I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Rasism inom svensk Hip Hop och battle-scen?

Svensk Hiphop - Battles

   

2012-08-02 21:53

[Övrigt] Rasism inom svensk Hip Hop och battle-scen?

Rasism inom svensk Hip Hop

Idag är svensk Hip Hop stort, till och med större än vad det var under "Petter-vågen" som man alltid pratat om som en "all time high". Idag lyssnar alla på svensk Hip Hop, inte på alla artister och inte hela tiden, men det är mer utbrett och musiken riktar sig inte längre till en viss målgrupp. Timbuktu är folklig, rappare samarbetar med artister i andra genrer och gränserna suddas ut.

Jag vet inte hur många eller vilka artister som medvetet skriver sitt material till en specifik lyssnarskara, oavsett så får de numera med sig en större grupp människor. Jag ser att det är fans som lyssnar, sprider och kommenterar artisternas musik på internet utan att ha en aning om artisternas och kulturens värderingar.

Jag såg häromdan en tant som skrivit värsta rassegrejen på Aftonbladets kommentarsfält och när jag klickade mig in på hennes facebooksida hade hon ett fan-foto med Petter. Hade han sett det hade han skämts, det är självklart för oss men hon förstod väl inte det när hon bad om fotot, hon vet inget om den kulturen vi kommer ifrån. Hon känner kanske till Petter från allsång på skansen, men vet nog mindre om hans bakgrund och värderingar han fått genom Hip Hopen.

Att Hip Hop skapades som en rörelse mot våld, droger, rasism osv är ett skämt, det var ingen som satt ner runt ett bord i Bronx på 70-talet och planerade Hip Hop-rörelsen. Den växte fram och blev ett naturligt Alternativ till våld och droger, samt en gemenskap för många. Det har den varit för mig med även om jag är uppväxt på landet så har jag i efterhand insett att jag kunde varit en av mina kompisar som suttit inne eller dött av överdos, om jag inte lagt min tid på detta. Jag hade kunnat vara rasist till och med haha. Nu kanske detta är en naturligt utveckling, att även rasister lyssnar på Hip Hop i takt med att publiken och scenen breddas.

Jag hittade i alla fall en gemenskap, en bra atmosfär och något jag kände att jag kunde utrycka mig genom. För när jag växte upp så hade alla som höll på med det eller lyssnade på det något gemensamt. Vi kallades "Hip Hopare" (vilket var ett övergripande begrepp för lyssnare och utövare)
Man kanske inte tyckte lika i allt, men ALLA hatade rasister och var emot allt ens i närheten av det. Det var en motpol till rasism.

"Alla" som var Hip Hopare var förresten inte så många. Man visste exakt vilka i ens skola som lyssnade på Hip Hop.

Nu när battlescenen har blivit jättestor så är det väldigt många som kommenterar klippen på internet. När den dessutom är så avskalad från saker som definierade battle-rap förut. Det är inte längre några mikrofoner och inte ens någon musik så blir det på något sätt liiite mindre Hip Hop. Det attraherar en ännu bredare publik än de typiska headsen som gick på freestyle-battles. Med de nya fansen ser man väldigt många rasistiska kommentarer vilket till en början förvånade mig. Jag trodde det var en engångs händelse. Att det fanns ett par förvirrade personer. Istället är det jättemånga rasistiska kommentarer, och det är inte från folk som bara går in och skriver för att det är rap utan det är folk som följer och tittar på battles. Det känns helt fel och jag skäms som arrangör över att göra något de gillar.

Det är kanske dags att rappare tar ett tydligt avståndstagande från rasism? Både inom battles och musik. På vilket sätt vet jag inte på rak arm, jag tänker inte pracka på någon att göra en anti-rasist låt men jag vill så ett frö och hoppas ni låter er inspireras.

Critical


---


Här är ett klipp jag och Kawa Zolfagary gjorde igår med en lite annan vinkel:



Bidrar du till scenen? Hur kommer det sig att det dyker upp rasistiska kommentarer på youtube?
Kawa Zolfagary ger sin syn på ämnet utifrån en rappares, skribent och debattörs ögon.

Följ Kawa på http://www.twitter.com/Zolfagary


Kawa är själv "bonde" han har själv vuxit upp i Kurdistan och bott 22 år i Eskilstuna :) så det är han själv han driver med lika mycket när han snackar om bänder..? Om du kollar klart klippet så hör du att han säger att man inte är rasist för att man är "bonde". Han drar bara två ytterligheter - bönder och rika på östermalm.