I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Analysera Atmosphere - Woman With The Tatooed...

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2004-12-29 03:13

Analysera Atmosphere - Woman With The Tatooed...

Jag och Lazlo skulle behöva lite hjälp och synpunkter på en sak. Vi satt uppe en kväll och läste lite intervjuer med Slug från Atmosphere. Och rätt som det var upptäckte jag två bilder:
1. www.rapspot.dk
2. www.rapspot.dk (från www.rapspot.dk)

Då tänkte jag helt plötsligt på låtenThe Woman With The Tatooed Hands . Där han ju berätta om en brud med två tatueringar;
"on the right hand she had a tattooe of a nude girl
she claimed it is what God resembled
but on the left she had a mirrored image of the same female
and this one she explained looked like the devil
"
Sen tittar man på bilderna och ser sambandet... det var då vi började fundera.


Här börjar våra spekulationer/analyser i två steg:

1. Det första vi kom fram till var att eftersom han hade tatueringarna så tänkte vi att det kanske var Slug själv som var "the woman", sen kom vi på att han ju rappar om hur han träffar denna brud och kom då fram till att "the woman" kanske är en annan del av honom? en alternativ personlighet osv...

2. Om man sen kollar i texten så är första raden "I used to know this woman who had the most beautiful... ", lägg märke till att han rappar att han "USED to know" alltså han känner henne inte längre.
Och om man då lägger ihop 1 och 2 så kan man se det som att det är hans gamla jag han rappar om, att han har förändrats.

----

Låten handlar alltså om hans gamla person, "the woman" är hans gamla personlighet. (här tolkar vi rader ur texten)
"had never yet been with a man " - han var oerfaren.
It's not that she wasn't attractive;
she was beautiful, but it was the way that she interacted
- han hade potentialen men använde den på fel sätt.
the sweet flower that they both seemed too hungry - får mig att tänka på att tatueringarna är hans samvete, de goda och det onda men att dom ändå vill åt samma håll
I stepped I left and I don't regret leaving - att han lämnade sitt gamla jag bakom sig och inte ångrade det.

sen läste jag intervjun och såg att han säger "I use women as a metaphor for a lot of things ", det är alltså klart att "The woman" är en metafor för någon/något. vi vet bara inte vad ännu.

---

nu har vi bara en idé kvar, och det är att hans gamla personlighet, hans gamla jag, klarar sig själv. behöver inte hjälp och är lite av en ensamvarg (?)
"and showed me why she never took some time with a man " - att han inte tog sig tid för andra personer, att han klarade sig själv förut och att han nu är mer beroende av andra/vill ha andra omkring sig.

Och nu har vi faktiskt inte kommit längre i våran analys.. så det är här ni kommer in i bilden!
Är vi helt ute å cyklar?
Har vi löst gåtan om The Woman?
Vad är era tankar?


Peace! // Equality & Lazlo

(ps. bespara oss alla kommentarer om huruvida Atmosphere/Slug är bra osv. vi vet redan vad vi tycker och det är inte det vi är ute efter)