla ja dock inte kalla han

2006-10-12 18:56

kazie P19:

Då måste jag väl varit i en sån extas att jag inte lagt märke till hans röst. Kan du nämna någon låt förutom introt där han kickar? A Know Better är grym. Gitarren är hur skön som helst.  Hans avslutningen får en att le. Grymt textförfattande.

tahoma P22

När man ska lyssna på något från Cali Agents så vet man oftast i förväg vad man förväntas att höra. Inga avancerade metaforer. Utan flow som sitter fint med sköna rim om att planet asia o rasco är dem bästa. De gör sin grej inget avancerat men snyggt. Beatet passade dem bra fast det inte var så smutsigt, som det lätt på How the west was one.

Uhh P20

Jag har lyssnat på den flitigt. Men lyckas inte få något grepp om den. Vilka är favoriterna från den plattan?

Vad tycker folk om Buckshots insats?

www.myspace.com/rififikupp

2006-10-12 19:08
Förra skivan hade en del feta beats, blir att kolla in den hära
Men lika glad är jag för det!

2006-10-12 19:09
Get's Mine och Keep It Lit ..

2006-10-12 20:22
Ja tycker fan Oh No e grym rappare. battre an madlib pa manga satt. Dom brorsorna E musikaliska genier.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2006-10-12 20:28
Bättre rappare eller producent? För att vara bättre rappare än Madlib är som att vara bättre sångare än Jennifer Lopez.

2006-10-12 21:48
Inte lyssnat så mycket på The Exodus Into Unheard Rhythms (varit mycket annan skit som släppts med), men den är tight!
Jag gillar fan Oh No mer än de flesta på Stones Throw.
Säger inte att han är bättre rappare eller producent än någon på Stones Throw, men gör definitivt album som intresserar mig mer än vad de andra.

(Charizma, Dilla och Percee P lyssnar jag väl hellre på, men räknas knappt) :P

Eftersom jag är en Jukie så är No Aire (med Vast Aire) favoritspåret på en ganska så jämn platta.
Coffe Cold är jävligt schysst också, men kan ju nästan lika gärna lyssna på orginalet.

kazie P19
Haha..
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2006-10-12 22:52
jag tyckte det lät skitbra ju...
http://www.myspace.com/akinonline

2006-10-12 23:42
Är det skivan där han enbart samplar Galt McDermot?
Boom Bap 2006.

2006-10-13 00:10
kazie P19
Battre rappare menar ja.. fattar inte de dar me JLo..
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2006-10-13 19:21

Är det skivan där han enbart samplar Galt McDermot?

Stämmer bra det!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-10-13 19:23
Ok Cool! Ska kolla...
Boom Bap 2006.