I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Critical - Alla har en gräns

Svensk Hiphop - Audio & Video

Manager

2013-04-06 11:06
Jag vill bara tillägga att jag aldrig varit otrevlig mot en polis, och har inga planer på att vara det. Det är idiotiskt att vara annat än trevlig och det är säkert därför jag alltid fått gå när de tillslut inte hittat nåt.

Däremot har jag nästan åkt i häktet för att jag bett min bror ringa polisen när en kvinna höll på att bli bortförd. För att jag såg ut som jag gjorde.

Om jag ser ett brott begås i dagsläget så ringer jag inte polis, oavsett vad det är för brott. För att jag inte litar på poliser. Och du Sofia känner mig så pass bra att veta att jag inte skulle bete mig så utan anledning.
Redline!
Manager

2013-04-06 11:09
KaptenKrok: I mina ögon är du ett troll som aldrig är seriös. I vilket sammanhang det än är och vad du än säger.
Redline!

2013-04-06 11:37
förr i tiden va folk på whoa jordnära.. vad fan tror ni om polisen egentligen? lever ni under stenar i Lidingö? jag mår illa när jag ser snuten efter hur dom bettet sig under åren.. allt man sett och hört...

vi mot dom... högernazister och psykopat snutar...och bratsen!!!

2013-04-06 13:05
Jag bara älskar att läsa om folk som aldrig blivit illa behandlade av poliser. Då, plötsligt så existerar det inte. Det finns inte tills man själv har blivit drabbad. Ni fattar inte att i andras ögon, som faktiskt har blivit illa behandlade så ser ni så sjukt blåögda ut.

samma argument går ju åt båda hållen...

jag tänker inte inbilla mig att snuten är små änglar. dom har själva gjort ett val någonstans att dom ska ta hand om busiga medborgare för att landet ska vara sterilt från brott. den mentaliteten har många (jag också) stora problem med. dock inte omöjligt att leva med...mördare och en mängd andra äckliga brott ska ju utredas.

men poliskåren i sverige har vuxit sig för stor. som ett fetto har den blivit sjuk av sin storlek. och dom mindre smarta hjärnorna lär ju inte få sitta i fina kontor. dom skickas ut i förorten. så självklart blir upplevelser med polisen olika.
och ja, dom går ju efter statistik vilket medföljer att det blir en ond cirkel. det blir svårt att känna sig fri från synd när ögonen ständigt vilar på en. "gör ditt misstag nu, jag tar dig på en gång"...lite sån signal från polisen/staten. det är inte ok.

men samtidigt som man attackerar polisen på olika bra eller dåliga sätt så får man inte glömma alla dom som har fått sina brott utredda och uppklarade av polisen. misshandelsoffer som fått sin ersättning osv...allt räknas in!

att angripa en polis så som i videon blir en väldigt symbolisk handling. en väldigt dålig sådan.
mycket för att passageraren säger "fuck you" en mening in i samtalet. vem gör det mot en person man aldrig träffat? nu ska väl videon så sanbbt som möjligt gå rakt på sak...men poängen blir sne ändå. som att polisen inte får stoppa en billist alls...dom har lagen på sin sida hur stora idioter det än gömmer sig i polisuniformen. och ska man göra en video där man vill visa ett maktmissbruk så kan man väl visa ett BRA exempel på det. skolan i göteborg som blev ett fängelse för demostranter till exempel.
men en polis som säger "det gick lite för fort va" kom igen!? det är en förolämpning mot som som faktisk råkar illa ut för snuten maktmissbruk. fattar nån det?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-06 14:31
shit vad alla hatar...kör på säger jag!

2013-04-06 16:28
Blweria

vi har INTE gjort en video där vi "vill visa ett maktmissbruk"

en video med förklaring kommer senare, förmodligen nästa vecka, inte bestämt när den ska släppas än

2013-04-06 16:48
vad motiverar attacken på poliserna och den lilla brännskadan som deras bil får....?

-Mark Twain

2013-04-06 17:57
Man mår ju illa över hur vissa här totalt förnekar andras historier om hur de blivit behandlade av polis.

Att folk kan tycka att videon i fråga är larvig visst men ifrågasätter verkligen folk att poliser dagligen stannar folk pga deras bakgrund, att poliser maktmissbrukar och misshandlar?

Vi är flera som sitter på berättelser där man oprovocerat blivit batongslagna, pepparsprayade osv. Som har gjort polisanmälningar mot poliser men som givetvis blivit nedlagda av ryggkliande kollegor med förnedrande motiveringar osv.
www.twitter.com/rossandeross

2013-04-06 18:01
För er som tvivlar på folks berättelser så rekommenderas P3-dokumentären om Baseballigan, http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83899?programid=2519

Samma saker pågår än idag...
www.twitter.com/rossandeross

2013-04-06 19:35

2013-04-06 20:24
Octagon

Om jag ser ett brott begås i dagsläget så ringer jag inte polis, oavsett vad det är för brott. För att jag inte litar på poliser. Och du Sofia känner mig så pass bra att veta att jag inte skulle bete mig så utan anledning.

Jag har inte påstått något om dig eller att du inte har några anledningar. Jag tror alla har sina anledningar. Det enda jag påstår är att jag inte tycker denna videon tillför något än mer hat. Vad är syftet med att sprida hat? Jag förstår inte det, men min hjärna fungerar väl annorlunda.

Frågan är. Om du och jag skulle träffa på en polis och sedan gå därifrån, hade vi då haft två helt olika uppfattningar om hur dom betedde sig och vad som hände, baserade på våra minnen från hur dom betett sig i det förflutna? Jag tror faktiskt det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-04-07 12:32
Klart du tror, eftersom det skulle stödja dina påståenden. Men ok, allt är i mitt huvud. Nöjd?
Redline!

2013-04-07 13:49
"iaf där jag kommer från så klär sig en väldigt stor del av dom som åker fast för t.ex. cannabisinnehav i hiphopstil/rastafärger osv.. "

Men av alla som har rastafägerger eller hiphopstil - är det majoriteten av dom som håller på olagligheter?
Polisen ska gå efter brott, inte efter subkulturer, världskulturer eller ras. Så ifall jag sätter på mig en newera keps och ett par vita sneaks så är det fullt befogat att stanna mig, visitera mig och ta mitt piss/blod? Hoppas inte fler resonerar som dig.

"vad ska dom annars gå på!?" shieet.

(gillar ej videon för övrigt även fast big up till Critical som ändå vet hur man hanterar konsten med rörliga bilder.)
 LGTM

2013-04-07 13:54
Dr.Octagon skrev:
Klart du tror, eftersom det skulle stödja dina påståenden. Men ok, allt är i mitt huvud. Nöjd?

Nej! Jag blir aldrig nöjd, because I'm a woman! :P

Allt är inte i ditt huvud. Poliser förväntar sig det värsta av ungdomar vilket gör att poliserna beter sig som dom gör, och ungdomar förväntar sig det värsta av poliser som gör att att ungdomarna beter sig som dom gör. När dom sedan beter sig som dom gör så bekräftar de varandras fördomar om varandra, vilket bara spinner vidare hela cirkeln. Som med allt annat. Tror jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-04-07 14:12
Först sa du:

Frågan är. Om du och jag skulle träffa på en polis och sedan gå därifrån, hade vi då haft två helt olika uppfattningar om hur dom betedde sig och vad som hände, baserade på våra minnen från hur dom betett sig i det förflutna? Jag tror faktiskt det.

Jag sa:

Nu säger du:

Allt är inte i ditt huvud. Poliser förväntar sig det värsta av ungdomar vilket gör att poliserna beter sig som dom gör, och ungdomar förväntar sig det värsta av poliser som gör att att ungdomarna beter sig som dom gör. När dom sedan beter sig som dom gör så bekräftar de varandras fördomar om varandra, vilket bara spinner vidare hela cirkeln. Som med allt annat. Tror jag.

Jag förstår inte riktigt varför du börjar blanda in andra ungdomar i vår diskussion, men jag får anta att de andra ungdomarna representerar mig i ditt scenario där du och jag träffar en polis.

Vilket fall, du påstår alltså att jag förväntar mig det värsta och beter mig efter det, vilket förvisso är sant. Men jag skrev klart och tydligt såhär innan du kom med det här påståendet att du och jag skulle tolka polisen vi träffar tillsammans olika:

Jag vill bara tillägga att jag aldrig varit otrevlig mot en polis, och har inga planer på att vara det. Det är idiotiskt att vara annat än trevlig och det är säkert därför jag alltid fått gå när de tillslut inte hittat nåt.

Med andra ord, antingen började du diskutera nåt helt annat mitt i vår diskussion, eller så skiter du i saker jag säger för att....jag vet inte, vinna en diskussion på internet?

Hursom, jag kommer inte prata nån mer med dig om det här eftersom du tror som du själv vill tro oavsett vad någon säger.
Redline!

2013-04-07 14:32
Så först skriver du:

och sen skriver du:

Vilket fall, du påstår alltså att jag förväntar mig det värsta och beter mig efter det, vilket förvisso är sant.

Hur går detta ihop?

Hursom, jag kommer inte prata nån mer med dig om det här eftersom du tror som du själv vill tro oavsett vad någon säger.

Du brukar säga att du inte vill prata med mig längre och att jag inte lyssnar på vad du säger när du vet att jag har en poäng, så fine. Jag har börjat vänja mig.

Jag påstår inte att alla ungdomars historier är påhitt. Långt ifrån. Vad jag påstår är att det finns ungdomar som också behöver ta ett personligt ansvar, istället för att skylla över allt på poliser. Jag tänker inte säga att du måste göra det. Om du tycker att du gör det, good for you!
Manager

2013-04-07 15:25
Hur går detta ihop?

Att jag förväntar mig det värsta betyder inte att jag sjunker till samma nivå. Jag är alltid extra snäll mot poliser, trots att de beter sig som arslen.
Redline!

2013-04-07 15:58
och jag är alltid extra snäll mot arslen, trots att dom beter sig som poliser!

;)

2013-04-07 17:39
Blweria

samma argument går ju åt båda hållen...

Absolut, och jag borde ha förtydligat att jag är totalt medveten om att det existerar BRA poliser OCKSÅ, så klart!

2013-04-07 17:40
SofiaBayo

Hade missat Max Peezays nya video, ska genast kolla in. Jag tycker självklart att det är viktigare att vilja förändra, och försöka hitta sätt att förändra, före att bara hata! Helt klart!

Manager

2013-04-07 18:53
Superretards + Critical = BOSS!!

Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw

2013-04-07 19:08
jaymush skrev:
"iaf där jag kommer från så klär sig en väldigt stor del av dom som åker fast för t.ex. cannabisinnehav i hiphopstil/rastafärger osv.. "

Men av alla som har rastafägerger eller hiphopstil - är det majoriteten av dom som håller på olagligheter?
Polisen ska gå efter brott, inte efter subkulturer, världskulturer eller ras. Så ifall jag sätter på mig en newera keps och ett par vita sneaks så är det fullt befogat att stanna mig, visitera mig och ta mitt piss/blod? Hoppas inte fler resonerar som dig.

"vad ska dom annars gå på!?" shieet.

(gillar ej videon för övrigt även fast big up till Critical som ändå vet hur man hanterar konsten med rörliga bilder.)

hade inte tänkt igenom det hela före jag svarade senast, ändrade åsikt efter att blweria frågade om jag är för reva också hehe..

kan på skoj ändå svara, men ja iaf i mitt område är lätt majoriteten med rastafärger och en viss sorts hiphop stil (inte clean hiphopstil, utan mera fula baggybyxor och massa bling ala topstreetwear) cannabisrökare.

2013-04-07 19:43
jaymush skrev:

Polisen ska gå efter brott, inte efter subkulturer, världskulturer eller ras.

en grej till, om polisen inte får gå efter klädstil osv. vad skulle det då ha för betydelse fastän majoriteten eller t.om. 99% av alla dessa höll på med olagligheter? eller får dom göra det enligt dig om majoriteten skulle hålla på med brott? du påstår ju nu att polisen beteende skulle vara rättfärdigat om majoriteten av en subkultur skulle hålla på med olagligheter? om polisen ska gå efter brott och inte subkulturer osv. så vad har majoriteten med saken att göra överhuvudtaget?? du säger ju emot dig själv här, hoppas inte fler resonerar som DIG!

2013-04-07 22:26
Du har rätt (harklar så att åsikten verkligen blir utryckt för att undvika att någon tar diskussionen till nånting helt annat än vad diskussionen handlar om):

1. Polisen borde utreda BROTT, visitera och tvinga folk till identifikation om personen är misstänkt på sakliga grunder för ett BROTT (oavsett kläder).

2. Polisen borde rikta resurser på helt andra grejer än folk som röker cannabis (nu pratar jag om myndigt folk inte underåriga). Normalisera nu.

LGTM
 LGTM

2013-04-08 12:26
asså att gå på utséende och klädsel för att motivera att med våld TA ditt urin eller med våld TA DITT BLOD UR DIN KROPP är inte ok.

DET är HELT upplagt för missbruk.

dom själva(polisen) är nöjda med att tex 7 av 10 har knark i blodet/urinet...det är bra jobbat. men då har vi 3 av tio som endast klätt på sig efter elelr före frullen och inte gjort ett skit. dom har blivit tvingade att pissa. eller vägrat och fått brottas mot ett antal poliser för SITT BLOD!

otroligt kränkande. det får fan inte finna en felmarginal när det kommer till dom kränkande ingreppen dom gör vid pissprov.

-Mark Twain

2013-04-08 16:38
Bryr mig inte så mkt om videon men alltid lika äckligt att se folks förakt för "wiggers", särskilt på ett hiphop-forum... Lite den där "ser man ut så där förtjänar man att behandlas som skit"...

Skulle sagt "kamma er" men ni har antagligen redan en redig bacon-frilla med tillhörande JC-swag.

2013-04-08 21:45
Tur man är 30+ och kan pusta ut sig ett "det var bättre förr". Ingen ny favorit just denna låten för mig, men underbart med nytt material från Critical. Var några år sen men de gamla tapen har snurrats flitigt.

Tackar för skapandet