I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio] Doktor Död - Existensbekräftelse (2 låtar + update)

Svensk Hiphop - Audio & Video

2010-04-29 14:51

[Audio] Doktor Död - Existensbekräftelse (2 låtar + update)

God eftermiddag!

Har megastrul med teknikbiten just nu, precis när jag hade velat sätta igång som mest. Teknikdjävulen slog alltså till - igen, and I'm pissed. Hursomhelst, försöker att lösa problemet så snart det bara går, och iochmed detta strul så kommer mitt kommande netplaysläpp att editeras en aning; den går bl.a annat från titeln "InstruMentalsjuk" till en fortfarande obestämd titel, + att min netplay slås ihop med rapartisten Prendels kommande netplay, det blir då en Schakephuloc-netplay av det hela. Vi siktar på att få den släppt i år, när i år vet vi inte, men den är hursomhelst på väg, och det ser faktiskt lovande ut av det vi kokat ihop hittils! :-)

Så, nu till vad jag har att bjuda på mer än det ovanstående; jag har slängt ihop två låtar som mer eller mindre inte riktigt var av den kvalité som jag ville uppnå, och istället för att det blir netplaymaterial så får ni det här och nu via min MySpace. Låten "KlickKlackPang" (tradionellt skryt) och låten "Den bästa i landet" (där jag rimmar på samma dubbelrim genom hela låten, är jag den förste på svenska?).

Tror nog att jag fick med allt, får lov att återkomma om jag missat något.

Lyssna på låtarna här: www.myspace.com/doktordod

Fridens liljor!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Promotor

2010-04-29 15:04
mitt internet är lite struligt och får buffra rätt länge, så jag valde att ha tålamod till att lyssna på Den bästa i landet då den lät jävligt lockande.. Damn vilken text måste jag säga! Helt sjukt hur du fick till det! Klart den bästa lyricisten i sverige! Ditt ordförråd är över alla andra! Rappen var tvärskön, beatet var soft, och allting passar finfint ihop! Ha det bäst fan!

2010-04-29 15:09
Kan bara hålla med ovanstående talare;)
Vilket jävla duktigt rimschema du har, jag kanske överdriver men jag tycker fan du rimmar bäst på hela jävla whoa! Du får ALDRIG sluta med hiphop mannen! För det är sådana som du som gör att man lyssnar på svensk hiphop hehe;)
Ser verkligen fram emot ditt netplay släpp!
Sen undrar jag, vart kan man ladda ner låtar med dig, tex dom du har på myspace?
Ha det soft mannen! Peace:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-29 16:08
jag rimmar på samma dubbelrim genom hela låten, är jag den förste på svenska?

Organism12 & Leo - Kul att du kör

Och nej, detta är inte särskilt bra.

2010-04-29 16:21
Herrejävlagud...

Jag tror att dina låtar hade varit mycket bättre om du 1, mixade dom bättre och 2, hade nån känsla för musik.

Man behöver inte betona varenda rim i hela låten så överdrivet, det är som att du skriver dina texter såhär

Ey jag kollade mina JULKLAPPAR!!! och där fanns det en MUSMATTA!!!!!
nu ska jag sova för jag är UTMATTAD!!! det vill säga SLUTSNACKAT!!!!

Tråkigt med hela "rimma på samma rim" (vilket har gjorts om du nu undrade, men du kan ha varit ironisk, vem vet) då hela meningen nullifieras eftersom det inte betyder ett jävla skit och bara blir krystat (läskande kaffe etc).
Sånt fattar ju dock inte folk eftersom dom är idioter (se kommentarer ovan)
men rim betyder INGET om man inte säger något med dom, att "rimma på samma rim" är aslätt, speciellt med så lösa rimscheman.

Nu kanske jag framstår som nån sorts maniskt hatisk person, men det har väl mest att göra med att min genuina och uppriktiga kritik blir lite överdriven då folk kommer med korkade uttalanden som ovan (bästa lyricisten i sverige? han borde fan lynchas för ett sån uttalande).
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-04-29 16:40
App slet orden ur min mun med en sådan kraft att jag väljer att sitta tyst och hänvisa till föregående talare.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2010-04-29 16:48
App

Jag tror att dina låtar hade varit mycket bättre om du 1, mixade dom bättre

- Jag övar fortfarande.

och 2, hade nån känsla för musik.

- Alltså, fan, hur kan du sitta och säga en sån sak? Jag har hållt på med musik i princip hela mitt liv (spelar gitarr, trummor, piano, trumpet). Precis som jag sa i Queer-tråden i Blandat, där du gjorde dig löjlig över mig, så känner inte du mig, så basera inte dina antaganden på "typ"-fabriceringar. Ärligt talat; ge fan i det.

Man behöver inte betona varenda rim i hela låten så överdrivet

- ...men nu valde jag att göra det. Passar det inte kan du alltid klicka ned webläsaren, och vara glad över att du faktiskt inte betalade en spänn för att få höra på de, och att det, trots allt, bara handlade om några minuters förlust.

Tråkigt med hela "rimma på samma rim" (vilket har gjorts om du nu undrade, men du kan ha varit ironisk, vem vet)

- Varför skulle jag vara ironisk?

då hela meningen nullifieras eftersom det inte betyder ett jävla skit och bara blir krystat (läskande kaffe etc).

- Mina mor- och farföräldrar säger "läskande kaffe", och ett par till, uppenbarligen har dom alla fel, eller så är du Guds gåva till språkpolis.

Sånt fattar ju dock inte folk eftersom dom är idioter (se kommentarer ovan) (...) bästa lyricisten i sverige? han borde fan lynchas för ett sån uttalande.

- Hur kan du ens sitta och vräka ur dig att folk är idioter för att dom inte delar din åsikt? Vad är det med dig? Vad fan är problemet, egentligen?

Tycker du inte om musiken så köper jag det, men ge fan i att förolämpa folk hej vilt.

2010-04-29 16:58
Mina mor- och farföräldrar säger "läskande kaffe"

Säger dom "släcka NER branden" också? "Keffade punches"? Jag pallar inte lyssna igenom igen för att komma på fler, men även om Apps exempel var dåligt så var låten full av nonsens bara för att få till rimmet. Och då faller imponeringsfaktorn helt.

Tycker du inte om musiken så köper jag det

Uppenbarligen inte eftersom du sa emot allt han sa om din musik. Jag vet inte vad ni två har för internethistoria men du borde ärligt talat inte vifta bort vad han säger helt. För även jag, och säkert fler med mig, tycker att t.ex. överbetonandet låter fjantigt som fan, det tar på något sätt livet ur flowet, låter som du håller ett tal i takt till musik.

2010-04-29 17:11
- Alltså, fan, hur kan du sitta och säga en sån sak? Jag har hållt på med musik i princip hela mitt liv (spelar gitarr, trummor, piano, trumpet). Precis som jag sa i Queer-tråden i Blandat, där du gjorde dig löjlig över mig, så känner inte du mig, så basera inte dina antaganden på "typ"-fabriceringar. Ärligt talat; ge fan i det.

Jag grundar det på vad jag hört av din musik.
Att lyssna på någons musik är nämligen ett rätt bra sätt att ta reda på sådant.
Angående Queertråden (vad det nu har med detta att göra) så är det också grundat i din musik, då du överexponerar(-ade) din homsexualitet i låtar för uppmärksamhet.

Passar det inte kan du alltid klicka ned webläsaren, och vara glad över att du faktiskt inte betalade en spänn för att få höra på de, och att det, trots allt, bara handlade om några minuters förlust.

Eller så kan man välja att bidra med kritik, vilket hjälper dig framöver istället.

- Mina mor- och farföräldrar säger "läskande kaffe", och ett par till, uppenbarligen har dom alla fel, eller så är du Guds gåva till språkpolis.

Då säger dom fel.

Läska är jämförbart med "släcka" i dryckessammanhang, släcka sin törst, läska sin törst, kaffe är inte törstsläckande utan snarare uttorkande - alltså är det fel.

Alternativet hade varit en synonym till "frestande" men det är ju lika krystat det.

Poängen är att påvisa att många av rimmen blir oerhört krystade när man bara försöker trycka in så många som möjligt, man säger saker och använder uttryck man aldrig hade gjort annars bara för att rimma, och det är inte bra.

- Hur kan du ens sitta och vräka ur dig att folk är idioter för att dom inte delar din åsikt? Vad är det med dig? Vad fan är problemet, egentligen?

Om någon skulle säga till dig att Eddie Meduza är sveriges bästa lyricist, hade du sagt "avisst, köper den, skitbra"?
Att någon har en "åsikt" gör den inte mindre absurd, det är som att kalla ken ring eller petter sveriges bästa lyricist.

Ge fan i att förolämpa folk hej vilt.

Jag kommer sluta förolämpa folk när folk slutar göra sig värdiga av förolämpningar. Deal?

2010-04-29 17:16
Hur orkar ni lägga ner all er jävla menigslösa tid med att total såga doktorns musik???
På er låter det som han e typ världens sämsta rappare!
Ni klagar fan på allt i hans musik, snacka om meningslöst!
Är n iså jävla duktiga själva så sätt er ner och spela in eran musik istället för att trycka ner han.
Han gör sin stil,hans grej och han gör det JÄVLIGT bra enligt mig!
Alla har olika smak det köper jag, men om ni bara ska logga in och dissa hans musik så som ni gör kan ni ju lika gärna skita i det!

Numessiah: Vadå kan man inte säga "släcka ner branden" vad äre för fel på det mr språkpolis!? Och när han kör på ett dubbelrim hela låten är ju hur soft som helst även om inte du diggar det mr " jag tycker att jag skriver bäst rim på hela whoa"

grizzly: du ska väl inte säga så mkt enligt mig, för din musik och rim ligger ganska långt under doktorns enligt mig.

Doktorn fortsätt gör din stil och strunta i onödiga kommentarer som visa här inne spottar ur sig "bara för att"!

bless

2010-04-29 17:23
NuMessiah

Säger dom "släcka NER branden" också? "Keffade punches"?

- Nej. Nej.

men även om Apps exempel var dåligt så var låten full av nonsens bara för att få till rimmet.

- Läste du huvudinlägget? Det stod bl.a att det här inte är top notch, därav hamnade dom här, nu, och inte på en kommande netplay där ribban ligger en bit högre än det här, varför jag inte kastade dessa helt var för att det alltid brukar finnas någon som tycker om de. Och, ja, låten ÄR full av nonsens, det var ju liksom grejen med det, att det bara skulle vara rimonani.

Uppenbarligen inte eftersom du sa emot allt han sa om din musik.

- Vart sade jag emot hans åsikt?

Och, nej, jag viftar inte bort negativ kritik, jag suger åt mig det mesta i kritikväg, mer än vad du/ni tror, men ibland vet jag inte om folk på det här stället är ute efter att ge kritik eller bara göra folk förbannade.

För övrigt; tack för kritiken.

App
Om någon skulle säga till dig att Eddie Meduza är sveriges bästa lyricist, hade du sagt "avisst, köper den, skitbra"?
- Nej, jag skulle säga "Ok", och förmodligen inte lägga till så mycket mer än så. Alla har rätt till sin åsikt, och oavsett om jag delar den med någon eller inte så fortfarande han/hon rätt till åsikt. Varför inte bara låta folk få tycka annorlunda än dig själv?

simon1986

Kul att du gillar de! Det värmer!

2010-04-29 17:50
Vart sade jag emot hans åsikt?

Apps åsikt #1: Du har ingen känsla för musik.
Ditt svar: Jo, jag har hållit på med musik hela mitt liv.
Apps åsikt #2: Det låter dumt att överbetona.
Ditt svar: Då kan du ju stänga av.
Apps åsikt #3: Vissa formuleringar är krystade.
Ditt svar: Nej, jag känner folk som säger så.

Givetvis har du lika mycket rätt att inte hålla med honom som han har rätt att tycka, men säg inte att du "köper" grejer som du inte köper. Nu håller det här på att spåra totalt, vilket jag kanske bidrog till och således ber jag om ursäkt, det var inte vad jag var ute efter.

2010-04-29 18:24
Jag "dissar" inte, jag "kritiserar" för att få fram potential som kanske finns gömd nånstans.

Alla har rätt till sin åsikt, och oavsett om jag delar den med någon eller inte så fortfarande han/hon rätt till åsikt. Varför inte bara låta folk få tycka annorlunda än dig själv?

Såklart alla har rätt till en åsikt, det hindrar dock inte åsikten från att vara helt jävla befängd.

2010-04-29 20:35
Så fort man inte gillar nåt så blir man stämplad som hatare här på whoa...
Moderator

2010-04-29 23:31
Jag diggar inte så mycket rimonani, men tycker den andra låten var galet skön. Också kul att få reda på att du lever och att musik är på g, fortsätt jobba på! :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-04-30 00:44
Och där kom nån simon från ingenstans hahaha älska whoa! :D
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Manager

2010-04-30 10:56
Nån som minns Sutenörerna med den där låten där alla rimmade på "häcksax". Jag minns inte hur många det var i gruppen men låten var typ 10 minuter lång och som sagt, alla rimmade på "häcksax" genom hela skiten. Jag är nästan säker på att jag hört minst en till låt där det rimmas på samma flerstaviga rim genom hela vägen men jag minns inte vem eller vad det rimmades på.

Vilket fall, sånt är kul även om det inte betyder något. Varje låt man gör behöver inte ha värsta betydelsen med en röd tråd och regler hit och dit, ibland räcker det med att man leker med språket och pratar nonsens. Fattar inte riktigt vissa människors otroligt höga krav.

Jag måste däremot säga att jag inte pallade med mer än ett par bars av just den här låten. Jag har hört låtar med Doktor Död som varit helt ok men det här lät bara illa. Jag vet inte om det är mixningen, betoningen som det klagats på innan eller en kombination, det enda jag vet är att jag inte pallade lyssna på det.
Redline!

2010-04-30 13:46
Värdelösa låtar.. Hur länge har du rappat nu? 4-5 år? Låter inte bra alls. Sjukt tråkig delivery, simpelt flow och dåligt innehåll.

Vissa borde helt enkelt inte försöka rappa.
Producent

2010-04-30 18:35
har oxå samplat pirates of the carribean :D men de va la owkey jao
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2010-04-30 18:53
Tack för ditt inlägg Dr.Octagon! :-)

Lustigt att folk ber en lägga av för att man lekt av sig i två låtar. Internet i ett nötskal. Går man inte in i en låt för 150% så är man plötsligt ett statuerat exempel av "någon som inte borde försöka rappa".

2010-04-30 19:03
Jag tror somsagt det blir en extremreaktion som svar på den oerhörda praisen mer än att folk faktiskt tycker att du ska dö.

2010-04-30 20:32
tyckte rimonanilåten som sagt var lite väl, blev rätt snabbt tjatigt- den andra var enligt mig okej, men man har ju hört shoftare av dig.
kul att veta att du håller igång och har grejer på gång :) sen fattar jag inte riktigt vad mupparna i tråden klagar på, visst för att det är ganska så jävla subjektivt vad som är ett bra flow, bra lyricism, bra röstkänsla osv- men att rakt av kalla det dåligt känns väldigt överdrivet...

och som sagt, detta hör ju inte till dina bästa låtar och det är något du själv är medveten om- jag ser det mer som att det är kul att höra nåt nytt i väntan på låtarna du själv blir nöjd med :)
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2010-04-30 21:18
Grizzly: sa jag nåt kul eller?
App: om du verkligen menar att han borde dö, så var det jävligt jävligt lågt sagt!

2010-05-01 11:57
Haha pajaser som skriver här- Som sagt inget jag skulle lyssna på sådär men grymt att du droppar! Du är riktigt tung!
DIIIF

2010-05-01 20:37
Jag deltar sällan i sådana här diskussioner eftersom de aldrig leder till något vettigt... Dock så vill jag ge ett tipps till dig Doktor död. Din entusiasm att bemöta varenda inlägg och kommentar kring din musik gör att det spårar ut ännu mer än vad det brukar göra på whoa (åtminstone vad jag tror). Du är inte totalt usel och du saknar inte känsla för musik vilket vissa här påstår, vilket jag ser som en omotiverad uttalande. Dock så är det kasnke inte det bästa jag hört, men det spelar ingen roll. Låt dina vänner, familj osv ge dig kritik, vilket ni sen kan diskutera. Om du är ute efter sådant här på whoa så rekommenderar jag att du lägger dina låtar under vår hip hop istället...

Något jag också börjar undra är vilka kraven skall vara för en artist att lägga upp sina låter under svensk hip hop och inte vår musik? Någon som har koll på detta...

2010-05-02 15:45
Dr. Död passar inte in i detta forum tycker jag ivf.
"Visst är det vackert.."

2010-05-02 17:32
App
Jag tror somsagt det blir en extremreaktion som svar på den oerhörda praisen mer än att folk faktiskt tycker att du ska dö.
- "Nähä?"

Siemens & jaojao_
så rekommenderar jag att du lägger dina låtar under vår hip hop istället...
- Det var inte jag som tog beslutet att fortsätta posta musik i detta forum. Research, någon?

Din entusiasm att bemöta varenda inlägg och kommentar kring din musik
- Fast, jag ser ganska stor skillnad på kritik i stil med "Jag tror att dina låtar hade varit mycket bättre om du hade nån känsla för musik" och kritik i stil med den t.ex Dr.Octagon givit.

Jag tackar ju såklart för att folk kommenterar det jag gjort, men det ska samtidigt vara schyst kritik, inte obefogade påhopp baserade på leklåtar med uteslutande av låtar jag "lagt lite mer krut på".

Ut.