I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[CD] Dogge - Superclásico @ JustDet.se

Svensk Hiphop - Audio & Video

2007-12-19 11:13

[CD] Dogge - Superclásico @ JustDet.se

Recension av Dogges Superclásico uppe på JustDet.se!

Dogge är tillbaka. Ungefär två år efter att TLK splittrades (och ett halvår efter att det blev officiellt) har gruppens mest mediebekanta medlem nu släppt sitt soloalbum och det märks att han siktar på att gå hem i alla läger. Ungefär hälften av skivan består av låtar för klubben medan andra halvan är mer lik de klassiska TLK-spåren. Kanske inte helt oväntat är det därför inte klubbspåren som är de intressantaste.

Efter att ha hört singlarna (Softa med din guzz och Rör på göten) och Per Sinding-Larsens recension ("tok-rock i samma klass som Svenne Rubins") var jag riktigt orolig för att plattan bara skulle vara göt-låtar, men spår som Becknish och Älskad fågel visar att Dogge fortfarande kan skriva texter som känns ”riktiga” (i brist på bättre ord).
Han har även samlat ihop ett antal mer eller mindre skickliga gäster, där nog folkmusikern Kalle Moraeus är den mest överraskande. Hans inhopp på nationalsången känns dock lite avigt (reggae och svensk folkmusik går inte alltid hand i hand) och Dogges sångröst är ju aldrig bra, men det är ju samtidigt ett ställningstagande: Du gamla, du fria är även för ortarna, den tillhör inte folk med lägre IQ än kängstorlek.

MC Tim gästar på plattans bästa beat - Jag e def II - och även om han inte är den säkraste rapparen så är det ändå kul att höra den referenslåten. Robin Hood, som gästar Hon är nice, är däremot långt från rolig och borde inte släppts i närheten av micbåset. Men övriga gäster gör det de ska och Anna Christoffersson som sjunger på Älskad fågel gör det till och med riktigt bra.
Dogge själv levererar som Dogge brukar leverera (och det var väl ingen som trodde eller ville att han skulle förändras?), så allt som allt är det en platta som har något för alla.
Själv kan jag bara rekommendera halva skivan och tycker det är synd att det inte var en dubbel-EP - en platta med klubblåtarna och en platta som verkligen kunde blivit superclásico. Fast det känns ändå märkligt att höra orden "står hellre på gatan och becknish slängar / än att prostituera min musik för billiga pengar" från samme kille som nåt år tidigare stod i TV och rappade "cykel på köpet"...

Format: CD
Speltid: 0:52:46
Hoppa till: 10, 13 (Becknish, Älskad fågel)
Hoppa över: 2, 9, 14 (Rör på göten, Softa med din guzz, Hon e nice)

Fler recensioner >>

Korrekturläsare, redigerare och skribent för JustDet.se

2007-12-19 11:54
fin recension, jag var inte så sugen på den här skivan efter det jag hört, men det verkar ju vara endel bra skit också!

2007-12-20 01:05
Så pinsamt jävla dålig musik. Skottpeng på fanskapet.
kD;ds

2007-12-20 13:36
Japp. Sämsta jag hört på länge. Sjukt att ett bolag vill slänga ut massa pengar på att marknadsföra det där utdaterade, pinsamma skräpet.
skriv kort, helst inte alls
Admin

2007-12-23 08:53
Tycker det fanns ett par riktigt sköna låtar, men att det experimenterades för mycket med dancehall och klubbhits. Robotrösten är aldrig bra, och Dogge är inget undantag. Det finns andra som gör dålig musik mycket bättre. Dogge bör göra det han kan bäst, vilket är rimma på sköna beats. När han vågar vara personlig och kör berättelser om förorten håller han toppklass. Reagge kan han också, och en hel platta med bara lugn och svängig reagge skulle jag gärna gunga runt till i sommar. Men allt som allt håller bara strax över halva plattan. Det som är bra är jävligt bra, det som är dåligt svider i öronen.

Att folk sen hatar Dogge är ingen nyhet. Inskränkta byfånar finns det gott, ofta med en bakgrund i nån håla med 10,000 invånare. Det går liksom inte att reppa likadant som Botkyrka/förorten. Smygrasism, avundsjuka eller en blandning. Men så klart, Dogge överdriver ju som vanligt, för i Sverige har ingen det särskilt svårt egentligen. (Känns viktigt att påpeka att detta var inte riktat mot någon i tråden, men jag vet att skivan har tagits emot med mycket skepsis och fördomar).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-12-27 02:18
Asså, jag håller fan med Evo, är hejdlöst besviken på den här skivan (fast jag visste vad jag gav mig in på, så jag får väl skylla mig själv). Dogge är som bäst på helmysiga beats med tugg om förorten, låtar som Skön Våg, Passa Micken och Mitt Kvarter finns alltid där djupt inom en. Men detta... nä... visserligen var Du Är Def Pt.II helt ok, men Mc Tim pretty much screwed it all up.

4 / 10 (och då är jag snäll dessutom)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2008-01-02 13:44
nu tycker jag faktist att dogge får ta och bestämma sig, ska han sälja cycklar åt el-giganten eller reppa hoodet?
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-01-02 20:04
vad är det han brukar säga cred och respekt betalar inte mitt barns blöjjor
bränn, bränn, bränn alla män

2008-01-07 16:20
mmmmmmmmmm, den är fin!!!
Manager

2008-01-07 17:21
Fast det känns ändå märkligt att höra orden "står hellre på gatan och becknish slängar / än att prostituera min musik för billiga pengar" från samme kille som nåt år tidigare stod i TV och rappade "cykel på köpet"...

men tönt..
dogge har inte sålt sig alls, han har kul.
han skiter i hiphop och vad hiphopare tycker, "hiphopare" är världens tråkigaste människor ändå och köper knappast skivor. han vill göra partymusik helt enkelt.. tror inte ens han sätter stämpeln "hiphop" på sitt album..

man lever bara en gång, palla spela coola underground rappare hela livet om man kan slå igenom och tjäna pengar på det man gillar..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-01-07 17:38
Yun_DI: Visst, han har kul, han skiter i, han är världens lättsammaste människa. Vi säger väl det. Det gör fortfarande inte att det du citerade är fel på något sätt ;)

- dogge har inte sålt sig alls, han har kul
- palla spela coola underground rappare hela livet om man kan slå igenom och tjäna pengar på det man gillar
Det är säkert jättekul att göra reklam han blir trackad för av alla demografier...

Vart fick du underground ifrån förresten?
Manager

2008-01-07 17:49
varför skulle någon annan få göra reklam för elgiganten men inte en rappare?
har rappare nåt sorts ansvar till sina fans som inte andra musiker och privatpersoner har?

förklara vad du menar med att han prostituerar sin musik för billiga pengar, för det är det jag uppfattar att du menar med den sista meningen.

tycker det låter som att dogge gör den musiken han vill, om du läser intervjuver med han så ser du själv att han är anser sin musik mer inne på salsa och reggaeton eftersom han är trött på hiphop och hiphopare..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-01-07 18:14
Yun_DI: Best of luck till honom om han gör den musik han vill, det är inte det som är saken eller ens det du frågar om. Att jag inte gillar gôt-låtarna hör inte heller till frågan utan är bara en smaksak.

- förklara vad du menar med att han prostituerar sin musik för billiga pengar, för det är det jag uppfattar att du menar med den sista meningen.
- Jag vet inte om det är för billiga pengar, men han säljer sitt förtroendekapital och clownar lite för mycket. Det är kort sagt inte att han gör reklam som stör, utan hur han gör det.

- har rappare nåt sorts ansvar till sina fans som inte andra musiker och privatpersoner har?
- Nej. rappare har exakt samma "ansvar" gentemot fansen som övriga musiker har: att inte svika fansens "förtroende" allt för mycket.
Om någon (musiker eller annan) har gjort sin karriär på att ses som "företrädaren" för godtycklig sak eller fenomen så är det ett dåligt drag att alienera sig från folket som stöder honom (fans eller väljare) genom att sälja ut det som karriären är byggd på.
I Dogges fall är det främst den "seriösa" rappen som etsat fast honom som "förortens språkrör" och genom att då rappa tönterier i reklam kastar det en skugga på de tidigare verken: enkel guilt by association - "om han kan sälja sin rap till reklam så kanske han bara skrev de tidigare grejerna för att tjäna floos också".

Petter är en annan rappare som gjort reklam, dock har han gjort den utan att framstå som en clown, utan hållit fast vid sin image. Om han har clownat sig så har jag missat det.

Kajsa Bergkvist är hyfsat löjlig i risifruttireklamen, men är inte lika mycket av en clown, samt att hon inte på något vis har en image som delvis innebär att hon ses som en förespråkare för någonting annat än sport och en sund livsstil. Om hon hade börjat göra reklam för sprit så hade hon nog fått lite sneda blickar också.

- han är anser sin musik mer inne på salsa och reggaeton eftersom han är trött på hiphop och hiphopare..
- Om han är så trött på hiphop - varför gör han då en platta med främst hiphoplåtar? Luktar lite prostitution där om det är som du säger ("om han rappar bara för att locka gamla fans nu så kanske han bara skrev de tidigare grejern för att tjäna floos också").

Själv hoppas jag på att han inte är så pengasugen, utan att han bara gjorde ett dåligt val med rappandet i ElGiganten-reklamen. Att han sitter som Dr. Dogge är inte lika sorgligt.

2008-01-11 13:04
det va btw inte Dogge som skrev raptexten i reklamen utan en copywriter.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2008-01-12 00:31
...vilket tyvärr inte gör att han säljer sin image mindre : /

2008-01-21 13:20
tycker skivan är ett bevis på att chepe och salla är tlk. men bad boy måste vara årets låt.

2008-01-21 18:00

Alltså tror inte dregen hade fått credd om han stog o sjöng cykel på köpet i tv heller... Angående att hiphopare är så tråkiga

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.