I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] Arto Crane – Dead-Born With Friends (Unreleased Demo, 2004)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Admin

2013-03-31 22:56

[Guldgruvan] Arto Crane – Dead-Born With Friends (Unreleased Demo, 2004)



Cherno eller Arto Crane var med sin mörka unika röst en av medlemmarna i kollektivet Purple Orphans under början av 00-talet. Han hade också grupp med Blizzak, The Phantaseas, och släppte en del lösa mp3or och samarbetade med rappare som Hummin. På denna osläppta demo med på nio spår gästar också Sub-Geniouz och Deph-O. Trevlig lyssning!

Här nedan följer en kortare intervju:

Vad minns du av den här tiden då din skiva skulle släppas?
- Jag minns att jag ville göra färdigt ett demo, bara för att ha ett demo färdigt. Tyvärr så var jag väldigt självkritisk, och kanske lite av en perfektionist, så det var inget som blev egentligen färdigt. Det blev ett dödfött demo, en rough draft. Idag gillar jag det råa och ofullständiga i låtarna.

Vad gör du idag och rappar du någonting fortfarande?
- Jag är snart färdigutbildad ingenjör och nybliven egen företagare. Musiken har nog legat på hyllan sedan tio år tillbaka, men visst kan det hända att jag kommer på lite rader som antecknas nånstans. Annars har jag säkert en 100 verser och beats skräpandes på olika hårddiskar.

Vilken svensk hiphop-skiva skulle du helst se i Guldgruvan-arkivet?
- Några som jag uppskattade mycket ett tag var Endangered Species med bland annat Deph-O och Tychee. Vet du inte så behöver du veta.


http://blog.whoa.nu/2013/03/31/guldgruvan-arto-crane-dead-born-with-friends-unreleased-demo-2004/