I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Importskivor - varför så dyra?

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2004-12-12 20:30

Importskivor - varför så dyra?

En del CD:s som man vill ha kostar sisådär 220 kr. Sen står det en lapp import. Är det nån som är lite insatt som kan reda ut saker? Är alla andre typ Eminemskivor trycka här i Sverige på licens av skivbolaget? Fraktas normalt inte skivor över gränser.

Ibland blir det löjligt och man förstår hur folk fixar musiken på egen hand. Fransk hiphop i Sverige kostar nästan alltid fantasipriser när samma gamla cd från typ 90-talet reas ut för 4-5 euro därnere.

Jag sitter och kollar nu på Immortal Techniques skivor. Beställer man dom från Viper Records direkt i USA kostar dom 11.99 styck + 4.50 internatlionell frakt. för 16,5 dollar gånger 6,70 = 110 spänn... Räkna med det dubbla då i affären här.

Alltså pluggar man ekonomi och grunderna till att överhuvudtaget starta företag ser man att det görs för att minska transaktionskostnader som förekommer på en öppen marknad och som hindrar privatpersoner från att göra bra dealer. Om man alltså som företagare kan hooka bättre frakter, mängdrabatter mm fattar jag inte varför skivbutikerna här har så höga priser. Därför att dom kan kanske är svaret. Måste bli rätt högt påslag iaf...

Men ok, vad är "import-CD"?

Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...