I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Album som låter mkt bättre på vinyl än på CD

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2006-10-06 13:42

Album som låter mkt bättre på vinyl än på CD

Ämne för nördar:

Visserligen tycker jag att de allra flesta album, iaf hiphop och jazz, låter bättre på vinyl. Men ibland är skillnaden större än brukligt. Lista album ni hört på både CD och vinyl, där ljudet är betänkligt mkt bättre på vinyl.

Pete Rock & CL Smooth: Mecca And The Soul Brother
På CDn är basen på nåt sätt mycket svårare att höra, den blendar in totalt i mellanregistret och den låter inte så smutsig som den ska utan snarare lite för "poppig". Hitsen funkar ju iaf, TROY, Straighten It Out och Lots Of Lovin är bra även på CDn, men låtar som Wig Out, Skinz och Can't Front On Me är totalt annorlunda. Låter ungefär likadant, men "känns" helt annorlunda i maggropen. Ljuden är inte så ihopmixade utan mer frigjorda från varandra på nåt sätt.

Gang Starr: Step In The Arena
Basen igen. Här ligger basen på ett helt eget avlägset ställe på vinylen så du måste ccranka upp basen ganska mycket. På CDn är den mer närvarande och störande, men inte alls lika nod-vänlig. Ljudet blir för slickt och rationellt på CDn. En enda smocka i ansiktet i stället för miljoner bin som anfaller från olia håll. CDn saknar volym och rymd helt enkelt.

Brand Nubian: Foundation
Har haft CDn sen den kom ut. När jag för ett par år sen fick tag i vinylen blev jag grymt överraskad. Album som släppts efter 93-94 brukar vara så anpassade för CD att de låter ungefär lika bra, om inte snäppet bättre (fast förstås kallare och tråkigare) på CD. Eftersom den här rackarn släpptes 98 trodde jag skillnaden skulle vara marginell. Men det känns nästan som en annan mixning. Ljudet är mkt tydligare, vassare och hårdare. Plötsligt har du Puba, Sadat och Jamar i vardagsrummet och känslan av ljudmatta i bakgrunden försvinner helt.

DJ

2006-10-06 13:44
För att visa att jag inte bara talar som vinylfetischist lägger jag tre exempel utan kommentarer på plattor som faktiskt låter klart bättre på CD, iaf på normal volym...

MOP: Firing Squad
Wu-Tang Clan: Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
Jay-Z: The Blueprint

Här kan du få nästan exakt samma ljudbild ur CD-plattorna men då måste du upp på hälsovådlig ljudvolym så att basen i princip börjar skorra, även i dyra fina trähögtalare.
DJ

2006-10-06 13:47

2006-10-06 13:57
Jag säger Mecca & The Soul Brother. Det är som natt och dag. Sedan har jag knappt hört några skivor i båda formaten, eftersom jag gick över väldigt tvät och bytt ut ganska få av mina CD-skivor till vinyl (det blir ett projekt att börja med när jag fixat ett ordentligt jobb).
"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah
DJ

2006-10-06 16:21

2006-10-06 16:30
Jag håller med att 36 Chambers har mycket bättre bas på vinyl än skiva. Har en massa soul skivor som låter mycket bättre på vinyl än på vanlig skiva.

2006-10-06 16:45
A Love Supreme låter definitivt bättre på vinyl!
"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah

2006-10-06 17:02
Va fan är det är?!!

2006-10-06 17:05
Jag valde att enbart köpa CD skivor efter att jag köpt ett par LP's där ljudet helt enkelt aldrig var lika bra.. Jazz kan jag väl till viss del hålla med om, men inte för att ljudet är bättre utan snarare för att det låter smutsigare och har mer stil på en LP (nördigt). Hiphop däremot är bäst på CD för mig.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2006-10-06 19:12
Jag lyssnade på -No Vaselin (Ice Cube) idag på Cd..Har alltid tyckt att ljudet varit sådär..Är det mer tryck i Vinylen?

Ja-jag har orginal cd´n...

2006-10-06 23:52
Det är i 90% av fallen mer tryck i vinylen. Reconize'!!!

2006-10-07 00:00
vinyl knastrar å tjuter.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
DJ

2006-10-07 00:04
Knastrar mysigt som en hemtrevlig, varm brasa. Tjuter? Hm, köp en bättre skivspelare mannen.

2006-10-07 00:06
DET BLIR KUL NÄR ALUMINIUMET I ALLA CD-SKIVOR OXIDERAR OCH DE FÖRSTÖRS, FAN VA LEDSNA FOLK KOMMER BLI :D

"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"

2006-10-07 00:08
haha varför rocka en ny när man har en kenwood KD 21-R ifrån sent 80tal, tidigt 90 tal.

nä men seriöst, har aldrig gillat ljudet ifrån vinyl, så fort cd skivor kom, var jag frälst å fast..
- Gôr-many.

2006-10-07 00:09
darkstep

eller när din lägenhet brinner up å dina lpskivor blir en plasthög.

därför man har sina skivor på datorn med :)
- Gôr-many.

2006-10-07 00:27
TeKoNe P23

mmm, du har väl brandvägg på datorn så den klarar sig!

smart!
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"

2006-10-07 00:54
klart jag har brandväg. men om datorn skulle brinna upp så kan jag juh tanka ner mina album igen, dock utan omslag å orginal, eller så hoppas jag på att försäkringen fixar de.
- Gôr-many.

2007-08-23 17:52
Naughty By Natures Povertys Paradise måste höras på vinyl.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2007-08-23 18:27
Trazan o Banarne - Sångtajm med Trazan o Banarne

Fett tryck
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-23 20:13
Då jag precis skaffat skivspelare och bara hunnit införskaffat ett fåtal skivor så har jag inte mycket att jämföra med.
har även en slags regel som innebär att jag inte ska ladda ner några gamla låtar utan att köpa de på vinyl istället och detta gör det ju ännu svårare för mig att jmföra ljudskillnanderna (då jag antar att det är någon skillnad på gamla låtar på dator och skiva).

Men ett exempel ska jag nog kunna bjuda på och det är Commons singel "Testify" som jag iallafall tycker är en fröjd för örat när den spelas på skivspelaren. Tycker det blir pefekt ljud i jämförelse med både skiva,dator och tv.

2007-08-23 21:06
måste säga a tribe called quest första  a quest thru.. låtter grymt mycket bättre än på cd dock så är återutgivningarna inte alls lika bra ljud mässigt.

Seddan måste jag säga skivor som släpptes på mo wax låtter helt olika beroende på om det var vinyl eller cd...... någon som lite gammla mo wax grejer som skräpar måhända?
Human Education Against Lies

Fu ll Kontro ll, Its a posse
DJ

2007-08-24 23:37
mp3 är oftast ännu mer komprimerat och sämre än CD