I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Varför kollar du på svenska battles?

Svensk Hiphop - Battles

2012-02-28 14:20
svanspelle

Jasså? vadå då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-28 14:26
Gaia

Vet du, när allt kommer omkring är du faktiskt allright. Hade du inte varit en sån jävla näthatare tror jag vi hade kunnat bli riktigt goda vänner.

VRGNHNS & AneekDivine

i mina ögon finns det två sorters battles, det när båda vill att båda ska vara så bra som möjligt och det när man till varje pris vill vinna över den andra. i slutändan är det ju nåt man gör tillsammans. min enda match jag verkligen försökt trycka till nån va min andra mot nicko mack, annars har det nog verkligen känts som att man har gjort en låt som man kör live, fast man har inte hört den andres verser å temat har varit att göra sig lustig å framstå som bra på den andres bekostnad.
tycker ändå de flesta svenska battles ändå varit ganska, inte vänliga, men ganska hänsynsfulla.
Ridå

2012-02-28 14:27

Men till exempel:
Jag tror fler tjejer hade vågat gå upp om det inte var så mycket fokus på att dissa någon som står framför en och att man typ att man får ett ämne där man ska diskutera något och dissa detta där bäst framförande vinner. Då blir battlet dessutom mer intellektuellt vilket jag tror tilltalar tjejer mer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-28 14:33
Förstår va du menar, men för det första är det kanske inte helt rätt forum för intellektuellt budskap, även om jag alltid tycker det blir bättre om man får in lite substans i det man framför. Grejen är att man kan ju fokusera på olika saker när man dissar nån, antingen kan man snacka om hur fula skor personen har, eller gå in på att personen i fråga tillhör en nationalsocioalistisk organisation eller liknande.
Kolla in det här battlet, särskillt Illmaculates sista rond (han är den korte inte den blinde snubben)

Ridå

2012-02-28 14:40
Ja den intellaktuella biten syftade jag nog mest på mig själv och mina vänner haha Men sen tror jag överlag att tjejer utåt vill att det ska vara lite mer "moget" ( även om vi egentligen är omogna på andra sätt lika mycket som killar är )

Hade ett battle varit uppbyggt kring olika ämnen och varit lite mer intellektuellt så hade ni lätt sett mig sitta på bänkarna iaf. Att sitta och lyssna på någon som dissar någon annans skor är för mig slöseri med tid och inte särskilt givande.

2012-02-28 14:41
enda match jag verkligen försökt trycka till nån va min andra mot nicko mack,

Jo den tror jag många tyckte va bäst också... Även om min favorit fortfarande är mot Yngve hehe.

AneekDivine F27

Hmm, har bara aningen svårt att se hur det ska gå till... Vet att Shazaam och Crackson körde än "vem är mest svenne" battle, kanske nått åt det hållet? Annars är det ju ett väldigt stort tema som man kan göra otroligt mkt med "du äår sämre än mig" och få in miljoner saker...

Fan vad jag skulle vilja se en tjej vs tjej battle i Sverige med lite grudge i tror det hade varit en rysare

2012-02-28 14:44
Nu har jag inte hängt med i snacket till 100%, egentligen tror jag battles är något som mår bäst av att inte problematiseras och analyseras för djupt.

Sen är det väl med battles som med mycket annat, en bra UFC-match ser barbariskt och korkat ut för de oinvigda och komplex och smart för de insatta.

Vill man dra det riktigt långt är världspolitiken också bara ett gäng efterblivna gubbar och kärringar som sitter och bråkar om landytor och naturtillgångar på varandras bekostnad, det gör det inte mindre sofistikerat att vara bra på det dock.

Jag tycker att vi har tillräckligt många forum för, ursäkta det slitna uttrycket, PK-kulturen. Tror det är just därför folk i sverige uppskattar battles till så hög grad som de gör. Är man van vid UR och P3 kan det vara skönt att höra två snubbar/brudar gå loss med könsord, fördomar och annat härligt.

Oftast vinner den som är pubertal på det smartaste sättet.

2012-02-28 14:55
Mr.Cool

Vi gled väl in på varför kvinnor finner battles ointressant och hur man skulle kunna vända på det...

2012-02-28 14:58
VRGNHNS

Det var ju bara ett förslag, behöver inte vara just så. Jag har ju hört så många killar säga att de vill ha upp tjejer på battlescenen när faktum är att den inte är anpassad för tjejer och de flesta killar har inget intresse av att vilja ändra på den. Att försöka klämma in tjejer i situationer där dom egentligen känner sig obekväma tror jag inte på iaf. Tjejer behöver bli lite hårdare, det håller jag absolut med om, men killar behöver också bli lite mjukare.

Mr.Cool

Din lilla bögjävel! Du tror att du är cool men går med din mammas gamla skor!

Kändes det bättre? ;)

2012-02-28 15:03
VRGNHNS

När det gäller publik och tittare representerar nog tjejer en större andel när det gäller battles än övrig svensk hip hop-verksamhet, är min kvalificerade gissning. Hade varit roligt att se fler deltagare dock, men å andra sidan är pensionärer och barn också underrepresenterade. Vi har ju bara Censur-gänget på barnsidan, och Bowers på pensionärssidan.

2012-02-28 19:45
Nu har jag inte hängt med i snacket till 100%, egentligen tror jag battles är något som mår bäst av att inte problematiseras och analyseras för djupt.

Sen är det väl med battles som med mycket annat, en bra UFC-match ser barbariskt och korkat ut för de oinvigda och komplex och smart för de insatta.

Vill man dra det riktigt långt är världspolitiken också bara ett gäng efterblivna gubbar och kärringar som sitter och bråkar om landytor och naturtillgångar på varandras bekostnad, det gör det inte mindre sofistikerat att vara bra på det dock.

Jag tycker att vi har tillräckligt många forum för, ursäkta det slitna uttrycket, PK-kulturen. Tror det är just därför folk i sverige uppskattar battles till så hög grad som de gör. Är man van vid UR och P3 kan det vara skönt att höra två snubbar/brudar gå loss med könsord, fördomar och annat härligt.

This.

2012-02-28 20:28
Mr.Cool

Ont om mäklare också bara Armin... Enda tjejen jag kan komma på som kanske skulle platsa i formatet är Heli men hon verkar inte vara så himla igång these days

2012-02-29 13:11
VRGNHNS

Ca var 0,022:a person i Sverige är mäklare, förutsatt att det bara är en mäklare på battlescenen skulle det bli var 0,7:e battlerappare ungefär, så då är mäklare snarare överrepresenterade :)

2012-02-29 14:23
Jo hehe det samma gäller väl handikappade... Tycker ändå inte åldersskillnad känns jämförbart med den iögonfallande underrepresentationen av kvinnor på scenen.

2012-03-04 19:54
Det jag stör mig på är väl hängivenheten vissa har. Ta till exempel Micke Cederberg som programleder förmiddagsversionen av Musikgiuden i P3. Han är en fullkomligt värdelös programledare som låter som en halvpaj Rix FM-robot. Han fösöker ha en sexig radiopratarröst, men det gör att allt han säger går i samma tonläge. Om han
har Broder Daniel som gäster å frågar hur det kändes att när AFC hustlade dom på hulstfred låter han exakt likadant som när han presenterar Madonnas rykande färska singel med Nicky Minague å MIA. Jag irriterar mig oerhört mycket bara jag hör hans röst, men det räcker nånstans att bara stänga av radion.
Sen borde dom garanterat byta ut honom, eller ännu hellre slopa hela programmet å slänga tillbaka P3 Hiphop.

Fan va sant! Har så svårt för den mannen. glöm bara inte att han inte ens kan uttala Madonna eller så mycket annat heller för den delen. P3 måste ju pensionera honom snart
stick the fucking flag up yer god damn ass
Producent

2012-03-07 19:55
machete
haha det blir så där lagom pinsamt när du gång på gång MÅSTE påpeka att du kommer skicka pziclone till sjukhuset : >
Poet

2012-03-07 21:08
Spakur är keff, looool, skojar du med mig? Måhända är han inte homosexuell men en faggot är han fortfarande. Sitta och gnälla och gråta, lägga upp långa videor där han står och skriker in i kameran. Hota att sluta om inte domarna röstar på honom osv. That shit is wack son.

Inget av det du säger stämmer, du är wäääääääck... eller väck kanske det heter?
Jag har ätit pannkaka!

2012-03-08 12:53
machete
haha det blir så där lagom pinsamt när du gång på gång MÅSTE påpeka att du kommer skicka pziclone till sjukhuset : >

Haha, jag har också tänkt på det. Börjar bli lite creepy faktiskt.
Men han har rätt - om vi träffade på varandra skulle jag hamna på sjukhus - med diagnosen kroniskt skrattanfall.
Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!

2012-03-08 13:15
jag googlade, och det finns ingen diagnos som heter kroniskt skrattanfall??

2012-03-08 15:25
Exakt. Det finns därför varken medicin för eller vaccination mot det - det är därför det är så farligt.
Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!

2012-03-18 02:50
det e bara att vända ryggen till o avlägsna sig..
Rappare

2012-03-20 12:47
Mr.Cool skrev:

Nu var det ett tag sen du skrev, men jag tänkte svara på detta ändå. Jag tror iaf att det är tvärtom, vi är så vana vid kränkningar och påhopp på annat håll att vi har någon slags safety zone-relation till det, och därför uppskattar det i battles. För om jag får säga det själv så tycker jag verkligen inte att p3 är pk. De är snarare lite för grova i sitt språkbruk och det kan komma ganska häftiga dissar som inte alls hör hemma i det formatet.

I och med internet så finns det inte längre några hämningar och dummisar och taskmörtar finns överallt, istället för att kritisera detta så blir det något slags Stockholmssyndrom och man börjar att uppskatta det istället.