I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Hur viktig är tiden i ett battle?

Svensk Hiphop - Battles

2011-08-16 00:17

[Övrigt] Hur viktig är tiden i ett battle?

Jag har skrivit musik länge å har battlat några gånger.
Har inte hunnit bli så inkörd i hela den förskrivna battleprylen, men jag gillar den.

Minns när jag gick mitt första battle å hur nojig jag blev när jag mätte min första rond å märkte att den drog över med några sekunder.
Har alltid haft svårt att skriva korta verser å har respekterat rappare som kunnat få det dom velat säga sagt under en standard 16-radersvers.

Har börjat kolla in amerkanska battles ordentligt nu under senaste tiden å insett att alla rappare som vinner drar över tiden ganska ordentligt. Det finns många rappare, både svenska å engelska, som står å maler utan att egentligen få till nåt krossande, men dom som lyckas få en bra build-up å snygg punch på det är dom som drar över, inte bara några sekunder utan betydligt. Såg just den här battlen med bender, vilken är en av mina favoriter, utan att ha kollat på så många battles egentligen.

noterade tiden ordentligt för första gången å insåg att miracle kör sin tid, medan bender kör över med minst en halv minut, oftast mycket mer varje rond. detta gör att han, i tid, kör mer än en rond mer än miracle. skulle deras ronder vara exakt lika långa å efter miracle lagt sin sista å bender ställer sig å kör 90 sekunder till utöver det dom lagt vore det konstigt om han inte vann.

nu tycker jag att bender va bättre hursomhelst, men det går inte att komma ifrån att han hade ganska mycket mer tid på sig att bygga upp sin skit än miracle.

i sverige är det inte riktigt såhär, men det är sällan ronderna är mer än en minut långa, vilket jag på sätt å vis uppskattar, men man måste vara så jävla hugg-hugg-hugg sen är ronden över, ingen plats för att bygga upp nåt. kanske lika bra det, men som vi ser här drar bender över mer än totalt en rond hela battlet å det blir inget minus för honom, snarare ett plus eftersom det ger honom mer tid.

är tid viktigt å ska det innebära minus att dra över? inte nån sekund, men att man börjar sin sista åtta fem sekunder efter att ens tid är slut å ingen stoppar en. jag kan gå upp å droppa ett album då jag i detalj plockar isär den andra rapparen, men frågan hur många andra än jag som skulle tycka att det va kul.

Ridå