I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[CD] Ken - Äntligen hemma @ justdet.se

Svensk Hiphop - Audio & Video

Manager

2007-11-22 11:02

[CD] Ken - Äntligen hemma @ justdet.se

Det var många år sedan en skiva från Ken skapade så stort mediapådrag som Äntligen hemma har gjort. När Peter och jag intervjuade Ken inför månadens profil så förklarade han att det var ett medvetet val att involvera mediabevakningen. Han säger sig själv vara så pass nöjd med släppet att han tycker att skivan förtjänar att upptäckas av många fler än hans hängivna fanbase.Jag har därför valt att recensera hela Äntligen hemma låt för låt, så jag verkligen kan syna den i sömmarna och avgöra om den verkligen är så bra som Ken själv tycker.

Jag vaknar upp
Skivan börjar med en klassiker, en idé som många innan har använt sig av. Som titeln avslöjar så handlar första låten om att Ken vaknar upp. Fast till skillnad från det konventionella ”vakna-upp”-temat så har Ken lagt till ett aber. Något är konstigt, men exakt vad förklaras aldrig.
Det intressanta är dock inte innehållet i texten, utan känslan man får när man hör den. Jag vet inte om det är Kens variation på röstläget, Tommy Tee’s småmysko beat eller att man inte får det konstiga förklarat för sig. Men man får en orolig och nästan stressad upplevelse av introt. Det är ingen negativ sak, utan bevisar bara att Ken vet hur man levererar en känsla.

Sthlm city
Det finns många sätt att salutera sin hemstad. Ken väljer att krydda sitt ode till Stockholm med vemod och reflekterar över hur hårt det faktiskt kan vara att leva i huvudstaden. Och med tanke på att Ken spenderat stora delar av sitt liv förpassad till de mörkare kvarteren och ruttnaste platserna man kan hitta i stan så har han valt helt rätt perspektiv till låten.
”Jag älskar min stad /
men ibland så vill den kväva mig”.

Äntligen hemma
Titelspåret är en summering av den tid Ken varit en offentlig person, med andra ord sedan han släppte ”Vägen tillbaka” år 1999. Över Sam-E:s pianobaserade beat adresserar Ken ryktena som följt honom under karriären och förklarar med egna ord hur allt egentligen gått till. Han fastställer att en stor del av tiden varit tung och problemfylld, men som titeln avslöjar så är den delen av livet avklarad och att han nu äntligen kommit hem (läs "tagit sig upp ur skiten").

Ta det lugnt
Skryt och oneliners över det hittills tredje beatet signerat Tommy Tee på plattan. Både beatet och refrängen är riktiga headnodders och verserna sitter där de ska även om innehållet inte är något extra ordinärt. En diss till Fattaru slinker in (fast jag tror att det mer är en lavett till en större del av svensk hiphop än bara Fattaru, och att de fyra råkade hamna i siktet den här gången). Även på Ta det lugnt (och några till spår) finner man ett par rader där Ken förklarar sina tidigare felsteg á la Äntligen hemma-stil, vilket i min mening blir överflödigt. Äntligen hemma fyller sitt syfte.

läs fortsättningen på http://www.justdet.se/rece/035.htm

Redline!

2007-11-22 11:16
fett att ni håller grytan kokande! bra recension
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 13:30
Trevligt med en djupgående låtanalys, välskriven slutkläm på den också. Soft med lite JustDet-grejer i forumet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 21:37
instämmer, med föregående talare. kul med analys av det enskilda materialet och itne bara skivan som helhet.

sammanfattningsvis kanske man kan säga: inte lika bra som ken vill påvisa, men bra för att vara ken?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Manager

2007-11-23 09:49
friktion: Bra för att vara Ken är det många verkar tycka. Jag tycker att Ken alltid har varit bra. Det är dock bättre nu rent tekniskt än vad det någonsin varit.
Redline!

2007-11-23 20:57
Väl skrivet! Instämmer dock inte i din analys av "Låter för barnen". För egen del tillhör den en av de låtar som rör upp mest känslor. Den passar kanske inte helt in i skivans tema (blandning av skrythiphop och familjedramatik), men tycker texten och det dystra pianoklinkandet träffar rätt in i hjärtat. Bör ju dock tilläggas att jag är en riktig sucker för hiphop där man blandar in politik... :)

Första svenska hiphopskivan på länge som intresserat mig för övrigt...

Producent

2007-11-24 14:21
Fett skrivet... Dock tycker jag inte att Ken är bra, men recentionen var fet!
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Manager

2007-11-26 05:49
chisel: Temat och texten är det inget fel på i Låter för barnen. Det är det faktum att jag tycker att den framförst väldigt krystat. Men folk uppfattar väl saker olika.

Jotohananen: Hehe, tack för att du tog dig tid att läsa även om du inte diggar artisten. Kan dock  rekommendera att du tar dig tid och lyssnar på skivan också, för den är fet. Och många som säger att Ken inte är bra har gillat skivan.
Redline!
DJ

2007-11-26 14:04
Bra recension av en bra platta. Jag håller med om mycket av det som står i recensionen.

Jag tillhör för övrigt gruppen som alltid haft lite svårt för Ken. Jag har gillat någon enstaka låt tidigare, men generellt har jag tyckt att Ken låter ganska störigt. Jag ändrade uppfattning när jag hörde Äntligen hemma, som jag tyckte var riktigt fet och har därför lyssnat in hela plattan. Jag gillar verkligen de flesta spåren och Äntligen hemma och Bryter tystnaden är riktigt grymma spår.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2007-11-26 15:44

Jag förstår inte hur man man undgå känslan i Låter för barnen, skivans enligt mig mest berörande spår tillsammans med Bryter tystnaden.

I övrigt, i princip välskrivet...

Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com
Manager

2007-11-27 09:41
NickeMannen: Tack tack.

crew: Som sagt, innehållet är rätt. Men jag tror inte på Ken på det spåret. För att använda ett väldigt dåligt begrepp, det låter inte "äkta".
Redline!

2007-11-27 11:52

Jo, jag förstår dig, men menar att jag och några vänner känner annorlunda när vi hör den och blir således berörda.

Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com
Redaktionschef

2007-11-27 11:54
Jag förstår inte hur man man undgå känslan i Låter för barnen, skivans enligt mig mest berörande spår tillsammans med Bryter tystnaden.

Jo håller med dig. Är så för mig också och dom fyra polare jag spelat upp skivan för - låt för låt - har fastnat för dessa mest också.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
DJ

2007-11-27 12:14
Jag måste backa upp Octagon lite här alltså :)

Jag är inte heller så förtjust i Låter för barnen. Jag tycker visserligen att det är väldigt bra känsla på delar av verserna på låten, men refrängen stör mig. Den känns både tråkig, tjatig och ganska oengagerad. Jag tycker för övrigt inte att låten når upp till alls samma nivå som Bryter tystnaden, varken vad gäller känslan eller musiken.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.