I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Organismen i SVT Babel: Musiklyrik

Svensk Hiphop - Audio & Video

2013-05-14 00:50

[Video] Organismen i SVT Babel: Musiklyrik

Fett att han har uppmärksammats ändå:

Spola fram till typ 15 och 49

http://www.svtplay.se/video/1215970/del-10-av-12

2013-05-14 13:04
coolt.. är han med mer i programmet? (jobbar och har inte tid att se hela tyvärr...)

2013-05-14 13:57
Inslaget är i två etapper. Det första en bit in och det andra ungefär precis innan slutet.

Tyckte det kunde vara lite längre. Hade varit jättenice om dom dessutom reccade.

2013-05-14 14:27
Andra delen börjar 49 min in i videon.

Alltid grymt att se Org 12 i arbete.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-05-14 17:38
tack! =)
Poet

2013-05-15 00:58
Dags för organismen att få sitt erkännande att han är den bästa på att behärska det svenska språket sen typ cornelis
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Admin

2013-05-15 10:40
Kul med Org i större media! Känns tyvärr som att personer "utifrån" och kulturelit i den här typen av program aldrig kommer fatta storheten i rap och fortsätter att älska vita spröda popartisters "underbara lyrik".

2013-05-15 11:40
jorå, dom var så mysiga att det säkert gjorde en del av kultursverige intresserade ;)

PLUS att organismen hade snyggt och städat hemma vilket alltid tilltalar agda 78 år!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-05-15 12:00
Hela ligger som klipp på svtplay under babel nu. Även Khemiris övriga äventyr som är ganska bra, kolla in när han skojar till det på riksdagen. Är imponerad över att Jonas klarade att skriva 16 rader så snabbt och så bra, även imponerad över den fina kransen tolvan hade på sin ytterdörr.

I övrigt håller jag inte mer er, kultureliten har ett tag nu varit öppna för hiphop, och att organismen är med i babel är väl ett tecken på just det. Däremot tycker jag nog inte att han "är den bästa på att behärska det svenska språket sen typ Cornelis", på sin höjd kan jag sträcka mig till att han är en värdig efterföljare till Robert Broberg.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-05-15 12:30
Jag tycker ändå de verkade öppna och positiva när de satt o diskuterade Lorentz & M. sakarias och Lilla Namo. Programledaren ställde också en bra fråga ang. vokalrim som dock fick dåligt med svar :(
Admin

2013-05-15 13:38
KurtRussel: Jag tycker fortfarande det finns långt kvar och det känns som att det exotifieras. Och som att en textförfattare som Annika Norlin hyllas till skyarna (dock tycker jag första Säkert-skivan är kanon) men det blir så uppenbart att de personerna som manusförfattar inte är insatta i svensk hiphop på samma sak som pop/rock vilket kan bli tröttsamt. Å andra sidan skiter jag ganska hårt i The Beatles och Rolling Stones.

"Elvis was a here to most. He never ment shit to me."

Tänkte förövrigt också på hans vackra dörrkrans. Jag hoppas innerlig att Orgen åkte till typ Rosendals trädgårdar och medvetet valde den.

jaojao_: Missade tyvärr Lorentz & Sakarias/Namo-diskussionen. Låter dock väldigt konstigt med någon som skulle prata om Lilla Namo och bra rim i samma andetag.

2013-05-15 14:35
Jag undrar vilka som utgör "kultureliten", skulle någon kunna utveckla?

Annars håller jag med mfs, den otroligt tröttsamma "exotifieringen", eller stigmatiseringen känns nu över 30 år sen hiphop slog igenom känns fortfarande väldigt närvarande men det har nog lite med en generationsfråga att göra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2013-05-15 17:41
Producent

2013-05-16 10:04
Exotism är väl fel ord, det skulle ju betyda att hiphoppen faktiskt är exotisk, vilket den väl inte varit sen 80talet. Däremot har det funnits en tendens att behandla hiphoppen som en ungdoms-subkultur från ett vuxenperspektiv, "jag förstår inte det här, men det verkar spännande". Men kom igen det var längesen, nuförtiden är hiphoppen välintegrerad, gillar du inte tidig TLK som musikjournalist är du suspekt, Timbuktu sitter i p3 mest hela dagarna, Dogge stojar loss i el-giganten reklam. Att den inte blivit helt accepterad ser jag som något positivt, det betyder kanske att hiphoppen lyckats behålla lite av sin kontroversiella karaktär, att den fortfarande på något plan är lite "farlig". Skulle den vara helt accepterad skulle den också vara helt tråkig.

Fast det kan finnas en annan anledning till ett eventuellt bristande intresse från just kultureliten; att svensk hiphop väldigt sällan egentligen kommit med speciellt bra eller intressanta texter. Jag gillar inte Säkert, jag tycker texternas banalitet är störande och stjäl kraft från dess budskap. Men jag kan inte komma på många svenska hiphoptexter som ens kommer upp i denna ganska låga nivå. Finns det några? Skulle Organismen ha skrivit några? "låt mina känslor få komponera en sång utav hela min själ"?

2013-05-17 00:53
KurtRussel skrev:
...
Fast det kan finnas en annan anledning till ett eventuellt bristande intresse från just kultureliten; att svensk hiphop väldigt sällan egentligen kommit med speciellt bra eller intressanta texter.
...

Jag kan hålla med dig till viss del här, inte alltid den bästa rappen i radio, men jämför hiphop med vilken annan genre som helst som får radiotid så ligger väl texten oftast en eller ett par nivåer över iaf?

If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-05-17 01:19
KurtRussel P29

Räcker inte ens med att den behandlas som subkultur, den får fan ett rasistiskt bemötande...

Jag gillar inte Säkert, jag tycker texternas banalitet är störande och stjäl kraft från dess budskap. Men jag kan inte komma på många svenska hiphoptexter som ens kommer upp i denna ganska låga nivå

Förstår inte ens vad du menar där riktigt... Banalitet stjäl kraft från budskapet(?) Så budskapet ska alltså kamofleras med en avancerad text för att nå sin fulla kraft? Är det då egentligen budskapet som är det viktiga eller framförandet?

Har knappt hört säkert! men det lilla jag hört lär fan många p16 rappare nå upp till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-17 01:30
Känns som hela Säkert-projektet består av brustna relations-teman av olika slag, beige anaforer och fragmentoriska rader som inte verkar dölja något större djup vilket budskap man än vill läsa in, de olika metaforer och metonymi som tillämpats till trots.

Men visst det är synd att texternas banalitet döljer styrkan i budskapen "det gör ont när knoppar brister" och "inget varar för evigt".
Producent

2013-05-17 08:20
det känns ibland som att många hiphop-lyssnare inte förstår sig på annan musik (men att de/vi av nån anledning tror att det är alla andra i världen som inte förstår hiphop). jag tycker inte att hiphoptexter är bättre än i andra genres även om hiphop är den musik jag lyssnar överlägset mest på

det är sjukt mycket lättare att skriva bra raptexter än vad det är att skriva bra texter inom t.ex. pop/rock. prova komprimera en 16-barsvers till kanske 4 bars och ändå få lika mycket sagt, med samma "dramaturgi-kurva" (i brist på mindre töntigt ord). andra genres har helt andra värderingar i vad som är en bra text, och skrivs från ett helt annat utgångsläge.
håkan hellström (för att ta ett svenskt exempel) tycker jag är en sjukt mycket bättre textförfattare än vad någon svensk rappare är

det är ju en smaksak vad man föredrar, men att anse att "andra genres har dåliga texter" känns ganska enögt. personligen gillar jag rätt mycket olika musik och kan tycka att typ Katy Perry och Kesha har briljanta texter även om det är på ett helt annat sätt än typ Ryan Adams eller Nas. olika sorters musik fyller ju olika funktioner och där måste ju texten passa låten
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Producent

2013-05-17 08:33
VRGNHNS - Hur menar du att den får ett rasistisk bemötande?

Jag kanske uttryckte mig lite dunkelt om Säkert; poängen med deras texter är väl att banaliteten och enkelheten ska fungera som en förstärkande kontrast till vissa nyckelrader och textens tema/budskap. Jag tycker som sagt inte att det fungerar, utan att effekten blir det motsatta. Och jag gillar inte dom. Men jag kan ärligt talat inte se många svenska hiphoptexter som är bättre. Har du exempel?

2013-05-17 11:37
KurtRussel P29

Det handlar i huvudsak om ren diskriminering och behandling av olika artister på ett speciellt sätt, att bli dragen över en kam osv. Polisen hade fått för sig att stor va gängmedlem för han gjort låtar med kartellen...

Tycker det här klippet annars är rätt talande:

Jag kan väl annars hålla med om att det börjar komma nyfikenhet gentemot hiphop från andra håll nu, men det är ju också just för att hiphopen tagit sig in i den svenska medelklassen och fastnat.

Angående texterna, till skillnad från tex poesi så ligger versmåttet för en rappare i själva beatet, men annars är det inte egentligen nån större skillnad. Ska man jämföra musikgenrer blir det lite som att jämföra kulstötning med häcklöpning. Vissa målar upp Cornelis som deen störste poeten i mannaminne och han har väldigt målande bilder levererade på ett charmigt sätt, men exakt vad vill folk jämföra egentligen?

Jämför man låtar i helhet och "Helhetsintryck" kommer ju helt enkelt ens smak och det man själv väljer fokusera på styra betygsättningen. Tar du en speciell faktor som rim så ser jag inte riktigt hur Cornbelis ska hamna på pallen.

Du kommer inte undan i hiphop med att komma på en 4- 8 rader som varierar sig lite med en reffreng och bygga en låt på det. Det håller inte och du måste lägga ner hela din person i uttrycket.

Och jag har heller inte hållt med folk som snackar om Organismen som "enda lyricist" etc och det är han verkligen inte men "Om gud vill och vädret tillåter" är en sjukt bra och välskriven skiva, tycker nästan synd om folk som inte fattar hur bra den är. Sen skulle jag vilja nämna Barabass i sammanhanget också.

Finns egentligen jättemkt, believe the hype här:

Sen gillar jag ju rappare som vågar skriva rättså naket dela med sig , slå sig på bröstet whatever då det krävs en del för att leverera sånt på ett bra sätt, fast nu ser vi ju bortom pappret.

Jag kan rekomendera Kaplan(käp) och D-rocks släpp 420 som finns gratis här på whoa, det är både personligt och fullt med stilistiska kryddor kring dekadensen.

Tjing
Redaktionen

2013-05-17 11:44
bara jag som reagerade på att dom, av alla texter de kan gräva fram, väljer:

höj volymen så högt att det blir äckligt
höj volymen så högt att det blir äckligt
äru deli lo rör inte min stereo fuck it
fuck vad han gör mig lack
langar lite ortsnack
han fattar inte ett skvatt
jag ba lyssna är du deli lo rör inte min stereo fuck it

?
namaste

2013-05-17 11:52
ÅderpåleOne

Missade helt den biten i likhet med nån annan i tråden... Det som gör att det kan vara bra att Namos texter som utgångspunkt är att det kanske är lättrappat,
Redaktionen

2013-05-17 12:02
http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/allmant/729372/1.aspx

det diskuteras i denhär tråden märkte jag
namaste

2013-05-17 14:06
När i programmet analyserades Lilla Namo?
www.twitter.com/rossandeross
Redaktionen

2013-05-17 14:28
har för mig det var innan organismen.

"de säger bara orten nuförtiden, inte förorten!"
namaste

2013-05-18 13:52
nuförtiden

:)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-05-18 19:10
"nuförorttiden"-Time