behöver hjälp med 1980/90-talets motsvarigheter på 2000/10-talet,
sitter med en c-uppsats där jag kikar på skivomslag och jämför de med varann ur ett historiskt perspektiv för att hitta grunder, likheter, förändringar, skillnader mm.
i alla fall.....
ADL 1984 Live på Stadt Hamburg, Han och Johnny Guldtand från Malmö var överlägsna, även B-Boy P.A.T var grym. I stockholm var MC 2 Fresh känd. Jag hörde Papa Dee - Microphone Poet och MC Tim - Ja e Def ungefär samtidigt 87-88. Sen släppte Bush Band från Malmö sin EP med MC Pace(dJ pACE oNE) mAC oNE, cHYMERA(mÅNS mERNSTEN FR damn!)Renegade, Dj 2 Cold och Gino på cutsen. De svenska artister jag lyssnade mest på var Just D, tror dom släppte sin första fullängader 88, 2 steg fram o 3 steg bak. Dom e jävligt underskattade. De tre artister /grupper som jag tycker reppar svensk hip hop under 90 talet är: ADL (Unity, Safe Sex, People, Dinah plus hela absent minded albumet)ADL kan räknas som classic Boom Bap Hip Hop, Just D som Native tounge inspirerard Hip Hop med bara svenska samplingar. Lopp Troop som politiskt concius, fuck the system Hip Hop Just D(Allt e fett och jävligt kreativt) Loop Troop(BäsSveriges bästa Live band + äkta hip hop, dom rappade ofta om graffiti målare och målade själv, dom rappade även om bboys och speladegratis över hela sverige på jamsen, släppte massa kasseter innan dom släppte vinyl.
letar efter dagens "representanter" alltså artister som liknar dem eller artister med samma undergenre (nänm gärna genre). tacksam för all hjälp jag kan få! har ni källor, så skicka gärna dem med!
(Inlägget ändrat av mfs 2012-03-28 11:29:44)