Braille - Shades Of Grey @recordnet
Haft plattan i 2 veckor och kan inget annat än hålla med recensenten! Fet hiphop helt igenom, välproducerat och grymma rhymes. ---------------------recensionen-------- ------------ Javisst är det nått speciellt med den hära spralliga killen! Bedövande ljudbilder av Kno (Cunnin Lynguists) harvar omkring medans Braille hetsar oss med sitt ivriga flow på första låten “Right This Moment”. Sommargitarrer öppnar upp nästa och Othello och den stollige Pigeon John gästar lyftande. Braille är i högform här o spottar mer snabba rim än en pressad kobra som försöker lära sig rappa. O vad hittar vi som låt 3? Japp en grym hyllingslåt ti hiphop kulturen som sitter helt rätt till. DJ legenden Rob Swift (X-executioners) lägger febriga cuts i refrängen o outrot och till Brailles själsvibrerande texter om denna underbara artform har vi här en av årets bästa låtar! 9th wonder (Little Brother) lägger ett enkelt beat på “10 Years” och det är bara o svänga fram o tibaka med huvudet till Toni Hills behärskande röst. Tycker att “Statements” med Lightheaded polaren Othello hör till plattans bättre spår, gillar hooken,- “knock knock we came to rock your dome, i got my man by my side so im never alone, Lightheaded worldwide see ya at the next show” nånting. De byter av varann perfekt o skapar en skön stämning. Och sen kommer d typiska “rock rock on” shoutoutsen i slutet och d e ba hiphop liksom. Jon Doe går loss med en spetsad elgitarr på “Microphone Rush” och Mars Ills Manchild öser in med rim om att han hatar att leva själv etc. Fett shit! Undrar om inte Braille e som bäst när han kör utlämnande lyrics om livets upp o nergångar som i livsnödvändiga “Keep On”. Tony Stone står här för en av skivans bästa produktioner. Undrar nästan om d är tryckfel på låt 9. Har aldrig i mitt liv hört Celph Titled göra en sån lugn soft piano låt som “Let Go”. Jag beundrar deras vänskap, Celph Titled från benhårda Demi Godz som är en av d mest skoningslösa o elaka snubbarna i branchen och Braille, en kristen ödmjuk o jättesnäll kille? Men hey, vem sa att bara för att man e hård kan man inte vara schysst? Grymt samarbete hur som helst! Man hör tydligt att Braille verkligen har skills när d kommer till det på “Poetry In Motion (Part Two)” och med gamla klassiska Common, Nas och Das Efx cuts kan jag se Braille överta deras position om några år. Ytterligare ett grymt skönt beat levereras av Tony Stone på “Soul Rock” och nu e nästan hela Lightheaded crewet samlad. Personliga texter avslutar skivan med öroninbäddande instrument och extrem vackert nynnande med Toni Hill i kulisserna. Shades of Grey är inga konstigheter, bara ett jävla bra album med jävligt bra beats och jävligt bra rim. D e nånting visst med Braille och man hör att han brinner för detta. Vi behöver han och jag tror detta kommer o sluta i någonting riktigt stort! Jag avslutar denna recension med att quota nåra fina rhymes från Braille, -”poetry in motion like graffiti on trains i tag my name on your heart and things will never be the same after this”. “I be lovin hiphop to my flesh turns to ashes”... Johnny Bass juli 2004 ------------------------------ sov inte på denna! peace out,
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
|