här är en artikel om Sigge: Dagens ris till Hans Sheike. Dagens ros till Dj Signify. Båda har skägg men endast en av dom har gjort en ny skiva med Buck 65 och Sage Francis – ledtråd: han fick dagens ros nyss. Den svenska versionen har suttit i fängelse, den Amerikanske borde kanske göra det. Åtminstone om man frågar honom själv, vilket jag förståss gjort. “När folk lyssnar på det jag gjort vill jag att dom känna att det är en riktigt fucked-up person som ligger bakom musiken. Den nya skivan är precis så. Ett stycke psykedelia, fullt med sjuka ‘drugged-out’ referenser.” Skillnaden mellan Signify och mannen som gav stjärten ett ansikte kanske inte är så stor trots allt. Under flera tillfällen på ”Sleep no more” hörs en svag kvinnostämma vädja om “more....I need more” och det låter elakare än det som fingossarna RJD2 och Dj Shadow vanligtvis bjuder på. Och, ja, mer behövs. Buck 65 sammanfattar det vackert: ”Signify ain't soft. He ain't no dandy with delicate hands. He's a curse. He's an omen. He's what US film was in the 70's. No more glamour puss fantasy.” Signify, eller Justin som han heter egentligen, är något av en doldis i de flesta sammanhang men hans resumé är imponerande och i New Yorks hiphop värld är han ett välkänt ansikte. Han har arbetat med Grandmaster Caz, Steinski, 1200 Hobos och Anticon m.fl (jag kan nästan höra Scheike rassla med björkriset om du inte känner till dom namnen) och han har dessutom släppt tre egna skivor. Förutom ett idogt scratchande så vittnar hans ihopflätade och sample-rika kreationer om att han spenderat många timmar med näsan nere i skivbackarna. “Jag älskar tidig nittiotals-hiphop och för mig är att sampla och att leta breaks en förlängning av det som Large Professor och andra höll på med, du vet “the Great Ones.” Utrustningen han använder är också av en äldre modell och är han talar om sin sampler, ”the SP,” blir språket nästan religiöst: “Jag är en trogen förespråkare för SP:n och älskar verkligen den maskinen. Man måste lära sig den helt från början och även om jag visst har en dator numera så går alla ljud genom samplern först.” Men det är som sagt inte bara beats på nya skivan. Sverige-favoriten Sage Francis och Buck 65 dyker också upp om vartannat och berättar historier om kvinnor dom mött genom åren. “Jag ville göra en konceptskiva där alla låtarna på ett eller annat sätt handlade om att vara jagad och förföljd av sitt förflutna – bland annat av relationer man haft. Både Buck och Sage kände väl igen känslan att inte riktigt kunna kontrollera sina tankar. Speciellt inte när man drömmer.” Buck och Signify har varit vapendragare i turntable-gänget 1200 Hobos sedan 1997 då de träffades på Scribble Jam. "Jag köpte Vertex bandet av Buck där, gick hem och lyssnade och tänkte först 'vad är det här för skit'. Ett par månader senare hade jag lyssnat sönder bandet. Jag lovar! Bandet gick av!" Förkärleken till DIY (Do-it-yourself) musik och obskyra samplingar – “Jag vägrar, totalt, att använda samla gamla breaks som alla harvar med” – förde dom samman men det är först nu (med undantag från ett spår på Buck 65s skiva Square) som dom förenas på skiva. Det funkade så bra att dom redan jobbar på en ny platta. Sage Francis då? “Sage har jag jobbat med titt som tätt och han tvingade sig på skivan helt enkelt, ha ha.” Nämnde jag att han också har skägg ibland?