I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ham Den Lange & K-liir @ Streetzone.com

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
Redaktionschef

2004-10-10 13:35

Ham Den Lange & K-liir @ Streetzone.com

Recensionen hittas i riktig form på: www.streetzone.com

För några månader sedan så var en av mina kompisar på mig och övertalade mig att lyssna på en låt med dansk hiphop. Artisten visade sig heta Jokeren och det slog mig – liksom alltid när man hör något som inte är från Sverige – att det var rätt skön lyssning för omväxlingens skull.

Och så hamnade plötsligt den här skivan framför mina fötter för recension. Jag tänkte liksom ... varför inte? Vad vet vi egentligen om dansk hiphop här i Sverige? Ja inte fan är det mycket. I huvud taget är det ju alltid kul att ta sig an plattor som sticker ut ur mängden och musik som inte riktigt låter som man är van att höra den. När det kommer till tillgängligheten av hiphop från våra nordiska grannar så är det nog Danmark som ligger mest i lä efter Norge och Finland. Den norska och finska scenen har man ju stött på då och då mycket tack vare att våra svenska artister samarbetat betydligt oftare över dessa gränser än över den sydvästliga (ta senast t.ex. Sverige-Norge-samarbetet i Ken s & Tommy Tee s "2 Legender Utan Pengar" ). Detta beror mycket på att hiphopen i Danmark fick en "downperiod" strax före millenniumskiftet till skillnad från hiphopen i Sverige som upplevde ett stort uppsving mycket tack vare Petter (i Danmark var hiphopen som populärast i mitten av 90-talet). Den danska frånvaron av hiphopmusik på våran sida av gränsen (Clemens är väl kanske det kändaste ansiktet vid sidan av Outlandish ) lär troligen bland annat bero på att det danska språket är hyfsat mycket svårare att förstå sig på för oss svenskar än t.ex. det norska (många finnar förstår och kan prata svenska), det är svårare att knyta nya band för artisterna och framförallt svårare för oss svenska lyssnare att relatera till texterna då vi inte förstår vad rapparna kastar ur sig. Personligen har jag alla fall stora problem att uppfatta många av budskapen och låttexterna som ges på "Sammen & Hver For Sig" , och jag lär knappast vara ensam svensk om att känna så. Men sen misstänker jag att det finns många förutfattade meningar från vårt håll som säger att rap och danska inte går ihop, hur många inskränkta svenskar är vi egentligen inte som bara vid vanliga samtal ryggar tillbaka när en dansk öppnar munnen och ger ifrån sig det där grötiga, pressade och ofta oförståeliga språket? Den här plattan har alla fall givit mig en funderare.

Ham Den Lange och K-Liir är två danska rappare som via den nyskapta danska labeln Burger Inc (med en logo tydligt inspirerad av hamburgerkedjan Burger King) slått sig samman för att ge oss plattan "Sammen & Hver For Sig" som precis som titeln säger innehåller sololåtar från bägge inblandade och en rad samarbeten dom emellan. K-liir är vad jag förstått ett så här långt oprövat kort men Ham Den Lange drog till sig en del blickar med sin kvartsfinalsplats i årets danska Fightnight (där han blev besegrad av Kim Jensen ) som är lite av Danmarks svar på Sveriges Freestyle Rap SM.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!