I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Bra domare

Svensk Hiphop - Battles

2012-08-13 05:32

[Övrigt] Bra domare

Det här med att klaga på domare verkar bli allt vanligare i det här forumet speciellt nu när Vendetta turneringen är igång och domarnas beslut för en gångs skull faktiskt betyder något. Det är mycket klagande på hur dåliga vissa domare är och att vissa inte borde få döma alls.

Finns det bra domare i Sverige? Och om ni hade fått skapa den ultimata domarkåren (av dom som hittills ställt upp) hur skulle den se ut?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-08-13 05:58
Grejen me vendetta är ju att dom redan verkar ha bestämt i förväg vem som ska vinna. och att bara skåningar ska få gå vidare typ! Tråkigt men sant att ozone e sånna hycklare och inte kan göra en seriös tävling

Moderator

2012-08-13 08:00
Fast nu handlar väl inte den här tråden om att klaga på vendetta utan vilka domare som är bra och man skulle vilja se. Min klara favorit är han den blonda killen som dessutom är moderator eller redaktionsarbetare här på whoa. Kommer inte ihåg vad han heter men jag ska kolla när jag kommer till jobbet och sen namedroppa!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-08-13 09:11
Speakon, Henry Bowers och Revolver är dom som jag kan komma på på rak arm, finns säkert fler jag kan komma på när jag piggnat till lite.

Moderator

2012-08-13 09:20
Speakon var det jag tänkte på! Av de domare jag har sett är han absolut den bästa.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-08-13 09:23
Arman nu finns ju tyvärr risken att han är partisk... Ta vilka halft etablerade som helst som det gjordes vid O-zones event i sthlm eller några av senaste basementality
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-13 10:33
Crome är ju tung domare!
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2012-08-13 11:05
Kan tycka att ett problem e att dom ska tjöta FÖR mycket. När dommarbesluten är lika långa som själva battlen är det ju lite överdrivet. Bra att dom försöker göra det noggrant men det blir bara för mycket. Hade lika gärna kunnat köra battlen en gång till istället och låta dommarna lägga komentatorspår hehe.
Poet

2012-08-13 11:28
Det är ingen som har dött av en lång domarmotivering. Så länge det är sakligt så ger det bättre insikt i hur domaren har resonerat för att ta beslutet och gör det därmed möjligt att utvärdera huruvida beslutet var rimligt eller ej.
I am come home

2012-08-13 11:37
Speakon är den sämsta domaren som någonsin satt sin fot på en battle.

Har väl tre stycken som jag tycker brukar kunna redovisa någorlunda bra och det är väl Von Hagen, Revolver och Armin.
Rappare

2012-08-13 11:37
jag tycker att de andra matcherna har varit värdiga vinnare (även om det varit en hel del skrällar), men Sabotage - Shazaam var bara konstigt.

Nej jag tror att man måste köra domare som verkligen inte har någon relation till rapparna. Gärna någon som då inte battlar själv utan bara är jävligt battleintresserad.
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2012-08-13 11:39
prince_charlie

Grejen är att det mer varit mycket citat tagna från ronderna och nästan förklarande av punches...

Fan vad gnällig jag låter, men tycker också det har varit lite långrandigt ibland, räcker med max två min för att motivera...

Fan vad det är svårt att "linda in" saker på nätet och inte låta hatisk, mkt av det som dom säger är relevant och förstår att de blivit uppmanade att motivera sina beslut ordentligt, still...

2012-08-13 11:47
PJ är bra
Admin

2012-08-13 11:47
Några kunskaper att sträva efter enligt mig:

* Lyssnat på hiphop länge och mycket.
* Följt svenska battlescenen länge. Gärna +10 år eller åtminstone ha sett alla acapella-battles som släpptes sedan O-Zone startade.
* Personer som arbetat med hiphopjournalistik eller som rappat/skrivit texter själv. För att förstå strukturer osv.
* Person som är vältalig och har möjlighet att bryta ner saker och förstå så många lager som möjligt av det rapparna säger. Därför behöver du också ha en ganska hög allmänbildningsnivå.
* Inte vara bästa vän med rapparen i fråga. Däremot om du är en person som är professionell (har den egenskaperna ovan) tycker jag ändå du skall vara så pass reflexiv att du skall inse om din vän är bättre eller inte.

Moderator

2012-08-13 12:00
Speakon tycker jag personligen är den bästa domaren utav alla! Tar upp det relevanta och skiter fullständigt i om han känner människan eller inte.

Crome är jävligt duktig han med.

Organismen är också en bra domare

och Henry är också fet asså.
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2012-08-13 12:08
Följt svenska battlescenen länge. Gärna +10 år eller åtminstone ha sett alla acapella-battles som släpptes sedan O-Zone startade.

Gör om det där och lägg in internationellt istället, för det är så löjligt många som kommer undan med att klippa / klistra gamla grejer som dom återanvänder som det är nu.

Oorginella/stulna koncept är inget som skall prisas.

2012-08-13 12:16
Jag hade nog valt denna uppställning som den mest kompletta: pj, crome, speakon, bowers, mr cool

2012-08-13 14:16
har faktiskt kollat stor del av de battles som släppts i sverige sen o-zone starten, måste vara seg i huvudet eller något men kan någon ge exempel på battles speakon varit dommare i? kan inte placera vem det är och hör hans namn ofta som exempel på bra domare

2012-08-13 14:24
han är alltså den sämsta domaren genom tiderna. Ett exempel var när han inte tyckte att varken Dimorf Metrik eller Nicko Mack "rimmade så mycket". Han har alltså noll koll på nånting.
Moderator

2012-08-13 14:38
Jag kommer inte ihåg någon specifik battle Speakon har dömt men jag minns att han var en av de första (kanske den första) domare jag sett som faktiskt motiverade sina röster på ett utförligt sätt.

2012-08-13 15:11
Länka gärna där dom motiverar sina beslut.

2012-08-13 15:28
kolla PJ i samtliga vendettabattles

2012-08-13 16:03
brb2009 P34:

gör du skillnad på att medvetet sno grejer och att råka komma på samma koncept/rad som någon annan? eller måste man googla alla sina punchlines som kashal-tee innan man lägger dem?

tror inte så många snor grejer medvetet. jag hoppas inte det i alla fall. och många är dessutom rätt unga och har inte samma referensramar som andra.

2012-08-13 17:09
n1 P28:

Ja precis så måste det vara.....

Det finns många bra domare men det är inte alltid alla kan ställa upp, sen kan de också döma dåligt vissa battles o bra på andra precis som battlarna som presterar bra ibland o kasst andra gånger. Jag kan tänka mig att många av domarna även ångrar sitt beslut när de har fått se battlen några gånger på youtube efteråt.

2012-08-13 17:20
ingen svensk domare har vidare koll.

2012-08-13 17:21
gör du

Ja, vi pratar google translate (dvs noll effort) ungefär.

och

Det är löjligt uppenbart i dom flesta fall där det sker vart grejerna kommer ifrån, och nej "ja men han är ung" är inte en acceptabel ursäkt.

2012-08-13 17:23
ingen svensk domare har vidare koll

elajt, MRsalesman och App ser fullt tillräckligt med battles internationellt sett (ingen aning om svedala)

"blizzak" är också en sådan som ser typ allt som släpps.

så nog finns det.

2012-08-13 18:33
Ingen som nämnt Erik Indian? Tycker hans insats i dom få Vendetta battles han dömt har varit suverän. Han maler inte på i all evighet som många andra gör och får ändå med det han vill ha sagt.

2012-08-13 19:42
begär jag för mycket när jag frågar efter EN battle där speakon varit domare?

Vill bara veta namnet på två battlare som battlar mot varandra när speakon är delaktig i domslutet, ni behöver inte ens länka den jag kan söka fram den själv.

Jag menar har fått svar som antyder att ni uppmärksammat att jag frågat och ni har munhuggitsfriskt sen jag frågar så det är inte som ni inte har möjlighet/tid..

Någon som kan offra sig för laget on this one?
Poet

2012-08-13 19:46
zamora vs jimmy pistol
grizzly vs nomad

om jag inte minns fel
I am come home

2012-08-13 20:12
O-hund & Mr Cool vs Acke & Nicko Mack, speciellt om man jämför hans motivering med dom andra domarnas.

Producent

2012-08-13 20:19
Tycker nog generellt ändå att svenska domare har helt ok klass jämfört med mycket man har sett från utlandet. Tänker t.ex. på hur många gånger man sett apfulla och bänga snubbar i Don't Flop eller hur många bara säger "I gave my shit to rapper X" och sedan inte ett ord mer. Vissa kanske tycker det är lite pretentiöst att köra Knahmelis 2.0 upplägget, bryta ner ronder osv men det är ju inte något man "måste" kolla på heller utan ligger i slutet av videon. Sen är det ju svårt att dissa någons smak liksom. Det som är fett för den ena kanske är wack för den andra. Så länge man motiverar ordentligt varför man röstade som man gjorde så är det cool i min bok oavsett vem domaren röstade på. Domarröster betyder ju inte så mkt heller egentligen förutom om det är pengar inblandat. Brukar som oftast finnas någon slags konsensus om vem som vann ändå i slutändan.

//Paz

2012-08-13 21:03
Tänker t.ex. på hur många gånger man sett apfulla och bänga snubbar i Don't Flop eller hur många bara säger "I gave my shit to rapper X" och sedan inte ett ord mer.

Rätt ovidkommande när resultaten inte har något egentligt "värde" förutom braggin rites.

Alla större arrangemang så har man gjort mer och mer för att ordna och hela tiden aktivt slipa på hur domarstaben tar sig utseende.

2012-08-13 21:38
ah tack så mycket för svaret på frågan, nu vet jag vem det är ni syftar på :)

Måste ändå hålla med de flesta, de bättre dommarna har ni redan namedroppat; P.J./Henry Bowers/Speakon/Crome är väl de jag tycker resonerar bäst oftast. När det gäller ett event som vendetta till exempel så tycker jag att det är väl såna dommare som behövs;

offT;
har en viss förkärlek för simon g och teds insatser som domare högst charmigt^^

2012-08-13 21:41
och R-Man är bra domare med men av tidigare nämnda anledningar inte lämplig för vendetta tyvärr :p

2012-08-13 22:18
elajt, MRsalesman och App ser fullt tillräckligt med battles internationellt sett (ingen aning om svedala)

"blizzak" är också en sådan som ser typ allt som släpps.

så nog finns det.

Jag syftar på de som faktiskt just nu är domare. Jag själv har också väldigt bra koll, du också för den delen.
Redaktionschef

2012-08-13 23:51
Speakon är duktig! Här är han för den som undrar (36:23 in):

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Toastare

2012-08-13 23:53
Oracle skrev:
Speakon är duktig! Här är han för den som undrar (36:23 in):

Kanske inte världens bästa exempel eftersom Speakon lägger den berömda "Tyckte att Mr Cool och Hyper tog den med 2-1 men jag säger övertid".
www.twitter.com/jimmypistol232
Redaktionschef

2012-08-13 23:59
Nä, kanske inte. Tänkte inte på det men kan förstå att det låter konstigt.

Vet inte exakt hur svart på vitt man ska vara med ronder men kan inte två knappa vinster och en rejäl förlust motivera en övertid trots att det "på papperet" är 2-1?
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Moderator

2012-08-14 08:45
Jag är ändå glad att man tog bort möjligheten för övertid, skulle jag vara domare skulle jag alltid rösta för övertid bara för att få se en rond till liksom.

2012-08-14 09:22
Förlåt men klagar inte speakon på obefintliga rim i ett flertal battles där det finns överflöd och det klassiska missnöjet över bristen på rebuttles i denna;

Annars tycker jag inte Speakon är dålig men det ska väl finnas bättre nånstans...?

Tror nog R-man kan va någorlunda neutral, annars att han får döma de matcher utan Ris-medlemmar... Professor P är ett annat namn som ploppar upp... Bowers som folk nämnt, Rapper Ted, Ågren, Öris osv

Ang pengafrågan... Vissa som kan tänka sig döma skulle väl kunna pröjsa resan själva om de kommer in gratis eller drömmer sig folk tillbaka till år 2000 då rapparna kom i limo?

2012-08-14 11:54
nej speakon verkade inte ha sett battln, men kanske var nervös

2012-08-15 21:46
hur kan ni tycka speakon är en bra domare?

Rappare

2012-08-15 22:06
Acke är en bra domare.

2012-08-29 23:58
Bästa domaren är Andreas från Dirty Gorilla! mer inlevelse och detalj kännedom får man fan leta efter..

2012-08-30 17:47
Haha
http://www.twitter.com/michaelcrackson