I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio] Redrama - Samma på Svenska EP (lyssna på nya singeln)

Svensk Hiphop - Audio & Video

2009-11-26 11:45

[Audio] Redrama - Samma på Svenska EP (lyssna på nya singeln)

Finländska Hiphop-artisten Redrama, som gett ut 3 skivor på engelska (Everyday Soundtrack, Street Music och The Getaway), kommer ut med en svenskspråkig skiva "Samma på Svenska EP". Skivan ges ut 9.12.2009 av Rähinä Records.

Redrama blev känd genom singeln "Hang it up" och skivan Everyday Soundtrack, med vilken han vann European Border Breaker Award. Under sin karriär har Redrama jobbat med bland andra Proof, Madcon, Prop Dylan, Ken Ring och Promoe.

Du kan lyssna den nya singeln "Du" på Länk till http://www.myspace.com/redrama

Tankar, funderingar och kommentarer?

(Inlägget flyttat av Oracle från utländsk hiphop 2009-11-30 20:33:06)

2009-11-26 12:25
Alltså jag skrattade mig typ igenom hela låten. Jag älskar Redrama's engelskspråkiga plattor, men hur ska detta sluta? Hans flow är off the hook, men "lauga go' mat, landit eller stostann" låter ju inte klokt, hahahaha.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-26 13:38
Hahaha, han är så bra, the getaway var ju klockren, tycker du är lite små skön :P haha jag ser fram emot det iallafall. Tror det kan bli bra, han är grymt duktig
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2009-11-26 14:16
ha ha "du

va najs ;)

2009-11-26 14:27
Redrama har alltid varit rätt grym, framförallt förra albumet! Så på det sättet skall det bli nice att få hör honom rappa på svenska.. obs! finlandssvenska!? vet inte hur bra det kommer vara, men hoppas på succé?

Producent

2009-11-26 14:38
finlandsvenska är ju riktigt nice fan, halvfinne som jag är så längtar jag efter detta släpp som fan :) Redrama mördar på micken när han kör på engelska.

2009-11-26 18:53
dom e int som douuu! AHAHAH!!! Fan va skönt :D :D :D
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2009-11-27 11:13
Blev ju en riktigt skön blandning när han kickar på svenska. låter det inte som en svensk version av "beautiful girl" i refrängen? ^^

2009-11-27 12:06
o fyyyyyyyyyyyyyyyyyyy faaaaaaaaaaaaaaaan! Finlandsdialekten (vägrar kalla det finlandssvenska) är helt förjävla ful. Fattar inte ens varför folk accepterar det som en dialekt, dom kan helt enkelt inte uttala svenska ord ordentligt!

2009-11-27 12:59
mrsalesman det är ju du som säger att det är dialekt, vi andra säger finlandsvenska..

Tycker låten är skön som fan, jag gillart
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-11-27 14:41
MRsalesman

kan dom hjälpa det då? det är väl samma som en från mexico kommer till sverige o inte kan uttala svenska ord ordentligt.. illa mannen
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-11-27 17:58
efter att ha hört 2 låtar på myspace dubbelkollade jag datumet om det inte va 1a april idag...
Jag tror att vi i Sweden kan nöja oss redan med våran från-Lifestress-till-Hejå-tack-för-kaffe-osv. Så kasta inte skunken genom havet tack, behåll den sj.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Producent

2009-11-27 19:28
MRsalesman
är du helt tom bakom pannan eller?
Producent

2009-11-27 22:20
Han är finsk och flerstavar mer än 90% av sveriges rapscen :) säger väl det mesta?

2009-11-29 12:45
Jag säger att det är en vedertagen dialekt eftersom jag läst att så är fallet. Herregud vad folk reagerar har ni finländska föräldrar, brud eller ngt liknande eller? Jag hade inte ens knullat med en snygg brud om hon snackade på det viset!

O det e väl klart att dom inte kan hjälpa det, eller kan o kan....klart att man kan hjälpa det man kan ju lära sig att snacka korrekt svenska. Man kan ju lära sig att uttala alla språk korrekt. Min mamma bryter på polska eller vad man ska säga och det är väl inget hon kan "hjälpa" men min pappa lärde sig tala perfekt svenska/skånska etc, folk hade inte gissat att han inte var svensk.

konstigt: haha....borde egentligen inte kommentera "han flerstavar mer än 90% av svenska scenen" jahaaaaaaaaaaaa....OCH? Han kanske skulle lära sig o snacka ordentligt när han änbdå är igång!

Jag menar tycker ni det är ok när amerikaner pratar spanska med sin vidriga jänkar dialket "unaaa cerveisa por favour" jääääääääääävligt charmigt va?????

Sorry, jag kanske är lite elitistisk men jag anser att man bör eftersträva att tala språk korrekt.

2009-11-29 22:51
Haha! Signaturmatrial på hela MRsalesmans inlägg.

"Nu" var fan skön :)
Producent

2009-11-29 23:04
i fredrik lindströms serie "det värsta språket" så säger han att finlands svenska är mer riktig svenska än den som pratas i sverige.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-11-30 17:05
Jah men vad trevligt då kan vi alla börja snacka som åsnor o göra oss dummare än vad vi är! Jag hade flyttat härifrån om det någonsin hände...

2009-11-30 17:12
MRsalesman, nobody's stoppin' you =)
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Producent

2009-11-30 19:26
håller med MRsalesman om att dialekten är äckligt ful, dock märker jag den inte så mycket på redramas låt, låter mest coolt och nytt. skitsamma, låten var helt okej, inte mycket mer än så.
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2009-11-30 19:33
Nä jag är ju medlem i underbara EU så jag kan ju faktist flytta bäst jag vill...men innan det hände tror jag att svenskarna skulle utplåna dom bleka suputerna!

2009-11-30 19:36
Så svenskarna ska utplåna sig själva alltså ? ;O
Redaktionschef

2009-11-30 20:35
Fan, den här kommer mina åländska kompisar att digga.

Tvärskönt :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-11-30 21:25
ehh ja för finnarna är så jävla lika oss och räknas som svenskar...haha fuck dom ärligt talat, jag vill inte förknippas med finnar iaf:) fast å andra sidan är jag inte ens svensk när jag tänker efter...glömmer bort det ibland eftersom jag är en total svenifierad blandning!

2009-11-30 21:51
haha..jag får lite jamaicavibbar av dialekten hahaha
http://www.myspace.com/noodlestyle

2009-11-30 22:17
fy fan vad jävla fet! precis vad som behövs efter att näääk och sabo börjat prata lulemål.

jag tycker det här var så jävla grymt! repeat
www.discotheque.se

2009-12-01 08:33
Jag tyckte det lät riktigt grymt.

dock låter han exakt som en dansk polare som pratar hyffsad svenska

2009-12-01 13:33
hahaha fan va skön han är!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-01 15:21
det är inte hyffsad svenska. det är en dialekt.
www.discotheque.se

2009-12-02 16:23
det bästa som har hänt svensk hiphop är inte ens svensk.
fan vad ballt det var dethär

Producent

2009-12-02 19:24
Producent

2009-12-02 23:06
Jag tycket att skånska låter värre än finlandssvenska men det är ingen som klagar på t.ex Timbuktu. Missförstå mig inte-jag gillar timbuktu. Men jag tror folk jiddrar om Redramas dialekt för att finland är ett annat land.
Precis som det finns amerikaner som jiddrar om rappare som kör på brittisk engelska.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-12-03 01:26
Jag tycket att skånska låter värre än finlandssvenska men det är ingen som klagar på t.ex Timbuktu.

jag är definitivt övertygad att jag gjorde det i denna tråd.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Skivsamlare

2009-12-03 19:43
Redrama är dock en av mina stora inspirationer. Detta låter INTE som Finlandssvenska i mina öron iallafall.. Sen är han ju en landsman också!
Pikku @ Ta-fatt & LUCY N' LUKE

2009-12-04 00:13
tycker redrama e fet på engelska no doubts! Nu påminde de lite om promoe i svennebanan, eller e de promoe som baitar finlandssvenskan ;)
Tonläget o rösten e lite lika hehehe
Bloggar på: Http://www.vitoeme.com för mer info, bilder, videos, mp3's osv...

2009-12-04 00:56
va i helvete haha, va helt säker på att du var ifrån U.K, men detta var sjukt tungt, har pumpat music rätt länge nu:)

2009-12-04 10:17
tööngt

2009-12-07 18:18
fyfan va bra! Här är en intervju med Redrama om den nya singeln: Länk till http://arenan.yle.fi/audio/577794

2009-12-08 14:38
Det är en svensk dialekt lika mycket som skånska, småländska, stockholmska eller norrländska. Redrama är född i finska Österbotten och är svenskspråkig, dvs han växte upp som svensktalande och pratar därmed en svensk dialekt och bryter alltså inte på finska. Sen låter den österbottniska dialekten helt annorlunda jämfört med den finlandssvenska man är van att höra (typ mumintrollen).
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2009-12-09 05:23
älskar den
Konse''

2009-12-09 07:33
jo fan detta låter mkt bättre än skånska iaf!

2009-12-12 20:08
Redrama är född i finska Österbotten och är svenskspråkig, dvs han växte upp som svensktalande och pratar därmed en svensk dialekt och bryter alltså inte på finska. Sen låter den österbottniska dialekten helt annorlunda jämfört med den finlandssvenska man är van att höra (typ mumintrollen).

Någon österbottning är Redrama nog inte. Han kommer från Grankulla, en traditionellt svenskspråkig nyländsk överklassförort nära Helsingfors. Ett helt annat språkområde.

2009-12-13 17:06
plaskfeeet låt!

2009-12-13 17:11
Hört de fyra låtarna som släpptes, det som satte sig i mitt huvud var hur två låtar är helt random.

Redrama - Vad jag vill
Säger "ej" precis som Oj da juicemen i början, LOL

Redrama - Robot
Låter precis som Kanye West's senaste album, lite halvtradigt.

Men visst ska inte säga att dem inte satte sig på huvudet, men men flawless vart de inte enligt mig.
The thing is, we cant separate our feelings..

2010-02-16 13:54
Finlandssvenska är ingen brytning på svenska, det är finlandssvenska.
Precis som man kunde säga "skånskasvenska", ifall det fanns något sånt ord. Det handlar inte om att vi inte kan svenska utan vi pratar på det här viset.

I Finland pratar ungefär 6 % av befolkningen finlandssvenska, som folk har pratat i det här landet i flera hundra år.

Inte många som vet att VÄRLDENS "mest svenska" kommun finns i Finland? (Korsnäs)
Fler svenskspråkiga än i någon annan kommun, INKLUSIVE sverige.

Förövrigt är låten riktigt skön enligt mig, påminner lite om Promoe på något sätt..

Producent

2010-02-16 16:18
fan det låter ju som gotländska :D
BLEZZ BEATS
Köp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på COULISSE

2010-04-09 11:09
''Du'' är awesome! :D

2010-09-04 20:20
MRsalesman - snacka om att vara trångsynt! Och okunnig.. Är du inte ens medveten om att Finland är ett tvåspråkigt land? (tänk Kanada) och att alla i Finland måste läsa svenska i skolan.. Som tidigare konstaterat, finlandssvenskar är inte finnar som snackar "dålig svenska", svenska är vårt modersmål! Vi går (åtminstone största delen) i svenskspråkiga skolor, universitet etc. Många kan inte finska alls eller svagt, medan en del är tvåspråkiga och pratar båda språken flytande. Fattar inte hur folk kan vara så okunniga, Sverige är ju Finlands grannland för fan. Skärpning! Nånting måste ni väl lära er i skolan/från kompisar/föräldrar/media/böcker?? Det kallas allmänbildning. (Säger inte att alla är lika okunniga, men skrämmande många.) I Finland bor det finnar och finlandssvenskar, men vi är alla finländare! Finl.svenska är gammal svenska dvs. rikssvenskar har pratat liknande som oss förr i tiden. Stor skillnad på en finne som lärt sig ok svenska och en finlandssvensk som pratat det hela sitt liv även om det kanske är svårare för en svensk att höra skillnaden. Klart det finns små ordskillnader, vi "hittar" t.ex. hellre upp nya svenska ord istället för att låna från engelskan, liksom ofta är fallet i rikssvenskan. Sen har ju vi även slang som vi använder i talspråk men som inte godkänns i skoluppgifter etc. Finns även olika finlandssvenska dialekter, t.ex. den i Österbotten jämfört med den i Helsingforsregionen. Redrama är finlandssvensk och rappar därmed på sitt eget modersmål. Clearer?

2010-09-05 03:59
fet låt, känner mig som en stolt finlandsvensk nu :)
But they don't give a fuck, cuz they're street struck!
Manager

2010-09-05 10:11
mela1001: Finlandssvenskar har inte pratat rikssvenska sedan de började prata som Mumintrollen.

Och nej, vi lär oss inte ett skit om Finland här i Sverige. Varken i skolorna (ok, man går igenom finska vinterkriget i typ en lektion eller två) eller i media (om det inte är något världspolitiskt eller typ en skolskjutning).

Svennar tror fortfarande att finnar bara är sprit, bastu och kniven. Och att vi är lite konstiga i huvudet. Men så är det väl också i grund och botten.
Redline!
Manager

2010-09-05 10:23
MRsalesman: De flesta finnar kan inte lära sig korrekt svenska, vad det nu innebär. Jag läste någonstans någon gång att något i kroppen (typ struphuvudet eller nåt) formas i ung ålder lite beroende på hur du pratar, och lär du dig finska som ung kan du inte uttala vissa ljud "korrekt" om du inte lär dig att uttala ljuden "korrekt" vid samma ålder.

Samma grej gäller för vissa andra språk också.

Det finns en anledning till varför många i Finland pratar svenska och att en dialekt har formats under flera hundra år. Läs lite om finsk/svensk historia och språkvetenskap så förstår du nog. Eller du kanske hellre vill ha en diskussion som går ut på att alla dialekter som inte uttala orden "korrekt" borde försvinna eftersom de stör dig. Vet du hur många som stör sig på skånska för att ni inte kan uttala saker "korrekt".

Redline!