I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Silversystrar - Göteborg en fredag

Svensk Hiphop - Audio & Video

2013-11-06 09:00

[Video] Silversystrar - Göteborg en fredag

Jag tyckte om den jättemycket, den är alldeles för kort!!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-06 09:50
Dom namedroppar ju inte ens Malmö, hatar dom Malmö eller?
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2013-11-08 02:41
Helt okej låt. Jag "känner" känslan dom vill förmedla, gillar videon och göteborgsmiljön men låten faller ändå platt.

Orginalet:
Producent

2013-11-08 09:00
det där var ju en jävligt deprimerande samling klyschor. Tycker dom att det är så jävla hemskt att gå ut och dricka får dom väl byta ställen eller lägga av.

Här är det enormt överlägsna orginalet:

Give my regards to King Tut, asshole

2013-11-08 09:56
Kurtrussel

Haha... fan va bitter du låter. Jag tycker snarare att dom beskriver ett tillstånd som dom fastnat i men att hela poängen med låten är att dom är rädda för att lämna det. Fräscht och självreflekterande om man jämför med andra hip hop låtar som i princip bara handlar om hur roligt det är att festa och ta droger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-08 10:11
Det roliga är att jag tycker att det låter som att hon sjunger "brunst-parken"
Producent

2013-11-08 10:44
Äh det är en skitgammal stereotyp om löneveckan och helgen, det har gjorts tokmånga gånger och nu är det bara banalt. Dessutom tror jag dom ljuger, jag tror inte dom hänger på Balder och käkar burgare på femmans Mickey D. Själv ska jag förmodligen gå på trucken ikväll, säkert kommer båda systrarna också vara där och ha skitroligt och då ska jag inte gå fram till dom och kalla dom hycklare. Om jag inte är helt packad.

2013-11-08 11:22
Hälsa dem isåfall från mig och säg att jag tyckte denna låten var as-skön! ;)

2013-11-08 12:26
KurtRussel P29

Klart dom antagligen är trötta på utelivet, skulle väl vara en större lögn om de faktiskt tyckte att det var skitkul. Man kan ju skriva låtar om att det är kul och det roligas baksidor. Man kan i regel alltid hitta låtar på teman som gjorts innan och nån anser bättre.

Annars handlar min favoritlåt med R-man om hur andra ögon ser på utelivet:

Fast den känns iofs rätt klyschig och pretto också, lite sellout med sång- refräng, samhällskritik känns också så jävla 1975. Närå

Producent

2013-11-08 14:32
Alla är trötta på utelivet ibland, det är därför det är så tråkigt att göra en låt om det. Det är en helt självklar insikt, det är som att göra en låt om att det är tråkigt att titta på tv. Det är helt orimligt att jämföra det med Dom Viktiga Skornas bergochdalbana mellan skräp och geni.

2013-11-08 14:52
Alla festar ibland, alla är kära ibland, alla är svikna ibland... osv

Ok att du tycker deras genomförande känns platt och att du inte gillar trötta samhällsbetraktelser men "allt är redan sagt" leder ju i slutändan bara till låtar om snorkråkor och våldsironi, även om jag tyckte allt var sagt när det kommer till att inget är värt att säga redan i början av 2000-talet

2013-11-08 16:04
Skulle faktiskt inte förvåna mig om någon redan gjort en låt om snorkråkor.
Poet

2013-11-08 21:12
Tung som fan!

Producent

2013-11-09 12:24
VRGNHNS

Ok att du tycker deras genomförande känns platt och att du inte gillar trötta samhällsbetraktelser men "allt är redan sagt" leder ju i slutändan bara till låtar om snorkråkor och våldsironi, även om jag tyckte allt var sagt när det kommer till att inget är värt att säga redan i början av 2000-talet

Hmm. Ja jo runt 98-99 brukade min mamma prata om att den stagnerande kulturen kunde ses som ett tecken på vår civilisations stundande undergång. Det finns nån sociolog tror jag som varit inte på samma spår. Ett av exemplen hon gav var att det inte längre dök upp några nya musikstilar. Men hon hade fel, som vi kunde se i efterhand, civilisationen gick inte under, kulturen hade inte stagnerat, den hade bara tagit nya uttryck och det dök mycket riktigt också upp massa nya musikstilar. Jag menar inte att allting redan är sagt, tvärtom vill jag nog mena att det finns oändligt mycket kvar att säga, nya teman att ta upp, och dessutom en oändlig mängd nya perspektiv på teman andra redan varit inne på. Lika många perspektiv som det finns människor i den mån människor faktiskt är unika. Det är därför det är så värdelöst när någon kommer med gamla klyschor och trötta plattityder. Eftersom dom slösar bort chansen att säga något eget, slösar bort chansen att säga något genuint ärligt.

Jag vet att det är svårt att inte vara en härmapa, man ser eller hör något man verkligen gillar, man kan identifiera de kvaliteter verket har och drar den felaktiga slutsatsen att om man gör en kopia av det så har man själv också gjort något bra. Jag har gjort samma misstag. Men det är inte sant. Om du målar blommor precis likadant som Manet så betyder inte det att du är en lika bra konstnär som Manet, det betyder bara att du är en (tekniskt kapabel) härmapa. Men att Manet målade fina blommor betydde inte att blomkonstmålningen (detta tråkigaste av alla tråkiga motiv) var död, som Van Gogh strax skulle bevisa.
Producent

2013-11-09 12:30
Och det är därför DVS kissar (metaforiskt förstås) på att allt Silversystrarna göra. För i sina bästa stunder har dom infallsvinklar, perspektiv och uttryck som vi aldrig hört förut. Sen suger dom kanske metaforisk pick ibland också men det vägs väl upp.

2013-11-09 12:34
Jazz är en genre som i princip bara går ut på att tolka gamla låtar. Ingen kallar ella fitzgerald eller billie holiday för härmapor. Känslor är universiella, det är därför jag tror man fastnar för vissa låtar, den känslan som dom förmedlar har man själv. Att tolka någon annans låt och kunna förmedla sina egna känslor kring ämnet anser jag därför inte vara att härma. Man gör helt enkelt om en gammal möbel till något nytt.
Producent

2013-11-09 13:02
Alltså det finns ju en anledning till varför jazzmusiken som en gång var världens både mest provocerande och sexigaste musikstil inte längre är alla ungdomars val på dansgolvet utan mest spelas av avdankade yrkesmusiker. Och den anledningen hoppas jag att jag beskrev ovan.

Sen visst är det så att när man gör en tolkning så tillför man, och tar bort, något från originalet som kan ge tolkningen ett egenvärde. Men även där handlar det om att tillföra ett annorlunda perspektiv, det är i så fall det som ger egenvärdet. En lite sämre cover är det väl ingen som blir lycklig över.

2013-11-09 13:03
Såhär ser jag det gällande tavlan.

Om tavlan av den kända målaren föreställer en vas så är vasen ämnet och känslorna. Sedan kommer en annan person in och målar av samma vas, vilket blir hans tolkning av ämnet och känslorna. Samma vas som grund, två olika konstnärer och därmed två olika tolkningar av vasen.
Producent

2013-11-09 13:04
Föresten går jag sannerligen inte med på att "Jazz är en genre som i princip bara går ut på att tolka gamla låtar. " Hade det varit sant hade det ju inte funnits någon jazzmusik från början.
Producent

2013-11-09 13:06
Jag håller helt med dig. Problemet är inte vasen, utan när den andre konstnären försöker härma samma ämne och känslor.

2013-11-09 13:06
En lite sämre cover är det väl ingen som blir lycklig över.

Fast då diskuterar vi något helt annat egentligen. Du tyckte den ena tolkningen var bättre än den andra helt enkelt.

2013-11-09 13:08
KurtRussel skrev:
Föresten går jag sannerligen inte med på att "Jazz är en genre som i princip bara går ut på att tolka gamla låtar. " Hade det varit sant hade det ju inte funnits någon jazzmusik från början.

Ja alltså jag syftade på hur jazzen är idag. Den har utvecklats till att handla om att tolka en enorm mängd reperatoar av låtar, men det är klart att någon skrivit dem från början. Vad jag ville säga var är att ingen kallar de artister som tolkar låtarna för härmapor.

2013-11-09 15:17
Kurtrussekm jag förstår dig till fullo, men håller inte med om
det där var ju en jävligt deprimerande samling klyschor.
och att flika in att någonting gjorts bättre förut känns i regel lika uppenbart som att Sveriges alkoholkultur inte är den bästa,
Producent

2013-11-10 09:19
VRGNHNS

...och att flika in att någonting gjorts bättre förut känns i regel lika uppenbart som att Sveriges alkoholkultur inte är den bästa,

jo det kanske det är, men det kan väl inte vara lika viktigt för mig att komma med en spännande och kreativ kritik som det är för artisten jag kritiserar att komma med spännande och kreativt material. Eller det kanske det är. Ok jag ska tänka på det tills nästa gång.

Jag kanske också måste komma ihåg att det är subjektivt om man uppfattar något som en klyscha, har man inte hört den upprepade gånger förut så framstår den kanske som fräsch. Men är det nån som gör det i det här fallet?

SofiaBayo

Fast då diskuterar vi något helt annat egentligen. Du tyckte den ena tolkningen var bättre än den andra helt enkelt.

Nej du missförstod mig, jag menade att ingen blir lycklig över en cover som dom själva tycker är sämre än originalet. Fast jag kanske har fel.

Ja alltså jag syftade på hur jazzen är idag. Den har utvecklats till att handla om att tolka en enorm mängd reperatoar av låtar, men det är klart att någon skrivit dem från början. Vad jag ville säga var är att ingen kallar de artister som tolkar låtarna för härmapor.

Jag tror du har en konstig syn på dagens jazz, man gör fortfarande ny jazz både skriven och improviserad, även om det kanske inte är så många som bryr sig om den. Men bortsett från det, visst är det väl en skillnad mellan att göra en cover där man tillför sin personliga touch och att göra något man menar är ett helt nytt och unikt verk men som uppenbart mest är en efterhärmning. Anledningen till att man inte kallar en coverartist för härmapa är väl att dom själva är öppna med att att det dom gör är en cover.

2013-11-10 10:51
jag menade att ingen blir lycklig över en cover som dom själva tycker är sämre än originalet

en del blir lyckliga så snabbt någon annan säger att det låter bra, oavsett hur mycket det egentligen stinker...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-10 11:25
Kurtrussel

Jag förstår dig. Det enda jag försöker få fram är att det är helt normalt inom musik att göra egna versioner av vad andra artister redan gjort. Att jag tyckte deras låt kändes fräsch är för att hiphop som genre mer vanligen har texter om hur ballt det är att festa och ta droger, och sällan pratar om baksidan av det. Men du tyckte den var dålig, smaken är som baken. Så. Nu släpper vi det :P