I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio] Organismen & DJ Large - Marionetten EP

Svensk Hiphop - Audio & Video

2010-12-14 12:52

[Audio] Organismen & DJ Large - Marionetten EP

Organismen & DJ Large - Marionetten EP

Äntligen är den här, och den är superfet. Bara att tanka.

http://www.streetfashion.se/ccount/click.php?id=4

Från http://organismen.blogspot.com/:

1. Marionetten
(J.Hellqvist/M.Hedbom)
Producerad, arrangerad & mixad av DJ Large för No Monkey Business Entertainment. Inspelad på Motell No Monkey Business.

2. Soppa På Spik
(J.Hellqvist/M.Hedbom)
Producerad, arrangerad & mixad av DJ Large för No Monkey Business Entertainment. Bas spelad av Avastyle. Inspelad på Motell No Monkey Business.

3. Ågren
(J.Hellqvist/M.Hedbom)
Producerad, arrangerad & mixas av DJ Large för No Monkey Business Entertainment. Inspelad på KONTORET.

4. I Väntan På Moderskeppet
(J.Hellqvist/M.Hedbom)
Producerad, arrangerad & mixad av DJ Large för No Monkey Business Entertainment. Inspelad på Motell No Monkey Business.

5. Innan Bläcket Tar Slut
(J.Hellqvist/M.Hedbom/A.Werling)
Producerad, arrangerad & mixad av DJ Large & Avastyle (LAVA). Inspelad på Motell No Monkey Business.

Mastrat av Erik Lidén (Erik L)

Artwork av Axel Hugmark (www.axelhugmark.se)

(Marionetten landar på iTunes och Spotify i mellandagarna)

Ett superstort tack till Streetfashion.se för serverplats!

Skivsamlare

2010-12-14 12:53
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-12-14 13:28
Givetvis skulle jag länkat så, hoppas någon moderator kan fixa detta, tack!

2010-12-14 13:39
(Marionetten landar på iTunes och Spotify i mellandagarna)

Skitfett, har väntat på "innan bläcket tar slut" skitlänge och den levde upp till förväntingarna! 5/5
Jag har beats yao! www.soundcloud.com/svenskhiphop

2010-12-14 15:08
Älskart. Soppa på spik fastnade jag för direkt.

2010-12-14 18:30
Ågren..
//Crooked//

2010-12-14 18:58
Kanske helt fel plats att gråta ut på, men jag kan inte längre hålla tyst!

Jag har följt Organism 12, sedan den dagen jag fick nys på Svensk hiphop.
Visserligen lite för ung för att ha varit med från starten, men nog har jag hört alla låtar tusen gånger om. Finns nog inte en enda låt jag har missat. Johan Hellqvist är för visso ett av mina många själ till att jag själv började med att skriva. Om det var någon som gav mig mitt ego och självförtroende, så var det just den mannen. Jag har en enorm respekt för det han gör och alla hans verk.

Dock har jag blivit besviken gång på gång de senaste släppen. "Den vita kaninen" höll måttet men inte mer, alla släpp därefter, jag ursäktar mig, har varit i min åsikt näst intill värdelöst. Det råder stora frågor i mitt huvud, jag kanske låter som ett galet fan, men han har en gång varit min största inspirationskälla. Det jag undrar är om han har sänkt sin standard medvetet? Hur kan ett sådant geni helt plötsligt bli så platt, så kall, ingen finurlighet eller kreativitet? Nog kan en stjärna dö ut, men kan man verkligen tappa sin talang?

Inte sitter jag här och påstår att han borde ha fortsatt med mbmastuket eller garottaprylarna.. Visst växer man upp, man blir äldre och står inför ständig utveckling.
Dock tycker jag att "Organismen" har dragit på sig en kostym som inte klär honom.
Jag respekterar som sagt musiken, men jag skulle ljuga om jag sa att hans nya grej var bra. Visst, det är hans, väg, val och musik. Inte skall man lyssna på vad folk tycker.

Men ex-mästaren i ordvrängning och punchlines, borde kanske lägga ner pennan och pappret. För i mina öron börjar en medioker artist växa fram och sätta en dålig etikett på det som en gång varit motströms, banbrytande och vackert.

En ikon som håller på att bli en i mängden. Trist att se!

Ja, ja.. skitsamma!

Fridens liljor!

För det skall kännas som en grundlig lobotomi
Jag tycker det skulle kännas pundigt att va' kort och koncis

//Crooked//

2010-12-14 21:50
crooked p 22

Eller så tillåter han sig själv att utvecklas som artist och inte står och trampar i samma gammla vatten... Kolla in högt i tak med öris för att få en annan bild av org 12 än den han vissar på denna epn t.ex

2010-12-14 22:12
Crooked

word mannen, så sjukt jävla sant. tråkigt men sant.
B-Laget - Din Mammas Favoriter

blaget.blogspot.com / mekkeriet.blogspot.com

2010-12-14 22:14
Så grymt jävla fet. Ågren, lyrikens mästare.
Eskimåer fryser inte.

2010-12-14 23:01
jag ger den godkänt för den hade 1-2 låtar jag tyckte var riktigt feta men hade heller inga förhoppningar på ep'n.. tycker majoriteten av det han släppt varit skit sen versioner vol.2... han är fortfarande en sjukt begåvad rappare men musiken har blivit helt ointressant.. har fortfarande stor respekt för han dock, ett tag till iaf haha
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2010-12-14 23:09
Menige-E P23

Hur är din läsförmåga?

Inte sitter jag här och påstår att han borde ha fortsatt med mbmastuket eller garottaprylarna.. Visst växer man upp, man blir äldre och står inför ständig utveckling.
Dock tycker jag att "Organismen" har dragit på sig en kostym som inte klär honom.
//Crooked//

2010-12-14 23:18
Menige-E P23

Dessutom "högt i tak".. var verkligen ett kom och hjälp mig, jag har tappat min stolthet. Organism 12 lägger en fet rad på hela epn, och queff gör en bra vers..
Öris Ranelidrad var något kul.. Och sen då? Nada i min åsikt.
//Crooked//
Hangaround

2010-12-14 23:32
Crooked:

Jag kan till viss del hålla med om det du skriver.
Tror dock att det finns en annan faktor man bör tänka på.

När du hörde hans gamla låtar var allt nytt och spännande. Organismen m.fl. antastade hiphop på ett sätt som ingen hört förr. Allt var nytt och roligt då och detta bidrog nog till att man grovdiggade det mer då. Jag tror att det är svårt att leverera banbrytande saker om och om igen.

Själv dödsgillar jag i princip det mesta han släppt (det finns vissa undantag men säg en artist som du gillar exakt allt ifrån) och jag tycker absolut inte att denna platta är en besvikelse som "högt i tak" var.
Det är inte särskillt nytt, det är inte särskillt spännande: men de är ett sjukt skönt tugg, flow och ordlek om du bara lägger dig ner å lyssnar på skiten.

Kass på att formulera mig men ja hoppas att du fattar va ja menar.

Organismen levererar som bara en organism kan och om denna skiva hade släppts för några år sedan tror jag att du hade anammat den som en toppskiva.

BIG UP

2010-12-14 23:47
LP

Förstår hur du tänker..
Fast det är just "flow" och "wordplay" jag saknar..

Jag menar, Organismens rim är ju inget hänga i granen nu för tiden.
Eller är det bara jag som har blivit en riktig bittergök och inte accepterar något annat än avancerade assonansrim.

Inte en aning..

Men "Cage" är en artist som jag tycker gjort feta grejer rakt av hela vägen.
Dock framstår jag som en hypokrat nu, med tanke på att "Depart from me" är sjukt kommersiell.
//Crooked//

2010-12-14 23:53
Irriterande beats. Det ena är hur bra som helst och det andra svinsämst.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-12-15 16:17
ey har ni ens någon aning om va de e han säger?
organismen är global de e bara ni som inte hajar
en av många andra som hjälper er, keepsar de
koka upp en kopp och granska varje rad

inget tjafs ja lämnar whoa hare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-15 16:48
bästa!

2010-12-15 17:18
Riktigt nice EP. Jag gillar framför allt de två sista spåren. Speciellt I väntan på moderskeppet(snygg Bat for Lashes-sampling). Dj Large håller en löjligt hög nivå nu för tiden och Organismen lägger det bättre än på jävligt länge här.

2010-12-15 18:25
inte intressant längre.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-12-15 19:35
Jag tycker EPn låter FANTASTISK.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2010-12-15 22:15
Lätt detta kvartals bästa släpp, om inte halvårets bästa släpp.

2010-12-16 01:47
fint att barnen gillar det i alla fall
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-12-16 03:11
SÅ JÄVLA WORD på crooked. Har svårt att förstå att organismen själv gillar musiken han gjort senaste tiden..

Bakom kulisserna var skitbra. PPDSMP kanske ännu bättre. Om gud vill.. var skit enligt mig, inte en enda låt som stack ut och ens var lite bra, förutom den vita kaninen. Eller jo, tomma ord var väl helt okej.. Denna EP var också en besvikelse, på samma sätt som senaste skivan. Sömngångaren är den ENDA riktigt bra låten organismen gjort de senaste 4-5 åren imo. Och mitt folk såklart, men allt academics rör blir ju till guld.

Och vafan Large, gillar du ens själv dom här halvflummiga dirtysouth beatsen? Samma sak här, sömngångaren är det ENDA riktigt bra beatet killen gjort de senaste åren, iallafall tillsammans med organismen.

Vill verkligen inte bli besviken när organismen kommer med nytt, men går ju inte att undvika bli det nuförtiden :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-16 03:14
Jag är ett sjukt stort fan av Johans musik och hans vinylsläpp pryder min vägg, en samling jag är mycket stolt över :) Det går inte att blunda för hur grymt genomarbetad Marionetten är, samma sak gäller Om Gud Vill...men jag känner mig ändå besviken på nåt sätt. I mina öron låter det som om han inte är hungrig längre, därför känner jag mig fett kluven, för jag tycker hans texter är bättre än någonsin.
Eller tänk om jag börjar bli gubbe och tycka att allt var bätte förr :/

Aja, oavsett vad så är han ett geni den där mannen. Kul att han och Öris jobbar flitigt tillsammans, Öris tycker jag är bättre nu än någonsin! Riktigt kul

2010-12-16 03:23
Har också en känsla av att det bara är folket som endast gillar lil wayne, gucci mane, rick ross och all annan liknande skit som gillar detta, alltså såna som egentligen inte vet ett skit. Har svårt att tro att det finns en enda riktigt insatt head som gillar BRA hiphop som tycker att organismens senaste grejer har varit feta.. och jo smaken är som baken men vafan kom igen..

sorgligt men sant :(
Redaktionen

2010-12-16 12:12
bunch:

Ingen kan fastställa det absoluta i dessa diskussioner. Jag vet knappt vad för musik de artister du nämnde står för, men tycker trots det att Marionetten är riktigt bra. Det är en genomtänkt EP med texter som lyckas lämna avtryck i tankarna både under och efter lyssning, ackompanjerat av musik som lätt bidrar till gåshud.

Däremot gillade jag inte Högt i tak-tapet, men det är inget vi diskuterar här.

2010-12-18 13:15

2010-12-18 16:37
jag tycker denna EP:n va riktigt skön. Enda jag klagar på är knastret på Ågren låten som var jobbigt. Gillar extremt mycket att Johan skriver om mer personliga och "mogna" grejer än på de äldre släppen.. han visar sårbarhet mer nuförtiden vilket jag tycker är skitfett..

Moderskeppet är en klar favorit, men det finns inte en dålig låt på EP:n tycker jag.
Larran vet vad han håller på med beatmässigt också. Riktigt soft!
twitter.com/maqsmusik
www.maxmusic.se
Spotify: Maqs

2010-12-18 18:12
"soppa på spik" är riktigt bra faktiskt, men FAN vad han ska dra ut på varje konsonant..."Jag kokar soppa på spiKKKKKKKKKKKKKKKKKKK-HHHHHHHHHH"
"Den skitigaste jäveln i stan"

MYSPACE

2010-12-19 23:14
men FAN vad han ska dra ut på varje konsonant..."Jag kokar soppa på spiKKKKKKKKKKKKKKKKKKK-HHHHHHHHHH"

haha word.

Hade inte så höga förväntningar så jag tycker det är helt ok ändå

2010-12-22 19:42
Ni kan jämföra Large & Organismens Ågren med våran som släpptes på 7tum 2008 här: http://www.myspace.com/drickcity

2010-12-24 14:29
Går inte att jämföra på samma dag.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Rappare

2010-12-25 17:12
tack sven-sven, nu låter ågren och larrans version ännu bättre

2010-12-26 00:48
från skitdålig till dålig
http://soundcloud.com/jasthesupacat
Rappare

2011-03-11 23:45
Hittade en line som högg till, resten var lite halvdant i mina öron.

Mina mästerverk tar oftast nåt år att förstå/ kreativitet gör ont och skapandet plågar mig så/ men blixten den slog ner på platsen jag råkade stå, ovanifrån/ och vem är jag att kasta gåvan jag råkade få/
ouff
Utan snus i sju dagar försmäktar vi på denna ö! - Pippi

2011-03-12 20:01
måste säga att jag håller med crooked till en viss del, har också tyckt att han "tappat det", alltså "det" som var organism 12. har också tröttnat på alla tråkiga låtar där han inte låter som han brukar, det tråkiga flowet och låga tempot. nu mer kallar han sig organismen...alltså en annan version, en utveckling, kalla det vad som helst...

kanske en annan artist?...

om man bortser från det han gjorde då och endast lyssnar på det han gör nu så är detta faktiskt skitfett. från garotta di anjovis till denna ep tycker jag han haft riktigt djupa svackor bortsett från vissa undantag. albumet höll fan inte hela vägen för att vara ärlig men nu känns det äntligen som han hittat det sound han söker. textmässigt bryter han äntligen ny mark och metaforerna är svintunga...blunda, ta en bärs och lyssna, känn orden. detta är en utveckling som snart nått fram hela vägen, larges beats och johans rap är äntligen förenade igen.

http://www.myspace.com/noodlestyle

2011-03-13 11:29
Jag har tidigare skrivit i tråden att jag blev grymt besviken på Marionetten, ett uttalande jag absolut inte står för längre! Jag var för snabb att döma och ärligt talat så har jag lärt mig uppskatta Organismens 'nya flow'. Titelspåret och Soppa På Spik tycker jag är de tyngsta, spelas varje dag på jobbet :)

2011-03-13 12:51
Jag förstår inte hur nya texterna kan vara sämre än gamla? Vilka är ni som tycker det? Förstå att han inte kan röka hasch och knulla dvärgar hela livet. Han skriver fortfarande (eller snarare "nuförtiden", han har blivit bättre) som en gud. Den vita kaninen är en av topparna i hans karriär enligt mig, oerhört bra spår.

MEN! Jag förstår er som inte gillar nya sidan av Ågren (stilen, inte textkvaliten. Han skriver som sagt ruskigt bra). Helt klart. Jag har önskat att han en vacker dag ska krama Seron, Leo och Pst för att göra "the real deal". Men jag inser att det inte kommer hända, vore asfett med nytt MBMA, men det är nog kört.

Det jag inte ens kan förstå är hur någon kan säga att Large inte proddar bra. Large är så otroligt jävla obehagligt bra, det finns inga saker i något han producerar som man tänker "Vad tänkte han där?" eller "Det där kan jag göra bättre/det där kunde ha gjorts bättre" om. Large är för stor för Sverige tror jag.

bunch

Vad lyssnar du på som är så jävla äkta och ett riktigt HEAD YO? Ingen som vet någonting om hiphop hade sagt något sånt där om det här.