[Video] Middlesex - Blixten
Hiphoparmén Middlesex startades av tre rappare från Lerum: Mollgan, Ballistic och Ebbot. De hade en vision om att göra hiphop fri från bling bling och gangsterplattityder och som vågade vara ärlig, naken och självransakande. Ett stort fokus skulle också ligga på att göra musik som funka lika bra live som i stereon. Låten Blixten låten handlar om att våga gå sin egen väg och kämpa för sin dröm i en värld där du förväntas vara som alla andra. Det är också en ”hyllning” till alla journalister som vägrat skriva om bandet, bokare som avbokat spelningar, hiphopare som vägrat se dem som en hiphopakt och framför allt till dig, som tvivlar på bandets kompetens. Låten är inspelad i den berömda Nacksving studion och videon är regiserad av Kristoffer Jansson. Se videon här:
Producent
2011-03-13 23:11
Redaktionschef
2011-03-14 01:08
Duktiga rappare, framförallt sista snubben. Lite svårt för refrängen (känns mer skolat än känsla) men skön låt i övrigt och videon var kul.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Bra skit. +1 för den tjejen
Helt okey låt faktiskt, håller lite med oracle of refr. Sen hade det vart fetare med ett par feta "riktiga" hiphoptrummor på det för mer tryck. Liveband funkar ju bättre just live.' Sen lite minus för att jag bara tänker Long distancer runner när jag ser videon. Speciellt med den första killen som ser ut som någon svenne-version av promoe haha. Nä men helt ok låt. Big up!
Producent
2011-03-14 14:04
Temat känns lite väl uttjatat och det kändes som man hört det förrut på nåt sätt. Bortsett från det var det bra framfört och videon va rätt underhållande. Vidare är jag typ kär i er sångerska.
Mud on your sofa - FRRRRRUCK your couch!
Vidare är jag typ kär i er sångerska. Typ min första reaktion när jag såg bilden hahah! Hubba hubba! O_O
Nej men jag tyckte allt var bra med låten, förutom refrängen. Med det sagt så menar jag inte att hon var dålig, uppenbarligen kan hon sjunga, men det känns... det känns bara inte :S
At the gates of Eternity...
Det har varit mycket prat (och kärleksförklaringar haha) om vår sångerska och eftersom hon inte ens nämns i den här (flummigt avklippta) presstexten så tänker jag berätta att hon heter Cecillia Dumbuya och är grym! Fyra andra bandmedlemmar som inte heller nämns i den här texten är Willy Wong på piano och saxofon, Erik Oskarsson på bas, Andes Lilja på trummor och Gustaf "Apan" Moberg på gitarr. Jag måste faktiskt säga att jag diggar kritiken som kommit fram i den här tråden, gött att höra folk säga sin åsikt på ett konstruktivt sätt. Jag kan svara på en del, men känner att det mest blir en fråga om smak. Bwoi jag är också ett fan av hiphop-trummor med mycket tyngd, men Middlesex är ett fullskalligt band med musiker. Vi kände att det var viktigare att skapa ett levande, svängit sound som är lekfullt och påminner om hur bra vi är live, än att det ska låta så proffsigt och polerat som möjligt. Där av "riktiga" trummor. Kid_Colt förstår hur du tänker med temat. Det är ett tema som sagts tidigare av många, många band (och lär sägas om och om igen också) men jag tycker vi tar upp det på ett nyskapande och annorlunda sätt. Det är också en väldigt ovanligt tema för oss som band, då den mesta musik vi skrivit är mer politiskt färgad. Det här är så nära vi nånsin kommer en skrytlåt, kan jag tänka mig. Haha! Angående att refrängen inte känns så håller jag helt enkelt inte med. Alls. Haha. När Cissi spelade in refrängen i studion hade vi ett litet hallelujah moment, hon la den allra sist när alla rapp och all musik redan var klar och liksom... andades liv i hela låten. // Mollgan från Middlesex
Mollgan, Middlesex. "Jag är hög och het så kalla mig ers höghet" www.middlesex.nu
jag diggar den, och hon cissi, hon var då riktigt vacker! Vad sägs om en MP3a?
Jo jag förstår tanken, är bekant med middlesex sen tidigare. Som du säger är det väl en fråga om smak, men jag tror fortfarande det hade låtit bättre :D Men som sagt, big up! Keep em komming
Störtskön video, underbar låt, och absolut inget fel på refrängen imo :) gillar eran "hyllning" också, precis rätt attityd. Härifrån går det bara uppåt för er del ;)
bra låt, bra video, tom refräng dock. saknade lite power! kanske en stämma också?
- http://www.facebook.com/DaavdOfficial -
tung låt, bra sväng
http://fredpajorden.com
Schysst kvalité, men känns hyffsat krystat. Vet inte, låten sticker inte ut. Känns som en vanlig låt som släpps varje dag i forumen.
Wurrup?
jävligt skön låt. riktigt tight flow på sista killen! o tjejen sjöng bra o jag skulle inte banga
du är lika värd som bubblorna i min spottloska
Förbannad skön låt måste jag säga! Hon Cecillia, jävlar vilken röst hon har!
Tack så mycket gott folk! Kul som fan att höra. p-i Vi håller på att få upp den på Spotify och Itunes, men också så klart Piratebay för alla som tankar (höhöhö) jag kan hojta så fort den ligger uppe!Static haha tack så mycket, jag hoppas det. Jag vet ju att vi har kompetensen att komma riktigt långt, och live har vi levererat varenda gång så det som behövs är att få uppmärksamhet i dom mer "etablerade" medierna. Men det är inte alltid så lätt haha. Jag tänkte lägga upp texten strax om nån vill ha den, och om folk vill kolla in mer av våra grejer så finns vi på www.middlesex.nu //Mollgan från Middlesex
Mollgan, Middlesex. "Jag är hög och het så kalla mig ers höghet" www.middlesex.nu
Producent
2011-03-19 14:49
Tjejen är i alla fall jävligt snygg och sjunger väldigt bra. Riktigt schysst hylla.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness P30 (!) "Riktigt schysst hylla." Comman man..
Lyrics: När du står framför din spegelbild och försöker peppa upp dig själv, och intala dig själv att idag är dagen som det smäller. Vad säger du då? Jag säger så här... Den här går ut till alla som tvekat/ Alla som nekat, alla som satt sina käppar i hjulet/ Skaka på huvet, skaka det tre varv/ Du kan skaka det som exorcistens, jag nickar å ler/ Du är en vädersrapport jag är en blixt som slår ner/ Från klar himmel, du säger vansinne/ Jag säger jag kan göra det igen om jag vill och jag v-v-vill det/ - Så jag gör det igen och igen/ Säg aldrig åt mig vad jag inte kan bli/ Har aldrig ens sett det som ett allternativ/ Jag tänker inte lyssa på den delen av hjärnan/ Den delen är redan raderad/ Era felaktiga försök att få mig att gråta får mig att leva (le - va) Och ifall dom klagar Och ifall dom hatar Och ifall dom säger ta allting tillbaka Ja då kan du svara Att blixten kan slå ner två gånger, på exakt samma ställe Att blixten kan slå ner två gånger, på exakt samma ställe För den kan slå ner... Med dunder och brak, helt underbart/ På en sekund vänds det runt, runt i full fart/ Och det känns lika bra, oavsett hur stort/ eller smått, vad du fått, vad du sett och gjort/ När med en kär du slutar va osams/ Eller får en befogad befodran/ När du hinner få nåt klart - kanske vinner på en lott/ Eller får ett genombrott när du brinner för nåt/ Det finns alltid dom som kallas tvivlare/ Bittra, bitska och förtvivlade/ För du är på väg, på väg uppåt/ Mot höjder som dom aldrig har uppnåt/ Så våga tro och våga ta dig fram/ Och låt varken hat eller slag nånsin få dig på fall/ Utan res dig upp! Och samla kraft/ Så varje dag blir en dag i din vardagskamp/ Reff Jag kan om jag vill, ah jag kan-kan-kan/ Ha talang och ha skills, jävlar anamma/ Men ändå rabblar alla samma ramsa om att rappa inte matchar mallar för vad man ska satsa sitt jävlar anamma på.../ - Och det går alltid i samma spår/ Om du är musiker vad ska du tjäna slantar på/ För din drömmar om att kunna gunga hundra ungar med din tunga på klubbar det funkar väll som ung men/ Sen måste du skaffa ett riktigt jobb/ För det man gör det är väll ingen konst/ Du kommer aldrig kunna krossa min dröm/ Jag kommer kämpa för den tills den blir sann -- jag vill, jag kan/ Bridge: Jag kan om jag vill Om jag vet vad jag vill, tjänar ingenting till att du tjatar Kan om jag vill Och jag vet vad jag vill och jag vill att du låtar mig vara Va vad jag vill För jag vet vem jag är, ingen annan än jag som bestämmer och jag har bestämt mig, för att alltid va min, min dröm ska slå in. Jag kan om jag... Jag kan om jag vill Jag kan om jag vill Reff
Grym video, och skön låt. Det gjorde ni bra! Awesome
www.myspace.com/Sagoztyle
tungt skit ;) låter riktigt soft.
Tack så mycket gott folk :)