I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Basementality Battles 5: K.Codein/M.Crackson vs Nicko Mack/Acke

Svensk Hiphop - Battles

2011-03-08 22:59

Basementality Battles 5: K.Codein/M.Crackson vs Nicko Mack/Acke

Basementality Battles 5 tog plats på¨Södra teaterns kägelbana den 19:e februari 2011. Här är tag team battlen där bröderna Kurt Codein (Göteborg) och Michael Crackson ställs mot Nicko Mack och Acke från Stockholm.

Graffare

2011-03-08 23:01
Äntligen :)

Too bad HD inte funkar på tuben än :/
-
Skivsamlare

2011-03-08 23:28
Var det inga dömda battles i detta event?

Nicko och Acke tog det. Märktes att Acke kände sig lite mer säker denna gång med. Nickos Jacksson-rad var riktigt fet!

Sen idioterna som stod och buade där bak skulle behöva ställa sig på scenen och battla själva. idioter. Helt sjukt att det alltid ska finnas såna personer på plats.

Big up till alla fyra medverkande, relativt underhållande battle faktiskt (inte så jävla lätt att leva upp till det första släppet från detta event dock!).

Just det, snurra inte så mycket med kameran, blir yr! ;)

SpoilerSen undrar jag lite hur klappandet uppkom? :p Är det för att det är så mycket kids och dom är vana att man klappar eller vad? Tycker det stör lite när det ska vara klappauser mellan var och varannan bar.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-03-08 23:28
fett! hur länge tills nästa battle kommer upp? är sugen på r-man vs osvensktiger :D.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2011-03-08 23:34
Fan vad fett. Jag satt och njöt av hela klippet kan jag säga, gillade allihopa.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2011-03-08 23:37
Riktigt underhållande battle!
4/20 24/7

2011-03-08 23:37
Diggade Acke, Nicko och Kurt, klar seger för sthlmarna dock.

"Ville va vit"-raden var insane.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2011-03-08 23:39
jaaaaa äntligen en till
dom kallar mig Käääz. www.znapmusic.com/kaaaz

2011-03-08 23:57
acke och nickomack tog det lätt.. inge snack..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-08 23:59
då var det över, men en början på en 5dagars tråkig väntan ..
dom kallar mig Käääz. www.znapmusic.com/kaaaz

2011-03-09 00:15
codein/cracks första var dope, inte så jokeyjokey.

mack/ackes första var rätt wack alltså, massvis med lama skämt

c/cs andra var fet också

mack/ackes barn i godisfabrik och diz/ok-raderna var feta.

c/cs var svagast, lite corny shit, men ett par bra rader.

mack/ackes mj-raden var fet.

Publikreaktionerna var inte helt rättvisa, brorsorna vann.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-03-09 00:36
Shit, det känns så jävla avslaget efter shaz & nils vs ok & diz....
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !
Sångare

2011-03-09 00:42
Waaaooow. Riktigt bra standard rakt igenom på alla 4. Underbar battle faktiskt, förutom värdelös publik.

Jag säger som jag alltid har sagt. Det är ett under att inte Nicko är signad eller syns på större grejer. Finns få med den råa talangen i svensk rap.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Admin

2011-03-09 01:14
VIlle va vit-raden, jag skrattar lite fortfarande =D
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2011-03-09 02:04
haha .. fett av båda sidorna! Big up
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2011-03-09 02:07
Gött å se att göteborgarna vet hur en rappare ska klä sig iaf, till skillnad från dom andra två.

Helt klart riktigt nice battle också, en av favoriterna.
Toastare

2011-03-09 02:29
bwoi: Jo, helknäppt skjorta och hipsterglasögon är sjukt hiphop! HIPHOPRAPPING!
www.twitter.com/jimmypistol232

2011-03-09 03:06
Trist att hemmapublik finns, eller snarare synd att publiken inte reagerar på bra lines, så att dom blir med avslappnade.

Jag får känslan av att dom som buade är samma som skrek när dom hörde sina platser bli uppropade... Känns så jäkla onödigt, om det inte blir reaktioner... Måste bli 100 gånger värre när folk inte reagerar, som att gå upp och dra stand up inför en publik som vägrar skratta, det skulle få vem som helst att banga eller inte leverera fullt ut.

Men kul att se.

Kändes som en jämn battle, Curt var bäst i min mening over all, känns som Acke och den andra körde en del uppenbara grejer och mycket fillers, men deras punches kanske landa hårdare som "Vara vit" grejjen.

Men bra jobbat alla inblandad!
Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.

2011-03-09 03:39
Jimmy: Hehe, förvisso. Tänker mer att dom ser "sunkigare" ut, mer street. Nico ser ju mest ut som en vandrande skyltdocka från valfri i-wanna-look-hiphop-and-rap-yo- affär.

2011-03-09 04:05
Grymt sa grisen!
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2011-03-09 05:25
ska absolut ses imorgon!, eller ja, senare idag, nu blir de sängen!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Groupie

2011-03-09 06:15
Det buades endast när dom dissa ametist, vad förvänta ni er?
http://www.diggidave.blogspot.com
Groupie

2011-03-09 06:35
Det är inte ens "buning", det är med "ooouuf", förstår ni? Tung battle iaf!
http://www.diggidave.blogspot.com

2011-03-09 08:39
haha gillar att Codein och crack hoppar på allt och alla =D
Bra jävla battle
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Admin

2011-03-09 08:48
Jag störde mig inte på att folk buar. Som det skrevs här ovan, det var mer känsligt område eftersom Ametist är en helig ko att dissa i offentliga sammanhang. Det verkar inte jag vara dock :D

Fet battle. Kändes väldigt jämn på plats, ganska jämn på youtube. Men Nicko och Acke satte hårdare och var mer finurliga tillbaka.

Big up till alla inblandade!

2011-03-09 09:34
Sen undrar jag lite hur klappandet uppkom? :p Är det för att det är så mycket kids och dom är vana att man klappar eller vad? Tycker det stör lite när det ska vara klappauser mellan var och varannan bar.

det ar for att vi bor i sverige och vi har en kultur av att appladera for att visa uppskattning. inte konstigare an sa. det kanske ser mindre tufft ut an att visa uppskattning pa andra satt i dina ogon, men ar man fran sverige bor man vara van vid en san publikkultur.

2011-03-09 09:45

2011-03-09 09:56
Så sjukt töntigt med "hårda dissar" av mjukar killar, levererade helt utan humor, poäng eller fyndighet.

Skivsamlare

2011-03-09 09:59
Det buades endast när dom dissa ametist, vad förvänta ni er?

Titta igen, det är inte bara när dom drar ametistraden.

det ar for att vi bor i sverige och vi har en kultur av att appladera for att visa uppskattning. inte konstigare an sa. det kanske ser mindre tufft ut an att visa uppskattning pa andra satt i dina ogon, men ar man fran sverige bor man vara van vid en san publikkultur.

Jag har inte sagt att det ser mindre tufft ut, det kunde jag inte bry mig mindre om, jag sa att det stör, och är irriterande. För det är irriterande att det ska komma en golfklapp mellan var och varannan rad, då det blir svårt att höra vad någon säger bla.

2011-03-09 10:24
Nån har läst lite mycket vad jänkarna klagar på och därför fått för sig att det är rätt

Sverige klappar, så är det bara
du menar att i grindtime blir det aldrig störning av publiken? haha 100 ggr värre ju
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2011-03-09 10:42
bara jag som tycker K.Codein/M.Crackson tar detta? =)

peeys out
Pleassure
Du fyller ingen mening i dagen, som en fästing//

2011-03-09 11:14
K.Codein/M.Crackson tog den! Rakt av!

Producent

2011-03-09 11:20
Riktigt bra av alla. Blev lite förvånad då både Acke och Kodein var grymt mycket säkrare än deras förra. Rent deliverymässigt kan det nog vara den bästa svenska jag sett.

Nico och Acke tog det. Ville vara vit-raden var pricken över i:et

2011-03-09 11:24
nicko mack är ju flera nivåer över de andra tycker jag.. nåt var wack med han cracksons röst i mina öron.. lät som han var i målbrottet varannan rad typ

men men, fet battle ändå!
Skivsamlare

2011-03-09 11:59
Nån har läst lite mycket vad jänkarna klagar på och därför fått för sig att det är rätt

Sverige klappar, så är det bara
du menar att i grindtime blir det aldrig störning av publiken? haha 100 ggr värre ju

Ja precis så det ligger till. Det kan inte hända att jag tycker så själv, har en egen åsikt, nää. Så extremt typiskt whoa haha, fan gräv ner dig. Och jag menar inte alls att det inte är störningar från publik i GT, var har jag nämnt det? Nog om det nu.

Tittat på den igen nu, och efter andra gången ändrar jag mig faktiskt och säger att kurt o crack tog det. Riktigt, riktigt jämn battle. MJ-raden samt Ok/Diz-raden från nicko är helt galna!

Tycker hela eventet hittills hållit hög klass, och kan tänka mig att Osvensk Tiger vs R-Man kommer vara riktigt underhållande!

Men frågar igen, var det ingen battle den kvällen som var röstning på?

2011-03-09 12:15
riktigt bra från båda lagen, kan ärligt säga att jag inte vet vem som tog det, attityd och delivery hade ju båda parterna, men jag va otroligt nöjd över att killen har slutat säga " OOOOOH SHIIIT" helatiden
Yours truly, Slobe
Producent

2011-03-09 12:20
haha så jävla tungt. k.codein och m.cracksson var ju bra mycket roligare. nicko fick typ in, 2 kanske 3 feta lines. acke är ingen direkt favorit när det gäller battles.

codein och cracksson var grymmare och roligare.

2011-03-09 12:23
Ja precis så det ligger till. Det kan inte hända att jag tycker så själv, har en egen åsikt, nää.

Att du väljer just ordet "Golfklapp" tycker jag säger allt
Producent

2011-03-09 12:41
feeett! nicko o acke tog den
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2011-03-09 14:28
efter första titten så tycker jag först o främst att K.Codein/M.Crackson fick riktigt för dålig respons på de mesta av sina rader, av publiken att dömma så kunde man tro att dom sög, vilket dom absolut inte gjort! dom hade mkt clever lines osv.
Nicko Mack/Acke fick mer respons, men dom har hemmaplan,right?
och OK & Diz raden, samt MJ raden va ju helt insane, lätt battlets fetaste rader! nog bland dom fetaste in svenska rapbattle scenen i mitt tycke!

however, publiken e riktigt fucked, bull när de blir så men props till att dom körde lika hårt ändå! båda gjort grymt bra ifrån sig och de va jämnt men jag måste nog ge de till Nicko Mack/Acke eftersom ja reagera mest på deras rader.

för övrigt hade ja inte ens tänkt på folket som "bua" om ni inte skrev de, förstår inte varför ni fokuserar på bakgrundsljud som ändå är så pass lågt att själva rapparna hörs över ändå..?

2011-03-09 15:13
Kan någon förklara storheten i "Ok&Diz-raden"? Verkar som något gått över huvudet på mig.

2011-03-09 16:09
Var det 2 minuterronder eller unlimited? Orkar inte räkna, men det känns som att battlen hade mått bättre av att vara lite kortare, skära bort lite fett och bara ha kvar det bästa materialet
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Admin

2011-03-09 17:04
Kan någon förklara storheten i "Ok&Diz-raden"? Verkar som något gått över huvudet på mig.

"I huset har vi Okwerdz och Dizaster och ni har varsitt namn på samma språk//
För det ena är pinsamt och det andra är katastrof"

Halvlurig översättning på jänkarnas rapnames. Tror det är en sån rad som mest är fet "i huset", när man har sett Ok och Diz i omgivningen och referensen helt enkelt är aktuell och tillgänglig.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2011-03-09 17:19
vill klargöra att just den raden om Ok & Diz inte tillhör bland de bästa, utan mer MJ raden. Ok & Diz raden va bara allmänt fet i mitt tycke. inget super tekniskt men ja!

2011-03-09 17:21
Testosteron P21

Tackar! :)

2011-03-09 18:45
Folk i Sverige klappar?

Va? Vad snackar du om?
Jag bor i Sverige och jag skulle inte ens få för mig
att klappa.. Så de argumentet var jävligt dumt!

En sak jag ogillar är att vi i Sverige endast verkar
reagera på "Roliga bars". Battle handlar inte enbart
om humor, det handlar om delivery, känsla, rim.
Ingen reagerar på sånt... Det gör jag när jag kollar
hemma i alla fall...

Aya! Klapp Klapp!
Highfive anyone, anyone?

2011-03-09 19:16
ja det finns ett bra uttryck for sana som dig i safall. undantaget som bekraftar regeln.
Redaktionschef

2011-03-09 20:12
Ja, kändes helt naturligt att klappa när man var på plats.

Bra battle, även nu i efterhand. Har fortfarande inte riktigt bestämt mig vem som tog den men jag har alltid gillat Nicko Macks delivery.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2011-03-09 22:59
Socials

Helt irrelevant egentligen. Bara för att något är "svenskt" innebär
det ju inte per definition att det är bra. Gör om, gör rätt så blir
det trevligare för alla. Att applådera är inte rätt metod
i dessa sammanhang enligt min mening.
Självklart jämför jag med Grindtime men det är ju
där hela scenen kommer ifrån och dom klappar inte!
Det är inte svensk grej att battle heller, men nu gör vi det,
anpassning är a och o =)
Highfive anyone, anyone?

2011-03-09 23:02
Är lite småtveksam till klappandet jag också, känns ibland rätt off för att vara ärlig.

Spinna med kameran är faktiskt nice men inte för ofta bara. Det är helt ait av Critical att visa upp publiken som är där för de som tittar på youtube. Så ingen tror att de står i ett hörn på en fritidsgård typ.

Själva battlen var en av de tråkigaste och plattaste battles jag sett hittills från Basementality.

Bara förskrivna rimrunkar-rader och ingen närvaro alls. Jag såg 4 personer som repeterade memorerade rader på ett så högt sätt de kunde för att tro att det skulle ge battlen mer dynamik.

Nej. Det som ger dynamik är att vara i stunden. Improvisera. Freestyla. Rebuttals i nästa rond. Säga oväntade saker. Säga fyndiga saker. Ha feta oneliners eller fillers.

Kanske är en smaksak och min smak är just det jag beskrev. De flesta kan gå in och köra en text de har lärt sig utantill men få kan battla riktigt bra.

Så summa summarum, det var ingen direkt dålig battle, bara väldigt tråkig.

//M
Moderator

2011-03-09 23:47
Tyckte nivån inte var så jätte hög i denna battle, nicko och acke var nog lite bättre.
Och som någon nämnt så var det synd med hemmapublik, det märktes.
//TW