[Audio] Ken Ring - Folkmordet (En fot i munnen och en tillrättavisning)
Häromveckan släppte Ken Ring låten "Folkmordet" som handlar om det "syrianska folkmordet". Ämnet han tar upp är ett mycket infekterat sådant, inte minst för att Turkiet än idag inte erkänt folkmordet. Men det som är mest idiotiskt i den här låten är att de dels har manipulerat Fredrik Malms tal som är riktat till Assyriska/Syrianska folket (klippt bort när han nämner assyrier) och för att de inblandade rapparna försöker framställa folkmordet som något som enbart rört syrianer, en subgrupp bland assyrier. Här är låten: Naturligtvis möttes låten av protester från assyrier överallt och jag kände mig manad att skriva ett svar: (Rubriken ändrad av Oracle 2009-04-13 10:32:21)
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Jävlar du.. Ditt "svar" var värligt bra, även om jag inte förstår någonting utav detta.Luktar det beef?
Det är en lång historia, en fet konflikt som startats när ett gäng assyrier fått för sig att de ska kalla sig syrianer. Ungefär som att skåningar skulle få för sig att frånsäga sig sin svenska identitet och hävda sig som en självständig nation. Det är inte bara en symbolisk eller kulturell fråga utan har även stor politisk tyngd i mellanöstern när assyrier försöker få till någon position i irakiska regeringen. Om assyrier delas upp i syrianer, kaldéer och assyrier så förlorar de sina platser och istället för att stå som en enad folkgrupp så blir de tre minoriteter som inte får nåt att säga till om. Vilket innebär att muslimerna får all makt och kör över de kristna assyrierna, som i sin tur leder till fortsatt våld och förtryck mot assyrier. Detta är bara en liten del av det hela men när Ken får för sig att tala i frågan och dessutom gör det på bekostnaden av de miljontals assyrier vars släkt slaktats som djur... well, det blir som att göra en låt om judeutrotningen och bara nämna zigenare som offer.
Tack så mycket, Emil. Nu förstår jag lite bättre iaf. Som jag skrev innan, bra låt, men nu blev den bättre:)
nää keftt svar. ken gjorde en fet låt med kännsla inget att dizza, du kan ju inte förneka att han har rätt.
Rätt om vad?
riktigt bra emil !
jeba jeba !
tungt, sen vem som har rätt har jag inte kunskap att svara på...
alla i arabländerna skyller ju på varann hela tiden, orka med det tjaffset.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha att folk pallar, 1914 - 1922
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Historien har en otäck vana att upprepa sig om den glöms bort ....
http://www.aktivdemokrati.se/
RenegadeHard, exakt. Kolla bara Irak idag. USA bombar i demokrati och Guds namn... och försvarar inte det enda kristna folket i regionen. Assyrierna har i alla tider varit marginaliserade (eller mja, efter Assyriska imperiets fall för massa tusen år sen) så absolut, det är jätteviktigt att folk får veta vad som har hänt, så man slipper upprepningar.
go eMIL!
Blunted in stockholm
Emil_Brikha Menar du att USA ska försvara assyrerna i Irak och döda resten? Tycker du gjorde minst lika fel som Ken när du sa det där. Alla i irak lider pga usa.
hmmm... Låt mer som en ljudbok, vrf utan beat? Sen ska du öva på rimmen asså, går till o få samma, om inte bättre budskap även me bra rim =)
Highfive anyone, anyone?
Fet jävla reply, Emil! Jag är halv assyr halv syrian, det var skönt att höra det här. :)
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
lil_moe: Jag menar att USA bör ta större ansvar för de liven de förstör. Niito: Spoken word, lite friare typ av textförfattande, men jag tror säkert man kan rimma mycket bättre :) Taudi Wermin :)
Bra svar även om jag skulle önska att jag var bättre insatt i saken.
Jag förklarar ganska kortfattat i början av tråden, det är långt ifrån hela historien men man får lite insyn i saken iallafall. Det är en riktig jäkla soppa redan som det är, Ken gjorde inte saken bättre :)
Emil_brikha
Tycker inte alls att det lät så.
RenegadeHard, exakt. Kolla bara Irak idag. USA bombar i demokrati och Guds namn... och försvarar inte det enda kristna folket i regionen. Vadå "och försvarar inte det enda kristna folket i regionen"?? Låter som att du hade varit nöjd om usa försvarat det kristna folket men bombat resten av landet! Fattar inte varför du ens skrev försvara det kristna folket annars. Är det bara det kristna folket som är oskyldiga i detta fall?
"...och försvarar inte de oskyldiga folket" borde du ha skrivit om du trodde att usa gick in i irak med goda intentioner.
lil moe: Du ser inte parallellen eller paradoxen mellan "bomba i Guds namn" och "inte försvara det första kristna folket som byggde världens första kyrka, som talar samma språk som Jesus? Du ser inte varför USA borde vara intresserade att försvara det kristna och fredliga folkets position i området? Vilka tror du det är som håller på att utrotas ur mellanöstern just nu? Vilka tror du är de mest utsatta i mellanöstern just nu? Tror du det är muslimerna eller kanske de som delar religion med nationen som precis bombat sönder landet, dvs USA?
Emil_Brikha P30: Grattis
BAHA!
Här är en relaterad video som handlar om massutvandringen som skedde till följd av folkmordet. Jag producerade låten och coproducerade videon, hollywoodtösen och aktivisten Rosie Malek-Yonan skrev och framförde texten och legendariske violinisten David Yonan från Chicago spelade fiol.
Tyckte ochså att det du sa var vettigt innan du skrev: " RenegadeHard, exakt. Kolla bara Irak idag. USA bombar i demokrati och Guds namn... och försvarar inte det enda kristna folket i regionen." Att man ska försvara ett folk enbart pga religion? Tror du inte att Palestinerna får stå ut med samma skit eller? Religion över huvudtaget är bara för svaga manipulerade människor som söker svar från något som inte finns. Bara vad jag tycker om religion, den har ändå inte fört något gott med sig sen den kom till...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
På riktigt, ser ni verkligen inte paradoxen eller åtminstone det tragikomiska i att bomba ett land i Guds namn och inte försvara utövarna av religionen vars namn man bombar lander i? Med det inte sagt att andra inte lider, men really?
du missade datumet med 11 dar..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed i wanna live but its hard 2 breathe
Ken har inte tillräckligt med intelligens för att kunna svara på detta. Underbart initiativ Emil, big ups. Mycket snyggt gjort.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.
alltså jag vet inget om något. men kens låt var ju en låt ivarjefall :D
Kens låt var sjukt tråkig, och med dålig inlevelse Emil_Brikha var bättre
http://www.aktivdemokrati.se/
Syrianer och Assyrier är samma folk. Ända skillnaden är att syrianer mer identifierar sig med den syriansk ortodoxa kyrkan och spårar sitt ursprung till de araméisk-talande grupperna i mellanöstern medan assyrierna har ett mer nationalgeografiskt förhållningssätt till sin historia och hävdar bland annat att de är ättlingar till de forna assyrerna vilket inte kunnat påvisas av objektiva källor. Atatürk var en fascist och turkiet är ett riktigt fascistland. inget emot turkar för övrigt.
Master of Irony
Emil_brikha Joo jag ser paradoxen men du sa "demokrati och guds namn".....Sen har inte Usa sagt att detta hanldar om en kamp mot muslimerna. "Terrorister" med kärnvapen (som inte existerade), har man hört men då finns det inget som säger att de kristna i landet inte kan vara terrorister med. Vilka som är mest utsatta är det ingen idé att ens diskutera. Muslimer är det mest utsatta folket i världen och jag kan lova dig att de dör fler muslimer änn kristna i irak.
Anledningen till att fler muslimer dör i mellanöstern är för att muslimerna redan dödat eller fördrivit de flesta kristna. Och nej, de kristna är inte terrorister, det är muslimer som bedriver den kampanjen. Hade de kristna varit hälften så våldsamma som muslimerna så hade de säkert haft mer att säga till om, men så går det väl antar jag när man lärt sig att "vända andra kinden till". I mina ögon är all religion av ondo, oavsett om de sitter och ser på medan deras byar bränns ner eller om de skickar sina barn inlindade i bomber för att dö som "martyrer". Även om jag uppskattar din feedback så är allt detta ovidkommande. Du går in i en politisk debatt som inte är relevant, baserad på ett citat som förvisso är något som Bush själv hävdat... men det är inte detta denna tråden, Ken och Massis eller min låt handlar om.
Emil_Brikha P30 OT Äre inte du som är rassist mot svennar? Ken saknar talang tyckte jag du sa i din "låt" hahahahhaa
Spelar ingen roll vad du hittar för anledning till att fler muslimer dör, faktum är bara att fler muslimer änn kristna dör just nu i mellanöstern vilket betyder att muslimer är mer utsatta. Min poäng var att terrorism inte har någon religion (Hur är inte det usa gjort mot irak terrorism eller israel mot palestina?). Det är skillnad på att kriga i "guds namn" och bekämpa "terrorism". Dra inga paralleller mellan mellan muslimer och terrorism, muslimer är utövare av religionen Islam och Islam har ingenting med terrorism att göra. De kristna är f.ö. 3-4% av Iraks befolkning (om jag inte minns fel), resten är antingen shia eller sunni- muslimer. Det är bara naturligt att de har mindre att säga till om i landet, har inget me att "vända andra kinden till". Jag är medveten om att tråden inte har något med denna diskutionen att göra men det va du som tog upp Irak-Usa konflikten, inte jag. Jag måste ändå få reagera på din kommentar eller? Hur som helst, jag har inte mycket mer att tillägga så jag släpper diskutionen om det är det du vill.
ursäkta mig men jag tycker att båda dom här låtarna har misslyckats i sitt budskap. Emil du menar på att kens låt inte berättar hela sanningen men sen gör du själv en låt som inte belyser hela sanningen.
Det jag menar är att vart i dessa två låtar nämns armenier? Det var 2 miljoner (knappt) människor som dog och ungefär 1,5 miljon av dessa var Armenier. Resten var greker, kaldéer, assyrier och syrianer.
Jag anklagar inte er för att ni ljuger eller nåt. Det jag menar är bara att om ni ändå ska göra en låt om folkmordet så borde ni berätta hela sanningen och inte bara försvara just ERAT folk. Majoriteten var ju armenier och INGEN av er nämner det ens över huvudtaget. Annars brukar ju just armenier vara det första man tänker på när man talar om folkmordet så känner på något sätt att det blev lite fel där av er båda när ni inte talade om hela sanningen.
Det var allt för mig. Hoppas ni förstod vad jag menade.
Bara Kärlek
Kosayan: Jag är helt med på vad du säger och håller med. Nu i efterhand känns det som att jag hade gjort situationen mer rättvisa om jag hade gått in med ficklampa och belyst ett bredare perspektiv istället för att bara svara på Ken och Massis texter. Jag ber om ursäkt för det.
Ledsen Emil, du har missuppfattat det hela med Ken Rings låt "Folkmordet" som är fantastisk äntligen en person som tar ställning och som hårt kritiserar Sveriges politik, ett demokratisk land som har valt att uppmuntra förnekelsen av ett folkmord (trots att det finns Förintelsens minnesdagen i Sverige) för att kunna samarbeta helt med Turkiet. han beskriver exakt hur det är, i Sverige tack vare politikerna tror man att "kanske" ett folkmord ägde rum i 1915, kanske Ken är inte en historiker, inte en politiker heller, han är "bara" en artist. Gjorde han fel genom att inte nämnda assyrier och armenier, ABSOLUT, men Du själv som "nyligen" Vet vad hände, du glömde armenierna men va f__ spelar det för roll uppmuntra honom istället prata med honom förklara sina misstag jag är själv armenier, det är 94 år nu som Turkiet förnekar folkmordet och det är första gången i Sveriges historia att en artist sjunger om SEYFO/Det Armeniska Folkmordet/Om folkmordet på de kristna i Turkiet va f_n håller vi på genom att hitta alltid den lilla detaljen som "passar" inte Tack KEN RING TUSEN TACK
riktigt bra låter det, ken har inte intelligensen att svara dock:) bra att du ska kort fakta där uppe också, dock har jag ändå inte förstått allt.. genom att läsa allt här som står i tråden.. blir det för mkt :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
GM: Jag håller helt enkelt inte med. Hans gest grumlas av den syrianska propagandan. Så även om han försöker göra en god sak så förstörs det dels av hans totala brist på kunskap i frågan och på avsaknaden av substans i det han säger. Hur mycket handlar om folkmordet? Första meningen? Och resten "känns som ett folkmord". Jag vill verkligen inte gå till personangrepp men hur tänker man egentligen när man utrycker sig på det sättet? Nej, jag kan inte se det han gjorde som positivt och inget jag skulle uppmuntra andra till. Vad är nästa steg? Snook - Mr Syrian? Han är här, han är där, han är Mr Syrian... ;)
Känns hypesökande verkligen. Jag är verkligen inte mer insatt än lite jag hört av syrianska kompisar. Men gör en egen låt om just assyrierna istället för att gå till angrepp när han ändå försöker göra en god sak. Eller varför inte maila till honom och ge honom mer kunskap så han får en annan bild. Nä rakt av hypeförsök. Jag tycker fortfarande att du är en grym poet. Det här var bara min åsikt om det du gjorde.
Jag vet inte vem eller varför man skulle tro att en diss mot en avdankad rappare utan nån nämnvärd karriär kvar, vore värt att kallas ett försök till hype. Jag gav honom bara det svaret som många assyrier ville ge honom, inget mer, inget mindre. Men jag uppskattar din feedback ändå.
Hej Emil! en enkel fråga. kan du säga vart och hur i Sverige kan man ta reda på vad som har verkligen hänt i 1915, genom till exempel Bonniers historiska/fakta böcker?? Du känner till svaret eller hur Bertil Bengtssons "Svärdets år" går bara att få via det "Syrianska Riksförbundet" David Gaunts mässterverk "Massacres, Resistance, Protectors ..." är på ENGELSKA (trots att han är en svensk historiker ??) Det finns dock en bok som går att beställa via Adlibris: "Folkmordens historia" av Kristian Gerner och Klas-Göran Karlsson Men annars Emil, det finns ABSOLUT NADA eller nästan ingenting på svenska. Jo, WIKIPEDIA, hurra!!! Hur folk kan enkelt då ta reda på vad som har hänt, ha kunskap hur lätt kan det vara att egentligen kunna göra skillnaden mellan assyrier, syrianer och kaldeer, förresten, alla unga assyrier normalt vet att det har varit ett folkmord, men hur många böcker har de läst om folkmordet? kan alla förklara vad är skillnaden mellan en assyrier, en kaldeer, en syrianer Ken Ring, är en rappare, inte en forskare synd att det blev så GM-ian-1 (GM-ian utan lösenord ...)
tycker ken hade helt rätt
CIRKEN ÄR SLUTEN VOL.1 SLÄPPT!