I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Timbuktu - Budskapet (låt om förortskravallerna)

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2013-05-25 15:20

[Video] Timbuktu - Budskapet (låt om förortskravallerna)

Från Whoa-bloggen:

Alldeles nyligen släppte Timbuktu låten Budskapet, med tillhörande video, där han ger sin syn på oroligheterna som skett ute i flera av landets förorter den senaste tiden. En låt som i påminner en hel del om hans uppmärksammade låt Ett brev till Göran Persson för tio år sedan, då Sveriges nuvarande stadsminister Fredrik Reinfeldt adresseras.

Beatet och låtidén känner ni igen från Grandmaster Flash & The Furious Five‘s klassiska The Message från 1982.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Poet

2013-05-25 15:32
Fetare än friterad choklad, doppat i smör!
At the gates of Eternity...
Producent

2013-05-27 21:18
Allt för att synas.

2013-05-28 14:43
Varför stannade han vid musiken, han borde kopierat den gamla videon också!

Men seriöst, varför gräva upp den här låten och göra om den? Det blir som att gräva upp ett lik, knulla det och sedan tro att det är lika bra som att ligga med en levande människa.

Kanske dålig jämförelse men The Message är ändå milslångt ifrån denna låten. Synd att misshandla en klassiker såhär.

Missförstå mig rätt: Låten som sådan är väl okej men va fan ska han göra en jävla svensk cover på originalet bara? Timbuk kunde valt ett annat beat och flow, han känner väl många djs och producenter?

Flickan och kråkan all over again.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-05-28 15:46
Det här är knappast en video signerat Jason själv? Vem har gjort den? Fler stavfel än rätt. En blind hade ju blivit förbannad av misshandeln på bokstäverna här
Detta är min forumsignatur

2013-05-28 16:12
Slag över fingrarna på timbuk, skämmes för detta förstörande av klassiker.

2013-05-28 16:14
Haha sluta, nog för att låten är en klassiker men han har knappast besudlat verket... kan iofs erkänna att jag kände lite samma som MaskuLinus
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-28 17:25
MaskuLinus skrev:
Allt för att synas.

Jantelagen florerar.

Själva låten är bra, men mixen är alldeles för dålig för att jag ska orka lyssna på den. De märks att han ville få ut den så snabbt så möjligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-28 18:44
Musikaliskt sett är det i klass med Mange Schmidt's Greatest Hits.

Det vill säga runt 2/10
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.
Poet

2013-05-29 16:56
Men nu får ni ju ändå ta och ge er.
Skiten är på tapeten, det är väl klart att snubben ville få ut den så fort som möjligt?
Se covern mer som än rolig grej. Jag tycker den var najs, associerar direkt till "Ett brev."
Jag har ätit pannkaka!

2013-05-29 17:30
Tycker också den va tung , vem fan orkar bry sig om kvalitet och sånt när innehållet i texten väger över 99% utav alla writers här på sidan.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq
Producent

2013-05-29 17:31
Jag tycker att "The Message" passar jättbra för det här, Timbuktus text, flow & delievery passar jättebra på låten. Det här gjorde han bra. Big up!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2013-05-30 21:42
Budskapet i all ära men jag tyckte det här var skitdåligt

Han passar inte in på det här beatet så det låter bara taskigt
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2013-05-30 23:54
Passar inte in på det här beatet?...

... Eller så kanske det kan vara så att du är van att höra Ice Cube på det.

Passar inte in... Bullshit.
Jag har ätit pannkaka!

2013-05-31 10:07
Grymt jobbat Timbuktu, fortfarande bästa rapparen.

Fler personer bör höra detta, sprid gott folk, sprid!
ich lebe fur hiphop
Producent

2013-05-31 10:24
Det är väl inte att det är en cover som stör mig. Det är att han gör allt för att synas. Nu är detta en stor debatt. Ja men då passar han på att ragga fans igenom att göra en låt där han är PK om den saken som folk bryr sig om mest. Hade detta varit Immortal Technique som gjorde en låt om detta och kanske kom med nått nytt till debatten istället för att säga det alla redan tänker så hade det varit en annan sak men nu är det Timbuktu som vi alla vet är en pengarkåt hycklare sedan länge och då får låten en helt annan ton för mig, samt den uppenbara texten då som inte tillför debatten ett skit.
Producent

2013-05-31 13:33
Jag gillar att Timbuk tog ställning men ändå inte för mycket. Det här visar hur mycket Timbuktu älskar musik och brinner för sitt arbete.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-05-31 13:36
En riktig eldsjäl, han har gnistan och håller verkligen lågan uppe.

2013-06-02 00:02
Jag tro att han gjorde det för när "the message" gjordes på 80-talet så var det liknade saker som hände just den sommaren. Och han gjorde en cover just den låten, för kunna visa att ingenting ha ändras sig. Så kallade "friheten" skapar mer klasskillnader.

2013-06-02 11:17
Jag ser inget fel i att vilja ha uppmärksamhet och pengar så länge man använder sin uppmärksamhet till att göra gott.