I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] Populärmusik - Tack för kaffet EP & Hejn EP

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2011-05-09 00:06

[Guldgruvan] Populärmusik - Tack för kaffet EP & Hejn EP

Från Whoa-bloggen:

Populärmusik, från Piteå i Norrbotten, fick bra respons 2005 i samband med EPn Tack för kaffet, som såldes både från ryggsäcken och gratis för nedladdning på Internet. Titelspåret, tillika veckans mp3 på Whoa när det begav sig, gästades av en glödhet Afasi och bjöd på en stor kopp smakfull originalitet. Två år senare var rapparna Mikael Lindblom och Johan Engström tillbaka på nytt, i sällskap av Martin Carlsson på sång och gitarr, med Hejn EP. Den Kihlen (Oskar Linnros)-producerade singeln Inte bitter hyllades i bl.a. Kingsize Magazine och live rönte man framgångar med ett nykomponerat, fullstort liveband bakom sig.

Efter ett par års vila gjorde Populärmusik comeback igen under sommaren 2010, men med Mikael som ensam rappare. Med sig hade han nu även producenten Joakim Öhman aka Jakke, som visserligen alltid funnits med i bakgrunden men som numera står för all produktion och mixning, vilket så klart haft en positiv inverkan på soundet. Sedan dess har vi fått ta del av låtarna Gomorron Sverige, Aldrig varit där för att dansa och Minns det som igår, där den senare bl.a. utsågs till veckans färsking i P4 Norrbotten.

I väntan på det kommande albumet Gomorron Sverige, bjuder nu Populärmusik – i samarbete med Whoa – på gruppens första två EPs för gratis nedladdning. Håll till godo!

GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR FÖR ATT LADDA HEM "TACK FÖR KAFFET EP" & "HEJN EP"

1. Vad känner du när du tänker tillbaka på Tack för kaffet EP och Hejn EP?

- Jag är väldigt stolt över släppen. Med tanke på att Tack för kaffet nästan var de första jag, personligen, spelade in så är jag riktigt nöjd. Tycker att båda EPs har bra kvalité. Dock är det lite spretigt med tanke på att det är olika producenter hit och dit, istället för en helhet.

2. Hur är dagens Populärmusik jämfört med när ni var två i gruppen?

- Populärmusik nu är mer personligt och konkret. Eftersom jag är själv som rappare är det självklart att det blir mer personligt. Jag får ta mer ansvar i låtskrivandet istället för att göra som tidigare, skriva en 16bars-vers och vänta på att Johan skulle skriva sin och sen var det i princip klart. Vi kompletterade varandra grymt bra, men jag kan tycka att det inte blev lika mycket ”djup” som det är nu i låtarna/texterna. Nu är det även mer en helhet i och med att det är EN producent. Kan styra mer hur allting kommer att låta, och hur man VILL att allting ska låta.

3. Vilken release skulle du vilja se i Whoa-sektionen Guldgruvan och varför?

- Nu kanske det låter som att jag reppar Norrland, men jag var väldigt sugen på Färdighaft med Zacke. Var väldigt synd att den uteblev i sektionen. Den har jag på vinyl någonstans hemma hos morsan, så det hade varit fin nostalgi att få lyssna på de grejerna igen. Men nu när han redan varit så måste jag säga Johan i Movits! gamla grejer som Planeten Jorden. Frihetssånger i retro Adidas. Johannes Paulus är väl ännu tidigare? Ja, men lite gamla grejer med honom hade varit kul att höra. Hört mycket om det, men aldrig fått ta del utav det själv.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!