Jurassic 5 - Feedback
Ser ingen tråd om nya Jurassic 5-plattan. Så jag startar en sådan med vad jag skrev på min blogg: Om någon i början av året sagt att Jurassic 5 skulle släppa ett av årets bästa hiphopalbum hade jag, i tur och ordning, skrattat, hånat och förklarat att Jurassic 5 alls inte är en rolig hiphopgrupp längre. Ändå har de alltid haft en varm plats i mitt musikhjärta, Concrete Schoolyard ursäktar nästan hur mycket skit som helst. Men efter den så lovande debuten blev det just inte så mycket mer. Quality Control förblir en sådan där skiva som jag aldrig riktigt omfamnat, aldrig heller förkastat. Power in Numbers var bara trött och sur tyckte jag. Allt som var bra med debuten, glädjen, svänget och rimpassningarna, var borta och istället var det mest stel västkusthiphop som kört fast någon gång mellan dåtid och nutid. Fyra år har gått sedan dess och de få låtar som gruppen slängde ur sig under de åren tydde inte på någon uppryckning. Inte hller den första låten jag hörde från nya skivan Feedback, Red Hot, gjorde mig glad. Så dök Where We At upp som en gratis mp3:a. Småjazziga trummor, en lika enkel som briljant pianoslinga, några snodda Mos Def-rader, lite korthuggna power-körer, välplacerade Numark-cuts och en oöverträffad rimdynamik väckte den gamle J5-älskaren i mig. Så när skivan kom var jag ändå lite småsugen, men kunde som bäst tänka mig en habil bunt låtar som skulle göra sommaren lite svängigare. Öppningsspåret, Back 4 You, med härligt piano, riktigt skitiga trummor och pigga ordlekar är felfritt. Sedan fortsätter det ungefär så, det felfria alltså. De härliga pianoslingorna, skitttrummorna och ordlekarna samsas nämligen med djupbasar och lasersynthar, nymodiga hurttrummor, och helt rak dräpar-rap. Scott Storch-proddade Brown Girl och Salaam Remi-dängan Radio är exempel på mer syntetiska stycken som knäcker. En för mig okänd producent, Exile, levererar ett otroligt härligt studsigt beat till låten Baby Please som rapparna Chali 2na, Marc 7, Akil och Zaakir stortrivs på. Ändå är det nog bäst när gruppens egna DJ/producent Numark står för beatsen. Redan nämnda Where We At och Future Sound är plattans absoluta höjdpunkter. På den senare har Numark varit modig nog att sampla The Roots på ett fantastiskt fint sätt. Årets skiva är det nog ändå inte fråga om, men gott nog topp tio kan jag tänka mig när det är dags att summera. Årets skiva hittils har Mekalek gjort. Alla som har någon slags kärlek för svängig, melodisk hiphop med stort hjärta är dumma om de inte kollar in den.
Sorry, postade i fel forum. Anälla någon, flytta till utländsk hiphop.
Kommer köpa så fort jag får chansen. Även om J5 aldrig kommer vara bäst så gör de ändå tunga grejjer som är omöjligt att inte digga. Enda låten från nya skivan jag hört som jag inte älskat är Brown Girl, har svårt för både beatet och tjejen som sjunger :S
fan va synd att exile pajjat sitt beat, det var överfett i sin orginal-tappning. måste säga att den här skivan var bland det sämre jag hört. oinspirerade beats... och rappen har aldrig varit en dragningskraft för j5, men det är nog lite värre än vanligt nu. :S dom borde snott daptone beats till hela plattan.
Devil McDoom - http://www.twitter.com/doomsthlm
tung platta e det!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
när släpps den ?
Out in the streets, they call it döööööööönaaa... Döna Söundtrack.. www.myspace.com/donainc
Skribent
2006-07-06 20:28
versionen av beatles-klassikern "come together" e hur soft som helst! j5 kallar sin låt get it together... back 4 you, where we at, future sound m.fl. går inte av för hackor heller! klart godkänd platta!
beatheartsblog.com - freshness!
vafan. är skivan släppt ? eller hur kan alla ha den ? ni har väl inte tankat nån äcklig webbripp, era rävar !
Out in the streets, they call it döööööööönaaa... Döna Söundtrack.. www.myspace.com/donainc
exakt...ar den ute nu?
Knowledge, where the people at? Liverpool FC---AIK
Det lilla jag hört påminner mest om black eyed peas. J5 är ljusår från vad dom en gång var.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
ohh shit va sköna låtar! låten Future Sound var ju underbar!
Haters gon' hate...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nah sorry... fel datum såg jag nu.
Vart finns gratismp3an?
Coolin' in the scene like a horse in a stable
SAOL P25 Shiat u crazy, hur kan du inte tycka att både Quality och Power kickar J5 LP? Bättre texter och energi i dessa. Feedback råkar faktikst enligt mig vara den sämsta plattan de har gjort, men våra smaker kolliderar. Hur som helst så rekommenderar jag inte Feedback för någon Power In Numbers och Quality Control fan, Feedback i gemförelse med de två är plattorna är som Mos Def's New Danger i gentemot Black on Both Sides (alltså värdelös). ...men senare kan man ta en god titt på det som kommer ut förutom det J5 släpper och J5 håller fortfarande kvar lojaliteten för hip-hopen. Kan avrunda genom att säga: skivan är bra, men knappast en höjdare från Jurass, blev besviken på plattan. peace
http://www.myspace.com/choysmusic
"End up like this" är en av dem skönaste låtarna i år. Har inte lyssnat så mycket på albumet men det jag hört låter nice. "Radio" en given dänga!!
Crime Pays, ask the Rothschilds!
Ska lyssna snart, har stora förväntningar och "work it out" lät bra.
Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.
J5 LP är ungefär 10 gånger bättre än Quality Control...tycker jag. Ska bli intressant att höra denna. Intressant beskrivning! Kul med poster på Whoa som faktiskt väcker ens intresse för en platta; händer fan inte ofta.
Men du SAOL. Var fasiken har du gjort av Sadat X på din lista över 2005 års bästa album? Den knäcker allt på din lista, give it another listen!
Ledsen Soul Survivor, den skivan har faktiskt gått mig helt förbi. Får ta och kolla in den.
Gör det. Vuxenrap med baggies och Fred Perry piké straight outta now rule.
Redaktionschef
2006-07-31 14:29
Nu har jag haft skivan ett tag. Till en början var jag inne på Choys linje men nu är jag helt på det klara med att detta är ett svinbra album. Bara "Brown Girl" som jag har lite svårt för. Bra spår visserligen men det låter inte som jag vill att J5 ska låta. Jurassic 5 är tillbaka och Chali 2na är som vanligt kungen!
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Ruskig besvikelse tycker jag, alltid älskat J5 men det här var inte alls kul. :(
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline