I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska hiphop-scenen får smisk från Malmö

Svensk Hiphop - Audio & Video

2008-01-19 17:40

Svenska hiphop-scenen får smisk från Malmö

I veckans Stämma fick hiphopen stryk från Malmös håll... 
J-RO (Tha Alkaholiks), Chubby och Öris (T.R) sa vad de tyckte om den svenska hiphopen. Stockholmscentrerad, smal, artister hjälper inte varandra och det som spelas på radio/tv representerar inte hiphopen egentligen...bl.a. De var arga, frustrerade och ledsna. Mäktigt snack med mycket känsla! ett meddelande till publiken också i slutet av snacket.

MÅSTE höras av alla som intresserar sig för den svenska hiphopen!

Fokusgäst var tungviktaren Iron African... Hans rötter inom hiphopen går långt tillbaka i tiden... Under tidig 90-tal gick han under namnet Wagie, var del i Infinite Mass och med på deras allra första EP Da Black Mass. Han var också motor i Homebrew Records där Growin Pains släppte bl.a plattan Stockholm Staal under sent 90-tal, och han var med på Sidewalk Headliners samling. Det här är en liten, liten klick i historien om Iron African...

Och veckans DJ var Selecta Sharp.

Lyssna på alltihopa genom länkarna:

del 1
http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=969120&BroadcastDate=&IsBlock=0

del 2
http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=969177&BroadcastDate=&IsBlock=0

del 3
http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=969236&BroadcastDate=&IsBlock=0

del 4
http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=969357&BroadcastDate=&IsBlock=0

Ametist - http://www.ametistazordegan.com
Manager

2008-01-19 18:22
Menar det inte på ett drygt sätt alls, men vilka är aktiva i malmö just nu egentligen? rappare menar jag.

Vilka är albumaktuella förutom Lazee? Känns som producenterna där är mycket mer aktiva än rapparna.

Ska lyssna nu.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-01-19 18:33

höhö Öris

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-19 18:33
Kade, Lillen, JaQe, ADL ... jag är inte så snabb i huvet.. men det finns.

Aktiva vill säga. Album aktuell är lättare sagt än gjort att vara ;)

2008-01-19 18:34
Manager

2008-01-19 18:50
critical:

jag anser mig vara ganska insatt, och den enda utav dom du nämnde som jag tycker är aktiva (förutom kade som jag inte vet vem det är) är JaQe och han tycker jag är alldeles för bra för att gömma sig som han gör..

känns som att stockholmarna (hemmalaget, rmh, henok, baseline) är mer kreativa när det kommer till sin marknadsföring än malmöiterna.. tror du det beror på att dom har andra förutsättningar? det kanske kan vara så, vill bara veta vad du tycker.

kan ju såklart vara för att jag bor i sthlm som jag tycker detta.. what do i know.

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-01-19 20:10
vissa är väl helt enkelt inte rappare, marknadsföringsexpert, studiotekniker och allt som behövs / kostar samtidigt. det är inte skikliga rappares Fel att dem inte syns. tror du jaqe gömmer sig? :)

2008-01-19 20:11
^^oops det var inte meningen att använda en neg. ton haha
Redaktionschef

2008-01-19 20:11

klart värd lyssning, bra initiativ till diskussionsämne.

Om stockholmarna är mer kreativa än övriga Sverige låter jag vara osagt, men det säger väl sig självt att dom har en fördel i att vara verksamma i huvudstaden. Ju längre bort från Stockholm, ju mer måste man nog anstränga sig som artist.

Sen är det ju något man märker att folk alltid pushar för sina egna/lokala grejer. Dom i skåne tycker att det finns sjukt mycket bra hiphop i södern, dom i Stockholm anser att dom har mest att bjuda på, Göteborgarna anser att västkusten borde få mer shine och norrlänningarna anser att norrland får för lite uppmärksamhet. Självklart är det så att den som lever på platsen också vet mest om dess utbud osv.

Det här faktumet tolkar jag som att det faktiskt finns många bra hiphopartister i hela landet. Jag är själv norrlänning men har bott i Uppsala nu i fem år, och verkligen märkt av att de i uppsala/stockholm inte alls delar samma syn som mig på vad som händer i sundsvall, ö-vik, umeå, skellefteå, piteå, luleå osv. Samtidigt ska det väl påpekas att man nödvändigtvis inte får synas bara för att man bor i Stockholm. Det finns artister där som inte får någon uppmärksamhet, trots att dom borde synas och höras. Detta tyder väl om något på att svensk hiphop får för lite medialt fokus över huvud taget, och att fler etabalerade borde göra som Masse och Salla i redline studion. Så en bra start kunde ju som sagt vara om de som faktiskt fått in en fot räckte ut handen till folk i västra, södra och norra delarna av Sverige... på så sätt kanske folk öppnar upp ögonen mer.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Producent

2008-01-19 20:19
Det ligger inga skivbolagskontor i några andra städer än i Stockholm i princip, undantaget är väl playgrounds Malmö division.
Alla main-players i musikindustrin finns ju i Stockholm, så det är inte så konstigt att Stockholmsakter når dessa personer lättare.

Mycket av detta pratas det om i Bevismaterial Vol.1!
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-01-20 19:15
är det ngn som vet vad ÖRIS gör? deras hemsida e down o inget nytt på myspace??
öris e tyngassteee
A.C.A.B

2008-01-20 19:21
•pave paradise•

2008-01-20 20:42
Hehe, det här med att "inte" köpa skivor, dom flesta släpper ju indie o via det stödjer man ju dem...

J.Ro har nog missat mkt också om han saknar "real" hiphop i Sverige.

Hiphopen dog inte efter Petter "hookat sina polare", hela skivindustrin dog väl runt den tiden...

Men som sagt Latin Kings har gjort mkt för hiphop... Men tror många hade gjort som Petter gjorde i sin sits o hjälpte upp polare som han diggade.

Tror faktiskt det behövs fler som köper skivor, bara det atte e lite mer jobb nu o hitta det man gillar...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-20 20:45
Behövs fler som köper skivor och fler som faktiskt går på alla events som hålls. Detta är exakt varför hårdrocken aldrig kommer att dö: deras fans är ultralojala och köper ALLT banden släpper, vare sig det handlar om CDs eller LPs och går på ALLA spelningar de möjligen kan ta sig till. Svensk hiphop behöver mer musiknördar kort och gott.
•pave paradise•

2008-01-20 21:51
Ja men "checka skåne"... Finns ju egnt ingen stil som kännetecknar nån ort i Sverige på nått sätt...

2008-01-21 04:57
fattar ni inte alla pengar, industri, kontakter, medida och sådant ligger i sthlm och påverkar resten av landet till att b.la bli köpstäder för det som gäller av sk media etc, dock jobbar folk så gott som kan överallt och vi får hoppas aatt alla kan få en del av kakan, jag är den första som säger till er andra inom musiken, kom till gbg så collabo vi aight...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Manager

2008-01-21 05:50
lilleskuttish: Här får du en uppdatering på vad Öris har i görningen.

Jag måste säga att när vi gjorde Bevismaterial vol. 1 så kändes Malmö som den stan där det hände mest och fanns flest aktiva rappare. Men som andra nämnt så är det sjukt koncentrerat till just Malmö.
Redline!

2008-01-21 12:54
fet artikel osv men fan vill komma in på hemsidan o beställa tapes..hoppsa dom styr upp sidan snart o släpper skivan soon oxå...
A.C.A.B

2008-01-21 13:00
Hiccory.. I så fall så finns det ingen stil nånstans i sverige som kännetecknar nån stad i sverige.. ALLT e bara en USA-kopia, det va ju där det började..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-01-21 14:11

t2dafuckin

Nej precis... Alla har ändå sin "personliga" stil, alla är vi unika... Men det eju knappast så att skåne kör Crunk medan sthlm kör bombap osv... Espero ke me entiendas...

Annars äre klart man kan "upptäcka" en svensk region om där finns många feta rappare, men skåne har nog ändå mest uppmärksmmade rappare om man räknar bort sthlm. Vilket e logiskt med tanke på vare bor mest folk o var folk bor mest koncentrerat.

2008-01-21 14:22
Jo, jag förstår så klart o du har oxå rätt.. Sverige e för litet för olika hiphopgenrer i olika landsdelar..
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik
Producent

2008-01-21 15:44
lhabia: jag snackade ju självklart om lite större skivbolag. Det är ju nice att det ligger en del i Skåne och jag hoppas det blir fler i framtiden men ingen av de på listan hade mer än 5 anställda och om man knappt har råd att ha några som jobbar på bolaget han man knappast råd att lägga ett par hundra lax på artister.

:P
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-01-21 16:06
Sen vill jag passa på att belysa mkt innom Svensk hiphop också och det e atte faktiskt finns en stark variation av sound och olika stilar. Sen att många börjat med indie-bolag är nånstans någonting positivt, känns mkt bättre att köpa då, även om det inte finns nått utryme för stark ekonomisk backup av artister innom svensk hiphop. Justdet.se är också ett väldigt bra initiativ o bra att någon styrde upp en sådan sida.

är sån himmla fokus på att belysa "svensk hiphop är död" och alla verkar lite cranky för attom inte fått sin respekt sina cash eller sitt shine... Trots att svensk hiphop just kommit igång, atte aldrig riktigt varit nån ekonomisk uppbackning på rap artister förrutom under väldigt korta perioder o få utvalda artister... Vem vet det här kanske kommer ses som en "bra era" innom svensk hiphop senare?

Finns många otroligt duktiga producenter i detta land som också amerikanerna har upptäckt

Några bra släpp som jag uppmärksammade förra året: 4:e världen, Prop Dylan, Stor, Ken...

Jämför vi med vilka artister som får shine i USA mot Sverige äre ändå inte fullt så dekadent här...

2008-01-21 16:21
Efter att ha lyssnat på första delen kan jag säga att Chubbys slutsats är ett klart felslut: Han kopplar ihop boombap med att inte ha entreprenörsanda. Bara för att någon gör "traditionell" hiphop betyder det inte att han inte kan promota sig själv (även om det verkar som att de flesta faktiskt är värdelösa på det så är det inte kopplat till beatsen de rappar över).
Folk som rappar över house-, techno- eller LM-beats klarar sig sällan själva utan behöver någon som sköter deras promotion och det är där problemet ligger: för få som kan tänka sig att sköta kontaktdelen. De har inte fattat att de kan få in lite flis genom att pusha för sina polare på ett organiserat sätt.
Om jag var social av mig skulle jag lätt bli promotor :)

Till Öris kommentar kan jag lägga att Timbuk ju till viss del kommit upp via stockholmsgänget också (vilket gör det lite mer deprimerande).
Sen måste jag nog säga emot lite också: om man är ny inom hiphop så finns det inga hinder för att gilla gamla grejer. Grejen är att kunna blanda på ett bra sätt ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-21 16:31
Efter att ha hört halva andra delen: Öris om Petters hiphopbubbla - helt jäkla on point!

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-21 22:34
Blir mer action på fredag stay tuned!
Poet

2008-01-22 03:04
Alltså I love the south. är från Stockholm ursprungligen, and I'v seen most of the two cities. Malmö är en genuin hip hop-stad. Stockholm, nej. Det finns oerhört mycket hip hop i Stockholm, men det är ingen hip hop-stad. Men Malmö har fallit av kartan, tyvärr. Då det var Advance Patrol, Don Diego, Lilleman, Timbuktu och Chords... så återstår endast Timbuk. And let's keep it real, ingen hade ansett Timbuk att vara hip hop, if the guy wasn't black. I'm not hating, I'm just saying how it is.

Och the shine har återigen hamnat på Stockholm (med all rätt!) Ken har fått sin comeback, Petter bubblar fortfarande och en nykomling (äntligen!), Adam Tensta, lyckades göra en debut. Och folk som inte känner till Adam och tror att killen bara poppade upp från ingenstans, förstår ju inte att han har byggt en hype i 2-3 år nu. All respekt till RMH, their hustle, finally paid off! Och ja, det är en stor hip hop-inavel i Stockholm. Och jag är glad att någon som Adam bröt trenden.

Men det leder till, vad jag anser är Malmö's/The South's nästa hopp. Säga vad man vill om Lazee, man behöver inte digga killen. Men alla, speciellt vi från Södern, måste förstå att if he shine's, we will shine! Folk gnäller om att de inte har en chans att lyckas nå ut till en publik och när de väl säljer en skiva, så säljer den inte. När det gäller Lazee, så är det exakt samma sak som med Adam. Sen jag flyttat till Malmö, har det mer eller mindre inte gått en dag utan att jag hört talats om killen. It's called building a hype! Du får en fanbase, du sprider ditt namn, du lyckas fixa endorsment's, knyta kontakter, bygga broar och kanske mest viktigaste av allt, hinna utvecklas på vägen, så när du väl släpper ditt, så är du en fullslipad rappare. Detta är även en process som sållar bort de flesta fake MC's. Då endast en äkta (och duktig) rappare, som brinner för det han gör, kommer kämpa sig upp.

Skivbolagen investerar inte i oss rappare, och de har heller inte någon skyldighet till att göra det heller. Om ingen annan vill hjälpa oss, så måste vi slå ihop oss och klara oss själva. Vi måste ta tillbaks hip hopen till där det började... gatan.
At the gates of Eternity...

2008-01-22 03:20
Kan inte öris lära sig att slå av ljudet på msn eller ge fan i att sitta vid datorn under ett radioprogram? :P

Mycket sant med, men mycket överdrift också..

Svensk hiphop är inte död, den har inte fått utrymme att formas än.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-22 09:46
Simba.. Måste hålla mina bitches in check även när jag jobbar:)

Mabande: Tro inte att jag inte känner till det men jag har fattat att det e så det måste gå till för att komma upp så det finns ingen anledning att snea på det..
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik