I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio] Kartellen - Bort Med Alliansen (INFÖR VALET)

Svensk Hiphop - Audio & Video

2010-08-23 22:55

[Audio] Kartellen - Bort Med Alliansen (INFÖR VALET)

Inför valet, producerad av Mack Beats!

Du hitar låten här- http://swedishiphop.blogg.se/2010/august/kartellen-bort-med-alliansen-infor-valet.html

www.randomsidewalk.com
http://twitter.com/basaricrs

2010-08-23 23:56
"du hitar låten här". Förlåt, var bara tvungen :D Ska checka in låten!
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2010-08-24 18:40
det här är ingen låt som ska bli stor utan det är ord som BEHÖVS bli stora.. folk behöver höra det här. orten fruktar fyra år till.

"jag står iaf vart mina pengar kommer ifrån"

"alliansen tar sig ännu smutsigare fram"

låt inte dem rikare bli rikare och dem fattiga bli fattigare. Bort med segrationen, ta arslet till val loklarna och bort med alliansen!

true words kartellen

Peace from
/LGTM

LGTM

2010-08-24 18:41
rika*
 LGTM

2010-08-24 20:12
Har väl egentligen aldrig tilltalats av någonting som kartellen droppat. Men detta. Det är underbart. "För mammorna som går på soss och han som slaggar i din port". Rysningar och ståpäls.

btw. Det snackas i början om hur många som lever under fattigdomsgränsen. Alliansens lösning är ännu äckligare: http://www.dn.se/debatt/regeringen-forsoker-dolja-okande-inkomstklyftor-1.1142420

Vad som inte syns finns inte, right?

RÖSTA RÖTT

Manager

2010-08-24 20:23
Vill inte spela dum nu, utan vill höra era svar bara.

Har dem fattiga verkligen blivit fattigare?
Vad är dåligt med inkomstklyftor så länge inte den nedre botten lever i misär?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2010-08-24 20:51
Yun_DI P20 bo i orten några år så får du se själv med egna ögon.
 LGTM
Manager

2010-08-24 21:45
well. jag bor i ett område som klassas som ett typiskt förortsområde.. men jag tänkte mer långsiktigt. Har de fattiga det sämre idag än de som klassades som fattiga för 10-20-30 år sedan?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2010-08-24 22:19
Aa för Märsta e ju värsta ghettot hehe:P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-24 23:56
Bra budskap!

Bara jag som la märke till att en av snubbarna har Burberry halsduk på sig? Annars så..!
"Jag hatar citat"

2010-08-25 00:44
Det här är den enda låten Kartellen gjort som tilltalat mig, även om jag redan innan visste vad jag skulle lägga min röst på. Refrängen är ju för övrigt riktigt fet. Blev överraskad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-25 02:55
"Rösta för han som säljer gram..."
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2010-08-25 11:26
Aa för Märsta e ju värsta ghettot hehe:P

Det var inte det han sa, han sa att det klassas som ett typiskt förortsområde..

stor skillnad
B

2010-08-25 12:01
trotts att jag inte kan hålla med i budskapet i låtens så blir jag glad över engagemanget.

Bra jobbat! Gå och rösta allihopa!
JKIBMM

2010-08-25 12:27
Kan inte "han som säljer gram" börja betala lite skatt och bidra till samhället istället?

Jag är höger (Fp) och jag har också växt upp i ett socområde med en ensamstående morsa. Här sitter jag med över 50 papp hos fogden men it's cool. Vi bor fortfarande i Sverige. Life is hard now men alla har en chans att komma någonstans. Vi får till och med betalt för att plugga, varför inte ta vara på det? Det är typ bara jag och en polare till som har tagit studenten av typ 50 pers. Jag säger inte att det är något fel med att beckna though haha.. Jag tycker bara inte att man kan skylla allt på samhället.

2010-08-25 12:30
Fast moderaterna eller höger regeringen verka rju inte göra det så lätt för odm som har det dåligt, ensamstående mammor osv. visst vi som klarar oss väl kan ju skita i allt detta men tänk om man nån gång hamnar i en sådan situation då man är fattig o inte får den hjälpen man behöver. Då tycker man nog annorlunda...

2010-08-25 14:10
Yun_DI P20

Bra att du tänker lite större, men i så fall läs på svensk historia. Sverige var en av de rikaste länderna och ansågs vara landet som hade bäst välfärd under 70 talet, ekonomin, de sociala pelarna, arbetsmarknaden och samhällsklyftorna har alla försämrats med åren. Men sanningen är att man behöver itne vara politisk medveten för att se klart på vissa saker. En person som stödjer kapitalism stödjer fattigdom. En person som säger sig vara emot men endå rösta på moderaterna, är antingen, ignorant nog att inte veta bättre eller är en medveten kapitalist. Du kanske frågar dig varför stödjer man fattigdom? jo för i alla kapitalistiska länder så ser du oerhörda samhällsklyftor. Man håller de fattiga, fattiga genom politik. Man gör det via studier (för att komma in i bra universitet, behöver du en massa stålar, något inte majoirteten har, man ger de ingen häsloförsäkring, ännu en sak som majoriteten inte har (och de som har täcker inte mång allvarliga och vanliga sjukdomar), man skattar mindre vilket gör att staten har mindre inflytande i landets infrastruktur och infrastrukturen byggs mer av ledande företag inom landet. Nu har jag förklarat detta kort på en nationell nivå om hur det funkar i USA. Jag vill inte ens gå in på den externa effekten kapitalism har.

Röstar du moderaterna röstar du för fattigdom helt enkelt.

Vill du ha ett mini amerika min vän? Vill du att om ngn födds fattig kommer den alltid att förbli fattig eftersom det finns inget som heter "likavärde" i samhället?

"Hiphop är som lösviktgodis, man plockar sina favoriter " <br>
Skivsamlare

2010-08-25 14:12
Bra låt,Bra budskap! Rött FTW
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.

2010-08-25 14:43
bra låt, men jag tror budskapet skulle nå fram mer om dom tonade ner lite på gangster snacket i just denna låt!
annars blir den inte tagen på alvar av andra människor"!

2010-08-25 15:15
Gudde P22
gangster snacket är bra. en biprodukt på kaptialism och segration är kriminalitet. En arbetsmarknad där det aldrig är personalbrist
 LGTM

2010-08-25 15:22
Detta tilltalade mig sjukt mycket iallafall. Galet bra budskap. Här bevisar kartellen vad de verkligen är.
www.Wizdom.se - www.myspace.com/wizdomrap

2010-08-25 16:23
Jaymush
jag har inget emot gangster stilen , det jag menar är att man kan dra ner en bit på det med tanke på temat, och verkligen förmedla budskapet så att fler förstår!

2010-08-25 16:27
Det tyvärr många blundar för att är att till och med dom fattiga i Sverige lever "lyxliv" om man jämför med dom som är fattiga i t.ex Latinamerika. En fattig svensk har alltid en chans, han kan ta sig samman och börja plugga sen ta ett studielån och bli advokat, men en fattig i Latinamerika har aldrig den chansen. Är du född på gatan så är du nästan för alltid fast på gatan, så om dina föräldrar fuckar det för sig i Sverige så kan du lyckas men det kan du inte på alla ställen i Världen. Jag bor själv i Chile, jag äger ett företag som jobbar med solenergi och har varit med på mycket välgörenhet projekt och själv sett "fattiga" människor som fan aldrig har sett en tv eller aldrig duschat i varmt vatten, är 15 år och kan inte ens läsa. Där kan man prata om misär, jag menar varenda jävel i Sverige kan gå in på soc och få sig en lägenhet och duscha varmt om kvällarna till skillnad från många andra. Så att klaga på ett system som Sverige tycker jag är fel, men jag förstår absolut tankesättet. Jag har alltid diggat Kartellen och kommer förmodligen alltid att göra det, Sebbe får folk att tänka på saker och det gillar jag.

Snälla, hoppas ingen dumjävel ber mig flytta till ghettot några år för att testa hur det är. Jag kommer från en lite jävla skithåla, jag hoppade av skolan gick ett år på IV och sen 6 månader på gymnasium och hoppa av igen. 3 år senare så äger jag ett företag så stort så jag hade aldrig vågat drömma om det. Så jag vet allt hur det är att gå från ingenting till allt och behöva kämpa för det.

2010-08-25 16:49
Det tyvärr många blundar för att är att till och med dom fattiga i Sverige lever "lyxliv" om man jämför med dom som är fattiga i t.ex Latinamerika. En fattig svensk har alltid en chans. . .(osv)

Och detta är en anledning för Sverige att försämra dem sociala skyddsnäten, försvåra för studier och allmänt sträva efter samma uberkapitalism som ofta råder i dessa missärområden?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-08-25 16:51
Jag tror nog deras mål är att folk ska vakna upp och förstå att man ska ta vara på en gratis chans man faktiskt har:)

2010-08-25 16:55
Vilkas mål?
prinsen i hundkostym.

2010-08-25 17:34
det var soft, och fett beat! bort med alliansen. och sen resten av politrickerna.
Orale!

2010-08-25 18:05
new world order

riktigt fett av kartellen

2010-08-25 19:14
Kartellen har länge langat politiska åsikter och budskap. Skulle vara intressant om dom skissade på ett partiprogram, och blev nya Pirat-partiet. Kanske blir svårt med dom polisiära frågorna. :)

Själv är jag väldigt dubbel i mina politiska tankegångar. Vet vart jag kommer ifrån och var jag står, men ibland vill jag bara skita i alla andra och tänka enbart på mig själv. Varför ska jag slita arsle och betala för alla andra? Speciellt för dom som nyttjar bidrag men ändå drar in svarta pengar, på brott eller annat. Det borde löna sig att jobba. Men då ska det såklart också finnas jobb åt alla.

2010-08-25 20:40
CapKillah P32
word på att det ska löna sig att jobba men med den politiken som förs idag; vilka personer på företaget är det som får högst lön/bonusar osv? är det dem som sitter och säljer via telefon, dem som kör bussen eller sjuksköterskorna? När börsen krashar är det banktjänstemännen som får betala den eller är det arbetarna som lånat pengar?

Oneunder P20
man kan hålla på hur länge som helst att jämföra vem som har det värst, vart det är fattigast, vart det finns minst jobb och vart det är mest krig men det är inget argument för att säga stop till en skarrig borgar politik som måste ha arbetslöshet och segration för att fungera. En biprodukt på sådan politik är mer kriminalitet och vad har alliansens lösning vart? Lägga para på skolor och fritidsgårdar? Nej utan mer snutar i miljonprogramen.
Mer snutar=fler idioter som bär vapen vars uppdrag är att skydda kapitalet istället för folket.

/LGTM
 LGTM

2010-08-25 21:51
Efter jag har hört den här låten.

SD2010

Låten är helt patetisk och inte trovärdig över huvudtaget.

Kartellen glorifierar allt som är sämst(nej ni beskriver ingen verklighet). Det som inte leder någonstans alls.

Med sd i riksdagen kanske sånna som kartellen kanske slutar att tycka synd om sig själva och i stället kontemplerar sina liv när dom skakar galler på riktigt.

2010-08-26 00:32
Reagerade också på "han som säljer gram". Känns nästan som att han är där för att det ska låta lite häftigare. Jag menar, hur skulle "han" vinna på en rödgrön regering?

Men wtf. Det gör inte att man inte borde rösta för han som slaggar i din port, mammorna på soc och busschauffören.

Alliansen vill ha tack för att vi klarade krisen-
isåfall, tacka dom sjuka och arbetslösa som betalade priset-
dom ni spottat på och förnedrat för att kunna starta på nytt-
Borg skryter om en pyramid som slavar har byggt-

rösta rött!

2010-08-26 01:17
Det här känns ungefär lika hederligt som att ragga röster från nyanlända invandrare på SFI.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2010-08-26 03:54
vart förvånad av att höra en sån här sida av kartellen..jävligt bra budskap i låten måste jag säga...finns det mer att säga än rösta rätt - rösta rött.

2010-08-26 11:15
Tur att det är ett fåtal som som lyssnar på sån här skit. Är det något annat än lowlifes och whitetrash som inte röstar blått?

Finns det någon som gått ut gymnasiet som röstar rött?

Låten är bra dock!

2010-08-26 13:25
Sannolikheten att vi skulle få en rödgrön regering var redan liten innan den här låten. Nu är den förmodligen ännu mindre. Tror knappast att de rödgröna uppskattar att bli supportade av människor som är så tätt förknippade med kriminalitet som Kartellen. Nä, de rödgröna förlorar det här valet. De har ingen initiativkraft. Alliansen agerar - de rödgröna reagerar.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2010-08-26 19:15
förvånansvärt bra låt!

tyvärr verkar det som att otaliga drivor av människor är kvar i samma pantade tänk. "rösta rött - humanitär slitvarg, rösta blått - ond seglarpojke". ännu mer fånigt blir det, då socialdemokraterna och moderaterna inte skiljer sig lika märkvärdigt mycket längre.

det hade varit intressant att veta hur många som är insatta i partiprogrammen. hur många lyssnar på debatterna som fortlöper? jag är verkligen inte emot någon politisk nyans, men blir utmattad av alla som röstar på den färg som de "borde". jag är nyfiken på en rödgrön regering, någon gång. om mona sahlin blir stadsminister blir jag fan mållös. att tala i slogans och romantisera med stora utsvävande lovord om rättvisa, eller för den delen alliansens orättvisor, känns omodernt och tröttsamt. tyvärr tror jag på ovanstående påstående "Alliansen agerar - de rödgröna reagerar".
http://www.johnlemon.se - varje dag

2010-08-26 20:36
Mm, Socialdemokraterna är ena riktiga smygborgare >:(

"Alliansen agerar - de rödgröna reagerar".

Stämmer tyvärr också :/
prinsen i hundkostym.

2010-08-26 22:41
Aldrig diggat Kartellen men det här var rätt bra. Bra budskap
 Jag hatar inte. Det är bara du som är värdelös.
Producent

2010-08-27 15:53
Detta tilltalade mig sjukt mycket iallafall. Galet bra budskap. Här bevisar kartellen vad de verkligen är.

vad är dom?

2010-08-27 16:53
Fy fan vilken patetisk låt.

Kan väl bara vara fjortisar som tycker det är häftigt.

Förortsbarn som tror de är politiker men de kan inte ens stava till ekonomi.

Med en röd regering kan man inte arbeta sig rik, är du född arbetarklass är det där du stannar.

Med en Blå regering och lite ekonomiskt kunnande kan du faktiskt spara ihop betydande summor och ta dig upp ur "träsket".

Fast det är klart, visionen för 70% på whoa är att leva på soss för det är häftigt?

2010-08-27 17:31
Tjena, ville bara säga att låten där är omixad och vill ni ha den i bättre kvalité/ljud kan ni tanka hem den här:

http://soundcloud.com/mackbeats/kartellen-bort-med-alliansen-prod-mack-beats

Peace!
ya hörd mä!

2010-08-28 13:09
flinch Och hur många tror du har chansen att arbeta sig till rikedom med dåliga förutsättningar när klassklyftorna ökar och situationen i förorterna blir värre. Sen tror jag knappast någon vill leva på sos inte ens på whoa.

2010-08-28 14:13
Yeah, Kartellen vet allt om politik för dom är kriminella rappare.

2010-08-28 16:37
Periferia_Sud : jag är ett levande bevis på att man kan jobba sig till rikedom, med dåliga förutsättningar :)

2010-08-28 16:42
Det är Arnold Swartznegger också..

prinsen i hundkostym.
Toastare

2010-08-28 16:56
Jag gillar det. Framförallt att de kan nå ut till en målgrupp som kanske rycker på axlarna och inte går till vallokalerna.
Jag skyller allt på Emma!

2010-08-28 21:28
man blir ju inte rik på bidrag iaf. lata jävlar som inte orkar jobba. alla har ett val i livet, speciellt här i sverige där vi har ett skyddsnät ingen blir hemlös, alla får hjälp av staten till boende och bidrag. de som arbetar utvecklar ju samhället ni som inte jobbar gör inte ett skit för samhället, ni suger bara samhällets tutte det är den enda ni gör och lever som levande döda. gör nåt av ert liv för helvete och sluta knarka.
Toastare

2010-08-28 21:58
Fuck-all, det där är en så jävla rutten människosyn.. hoppas du växer upp.
Jag skyller allt på Emma!

2010-08-28 22:15
@BountyBoo: Tyckte du att ditt inlägg tillförde något i tråden? Du kunde ju skickat pm om du ville försöka ge mig råd.

2010-08-29 00:40
Jag tycker Fuck-all summerade dom blåas människosyn ganska bra, alla får en chans i livet, efter det äre kört.. Och absolut ingen går hemlös just nu i Sverige, eller hur? ;)

och sen självklart kommer det också fram att hur många som helst går på bidrag och skiter i att jobba, och då är det konstigt att efter alliansen tog över, så har arbetslösheten ökat rejält?

fan fuck-all, du är en sann borgare, och tack vare dig så är jag nu ännu mer säker på att jag ska rösta rött i september :)