I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Sebbe staxx, bara jag som tycker han suger?

Svensk Hiphop - Battles

2012-09-12 21:56

[Övrigt] Sebbe staxx, bara jag som tycker han suger?

Vet inte om det är rätt forum, chansar..

Såg att snubben var en av dom som hade fått flest röster till den feta battleturneringen som är på gång nu (http://www.infininety.com/battles)

och ser dessutom att han är väldigt omtyckt och respekterad av dom flesta rapparna och även folk utanför rappen. Är det bara jag som tycker han suger? Han har inga tunga rim, nästan alla på dagisnivå, inga bra rader och en väldigt irriterande och kaxig framtoning.

Är medveten om att alla tycker olika och jag respekterar det, men av ren nyfikenhet så undrar jag vad ni som diggar han tycker är bra med snubben?

Graffare

2012-09-12 22:02
Tror att scenens publik består av ca 75% i 15års åldern, iaf av dom som röstar på nätet och kommenterar etc. Dom gillar Kartellen.
-

2012-09-13 08:21
Tror det är som Tizm säger. Han är poppis bland kidsen, dom flesta som vuxit upp inser hur dålig han egentligen är.

För han är verkligen usel. På allt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-13 08:53
Näe, och det här säger jag trots att jag tycker att allt jag sett med kartellen är jävligt fånigt. Men det är uppenbart att Sebbe ändå har nånting, nån sorts kvalite som är bortom vad du kan åstadkomma med rimrunkande. Han har karaktär, och det är vi fan inte bortskämda med.

http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-09-13 09:47
ThaPimpius, sen måste du ju vara rätt förvånad att Ostkaka har fått en massa röster...?

Om folk bara vill se lite skön kompisstämmning med multirim-skämt kan jag förstå det... Många vill nog också se någonting annat, att det blir lite "farligt" är ju underhållande... Sen är väl Sebbe den mest "etablerade" som ställt sig i ringen och har ju lite mer på spel än andra... Det sprakar ju om hans debut om man jämför med många av "battle-elitens" första insatser.

Angående turneringen hopppas jag att Jimmy och Cool skulle ställa upp om det kom till det... Men?

I annat fall att fler än de på listan vågar sig upp på scenen för att få en turnering med mer höjd. För Ostkaka och Big O i all ära men inte fan vill man se de som kandidater till det här.

I sthlmsregionen måste det ju finnas mkt potential egentligen men väldigt få av de "newblöds" man sett har hållt måttet, då återstår de "etablerade" och verkar inte vara många som är sugna.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-13 10:30
ThaPimpius

Sen är det som han säger, är du rädd för att säga att han suger tilll han rakt upp i ansiktet.. sitter bakom datorn och yttrar sig.. tycker du kan battlea ut han om han är så sämst :P och gå vidare :P
Rappare

2012-09-13 11:34
Haha, drömmen vore att se Sebbe komma med och köras över av Nomad i första! God pleez!
Utan snus i sju dagar försmäktar vi på denna ö! - Pippi

2012-09-13 13:32
Kan inte heller se något bra i Sebbe, hans lyric, hans sett att framföra texterna på, ja allt är bara för dåligt. Verkar mer som att han inte varit omringad av riktiga vänner som talar om för han hur han låter och vad han kan förbättra.

Nu talar jag inte om handlingen i hans låtar utan hans sett att lägga upp dom på. hans flow, hans rim, hans raduppbyggnad. Ja allt låter som om han precis har lärt sig att lägga några rader på ett beat.

Sen har man ju hört någon låt man tycker är bättre än den andra osv, men som sagt. Tycker att han har för mycket kvar att lära innan jag kan kalla han för bra.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2012-09-13 15:01
Jag ogillar kartellen generellt, visst, mycket 'realtalk'.
Det blir löjligt med svensk gangsterrap, därför blir dom ofta sågade.
Lyriken är under kritik men inte sjukt dålig, han förmedlar ändå något.
Det är ofta inte ens han som står för lyriken. Han bara är ansiktet och rösten.
Det kartellen har som man kan respektera är hunger.
Dom är jävligt hungriga och bekväma. Tar för sig och breder ut sig.

Han är en stark karaktär, även om det är personifieringen av förortens utanförskap, lidande ekonomi och inmkompetens att plocka upp kids som mår dåligt, så är han en stark karaktär.

Han spelar en roll på scenen, han gör den bra, även statister får priser.
Han kompletterar och rör om, skapar nytt och drar gränser.
Jag glorifierar inte, men varför så mycket hype kring kartellen om dom inte är kontroversiella och ensamma om mycket av det dom gör?

Se honom som en revolutionär, kapten på sitt eget skepp och se honom som en del av helheten.
Hörnflagga eller reservstolpe.
Något gör dom ju för svensk hiphop.
det e bara att vända ryggen till o avlägsna sig..

2012-09-13 15:56
Han är omtyckt för att han för nåt nytt till scenen.. Svensk hiphop har tidigare varit väldigt snäll, riktigt svennehiphop.. beror det på jantelagen?
det är bara bra att folk som sticker ut visar sig på scenen..

han kör inga långa komplicerade rimscheman vilket är tråkigt och arbetar mot honom.. men likväl har han bra punchlines, han går rakt på sak och är träffsäker..

sen kan man diskutera hur många av dom som går upp mot han vågar köra sin skit och säga precis vad dom vill..? men man måste kunna stå för vad man säger, annars så ska man hålla käften..
Peace, Love and Overdosin'

2012-09-13 17:11
Han gjorde en betydligt bättre debut än dem flesta, är en erkänt duktig rappare, ett stort namn och har en fet aggressiv attityd som bringar nått nytt till scenen. För mig är det helt logiskt att folk vill se mer av honom i detta format..

2012-09-13 18:08
Givetvis gjorde han än bra debut, bra mycket bättre än jim cederlund, tuss och sånt skit. Dock är han inte i närheten av att förtjäna en plats bland dom 8 som nu ska tävla om pengarna. löjligt att han och vissa andra ens är med på den listan faktiskt

Hangaround

2012-09-13 18:24
Förutsätter att ni bara utgår ifrån hans debut-battle här för när det kommer till lyrik är fan sebbe en av dom bättre svenskarna som finns. Lätt att hata på kartellen bara för att de är överdrivet "gangster" men om man ser förbi deras image och lyssnar på texterna är de fan oftast riktigt bra jävla skit.

så de så.

Graffare

2012-09-13 19:44
Jag tycker att sebbe har ett sjysst flow, men det är framförallt hans framtoning som jag tycker att sveriges battlescen behöver, det finns roliga rappare och rimrunkarrappare men ingen som har den aggressiva framtoning som t. ex pat stay har. sen har han gjort en battle där han gjorde bort sig genom chokes och att avbryta, men jag ser honom som en av de med störst potential att bli battle-elit efter att han fått rutin på själva battlandet
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Rappare

2012-09-13 20:42
När kartellen kom upp, så var det bara vissa låtar som "fronta" detta var dom aggresiva låtarna, ingenting jag fastnade för och lät därför bli att lyssna nått mer på kartellen.
Men enligt mig så har sebbe på senare år utvecklats om man kollar på innehållet i låtarna som han droppar nu, dom är enligt mig riktigt feta och jag har fått en helt ny bild av han.

Ett exempel på en bra låt som jag vet många kan relatera till är : sebbe ft dani m - mina områden.

sitter och väntar på nästa släpp känner på mig att de kommer bli fett.

Real Hip Hop Is Not On The Radio.

2012-09-13 23:00
han har rätt feta rim om man bara lyssnar. tycker jag!

2012-09-13 23:00
Spoiler& jag är 23

2012-09-13 23:26
LP skrev:
Förutsätter att ni bara utgår ifrån hans debut-battle här för när det kommer till lyrik är fan sebbe en av dom bättre svenskarna som finns. Lätt att hata på kartellen bara för att de är överdrivet "gangster" men om man ser förbi deras image och lyssnar på texterna är de fan oftast riktigt bra jävla skit.

så de så.

Hahahahaha.

Manager

2012-09-13 23:55
Vad skrattar du åt Vanskapt_?

Det är en konst i sig att kunna berätta en livshistoria eller kunna skildra sin omgivning i form av en hiphoptext och samtidigt kunna rappa den med den känslan Sebbe alltid har och nå ut till folk på det sättet. Det känns alltid äkta och direkt från hjärtat.

Vem som helst kan inte uttrycka sig och måla upp scenarion framför en med ord som Sebbe gör i många av sina texter.

Det är minst lika svårt att vara on point lyriskt samtidigt som man berättar något från hjärtat. Fråga bara världens alla battlerappare, hur många av dem --oavsett hur bra texter de kan skriva -- kan faktiskt göra en låt? Inte många.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2012-09-13 23:56
Men folk som har växt upp med keystyle forumet och mbma i hörlurarna kommer inte från samma bakgrund som många av t ex kartellens fans och kommer aldrig förstå den sidan av hiphop. Så.
/ Deedz.

2012-09-14 00:38
Yun_DI Jag skrattar åt att han skulle vara en av Sveriges bästa lyricister. Det du pratar om, hans känsla och hans genuina realness... Har jag inte kommenterat. Ja, exakt alla som hängt på keystyles kommer från rikemansfamiljer. Folk i orten/fattigt folk har aldrig ägt en dator, eller hur?

Manager

2012-09-14 00:57
Du missuppfattade mig. Jag menade inte andra socioekonomiska bakgrunder, utan helt enkelt andra hiphop-bakgrunder.

Orkar inte gå in på det mer, men för några år sedan var det tydligt att det först och främst hade växt fram två typer av fans inom hiphop. Några som hade stor fanbase på internet och växte fram på t ex whoa, och några som var sjukt hatade på internet - men konstant sålde ut på spelningar i orten.

Hur som helst, det jag ville ha sagt var att att vara en "bra lyricist" inom hiphopsammanhang i mina ögon inte är den som gör bäst rim på flerstaviga ord eller kan hitta på tio synonymer till hur man ska mörda nån verbalt, utan det kan lika gärna vara en sån som Sebbe. Sometimes less is more.

En bra lyricist är inte alltid den mest avancerade lyricisten.
/ Deedz.
Manager

2012-09-14 01:01
Med det inte sagt att jag tycker att Sebbe är bäst, tyckte bara att din hånskratt var missplacerat eftersom att SÅ dålig är han inte.

Dessutom lackade jag på att trådskaparen motiverade att Sebbe skulle vara dålig med att han "inte har några bra rim." P
/ Deedz.
Hangaround

2012-09-14 01:03
Vanskapt_: Allt är relativt, med att han skulle vara en av sveriges bästa menas inte att han är "den bästa". Det finns väldigt många bra lyricister här, och extremt många dåliga, och när det kommer till just deras typ av hiphop är han fan extrem top tier när det kommer till att författa välskriva texter. Hans röst är konstig, hans låtar är väl oftast "sådär"och hans/deras videos är bedrövliga. MEN: texterna är nice och sebbe är jävligt äkta.

Du tycker bevisligen annorlunda och det är helt okej. <3

2012-09-14 02:32
rak på sak framför vitsiga ordlekar och barnsliga liknelser varje dag i veckan

2012-09-14 02:35
såg denna som dagens punchline häromdan

"Vi bevisar att vi är superbra som en alkoholiserad BH" ha ha ha! hysteriskt!
det är bara sånt här som går hem hos de "äkta" fansen, seron trots allt
Producent

2012-09-14 09:14

aaaaaaaaaas fet text <3

2012-09-14 09:21
Säg vad ni vill. Han är skitdålig på att skriva texter. Hade inte Sebbe varit med i kartellen så hade ni hållit med mig. Ja, rim är en del av texterna, en ganska viktig del. Att rimmen är skitsamma när man är äkta är sånt jävla bullshit. År 2012 ska man verkligen lyckas hantera BÅDE rim och innehåll om man ska kunna klassas som en lyricist öht.

2012-09-14 09:24
Konstigt P24: HAHAHA

2012-09-14 09:24
Ja, alltid kul att höra nån kille med pipig röst, flerstaviga rim och punchlines taget från Kalle Anka o cos skrattfnatt....

Utanför whoa, görs såna här ämnen varje dag, bara det att det handlar om artister som hypeas här och många står helt oförstående och letar efter det som kan beröra en lyssnare... Men om man i annat fall typ lyssnar på Eddie Meduza och Basshunter och ens största problem är om man ska välja blårandig eller lax-färgad skjorta när man ska ut kan jag förstå att det är svårt att digga Kartellen

2012-09-14 09:30
Oj, hahahaha.

Ja, alltid kul att höra nån kille med pipig röst, flerstaviga rim och punchlines taget från Kalle Anka o cos skrattfnatt....

Ja, har man mörk röst och sämre rim så blir man självklart en bättre lyricist!

och ens största problem är om man ska välja blårandig eller lax-färgad skjorta när man ska ut kan jag förstå att det är svårt att digga Kartellen

Kan lova att du burit skjorta fler gånger än mig, pajjas. Mitt problem är att när jag lyssnar på rap så vill jag ha bra texter. Kartellen har dåliga texter. Därav mitt problem.

2012-09-14 09:32
Säg vad ni vill. Han är skitdålig på att skriva texter. Hade inte Sebbe varit med i kartellen så hade ni hållit med mig. Ja, rim är en del av texterna, en ganska viktig del. Att rimmen är skitsamma när man är äkta är sånt jävla bullshit. År 2012 ska man verkligen lyckas hantera BÅDE rim och innehåll om man ska kunna klassas som en lyricist öht.

Kartellen har hjälpt pusha honom men det är mkt eget driv att kontinuerligt få ut grejer. Det är inte så att Ken eller att Ayo hade avancerade rim, mkt svårare att säga simpla grejer och få det att låta bra...

Det viktigaste är att du lägger "hjärta och smärta" bakom det du säger, även om det inte står högst på allas lista här. Sen om man vill förneka att han utvecklats eller gjorde en bra battle-debut kan man göra det.

Att ni stör er på hans person och utseende tror jag dock bidrar mkt

Vanskapt_ P22

Jaha, så nu när det är 2012 får man inte rimma enstavigt, kanske nån borde ringt Krs-One

2012-09-14 09:38
Man får rimma precis hur man vill, men man är ingen duktig lyricist om man inte ens kan rimma snyggt.

Rappare är man lika mycket.

Stör mig inte ett smack på hans personlighet, tycker att han verkar som en relativt rolig kille. Battlen var väl sådär.

Du får självklart lyssna på vilken skit du vill. Jag tycker inte att Ken eller Ayo har varit bra, någonsin heller.

2012-09-14 09:42

Man behöver inte välja att antingen köra en hård stil med kassa rim, eller en mjuk stil med bra rim.

Det finns folk som bemästrar både två, och det är de som skiljer agnarna från vetet.

2012-09-14 09:48
År 2012 ska man verkligen lyckas hantera BÅDE rim och innehåll om man ska kunna klassas som en lyricist öht.

Sjukt fånig regel du försöker sätta upp. Ska man skriva på versmått för att räknas som en poet också eller?

2012-09-14 09:53
Ingen regel alls. Sunt förnuft. Rimmar man skitdåligt och det låter på gränsen till pinsamt så är man ju inte den bästa på att skriva texter. Huruvida man är en bra rappare i vissas ögon har jag inga problem med. Men kom inte med bullshit och säg att han är en av Sveriges bättre lyricister.

2012-09-14 09:58
Hade Sebbe Staxx lagt upp en av sina osläppta texter på lyricismforumet med ett konto som inte kunde förknippas med honom så hade ni garvat.

När han rappar så låter det bättre. Varför? För att texterna är bristande men enligt er så väger han upp det med sin röst/attityd. Det är helt okej för mig att ni tycker att det är viktigare än texterna. Det gör mig ingenting. MEN det gör honom inte till en bättre textförfattare.

2012-09-14 10:13
Hade Sebbe Staxx lagt upp en av sina osläppta texter på lyricismforumet med ett konto som inte kunde förknippas med honom så hade ni garvat.

När han rappar så låter det bättre. Varför? För att texterna är bristande men enligt er så väger han upp det med sin röst/attityd. Det är helt okej för mig att ni tycker att det är viktigare än texterna. Det gör mig ingenting. MEN det gör honom inte till en bättre textförfattare.

Word!
 www.myspace.com/thesircuz

2012-09-14 10:14
Jag antar att där skon klämmer är att du är fast i din definition av "lyricist"som en multirimmande ordsvängare. Kanske stämmer det jag vetefan varför vi använder ordet "lyricist" på svenska, men oavsett så kan jag inte se hur ett rim egentligen gör en text bättre, snarare tar det väl fokus från textens innehåll. Och nej vi hade nog inte blivit imponerade av Sebbe i textforumet, men samma sak är nog sann för majoriteten av de rappare vi håller som "lyricister". Uttrycket är stor en del av vad som gör en bra rappare, rimmen en bagatell i jämförelse. Och att man måste rimma för att skriva en bra text är en sjukt konservativ och insnöad åsikt, som inte varit aktuell sen antiken.

2012-09-14 10:18
Man behöver inte välja att antingen köra en hård stil med kassa rim, eller en mjuk stil med bra rim.

Det finns folk som bemästrar både två, och det är de som skiljer agnarna från vetet.

Och som exempel på detta i din stora final akt så väljer du att ta Vinnie Paz (DADDY!?!)

Finns så oerhört mycket i hans katalog som bara är en massa babbel, han har rimmat "maggot" på "faggot" åtskilliga gånger. är det en person man kan placera i facket för verser som är "forgettable" så är det Vinnie.

"Sebbe" är långt ifrån någon mästare, men det är väldigt ärligt och rakt på sak, och verserna på tex "Haffad" tycker jag är väldigt starka och lätt att relatera till, samma gäller hans insats på Tysta ner remixen. (bara för att nämna två)

<--- Exit stage left.

2012-09-14 10:31
BRB det finns fler exempel helt klart. Men textmässigt är Vinnie Paz en superduperninja i jämförelse med Sebbe från Kartellen. Men du är BRB också, så jag tänker inte börja en diskussion med en trettiofyraårig bebis. Länka gärna någon som du som expert tycker är en bra textförfattare.

Dundermannen; som sagt. Rimmen är inte allt, innehållet tycker jag också är viktigare. Men det finns HÖR OCH HÄPNA personer som bemästrar både och.

2012-09-14 10:33
Men textmässigt är Vinnie Paz en superduperninja i jämförelse med Sebbe från Kartellen.

Nä, båda är snarare exempel på människor som skriver texter som är väldigt rakt på sak och enkla.

Vinnie Paz är ett enormt dåligt exempel att välja om man skall börja prata rimstrukturer,metaforer osv.

2012-09-14 10:34
Hahahaha, ja dom är likvärdiga. Bra BRB.

2012-09-14 10:43
dundermannen...

men oavsett så kan jag inte se hur ett rim egentligen gör en text bättre, snarare tar det väl fokus från textens innehåll

Om ett rim tar fokus från textens innehåll då är det enbart för att den som skrivit texten inte lyckats komma på ett bra rim. Isället har denna rappare då valt att trycka in någonting som viker av från sammanhanget enbart för att han inte kom på något bättre rim. Eller så spelar man sina kort säkert, rimmar på en vokal, håller sig till sammanhanget och förlitar sig på att lyssnaren tycker man låter bra nog på ett beat. Samt att man kommer ses som "äkta" i sin publiks ögon.

Du är lika dålig lyricist i vilket fall det ena utesluter inte det andra.

Att man måste rimma för att skriva en bra text är ju sjukt konservativ och insnöad åsikt, som inte varit aktuell sen antiken.

En åsikt som inte varit aktuell sen antiken? Började du lyssna på hiphop igår eller?
Du kanske tycker att det kvittar om rapparen skriver sina egna texter också?
 www.myspace.com/thesircuz

2012-09-14 10:47
dom är likvärdiga.

Sett till vart dom befinner sig på skalan i respektive del av världen så, ja då är dom likvärdig. Finns inget mer komplicerat eller dyl i en Vinnie vers än vad du kan återfinna i vilken mainstream artist som helst.

2012-09-14 10:47
Brb, du måste också förstå att jag inte menar att Vinnie Paz är en punch-line-master. Jag menade mer precis som du skrev, Sebbe och han kör simpla, hårda stilar. Skillnaden är att Vinnie gör det så att det låter SNYGGT, med feta rimscheman och tunga rim, men ändå TYNGRE innehåll än Sebbe.

Han är ingen metaformästare, han kör raw rap, stenhård och ganska simpla grejor, men det låter så jävla mycket bättre.

2012-09-14 10:54
. Och nej vi hade nog inte blivit imponerade av Sebbe i textforumet, men samma sak är nog sann för majoriteten av de rappare vi håller som "lyricister". Uttrycket är stor en del av vad som gör en bra rappare, rimmen en bagatell i jämförelse.

Fast om du läser mina inlägg så har jag aldrig sagt något om honom som rappare. Min poäng var att texterna var bristande. Har inga problem med att folk gillar hans musik, men att kalla honom för en bra lyricist eller textförfattare, det är nonsens.

2012-09-14 10:57
Vanskapt

Kan lova att du burit skjorta fler gånger än mig, pajjas. Mitt problem är att när jag lyssnar på rap så vill jag ha bra texter. Kartellen har dåliga texter. Därav mitt problem.

Hmm, riktade jag mig till dig där? Har jag sagt att han är en lyricist? Förlåt om du tog åt dig angående skjortorna och rösten, men ibland stör jag mig på mentaliteten att "kan man inte rimma häftigt ska man inte rappa".

Men jag har full förståelse för att vissa inte tycker texterna är bra.

2012-09-14 11:01
Som avslutning kanske vi ska ta en dikt av Tranströmer, nobelprisvinnare 2011 i litteratur

APRIL OCH TYSTNAD

Våren ligger öde.
Det sammetsmörka diket
krälar vid min sida
utan spegelbilder.

Det enda som lyser
är gula blommor.

Jag bärs i min skugga
som en fiol
i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.
(ur SORGEGONDOLEN 1996)

2012-09-14 11:05
VRGNHNS skrev:
Vanskapt

Hmm, riktade jag mig till dig där? Har jag sagt att han är en lyricist? Förlåt om du tog åt dig angående skjortorna och rösten, men ibland stör jag mig på mentaliteten att "kan man inte rimma häftigt ska man inte rappa".

Men jag har full förståelse för att vissa inte tycker texterna är bra.

Trodde att du syftade på mitt inlägg, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Dikten var fin, inga rim dock. Kanske Sebbe skulle sluta med rimmen helt. Bra poäng.

2012-09-14 11:07
Fan jag tänkte också citera Tranströmer

Vanskapt

Men måste texterna se bra ut på pappret för att man ska vara en "lyricist"?. För att göra en litterär liknelse uppskattas Bukowskis skrala texter ofta lika mycket som Virginia Woolfs mer målande. men i det sammanhanget är det väl ingen som säger att den ena "skriver bättre".

Sircuz

Japp jag började lyssna på hiphop igår; det var fett, jag uppskattar det här med "rapping".